A klímaváltozás támad, egyre erősebben fenyegeti a világot, itt az ideje, hogy mindenki, aki él és mozog, felvegye ellene a harcot. Így gondolhatta az amerikai Süsü is, aki leporolta magáról a több évtizednyi feledésbe merülés porát, és Amerikában újraindította karrierjét. Igaz, kissé már ráncosan és foghíjasan, de egy gyorsétteremlánc reklámfilmjében szerepet vállalt, és a világ megvédésére vállalkozik.
Amerikában minden sokkal egyértelműbb, mint nálunk: ha jön a klímaváltozás, elő kell venni minden szuperhősünket, és csatasorba állítani őket az ellenség megfékezése és visszaverése érdekében. Ehhez a csapathoz csatlakozott a zöld sárkány Vegamama néven.
Ebben a szerepben a sárkány, a „Bosszú az étlapon” című reklámfilm története szerint az amerikai metropoliszba tér vissza, ugyan nem teljesen világos, melyikbe, de egy biztos: abba, ahol sok a felborogatható felhőkarcoló. Lángnyelvei és hatalmasra fújt füstfelhői a régiek, és mint a jó bor, az idővel egyre jobb lesz: erősebb, nagyobb és agresszívebb. Itt konkrétan a felhőkarcolóknál is nagyobb, az emberek pedig úgy menekülnek előle, mintha nem lenne holnap.
A statiszták hitelesen adják elő a szerepüket: a klímaváltozás megformálásának egyik legfontosabb eszköze, ha az azt észlelő tömeg hirtelen megérti:
nincs többé holnap,
és fejvesztve menekülni kezd valamelyik innen egyenesen kivezető autópálya irányába, ahol beáll a sor végére.
A Süsüimitátor elvégzi a piszkos munkát: riogatja a tömegeket, borogatja a felhőkarcolókat és rengeteg gépjármű további biztosítási díjfizetését is teljesen feleslegessé teszi az azonnali amortizációval. Kreatív felvetés a készítők részéről, hogy ezek a cselekedetek miképpen szolgálják a klímaváltozás elleni védelmet, de az autók és a lakóépületek károsanyag-kibocsátásának megszüntetésével és a lakosság megtizedelésével és migrációra kényszerítésével mindenképpen ott a pont: mert ahol nincsenek emberek, ott a károsanyag-kibocsátás is kevesebb.
A sárkány ezek után kiszúr egy tengeri olajfúrókutat, hiszen a metropoliszok mellé gyakran telepítenek ilyen ipari eszközöket, hogy azonnal nyersolajjal láthassák el a lakosságot, amivel aztán mindenki azonnal bezsírozhatja a zsanérjait, kilincseit, egyéb forgóalkatrésszel ellátott háztartási eszközeit.
Pedig a tengeri olajfúró torony korunk legnagyobb ellensége!
A sárkány nem tétovázik: könyékből indítható karjára szerelt robbanófejjel ellátott villát lő ki az olajfúró torony felé, ami rendkívül látványosan megkomponált vizuális effektezéssel felrobban.
Ekkor lép a képbe barátunk, Naív Srác, aki lecsillapítja a dühöngő szuperhőst, és elmagyarázza neki, hogy minél több növényi eredetű étel fogyasztásával tehetünk a legtöbbet planétánk védelme érdekében. A Süsüimitátor angol szinkronhangjában a színészi játék ugyan kissé kevés, de a szöveg sem sok. Tétován okézza a felszólítást, majd
az egyik toronyház tetején lévő óriásplakátból leharapja az ételt ábrázoló részt, és a beethoveni ihletésű reklámzene fuvolafutamaira a tengerbe távozik,
és megjelenik a mindent összefoglaló értelmezése az amúgy gyémánttisztaságú üzenetet tartalmazó reklámnak: több növényi eredetű étel fogyasztásával segíthetünk a bolygónknak, ezért ételeink 50 százalékban növényi eredetűek.
Hát igen. Ez 50 százalékban mindenképpen klassz vállalás.
Tehát az igazi üzenet: együnk feleannyit, amennyi elég, és ezzel megmentjük a Földet. Vagy esetleg az, hogy nem minden paródia mögött van világos koncepció? Hm...
Hogy ez a film pontosan mit szeretne artikulálni, nem lesz könnyű megfejtenie senkinek. Egy biztos: az alkotók munka közben sok növényi eredetű „táplálékot” vehettek magukhoz.
Ajánlás: amennyiben valaki néma üzemmódban szeretné megnézni ezt a reklámot, de úgy, hogy a háttérben a Süsü zenéje szól, ez a reklám akár szórakoztató is lehet...
(Borítókép: Wagamama 'Vegamama' / YouTube)