Amikor egy lottóvállalat reklámja arról mesél el egy történetet, hogy a pénznél van fontosabb is, ami az embert boldoggá teszi, akkor ez azt jelenti, hogy elfoglalták a marketingosztályt az Assisi Szent Ferencek? Botorságnak tűnik egy szerelemről mesélni a főnyeremény helyett, de végül kiderül, hogy mégsem az.
Vajon az általános lottóreklám jól ismeri az embereket? Ha az ember életében a legfontosabb a pénz, akkor ha hiány van belőle, meg kéne halnia. Ha nincs levegőd, meghalsz. Ha nincs pénzed, akkor viszont életben maradsz. Nem lehetne, hogy az unásig ismert érvkészletet, hogy
a lottómilliárdossá válás egyszersmind elégedett, boldog emberré tesz újra kéne gondolni?
Ezen töprenghetett el az egyesült királyságbeli National Lottery, és újragondolta a szokásos történetet a lottóról és a főnyereményről.
Hiszen ha bárki egy lottóvállalat marketingesének helyébe képzeli magát, könnyen le tudja modellezni a következő reklámos problémát:
És ha arra vágynak, hogy valaki szeresse őket, vagy megbecsülje őket, vagy tisztelje őket, azt is meg tudják venni? Meg tudják venni azt, hogy beüssék a térdüket a dohányzóasztalba, és nekik az nagyon fájjon?
Meg tudják venni azt, hogy beleszeressenek valakibe, aki aztán visszautasítja őket, és emiatt hónapokat töltsenek el a fájdalmukkal? Meg tudják venni azt, hogy kudarcok és traumák érjék őket, és megtapasztalhassák azt, hogy mindent túl tudnak élni?
És meg tudják élni azt, hogy mások önzetlenül segítenek rajtuk? Hol van az élet egy halom pénzben? Vagy mi értelme a pénznek, ha nem az életet szolgálja? Mi az értelme a lottófőnyereménynek, ha nem oda kerül, ahol az élet szenvedélyét szolgálhatja?
Végül is a lottófőnyeremény önmagában nem érték. A lottómilliárdosok szomorú utóéletéről számtalan legenda kering, sikeres lottómilliárdosról viszont semmi. Lehet, hogy nem is az a cél, hogy megnyerd a lottófőnyereményt, hanem csak az, hogy legyen egy olyan célod, amire használnád.
Te mire használnál egy lottófőnyereményt? Vagy a szelvényt, amin a nyertes számok szerepelnek.
Erre épül a National Lottery filmje is. Két fiatal véletlenül találkozik a vonaton, egy pillanat alatt közel kerülnek egymáshoz, de hirtelen el kell válniuk, és az egyetlen dolog, ami összeköti őket, egy cetlire felírt telefonszám. Ami egy pocsolyában persze azonnal leázik a cetliről.
A cetli a lánynál marad, és ahogy reménytelenül kijár mindennap az állomásra, észreveszi, hogy az egy telitalálatos lottószelvény. Innentől még ádázabbá válik a keresés, ami aztán egy remek dramaturgiai fordulattal ér véget. A fiatalok egymásra találnak, és egymás megtalálásán felül még a lottót is megnyerték. Tökéletes romantika, tökéletes márkareklám.
(Borítókép: A Christmas Love Story | Just Imagine | The National Lottery | Christmas Ad 2022)