Úgy alakult, hogy a Volt fesztivál első napján a két fő attrakcióból mindkettő valamennyire az egóról szólt. Mind az óriási blöffnek is beillő Thirty Seconds To Mars, mind a napjaink egyik legfontosabb rockzenekaraként számon tartott Queens Of The Stone Age olyan karakteres főnökkel üzemel, akik nélkül elképzelhetetlen a zenekar. Előbbiben a túlmozgásos Jared Letóé, utóbbiban a belassult Josh Homme-é ez a szerep. Kicsit messziről kell indulni, hogy megértsük, miért alakult így.
A Queens Of The Stone Age elődzenekara, a Kyuss tipikus underground sztár volt, összeférhetetlen egyéniségekkel, kurva sok marihuánával és rendkívül karakteres hangzással. Valahogy a zenekar sorsában volt, hogy nem lesz hosszú életű. Ezt bizonyítja, hogy a volt tagok újraélesztési próbálkozását Homme minden erejével támadja. A Queens Of The Stone Age esetén Homme már nem követte el a korábbi hibákat, a zenekar a tagcserék ellenére is működik. Az egész róla és az ő univerzumáról szól, ami bizarr módon valóságos és látomásszerű egyben. Hogy emellett írtak néhány zseniálisan egyszerű és hatalmas slágert, az inkább csak ráadás.
A Marketing és Médiának Gerendai Károly, a Sziget fesztivál alapítója úgy nyilatkozott, hogy nemrég tért vissza az ukrán fővárosból, ahol egy lehetséges ukrán fesztivál szervezéséről tárgyalt. Mint mondta "nemrég voltunk Kijevben, ahol megegyeztünk arról, hogy jövőre már fesztivált indítunk az ukrán fővárosban is".
A Sziget azonban nemcsak Ukrajnában terjeszkedik, hanem Bécsben és Törökországban is, előbbi helyszínen a Fridge fesztivált indítanák el, utóbbiban a Rock n’ Coke fesztivál programjait szervezik.
A francia liberális újság, a Le Monde is írt a budapesti Sziget fesztiválról, idézve Anne-Marie Autissier-t, A fesztiválok Európája című kötet szerzőjét, aki szerint az a tény, hogy Magyarországon rendezik meg Európa legnagyobb zenei fesztiválját, azt bizonyítja, hogy "a fesztiválozás európai jelenséggé" nőtte ki magát.
Az elmúlt húsz évben az ilyen jellegű kulturális események száma megsokszorozódott, ami a szerző szerint párhuzamba állítható a fapados légitársaságok fejlődésével. Olcsó utazással és kempingfoglalással a fesztiválozók büdzséjük nagy részét olyan belépőkre tudják fordítani, amelyekkel egyszerre több koncertet is meghallgathatnak.
"Ez a rendezvény vonzza Európában a legnagyobb közönséget, tavaly több mint 400 ezren voltak, míg a hasonló jellegű Les Vieilles Charrues elnevezésű francia fesztiválon csak 270 ezren. A magyar esemény olyan nagy angol nevekkel versenyez, mint a Leeds vagy a Glastonbury Fesztivál".
A Punnany Massif idén szétfesztiválozza magát, az összes nagyon hazai rendezvény mellett a Volt-Balaton Sound-Sziget hármason is kiemelt szerepet kapnak. Sopronban, a VOLT Fesztiválon tízéves születésnapjukat ünnepelték egy rakás vendégzenésszel, Kiss Ádám humorista felkonferálásával. Kiss volt az, aki az egyik Showder Klubban elejtett egy mondatot a zenekar nevéről, és emiatt az ország jelentős része megismerte a pécsi hiphopcsapatot.
A magyar stand up comedy felfutása valahol a Youtube elterjedésével tehető egy időre, amikor a rengeteg friss arcot bemutató RTL-es Showder Klub legjobb jelenetei szép lassan felkerültek a netre is. A videómegosztóra feltöltött műsorrészletek közül vitán felül Kis Ádám részei voltak a legnézettebbek. Talán ekkor, 2008 környékén volt a csúcsán itthon a műfaj. A Punnany már túl volt a vízválasztó Korkörkép című nagylemezén, de szó sem volt arról, hogy a magyar rapben járatosakon kívül nagyobb figyelmet kaptak volna.
„Volt egy apró haverom, aki még nagyon régen alapokat csinált Fankadelinek. Na, őt kértem meg, hogy írjon már ki nekem egy CD-t tele feka zenével. Máig emlékszem, hogy a kilences szám miatt felhívtam a havert, hogy mégis mi ez a dal, mert elképesztően tetszik. A nevüket sem tudta, csak azt hogy pécsiek, így én legalább három évig abból az egy Punnany Massif-számból táplálkoztam. Aztán szembejött a Telik klipje a Youtube-on és a Punnany zenéje végleg beköltözött a kocsimba” – emlékezik vissza Kiss Ádám. Aztán jött az ominózus 2008-as adás.
"Csak tippelni tudok, mikor játszott az LGT utoljára a Balatonon. Az biztos, hogy nagyon régen volt, emlékeim szerint talán 1981-ben, az azóta oly híressé vált közös Omega - LGT- Beatrice turnén. Akkor körbejártuk a Balatont" - idézte fel a zeneszerző, az LGT billentyűse. LGT Fesztivál is volt már egyszer, 2002 június 1-jén az óbudai Hajógyári-szigeten tartottak egész napos rendezvényt.
A helyszín most a Balaton partja, Alsóörs; a cél pedig az LGT történetéhez szervesen kapcsolódó szabadtéri "tabánias" hangulat, a fűben heverés felidézése. Presser Gábor megjegyezte: tabáni bulikban már régóta nem gondolkodnak, mert már nem akarnak többé maguk koncertet rendezni, engedélyeket kitalpalni, szervezni. Az alsóörsi LGT-fesztivál azért jöhet létre, mert meghívást kaptak a Nagyon Balaton szervezőitől.
"Előjött bennünk a régi vágy, újra a szabadban játszani, ahol a közönség ül, áll, vagy fekszik a fűben. A közönség már a beálláson ott lehet, kissé pátoszosan: együtt vagyunk, akik összetartozunk. Tetszett nekünk az ajánlat, hogy ezen a koncerten a jegy árába nem csak az egész napos események, zene, artisták, meg ki tudja, mi minden tartozik, hanem egy egyébként nem filléres balatoni strandjegy is" - fejtette ki Presser. Az 1971-ben alakult LGT-ben Presser mellett Somló Tamás (basszusgitár, ének, fúvós hangszerek), Solti János (dob) és Karácsony János (gitár, ének) szerepel.
Kedden délután két órakor megnyitották a kapukat, órákon belül az első programok is elkezdődnek a Volt Fesztiválon a soproni Lővér Kempingben. A nyitás előtt már ezrek vártak bebocsátásra, a környék egy óriási piknik hangulatát árasztotta. A szervezők mintegy négyezer fősre becsülték a tömeget; a keddi nulladik napra várhatóan kétszer ennyi vendég érkezik a város szélén fekvő Lővér Kempingbe.
A keddi nulladik napon a tízéves pécsi Punnany Massif házibuliját tartják, olyan közreműködőkkel, mint A Köztársaság Bandája, Takáts Eszter, a Mary Popkids, az Akkezdet Phiai, a Carbonfools, az Irie Maffia vagy a Hősök.
A szervezők közleménye szerint az esős időjárás ellenére is sikerült elérni a tavalyi 80 ezres látogatószámot a vasárnap zárult 14. Borsodi Hegyalja Fesztiválon.
A négynapos rendezvény ideje alatt az éves átlagos csapadékmennyiség több mint 10 százaléka hullott a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Rakamaz határában kialakított fesztiválterületre. A rendezők 300 köbméter homok kiszórásával enyhítették az eső okozta helyzetet, valamint 72 köbméter vizet szivattyúztak le a talajról.
A fesztivál 11 programhelyszínnel várta a látogatókat, több mint kétszáz zenekar lépett fel. A egnagyobb sikert Ákos mellett valószínűleg a szombat este fellépő német Scooter és a finn Ensiferum aratta, de színpadra lépett a Down, a Slayer és az Asking Alexandria is.
Idén ismét megnyitotta a kapuit a tavaly debütált Hegyi Karriergyár, a fesztiválozók döntése alapján pedig Kecskemét mellett négy külhoni település, Dunaszerdahely, Beregszász, Szabadka és Székelyudvarhely állandó lakói bulizhattak ingyen a Hegyalján.
Csütörtökön olyan koncertet adnak Sopronban Hajós Andrásék, amilyet sehol máshol.
„Mindig ilyen hullámos volt a hajad? Nyáron begöndörödik. Azt el is hiszem - milyen sampont használsz? Na persze, tök hülye vagy, biztos a sampon miatt, mi?”
Femininebb Győr környéki fiúkkal vonatoztam le az EFOTT-ra, akik hánytatóan édes piákat ittak („a nagyapámét kóstold már meg, ez sárgabarckágyon érlelt igazi magyar biobarack mézesen, ténylegesen érezni fogod benne a barackot”), imádják a balkáni zenéket, de főleg csajozni mentek a fesztiválra. Alkalmi cimboráimtól azt is megtudtam, hogy idén nyáron gyakorlatilag le se lehetett normálisan barnulni, Peti mondjuk napokig tetőt épített a nyaralón, úgy könnyű, Gabesznak pedig mákja volt, mert volt egy hetet az erasmusos nőjével Máltán, de az azért nyilván más.
Aztán amikor Fehérváron felszálltak a macifröccsös lányok, a nagy visításokra pedig átjöttek a szomszéd kocsiból két üveg limoncelloval, az egész kocsi kolis szobabulivá alakult: megünnepeltünk egy statisztika hármast, ami szívás volt, de legalább megvan, sajnáltuk Erikát a csalfa barátja miatt, de titkon örültünk, hogy most vissza akar vágni neki, megbeszéltük, hogy hol, s mikor fogunk mindenféleképp találkozni a fesztiválon, a túlzásbavitt kölniket is legyőzte a kiömlött émelyítően cukros szeszek szaga, a háttérben meg valami patetikusabb, kispálszerű banda bömbölt telefonról.
Több mint két és fél órás késés után állt színpadra az EFOTT különleges fellépőjeként beharangozott LayZee, a Mr. President nevű euroszenny formáció egykori tagja. A fekete úriember eredetileg szombat este tíztől, a fesztivál headlinerével, a Faithlessszel nagyjából egy időben játszott volna, valahogy azonban mégiscsak sikerült kibuliznia, hogy megkapja az éjféltől kezdődő műsorsávot.
Pedig háromnegyed tíz magasságában már szép kis tömeg gyűlt össze a Budapest Bank és a házigazda Corvinus közös sátrában. A hangulatfelelősök stílszerűen a kilencvenes évek legnagyobb eurotrash opuszaival csalogatták az egyetemistákat. Felcsendült például az örökzöld Barbie Girl, az It's My Life a svéd-nigériai Dr. Albantől, a Splash klasszikusa, a Tedd fel a kezedet, és természetesen a hely szellemében a Balatoni láz is.
Annál már tényleg nincs lejjebb, amikor egy legalább tíz éve teljesen érdektelen produkció már csak DJ szettel képviselteti magát egy fesztiválon. Persze, biztos van, de azért a Faithless DJ szettje Live PA-jel mindenképpen kiérdemli az év legfölöslegesebb zenei élménye díjat.
Lassan tényleg létre lehetne hozni egy könnyűzenei rezervátumot valahol az Alföldön, ahol a nyári fesztiválszezonra elszállásoljuk a levitézlett együtteseket. Itt vígan élhetne együtt a Kosheen, a Prodigy vagy éppen a Pendulum, de a Faithless is szerető, egyben megértő lakóközösségbe kerülne. Ott kis délutáni foglalkozás gyanánt mindenki szépen megtanulna DJ-zni, aztán esténként a rajtuk ragadt CD-lemezekből állított tűz fölött sütögetnék a mályvacukrot és mesélnének arról, micsoda bulik voltak azok a rave korszak végén, amikor az extasyt még rendes extasy volt.
Jason Newsted volt Metallica-basszusgitáros több év szünet után tért vissza a zenei életbe. Állítólag rengeteg dala áll otthon kiadásra várva, több műfajból is, de kézenfekvő módon a metállal kezdte az újbóli felzárkózást, így a simán csak Newsted néven turnézó csapát láthatta a Hegyalja közönsége is Tokajban, ahol interjúkat is adott természetesen.
Nemsokára megjelenik a lemezed. Van bármi elvárásod, például Billboard lista helyezés vagy valami hasonló?
Nagy elvárásaim nincsenek, kizárólag elérhető céljaim vannak. Szeretem a zenémet, a zenekarom is szereti, úgy tűnik, hogy a közönség is. Ez azért nagy kihívás, mert a közönség most hallja először ezeket az új dalokat, a koncert előtt nem volt lehetősége belehallgatni, és úgy tűnik így is tetszik nekik. Nekem ez a siker. Az üzleti része más, mert manapság az nem működik, hogy eladsz sok lemezt, hogy hogy sok pénzt keress. Ki kell találni az előadóknak, hogy az emberek mit nem tudnak letölteni és ellopni. A pólókat vagy a koncertélményt nem lehet letölteni, szóval ezeken kell dolgozni, hogy az üzleti rész is rendben legyen. Azok az emberek akik szeretik az igazi heavy metál zenét, azoknak ez a lemez is tetszeni fog. Azok után amin keresztül mentem az évek alatt, a kritikák nekem szart sem jelentenek, egyedül a saját magammal szembeni elvárások számítanak, mert már senkinek sem akarok bizonyítani semmit. A Grammy-díjaimat, vagy a Hall Of Fame tagságomat senki sem veheti már el tőlem. Ha most valaki azt írja, hogy ez a lemez nem elég jó egy Hall Of Fame-hez, annak mondhatom, hogy bocs erről lekéstél. Pozitív visszajelzésekre számítok, a negatív kommentekre meg nem vagyok kíváncsi.
Azt senki sem vitathatja, hogy az utóbbi tíz évben az Anima Sound System, az Irie Maffia, a Punnany Massif és a Tankcsapda volt minden fesztiválon az egyik alap magyar fellépő. Az EFOTT-on most egy napra rakták mind a négy zenekar koncertjét, így megnéztük hol tartanak ma ezek a csapatok.
Az említett négy együttesből egyik sem számít mai darabnak. A Tankcsapda 24, az Anima 20, a Punnany 10, de még az Irie Maffia is már 8 éve működik. A Tankcsapda máig elsőszámú fellépő a legtöbb helyen, de az Irie Maffia és főleg idén a Punnany Massif is headlinerként szerepel a nevesebb külföldieket nélkülöző hazai rendezvényeken. Az Anima Sound System kicsit más tészta, nekik a korai, még külföldet is érintő sikereik után nem igazán sikerült az átállás, nem hiába léptek fel ők először pénteken a nagyszínpadon.
Az Anima Sound System az évek alatt számos tagcserén és stílusváltáson ment át, ma már Prieger Zsolt zenekari vezető Fanni lánya énekel benne és már csak nyomokban emlékeztet az annak idején a legnagyobb népszerűséget okozó etnóval kevert elektronikus zenéjükre. Helyette kaptunk egy 2008-ban akár még aktuálisnak is mondható dancepunk-new rave hibridet, ami leginkább a nemrég hazánkban is járt !!! zenéjére hasonlít. Ezzel alapvetően semmi gond nem lenne, de láthatóan szürkezónába került az Anima, vagyis a régi rajongók ezzel már nem tudnak azonosulni, az újaknak meg nem elég friss a produkció. A klasszikusokkal sem tudott mit kezdeni a kis számban megjelent közönség, az Elég volt vagy a Marijuana Cha-Cha-Cha ezzel a hangszereléssel teljesen hangulatát veszti, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy utóbbi megszólalásakor egy meggyulladó jointot sem láttam a közönségben, pedig évekkel korábban vágni lehetett volna a füstöt.
Az emberek többsége a fesztiválok kapcsán elsősorban a szabadtéri koncertekre, a délutáni perzselő napsütésre és a hideg sörre asszociál. Más a helyzet viszont az idei EFOTT-tal, ahol az első két nap kifejezetten sokat didereghettünk. Ám a hétvége végül nemcsak jó időt hozott Zánkára, hanem sok új fesztiválozót is.
A Mixhell Iggor Cavalera és felesége, Laima Leyton közös elektronikus zenei projektje, aminek külön érdekessége, hogy a Cavalera Conspiracy metáldobosa helyettesíti a dobgépet. A hegyaljás fellépésük előtt beszélgettünk velük.
Kinek az ötlete volt a Mixhell projekt?
Laima Leyton: Szerettünk volna valamit közösen csinálni. Mikor elkezdtünk randizni, akkor én a Modern Művészetek Múzeumában dolgoztam, ő pedig a Sepultura dobosa volt. Hívták néhány helyre DJ-zni. Úgy gondolta imponál nekem azzal, hogy mekkora celeb, és engem is elvitt ezekre a fellépéseire. Én meg ott álltam mellette, és végigbeszéltem a szettjeit, hogy most rakd fel ezt, most keverd át. Ő eleinte próbált ellenkezni, hogy nem, de akkor még inkább a nyakára jártam, hogy de. Aztán később is én próbálgattam otthon remixeket, és mutogattam neki, hogy na ezt rakd fel a következő bulidon. Ő meg szerintem megunta, aztán átadta nekem a lehetőséget. Majd Max Blum basszusgitáros is képbe került, aki azóta is velünk van, és elkezdtük csinálni ezt a Mixhell dolgot, de csak a saját szórakoztatásunkra, semmi komolyabb szándékunk nem volt vele, de kezd komoly lenni.
Rendszerkritikus, renitens egyetemistákat kerestünk az EFOTT-on. Eleinte azt hittük, veszett fejsze nyele az ügy, aztán felcsillant a remény. Zánka calling – vagy mégsem?
Fiatal, punk-forma srác hányja össze az egyik toi-toi oldalát a Kalinka színpadánál az EFOTT-on. Fejét a műanyag falnak támasztja, derekát hátulról egy társa igyekszik tartani, oldalról pedig egy készséges lány törölgeti az alkoholt gyöngyöző homlokát. Semmi meglepő nincs a látványban, ha azt vesszük, hogy aznap több punk, legalábbis punk-közeli, zenekar is fellép a zánkai fesztiválon.
Vajon mi lehet hálátlanabb feladat? A Happy Gangben DJ-zni vagy a Kerozinban basszusgitározni? Erre kerestük a választ csütörtök este az EFOTT-on, ahol a magyar könnyűzene méltán elfeledett produkciói léptek fel a Corvinus sátorban. Végül arra a következtetésre jutottunk, hogy lakodalmas hiphopot játszani félplaybackkel talán megalázóbb, mint a rockzenekari felállással előadott prosztó techno.
A kilencvenes évek végére elért eurodance és rave egyik legröhejesebb csapata annak idején a Kerozin volt, akik pont ott fogták meg a műfajt, amire leginkább szüksége volt: az elementáris suttyóságnál. Axel és Mosquito titka annyi volt, hogy a lehető legprimitívebb rave alapokra és szintikre olyan vicces szövegeket írtak, amiket a debreceni restiben mesélnek egymásnak nagyokat kacagva a helyi alkoholisták. A Kismalac, a Nelli az elefánt vagy a Csakahúga voltaképpen őszinte punkdalok, csak a magyar mulatósra oly' fogékony közönség számára könnyen fogyasztható veretéssel.
A csütörtöki hegyaljás Slayer-koncertkritikánkban azon merengtünk, hogy mi lesz a metállal, ha az olyan zenekarok megszűnnek, mint a Metallica, a Judas Priest vagy az Iron Maiden? Hol az utánpótlás, akik adott esetben tízezreket is képesek bevonzani egy-egy fesztiválra? Hol vannak azok a zenekarok, akik már a 2000-es években jelentek meg, és akár csak egy picit is a nagyok nyomába érhetnek?
Nem tudom, hogy ki emlékszik rá, de a kilencvenes évek eleje is a metál haldoklásáról szólt, akkor viszont az ilyen siránkozásra kapásból be lehetett mondani az akkor még ifjoncnak számító Pantera nevét, akik annyira duzzadtak az energiától, hogy attól még James Hetfield is elpirult otthon, Lars Ulrich meg hívta rögtön a pszichiátert. A Panterára mindenki figyelt, rengeteg akkori fiatal szerette meg miattuk a heavy metal műfajt. Nem volt ciki hallgatni őket, mert egyrészt borzasztó lazák voltak, másrészt úgy játszottak modern, lázadóan kemény, de mégis dallamos zenét, hogy közben a gyökereiket is folyamatosan az előtérbe tolták. Köztudott volt például az Abbott tesók Kiss-mániája, illetve Phil Anselmo énekes Black Sabbath-rajongása. Utóbbi egészen odáig fajult, hogy a frontember megalapította a Downt, amit már csak azért is muszáj volt szeretni, mert mellette olyan menő underground zenekarok tagjai zenéltek, mint a Corrosion Of Conformity, az Eyehategod vagy a Crowbar.
A Hegyalja fesztivál második napján a nagyszínpad programját a Down zenekar zárta. Nem olyan régen beszélgettünk a legendás Phil Anselmoval, most a szintén legendás gitáros, Pepper Keenan mesélt nekünk arról, hogy bánja-e hogy nem a Metallicában zenél, és hogy felvenné-e Anselmót szakácsnak. Sőt van egy nagyon friss hírünk a Corrosion Of Conformityről is.
Nagyjából egy hónapja Phillel beszélgettünk, ő azt mondta, hogy van egy csomó ötletetek az új Down-lemezre.
Ez így igaz. Elkezdtük a jammelgetést, mert már tényleg ki voltunk éhezve, hogy csináljunk valami újat együtt, közösen. Szerintem novemberben már elkezdődhetnek a lemez felvételei. Most az terv, hogy ahogy vége a turnénak és hazamegyünk, pihenünk egy kicsit. Én is összeszedem a dolgaimat, letisztázom az gondolataimat a fejemben, meg átnézem amiket esetleg együtt kidolgoztunk. Phil is kitalálja az egészet és ötletel, aztán elkezdjük a munkálatokat. Ez szerintem novemberben lesz aktuális.
Ahogy az utóbbi években, úgy idén is már kedden elkezdődött a Hegyalja Fesztivál egy nulladik nappal, egy színpad üzemelésével, az első napon, szerdán viszont már a Slayer zárta a nagyszínpad programját, amiről itt már elmondtunk mindent. A csütörtöki sajtótájékoztatón a fesztivál szervezői elmondták, hogy az első napon ugyanannyian érkeztek a koncertekre, mint tavaly ilyenkor. A beruházásokról és a teljesen megújult fesztiválterületről Bukovinszky Béla mesélt nekünk.
Hétfőn Tokaj-Rakamaz történetének egyik legdurvább esője mosta el a fesztivált és nehezítette az építést, ehhez képest szerdára már alig maradt nyoma az egésznek és azon túl, hogy a puha talajon sokkal kényelmesebb járni, sarat csak elvétve láttunk. Az idő viszont kimondottan fesztiválozóknak való, nincs tűző nap, vagy hideg, hanem tökéletes sörözgetős és fröccsözgetős idő.
A Coal Chambert a ‘90-es évek nagy nu metal hullámának alapzenekarai közt szokás emlegetni, ami visszanézve teljesen érthetetlen. Nem azért, mert nem volt jó lemez az 1999-es Chamber Music, hanem mert odatéve a Korn és a Deftones mellé tényleg feltűnő, mennyire nem mutatott semmi különlegeset ez a zenekar azon kívül, hogy úgy hangolták be a gitárjaikat ahogy az épp trendi. Sőt, még a Limp Bizkit mellé is csak bajosan férnek oda, és nem csak azért, mert a három megjelent lemezükből összesen mehetett el annyi, mint Fred Durst bármelyik lemeznyire nyújtott nyávogásából.
A Devildriver élén is hódító Dez Fafara vezette zenekar mindenesetre nyolc év szünet után újjáalakult, a basszusgitáros posztra a változatosság kedvéért egy új nő, ezúttal a fekete hajú Chlea Rhea Harper csattogtathatja a húrokat. Maga az összeborulás ténye már azért is meglepő, mert a sokkal metálosabbra vett Devildriver igazából nem tűnt kevésbé népszerűnek, mint a Coal Chamber.
A Slayer először lép fel Jeff Hanneman halála óta Magyarországon, de mivel már nagyon régóta koncerteznek nélküle, különösebben nem lehetett érezni a tragédiát. Mint ahogy maga a Slayer sem egy olyan zenekar, aminek jól állna, ha egyperces néma csendet rendelne, ezért a szőke gitárosra csak egy, a ráadás alatt megjelenő molinó emlékezett, de ez amúgy is hitelesebb és szerethetőbb gesztus, mint a túl közeli viszonyban állítólag amúgy sem lévő zenekar közös áradozása lett volna.
Fontos változás még, hogy a klasszikus lemezeken doboló, majd viharos körülmények közt kilépő, majd visszatérő, majd megint viharos körülmények közt kilépő Dave Lombardo helyett visszatért a dobok mögé a későbbi lemezeken játszó, de viharos körülmények közt még csak egyszer kilépő Paul Bostaph.
Az ünnepélyes aláírás előtt tartott sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a felek szándéka szerint jövő év nyarán első alkalommal szerveződhet meg a kijevi Truhanov szigeten egy három napos ifjúsági zenei fesztivál, amelynek szakmai hátterét a magyar Sziget fesztivált szervező cég biztosítja. A dokumentumot magyar részről Gerendai Károly, a magyarországi rendezvényszervező cég vezetője, ukrán részről Olekszandr Popov, a kijevi városi adminisztráció vezetője és Makszim Potimkov, a Sziget Ukrajna elnevezésű vállalat igazgatója írta alá.
"Örülök, hogy a kijevi városvezetés elkötelezett abban, hogy mielőbb megvalósulhasson ez a rendezvény" - mondta Gerendai Károly, aki beszámolt arról is, hogy a tervek szerint a fesztivált a műfaji változatosság jellemzi majd, helyet kaphatnak a világsztárok, de a helyi ukrán sikercsapatok és sztárelőadók is. A mintegy 4 millió eurós költségvetéssel számoló rendezvényre a három nap alatt több mint 100 ezer látogatót várnak párhuzamosan több helyszínen zajló programokkal, kempingezési lehetőséggel és a hozzá tartozó infrastruktúrával. Olekszandr Popov kiemelte, hogy Kijevnek már van tapasztalata hasonló fesztiválok szervezésében, éppen az említett szigeten rendeztek idén egy nagyszabású rockzenei fesztivált. Hangsúlyozta, hogy minden eszközzel támogatják a magyar kezdeményezést. Hiszen a Truhanov sziget közvetlen környezetében már jelenleg is folynak városrendezési munkálatok.
"Magyarország szomszédja, barátja, együttműködő társa Ukrajnának" - fogalmazott az eseményen részt vevő Bayer Mihály, Magyarország kijevi nagykövete. Szavai szerint a kijevi Sziget fesztivál egyben beruházás is, amely mutatja, hogy a magyar cégek érdeklődnek Ukrajna iránt, és igyekeznek minél színvonalasabb termékekkel, szolgáltatásokkal ellátni az országot.
Több mint 3500 olyan mérgezéses eset történt tavaly hazánkban, ami a 15-24 éves korosztályt érintette. A statisztikai adatok alapján a leggyakrabban gyógyszerek okoznak mérgezést, 2012-ben az összes mérgezéses eset közel kétharmada ilyen volt. A második helyen az alkohol áll, ezt követik sorrendben az ipari és háztartási szerek, a kábítószerek, valamint a növényvédő szerek. Miközben ennek döntő része – sajnálatos módon – szándékosan következik be, jelentős számban vannak olyan mérgezések is, amelyek véletlenszerűek, kis körültekintéssel megelőzhetők lettek volna.
Az Országos Kémiai Biztonsági Intézet (OKBI) az EFOTT Fesztiválon többek között éppen arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen jelzéseket kell figyelni például a háztartási tisztítószerek csomagolásán. A jelenleg használt narancs-fekete piktogramokat folyamatosan cserélik le, az új előírás szerint 2017-ig minden terméken egy hegyére állított piros négyzet jelenik meg, a keretben fehér alapon fekete szimbólummal. A Civil Téren felállított standon a különböző mérgező növények, illetve a droghasználat veszélyeire is felhívják a figyelmet, emellett arról is lehet tájékozódni, hogy mire kell figyelni, ha valaki tetoválást szeretne. Kevesen tudják például, hogy az erre használt festékanyagok nagy része nem növényi eredetű. A szalonokban elsősorban fémvegyületeket és az úgynevezett szénfeketét alkalmazzák. A felhasznált pigmentek egy része az autóiparban és az írószerek gyártásában is használt festékanyag. Mindezek akár allergiás reakciókat, bőrelváltozásokat is okozhatnak.
Az Időkép előrejelzése alapján a Hegyalja vagy a Rockmaraton fesztiválra látogatók igazán ideális hőmérsékletre számíthatnak. Szerdán ha esetleg sorban kell állni a beengedésnél vagy a jegyátvételnél, esetleg a sátrat kell felverni, azt 21 fokban kell kivitelezni, tehát a napszúrás kizárva.
Aztán a hét végééig emelkedik a hőmérséklet, de szerencsére nem kell kánikulára számítani, a 25 fokos nappali hőmérsékletnél és közepesen felhős időnél jobbat rendelni sem lehetett volna. Szombatra jeleznek kisebb záport vagy zivatart, de ennyi még talán kell is. Estére viszont érdemes pulóverrel készülni, mert akár 12 fokig is csökkenhet a hőmérséklet.
A Fishing On Orfű utolsó napján vihar fogta markába a fesztivált, de megúsztuk szárazon. Láttuk a Péterfy-modell új üdvöskéjét, és a türelmetlen közönség idegeit új dalokkal borzoló Európa Kiadót. Szombati nap kókadt összegzéssel.
Szombaton már a negyvenfokos sátrakban eltöltött éjszakák és a negyvenfokos tetőtérben eltöltött hajnalok nyomait magunkon viselve inkább a fesztiválzáró elméskedések, mintsem a tracklistre lebontott koncertbeszámolók felé hajlott az ujjunk.
Az rendben van, amit Lovasi András fesztiválalapító mondott a Fishing On Orfű fesztivál elején, hogy azokat a zenekarokat hívja ide, akik kiszorultak a Szigetről, de ezek a fellépők így is unalomig ismertek az Mr2 repertoárjából. Csütörtökön nyugisabb, pénteken teltházas nappal telt az idő Orfűn, és ezúttal szerencsére kimaradt Lovasi saját mauzóleum-építése. A fesztivál kuriózuma a természetvédelmi helyszín, és a helyi zenekarok. A legjobb dolog pedig, ami történt még a két nap alatt, az Péterfy Bori.
Csütörtök dél körültől ismét optimista hangulat uralkodott a fesztiválon, mindenki biztos volt benne, hogy innentől a fellépők hozzák a megszokott FOO-feelinget. Mi is próbáltuk elfelejteni a közönséget megosztó szerda esti Kispál Gálát, ami után többen is megfogalmazták, hogy kezd visszatetszővé válni a fesztivált alapító Lovasi saját szoborépítése. „Jövőre már Nagycsillag név alatt fog szólózni” - elégedetlenkedett egy Vad Fruttik-rajongó.
„Akit ide meghívnak, az oda is teszi magát! Már csak Lovasiért is” – igazított el minket egy negyvenes mérnök, aki az összes Fishing minden napján jelen volt, és még nem csalódott. Csütörtökön már este hattól igazat kellett adnunk neki, a PASO után a nagyszínpadon Péterfy Bori sok új rajongót szerzett magának, köztünk minket is: nemcsak combot villantott, hanem Iggy Poppot megszégyenítő energikussággal mozgott a színpadon. Beugrott a közönség közé, a Tűsarok című számnál szó szerint mindenkit lefektetett. Az idén a nagyszínpad elé betoldott pár kifutót pedig mintha neki építettek volna, a hangfaldobogókra is felmászott, és ott volt a kihívást jelentő állványzat, amire a dominacsizmája ellenére pár méter magasra jutott.