Fürdőruhás hoszteszek BTL-ezik a fogyasztókat. Reklámanalízis a Sziget fesztivál marketingrétjén.
A kanadai Danko Jones után a kanadai Billy Talent lépett fel a Sziget nagyszínpadán az utolsó napon. Jon Gallant basszusgitáros már sokadik napja ugyanabban a ruhában volt, de nem azért, mert annyira punk lenne. A beszélgetésen még ott ült Ian D'Sa gitáros is.
Jellemző rátok, hogy lemezről lemezre megújultok. Hogyan tudják ezt a rajongók tolerálni?
Jon Gallant: Azon mérjük le, hogy meddig mehetünk el, hogy jönnek-e az emberek a koncertjeinkre. Ha látványosan megcsappan a nézőszám, akkor majd rájövünk, hogy meg kellene állni, de egyelőre még járnak a koncertjeinkre.
Ian D'Sa: Viszont majd ha nem járnak, és akkor jövünk rá, lehet, már kicsit késő lesz. Szerintem amúgy jó a srácoknak is, hogy nem ismételjük magunkat, és nem adjuk ki tizenöt éven át ugyanazt a lemezt újra és újra, csak a témákat variálva egy kicsit. Ettől marad friss a zenénk.
Az Azfeszt Magyarország első és egyetlen termálfesztiválja. Az augusztus 18-22. közötti nyírbátori bulin nem a termálvíz a fő attrakció, de nyilvánvaló, hogy a strandra települt rendezvény sokat köszönhet a környezetnek. A nyár végén már a fesztiválmániás is pihenni akar, és ha este vannak hozzá jó koncertek, nem is adja fel nomádrocker életmódját.
Kérdezz, amit akarsz, mondták a Die Antwoord tagjai, aztán dél-afrikai szlengleckét is tartottak. Hogy mondjuk magyarul, hogy poes?
Bár a tavalyi rekord nem dőlt meg, idén a csúcsévnél mindössze háromezerrel kevesebben, összesen 382 ezren voltak a Sziget fesztiválon. A legtöbben szombaton szórakoztak kint, akkor 72 ezren voltak kint, ez csaknem elérte a 75 ezres telt házat. A vasárnapi zárónapon 69 ezren mentek a Szigetre – mondta Vető Viktória, a fesztivál sajtófőnöke hétfőn.
Az idei látogatószám 2007 óta a legalacsonyabb, ennek ellenére Gerendai Károly főszervező szerint minden szempontból sikeresnek mondható a tizennyolcadik fesztivál. „A válság ellenére alig csökkent a látogatottság, és az esőzések valamint az árfolyam-ingadozások okozta többletköltségek ellenére is nyereséggel zártunk” – mondta Gerendai. A fesztivál egyébként az előnytelen árfolyamváltozásokon körülbelül 50 millió forintot bukhatott, az esőzések pedig 20-30 millió forint többletköltséget okoztak a szivattyúzás, illetve a homokszórás miatt, sőt az eső miatti bevételkiesés is harmincmillió forint körül lehet.
Szeles Gézának, az egészségügyi szolgálat vezetőjének a tájékoztatása szerint a fesztivál idején mintegy 2500 embert kellett az ambulancián ellátni, a Sziget egyéb részein pedig tovább ezret.
"A legjellemzőbb esetek a végtagtörések, ficamok és rándulások voltak, súlyos eset nem történt. Idén nem volt sok légúti megbetegedés. Az elején talán a nagyszínpad elé leszórt homok miatt kicsit porosabb volt a Sziget, mint tavaly, de ezt elintézte az utolsó három nap esőzése" - tette hozzá Szeles Géza.
A rendőrség közlése szerint a bűnügyi statisztikák a Sziget méretéhez, illetve az előző évekhez képest kifejezetten jók, de ennél több konkrétumot nem árultak el. A hét elején elfogtak egy nigériait férfit, akinél több mint ötszáz kábítószergyanús tablettát találtak, később az került be a hírekbe, hogy egy 45 éves férfit is lekapcsoltak, aki nyolc külföldi hátizsákját tulajdonította el.
Még egy utolsó tánc az ázott szeméthalmok közt, még egy utolsó harapás a lávakövön sült hotdogba. Hűvösen melankolikus képeink a hétfő hajnali Szigetzárásról.
A pszichedelikus popot játszó Yeasayer talán az idei Sziget legjobb koncertjét adta. Előtte az Indexnek adott interjút a zenekar magját alkotó trió, akik közül Anand Wilder gitáros-énekes annyira el volt lazulva, hogy a nem messze található kalandpark tornyából lecsúszó minden egyes emberrel együtt sikoltozott. Beszóltak az akkor kezdő Kasabiannak is.
Ez az utolsó napja a fesztiválnak, itt már mindenki nagyon fáradt, ti hogy vagytok?
Ira Wolf Tuton: Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy megérkezünk egy fesztiválra, és nekünk mindig az az első és egyetlen napunk, szóval én például nem is tudom milyen érzés eljutni egy fesztivál utolsó napjáig. Milyen?
Eléggé fárasztó.
Ira Wolf Tuton: Na, akkor teljesen olyan, mint a mi első napjaink. Nincs is nagy különbség.
“Azonnal kapcsold ki a zenét, különben leütünk” - a dj.co.hu szerint két biztonsági ember ezzel a szöveggel állította le hétfő reggel 5 órakor Palotai Zsolt, azaz DJ Palotai buliját, ami a szerződés szerint reggel 6-ig tartott volna. "Miután Palotai megpróbálta normális hangnemben megbeszélni a dolgokat, még jól le is zsidózták a színpadon mindenki hallatára, pedig nem az." Palotai a Facebook-oldalán kijelentette: többé nem teszi be a lábát a Szigetre, "ha valaki a jövőben mégis azt látná, hogy mennék, az azonnal akadályozzon meg ebben!".A lemezlovast egyébként telefonon nem tudtuk elérni.
A Sziget szervezői annyit pontosítottak, hogy a dj nem az In-Kal Security tagjaval keveredett szóváltásba, hanem a hangellenőr-brigáddal. A fesztivál sajtófőnöke közleményben reagált a történtekre: "Sajnálattal értesültünk arról, hogy hétfőn hajnalban a Cöxpon Ambient Sátorban minden szempontból elfogadhatatlan módon kellett véget érnie a programnak. Ezúton kérünk elnézést a történtekért, mind a fellépő művésztől, mind a közönségtől. Minden programhelyszínünkön legalább 10 éve reggel 5 órakor be kell fejezni a programokat, ez alól kivétel a péntek és szombat éjszaka, amikor 1 órával tovább, 6-ig szólhat a zene. Ez az eset azonban hétfő hajnalban történt, amikor 5 órakor véget kellett volna érnie a programnak. Ebben az évben sajnálatos módon az alvállalkozónk figyelmét ez elkerülte, így a fellépő számára sem volt egyértelmű .A hangellenőr-brigád feladata gondoskodni arról, hogy a programhelyszínek időben befejezzék a működést, ennek érdekében tették a dolgukat akkor is, ha ezt nem is a megfelelő módon tették.
Természetesen az ügy végére járunk, de tisztán akkor láthatunk az ügyet illetően, ha mindkét felet meghallgattuk. Sajnos sokszor a fellépők sem együttműködőek a szabályok betartatásában, bár jelen esetben Palotai Zsolt rosszul volt tájékoztatva arról, meddig játszhat. Tisztában vagyunk azzal is, hogy az eset minden szereplőjének tudnia kellett volna a zárás pontos időpontjáról, ezért az ebből fakadó kellemetlenségekért ezúton is elnézést kérünk. A rendezvényen 8500 ember dolgozik, jellemzően alvállalkozókon keresztül, bár döntő többségükben tudják, mi a dolguk de eltérő szociokulturális háttérrel bírhatnak, és nem áll módunkban sem a kommunikációs képességeiket sem az intelligenciaszintjüket egyenként tesztelni, így előfordulhatnak számunkra sem elfogadható esetek.
Természetesen nem tartjuk elfogadhatónak sem a módját annak, ahogy eleget akartak tenni a feladatnak, sem pedig azt, ahogy ezt kommunikálták a fellépő felé, azaz úgy gondoljuk, nincs rá mentség, ha olyan hangot ütöttek meg vele, ahogy ezt Palotai Zsolt írta le. Azon vagyunk, hogy ilyen és ehhez hasonló eset egyik rendezvényünkön se fordulhasson elő. "
Cserepes Milka, a Cökxpôn helyszín felelőse szerint viszont a Sziget közlemény téves információt közöl, mert az utolsó reggelen nem 5 órakor kell befejezni a bulit. "A Cökxpôn Ambient Sátorkert szerződésében 6:00 áll, már több éve, és több éve Dj Palotaival zárul a Cökxpôn program, és ezzel fejeződik be a Sziget is. Palotai Zsolt tisztában volt a 6 órai befejezéssel, ahogy mi, a Cökxpôn szervezői és dolgozói is."
A brit Kasabian legutóbb a Petőfi Csarnokban lépett fel Magyarországon, ahová úgy kellett összefogdosni az embereket, hogy ha már nem maradt el a koncert a csekély érdeklődés miatt, legalább legyenek rajta páran. Így is kb. negyedházasra sikerül a buli, de a zenekar becsülettel lenyomta a keveseknek is, nem nyavalyogtak, hogy valószínűleg mindenhol másol megtöltik az adott helyet, a magyaroknál meg senki sem kíváncsi rájuk a maréknyi fanatikuson kívül.
Most valószínűleg felkészítették már előre őket, hogy ez nem az a helyszín, ide rengetegen jönnek olyan országokból, ahol tényleg népszerűek. Nem is kellett csalódniuk, szinte egy főzenekarnyi tömeg gyűlt össze a nagyszínpadnál. A koncert ennek ellenére sokkal laposabb volt, mint a 3 évvel ezelőtti. Az egy dolog, hogy az addig megfelelően hangos színpad náluk már elkezdett halkulni, de ennek a zenekarra nem kellett volna hatással lennie.
Ők viszont kb. ugyanannyira erőtlenül adták elő a dalaikat, mint amennyire erőtlenül szóltak. Aki hangszert fogott a zenekarból, az lecövekelt egy helyen, Tom Meighan énekes pedig csak mászkált fel-alá, néha meglengette a karját, de azt is fapofával vette tudomásul, amikor erre több ezren elkezdtek lelkesen kalimpálni. Talán ebben a rezignáltságban nem kéne követni a nagy példakép Oasist, ha már a dalokban annyira erősen sikerült. Természetesen lenyomták a kötelező slágereiket, volt Club Foot, Fire, Underdog, Shoot The Runner (utóbbi kettő rögtön kezdésnek), de a többi totális unalom volt. Lehet ez a beleszarós koncert csak bosszú volt a korábbi beleszarásunkért?
A Muse talán az utolsó olyan fiatal rockzenekar, amely hisz a stadionrockban, és mindezt nem úgy, hogy valami átlagosat erőltetne le a közönség torkán. Nagyban gondolkoznak, de nemcsak külsőségekben. Minden daluk nagyot mond, a legtöbb nagyot is szól. Immár harmadszor mutatták meg magukat a magyar közönségnek. Egyszer akkor, amikor csak bennfentesek tudták, hogy valami nagy durranás készül (akkor a Sziget valóban up-to-date volt), egyszer, amikor már megvolt a nagy durranás, de a magyar közönség csak egy fél Sportarénára volt elég. És jöttek most, amikor már óriási tumultus alakult ki a nagyszínpad előtt.
Az angolok koncertje elvileg a Resistance című új lemezre épült volna, és több dal is innen jött, de a régi számok kifejezetten nagy arányban szólaltak meg. Vegyük csak a ráadást, amikor a Plug In Baby és a némileg kiszámítható Knights of Cydonia szólt. Nyilvánvaló, hogy a Muse nem próbál elvárásokat követni. Nem nehéz a dolguk, igazi slágerük elvétve akad, legfeljebb csak azért sláger valami tőlük, mert klipes volt. Talán éppen ezért a Starlight okozta a legnagyobb örömet. Ez utóbbi példázza a bevezetőben is említett ellentmondást. Milyen zenekar az, ahol a közönség azt énekli magából kikelve, hogy „Fekete lyukak és felfedezések”? Talán a gitáros-énekes Matt Bellamyn elhatalmasodott sci-fi mánia az oka a hasonló furcsa szituációknak.
A látványvilág is erre épült: a Resistance borítót idéző méhkaptár alakú ledfalak, a lézer, a csillogó ruhák. Szerencsére az oldalsó kivetetőt is a zenekar profi gárdája vette át, így a színpad több helyére pakolt kamerák képét láthattuk összevágva, néha animációval feldobva, eltorzítva.
A Breakestra elmaradása okán az idei fesztiválszezon alatt másodszor is magyar deszkákra lépett a Die Antwoord, ezzel is rácáfolva az igazi világsztárságról szóló pletykákra. A zenekar az állítólag messze földön híres, de amúgy tapasztalataim szerint totálisan érdektelen dél-afrikai hiphop színtér legnépszerűbb képviselője, és erre nagy hangsúlyt fektetnek. Ez abban nyilvánul meg, hogy fura akcentusuk van, és sokat emlegetik, hogy melyik országból jöttek. Számomra a Die Antwoord az utóbbi idők legnagyobb talánya.
Annak ellenére, hogy a Fear Factory csinált néhány gyengébb lemezt, és a zenekar húsz éves történetébe néhány szappanoperába illő jelenet is becsúszott, jogosan lehetett jó koncertet várni tőlük, mert ez az indusztriális metál, vagy hogy is nevezzük, megfelelő körülmények között jól működhet élőben. Ehhez leginkább a zenészek hibátlan, pontos játéka és a tökéleteshez közeli hangzás kell. Aztán kiderült, hogy utóbbi annyira nem is fontos.
Nem dőlt meg a tavalyi 390 ezres rekord, idén csak 382 ezren voltak a Szigeten. A legnépszerűbb a szombat volt, akkor 72 ezren csápoltak kint, a vasárnapi zárónapon pedig 69 ezren, nyilatkozta Vető Viktória, a fesztivál sajtófőnöke. Gerendai Károly ügyvezető szerint a rendezvény várhatóan idén is nyereséges lesz.
„2500 embert kellett az ambulancián ellátni, a Sziget egyéb részein pedig tovább ezret - nyilatkozta Szeles Géza, az egészségügyi szolgálat vezetője. - Súlyos eset nem történt, a legjellemzőbbek a végtagtörések, a ficamok és rándulások voltak. Idén nem volt sok légúti megbetegedés. A nagyszínpad elé leszórt homok miatt a tavalyinál porosabb volt a Sziget, de aztán ezt elintézte az utolsó három nap esőzése."
Benis Dániel, a fesztivál technikai vezetője elmondta: a tervek szerint 5 nap alatt bontják le a technika nagy részét, a teljes levonulás 8-10 nap alatt történik meg, ezalatt több ezer köbméter szemetet kell eltávolítani. A Főkert az eredeti állapot visszaállítását követeli meg a Sziget szervezőitől, ezért ha szükség lesz rá, megcsinálják a közforgalmi utak sérüléseinek javítását és a füvesítést is.
A Fear Factory a metálzene egyik nagy öregje, 1989-es alakulásuk óta mindig ott mozogtak az élvonal közvetlen közelében, de valahogy a nagy áttörés csak nem jött össze - vagy talán nem is akartak a mainstreamhez felzárkózni. Súlyos, agresszív, de iszonyú technikás zenéjük rengeteg zenekart megihletett, eddig egymillió lemezt adtak el csak az USA-ban. Két egykori tagjuk éppen perli őket a névhasználat miatt, de ez nem érdekli Dino Cazares gitárost és Burton C. Bell énekest, akikkel a Sziget zárónapján beszélgettük.
Másfél hete kigyulladt alattatok turnébusz. Hogy vagytok?
Dino: Az nagyon kemény volt. Éjjel téptünk az autópályán, az egyik kerékcsapágy kilazult, vagy mi, és elkezdett szikrázni, az meg begyújtotta a buszt. Mindenki aludt már, és arra ébredtünk, hogy a sofőr kiabál, hogy füst van, mindenki kifelé a buszból azonnal! Életemben nem rohantam ennyire.
Burton: Tíz perc alatt kipakoltunk mindent, azt hiszem, ez rekordidő volt. A turnémenedzserünk megszámolta az arcokat, és észrevette, hogy a mörcsös srác, aki a CD-ket meg pólókat árulja a bulikon, nincs sehol. Visszarohant megnézni, a faszi ott aludt az ágyában, úgy rángatta le. Hálistennek mindenki megúszta.
Dino: De a kérdés másik felére válaszolva: most, hogy már ettem is, kifejezetten jól érzem magam.
Valami magyaros kaját próbáltál ki?
Dino: Nem, ahhoz még nem volt szerencsém. Úgy hallottam, ti is csípősen főztök, hasonlóan a mexikóiakhoz.
Annyira nem kemény, inkább fűszeres.
Dino: A buli után rendelek valami magyarosat, szeretem minden ország konyháját kipróbálni.
A Monster Magnet pontosan az a zenekar, amiért nem kell pólóvásárlásig vagy az énekes arcmásával díszített XXL-es tangabugyi beszerzéséig rajongani, elég, ha az ember ismer pár lemezt, a korai sztóner anyagokat meg a későbbi, dallamosab cuccokat, és máris élvezhető lesz a koncert. A Sziget utolsó napján a MTV Headbanger's Ball-sátorban lépett fel Dave Wyndorf és társulata, és játszott egy rövidített, de súlyos besztof programot az elején kisszámú, a végére szépen összegyűlő, lelkes közönségnek.
A Sziget zárónapján a Danko Jones nevű zenekar és frontember - mert ennek a derék humoristába oltott kőrockernek ugyanaz a neve, mint együttesének - délután fél öttől megmutatta, hogyan kell díszletek, két lábon járó szörnyfigura és hasonló parasztvakítások nélkül lezúzni a hullafáradt fesztiválozók arcát. A csávó pont olyan egyszerű, mint a zenéje,a pina és a bulizás érdekli, a számai is erről szólnak, egyszerű, húzós rakenroll darabok, könnyen énekelhető, fogós refrének, ennyi elég is ahhoz, hogy az embernek beinduljon a lába meg a feje.
A másnaposság elleni holtbiztos receptek legalább olyan elterjedtek, mint a tuti alternatív berúgási módszerek és koktélok. A macskajajt leküzdő módszerek a nyers tojással kevert paradicsomlevestől a pezsgőtabletta-túladagolásig terjednek, és persze ott van az örökzöld népi megfigyelés is: kutyaharapást szőrével, vagyis a másnaposságra rá kell inni. Ami sajnos csak egy újabb, élettani alap nélküli alkohollegenda.
A másnaposság tünetei jól ismertek – szájszárazság, émelygés, szomjúság, fejfájás, zaj- és fényérzékenység, kézremegés –, és azt is tudjuk, hogy a macskajaj súlyossága függ az elfogyasztott alkohol minőségétől, mennyiségétől és persze attól, hogy az italozó szervezete mennyire érzékeny.
Mégis akadnak még sötét foltok a tünetegyüttes kutatásában, főleg az homályos, hogy mi történik az agyban másnap. Idén májusban a Southamptoni Egyetem tudósai egy lépéssel közelebb jutottak a válaszhoz felfedezték, hogy a neuropeptid nevű, az idegrendszerben jeleket továbbító molekulák is részt vesz a szimptómák kialakulásában. A kutatók fonalférgeken vizsgálták az agy reakcióit az alkoholmérgezésre, és arra jutottak, hogy hosszabb alkoholfogyasztás után az agy hozzászokik egy bizonyos mérgezettségi szinthez, de ha megszűnik az alkohol utánpótlása és az elkezd kiürülni a szervezetből, kisebb elvonási tünetek jelentkeznek.
Tény, hogy a tünetek általában akkor a legsúlyosabbak, amikor már egyáltalán nincs alkohol a szervezetben, de a tudomány mai állása szerint a másnaposságnak elsősorban nem idegrendszeri, hanem inkább emésztőrendszerei okai vannak. Az alkoholos italokban levő etanol a májban acetaldehiddé, az pedig később ecetsavvá alakul. Mindkettő mérgező vegyület, a tünetek nagy részét az acetaldehid okozza.
A másik jelentős ok a dehidratáció, vagyis a szesz okozta kiszáradás. Az alkohol gátolja az antidiuretikus hormon felszabadulását, aminek az volna a szerepe, hogy a vizeletből visszajuttassa a víz egy részét a vérbe. Így a vizelet mennyisége nő, a szervezet kiszárad, és jön a szájszárazság meg a hasogató fejfájás. Az émelygés és a hányinger oka pedig az alkohol gyomorra gyakorolt, közvetlen mérgező hatása.
A tüneteket fokozza a kialvatlanság, a nem megfelelő táplálkozás (különösen rossz, ha éhgyomorra iszunk), egyes kutatások szerint pedig a hangos zene hallgatása is. A fesztiválokon még azt kell észben tartani, hogy a meleg és az izzadás is hozzájárul a kiszáradáshoz.
A Hajógyári-sziget állandó szórakozóhelyei a Dokk Club, a Bed és a Coronita Music Club kérésére a Sziget hétvégi napjain, azaz pénteken, szombaton és vasárnap a taxik sem hajthatnak be a Szigetre, mivel állítólag zavarják az állandó szórakozóhelyek forgalmát, és elfoglalják a terepjárók parkolóhelyeit. Sőt hétvégente a VIP-pénztárakat is áthelyezik, hogy a nagyon fontos szigetelők se zavarják a Dokkban szórakozókat.
A Sziget hivatalos állásfoglalása szerint éveken át igyekeztek összehangolni a fesztivál és a Hajógyári-sziget klubjainak forgalmát, és most úgy tűnik, megtalálták a megoldást.
Ma tehát egész a K-híd bejáratáig kell botorkálnia annak, aki taxit akar fogni.
A péntek éjszakai vihar és felhőszakadás következtében jó pár helyen alakultak ki dagonyázóhelyek a szigeten. A sárelhárító brigádok jórészt sikerrel küzdöttek meg ezekkel szombaton, így egyelőre nem lesz újra divat a fesztiválon a gumicsizma.
Az idei Szigeten kevesebb holmit vesztettek el a fesztiválozók, a talált tárgyak között főleg kulcsok és iratok voltak, de egy komplett sátort is leadtak a becsületes megtalálók. A szervezők szeptember 15-ig őrzik meg a talált tárgyakat.
Mint azt Ráskó Eszter, a talált tárgyak részlegének vezetője elmondta, az idei év csöndesebbnek számít, lényegesen kevesebb holmit hagytak el a szigetelők. Az idei legértékesebb talált tárgynak egy komplett sátor számít, amelyet hárman hoztak be az egyik éjjel. Felidézte, hogy tavaly a legextrémebb talált tárgy egy kerekesszék volt, de most is találtak ruhával teli hátizsákokat is.
"Tegnap este legyalázták a VHK-t! – írta a zenekarhoz közel álló feldühödött olvasó az éjjeli VHK-koncertről az Indexnek. – Három szám után lehúzták a hangot, fóliával letakarták a keverőt, és megfenyegették a hangmérnököt is, hogy péppé verik, ha hangot ad!" Az Index is meglepődött a helyszínen, hogy Grandpierre Attilából semmit nem lehetett hallani, és leginkább egy halk instrumentális koncerthez hasonlított a fellépés.
A drámai leírás elolvasása után felhívtuk Grandpierre Attilát, a VHK énekesét, aki megerősítette, hogy "kihúzták a cuccot, se szó, se beszéd, a keverőpultot áramtalanították. Ének nem volt. Nem egy kulturált elintézési mód ez". Az énekes szerint megvadult a háromezer ember, többekben az erőszak gondolata is felmerült.
"Az A38 színpad emberei jól dolgoztak, de a szigetesek az együttműködés helyett az egész koncertet lehúzták" – mondta elkeseredetten Grandpierre, akivel összesen egyszer történt meg hasonló, szintén a Szigeten, néhány évvel ezelőtt, amikor a Csodaszarvassal léptek fel. Grandpierre olyat is hallott, hogy "Nina Hagen hangosítását is le akarták venni nagydarab kidobóemberek", de ezt nem erősítette meg senki, se neki, se nekünk.
Lehet bármi az aktuális divattrend, egy nem változik: a metálos kedvenc zenekara pólóját hordja. A rockzenekarok közül talán az Iron Maiden tudhatja magáénak a legválozatosabb pólóarzenált, amire szigetes képsorozatunk is erős bizonyíték.
A szombat a metálon túli világban is csúcsnap volt. A borzos hajú bölcsészek a Nagyszínpad előtti árnyékos foltokban táncolhattak Cribsre, a Party Arénában Calvin Harris csinált szaunát, a VHK neve leírva meg visszahozta kicsit a régi Szigetek hangulatát. Utóbbit az Iron Maidenre érkezett rengeteg rokker is elősegítette, aminek köszönhetően ismét hallhattuk a már bejutásnál tökrészeg metálharcosok "méjden-méjden" skandálását.
A Cribsben a legérdekesebb pont sajnos nem a sokszor sokaktól hallott zene. Az is jó, de nem kiemelkedően, de itt sokkal fontosabb a tény, hogy magyar színpadra állt Johnny Marr. Ez az a figura, aki a 80-as években a Smiths tagjaként határozta meg a gitárkezelést még erre az évtizedre is. Ennek fényében különösen érdekes, hogy mi okból szállt be egy olyan zenekarba, ami nagyrészt az ő örökségét hasznosítja újra, még csak nem is túl nagy kreativitással.
Félreértés ne essék, a Cribs egy nagyon jó gitárpop együttes, sok fasza dallal – ezek legnagyobb részét ráadásul az aktuális lemez, az Ignore the Ignorant tartalmazza. A nyomasztó az egészben csak az, hogy ez a koncert lehetett volna nagyon jó is. Akkor, ha mondjuk nem a tűző napon kellett volna végigszenvedni. Nem tudom, hogy a környék zaj miatt történő picsogása játszik-e bele, vagy ennyire megszokta az ország az izzadást, de már akár egy idősávval elcsúsztatva sem kéne úgy éreznie egy amúgy népszerű zenekarnak, hogy ők az Iron Maiden előtti kötelező rossz, amit végig kell szenvedni, ha meg akarjuk tartani az első sorunkat.
Szombaton 72 ezren voltak a Sziget fesztiválon, vagyis majdnem telt ház volt a rendezvényen.
A Sziget sajtófőnöke elmondta, hogy a 76 hektáros területen zajó fesztiválon egy nap maximum 75 ezren szórakozhatnak; ha elérik ezt a limitet, akkor ki kell tenniük a megtelt táblát.
Szombaton voltak egyébként az idei fesztivál alatt a legtöbben a Szigeten.
A Sziget legendásan pocsék hangosítása és saját (süket?) hangmérnökük majdnem a sírásba kergette az Iron Maiden nagyszínpados koncertjére összegyűlt tömeget. Az angoloknak az az egy szerencséjük, hogy van egy Bruce Dickinsonjuk, amit lehetett, azt ő megmentett az estéből.
Amikor először hallottam Maident, 12 éves lehettem, a szomszéd srác hozta egy Polimer kazettán, hogy vegyem át neki a másolós magnómmal. A Killers agyonhallgatott, ki tudja hányadik másolata volt az alany, sistergett, mély és magas sem szólt, csak valami gurgulázás, de volt benne iszonyú nyers energia, amitől egyből átvettem magamnak is. Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer élőben is úgy fog megszólalni a Wrathchild, mint azon a kazettán, pedig de, a Szigeten ez is sikerült.
Ilyen elkúrt hangosítást régen hallottam a Nagyszínpadon, pedig a cájg tönkretett már nem egy produkciót. Az első két számban konkrétan nem szólt a bőgő, és hiába iparkodott három gitáros is a színpadon, egyet is alig lehetett hallani belőlük. Aztán megjött az a bőgő, menten gerjedt is egy sort, két dalt a búgás tett élvezhetetlenné, majd a potméterekkel a koncert alatt folyamatosan birkózó hangmérnök már úgy is mindegy alapon rátolta a hangerőt a lábdobra, amitől az úgy szólt, mintha egy közepesen töltött párnát vernénk részegen fakanállal.
Ez mellesleg azért volt furcsa, mert ugyanezen a cájgon a többi zenekar (ezen a Szigeten) eddig nem szólt rosszul, és a Maiden még saját hangtechnikával is megerősítette a készen kapottat - a hangmérnökük egyszerűen nem tudott mit kezdeni a technikával.
Ezen, mármint a tré hangzáson a hangerő sem segített volna, de ez a koncert még hangos sem volt, a keverő környékén simán beszélgetett az ember a mellette állóval, nem került a számok hatása alá, nem tudta magával ragadni a produkció. Ebben vastagon benne volt azért a zenekar is. Muszájból lenyomott fesztiválbulinak tűnt a koncert, a kötelező körök (The Number of the Beast, Hallowed Be Thy Name, Iron Maiden) mellett közepesnél unalmasabb dalokkal. A turné elméletileg a Final Frontier című új anyagot promótálja, amiről - mivel nálunk még csak mostanában jelenik meg - egy számot hallottunk csak, a setlist gerincét a Brave New World és az utána megjelent két lemez dalai alkották.
Két dolgot rendszeresen megkap az Index a Sziget kapcsán. Az egyik, hogy miért nem ír erről meg arról, a másik, hogy „mikor lesz már vége ennek a szarnak, hogy ne ezt kelljen olvasni”. Mindkettőbe nagy energiát fektetnek az olvasók, így egyiket sem hagyhatjuk szó nélkül. Minden zenekarról azért nem írunk, mert nem férne el ide. Az ajánló csak kiemel dolgokat, és közmegegyezés szerint sincs olyan, hogy fontos zenekar. A másik csoportnak jó hír: ez az utolsó nap. A végére azért maradt néhány komolyabb koncert.
A Sziget területére egész napra záporokat, zivatarokat jósolt az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ), de a délelőtti vihar elmaradt. Az OMSZ szerint még nem lehet fellélegezni, délután négy és öt között várhatóan megérkezik az átmeneti ítéletidő. Hatkor kisütött a nap, de már a Sziget hangos bemondóján is kérik a bentlakókat, készüljenek, mert előbb-utóbb odaér.