A szponzorációs bevételek visszaesése ellenére az első számítások szerint több mint 150 millió forintos nyereséggel zárt az augusztus 12. és 17. között megrendezett Sziget Fesztivál, ami mintegy 50 százalékos növekedést jelent 2008-hoz képest - közölte az econet.hu Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
A közlemény megjegyzi: némiképp csökkentette a fesztivál pozitív eredményeit, hogy az augusztus 11-én rendezett Zene a Rasszizmus ellen című programsorozat nem termelte ki a ráfordításokat.
Összesen 299 bűncselekmény történt idén a Sziget fesztiválon és környékén. A rendezvényt ezer rendőr biztosította, de a Szigeti rendőrörs munkáját segítette 2-2 francia, holland, brit és német rendőr is.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint 11 autófeltörés, 14 autólopás, 75 zseblopás történt a Szigeten, és a környékén. Ezeken felül 190 sátorból loptak el értékeket. Összesen 60 embert fogtak el, állítottak elő, vagy vettek őrizetbe. 264 külföldi látogató volt kárvallottja a szigeti bűnözőknek. Az autólopások, feltörések egyébként nem a fesztivál területén, hanem a környéken történtek, azok az esetek számítanak ide, mikor a Sziget vendégei jelentették be, hogy a közelben parkoló kocsijukat feltörték, vagy ellopták.
A kábítószer bűnözés elleni szolgálat nyomozói 12 embert - 8 afrikait, 3 magyar és 1 román állampolgárt - fogtak el visszaélés kábítószerrel bűncselekmény gyanújával. A rendőrök körülbelül 200-250 gramm marihuánát, 150-200 darab extasy tablettát, valamint kokaint és amfetamint találtak náluk és foglaltak le.
A Life Of Agony még a nyolcvanas évek végén indult Brooklynban a legnagyobb hardcore láz közepette, mégis fülbemászó dallamokat vittek a kiabálás helyett a zenéjükbe. Azóta elég sok kanyarral jutottak el a mai, leginkább csak turnézós állapotig. Keith Caputo énekest kaptuk el, egy eredetileg rövidnek szánt interjúra, viszont a frontember annyira belemelegedett, hogy a rá jellemző szűkszavú válaszok helyett majd félórát beszélt nekünk.
A rajongók nagyon várnak tőletek új lemezt. Végleg eldöntöttétek, hogy nem lesz közös lemez?
Igazából ez a meccs még nincs lejátszva, tudom, hogy nyomás van rajtunk, de nem tudom még megmondani mi lesz.
Mit fogsz csinálni ha vége a Life Of Agony-turnénak?
Akkor belekezdek a saját szólóturnémba. Éppen arra várok, hogy a koncertszervezőm összerakjon egy legalább 30 állomásos turnét.
Úgy hírlik, hogy ide is visszajössz.
Várj csak, megkérdezem a turnémenedzsertől, ő is azt mondja, hogy igen, éppen előbb fixálták. Van egy olyan klub amit A38-nak hívnak?
Igen, fel is léptetek már egyszer ott.
Igen? Szuper! Na akkor ott lesz. (Odafordul a turnémenedzserhez.) Mikor lesz? (Menedzser: Szeptember 15.) Na, akkor ott is találkozunk.
Utolsó napon, ha más nem lépett volna fel a Szigeten, csak a Faith No More, már akkor is megérte volna. Viszont volt itt még Turbongero is, hogy csak a legjobbat említsük a maradékok közül. Persze szokás szerint nem tetszhetett nekünk most sem minden, de majd alul megkapjuk úgyis mennyire nincs igazunk.
Herczeg Zoltán divattervezővel tettünk egy Szigetkört, és megkértük, a viseletek alapján elemezze a fesztiválon fellelhető csoportokat, szubkultúrákat. Először a hiányzó karakterekről ejtünk szót: a Lindsay néven futó nőtípus, vagyis a glammodell nem mutatkozik a Szigeten. Punkok sincsenek, akik hat óra alatt lelakják a hajukat. Vannak viszont németek, akik zászlóval, üvöltve közlekednek, franciák, akiknek Herczeg szerint joint van a szájában és magyarok, akiket meg sem lehet ismerni. Tovább a Velveten>>>
Ha a Life of Agony kerül szóba, akkor valaki mindig siet hivatalos hangon, komolykodó arccal megjegyezni, hogy első albumuk sikerét nem tudták megismételni. Mintha a Life of Agony 1995 óta ülne a stúdióban, és azon agyalnának, hogy akkor hogy is hozták össze az Undergroundot. Pedig nem is a New York hardcore-t a trash metállal és némi doommal keverő River Runs Red a legjobb albumuk, ráadásul éppen azért maradtak el a groupiek, a fekete limuzinok, meg a luxusszállodák legfelső emeletéről kidobálható színes tévék, mert nem akarták megismételni az első album sikerét.
A Life of Agony minden albummal új stílust kezdett, mintha a Red Hot Chilli Peppers elkészítene egy black metal lemezt, maid rögtön azután egy dzsessz albumot. Az Uglyra a kritikusok hosszas gondolkodás után is csak az alternative metal címkét találták, a Soul Searching Sun grunge sablonokkal játszadozó rock, az utolsó, visszatérő lemez pedig csak egyszerűen hallgathatatlan.
Közben az énekes, Keith Caputo szólókarrierbe kezdett, és mániákus depressziós lett, így a lihegve skandáló, ziháló és mélyből feltörő hardcore-t, legalábbis az albumokon örökre elfelejtették. Pedig, aki ismeri őket, az biztos nem a harmadik album néha azért kellemes nyekergése miatt szerette meg őket, hanem mert a River Runs Redre vagdosta az ereit eldobható műanyag villával a gimiben. Vagy addig üvöltötte a Respectet, amíg a matektanár fel nem kapcsolta a lámpát, hogy na akkor mára vége a bulinak.
Vasárnap este egy helyre szervezzük a négy vendéglátóst, akiket egész héten követtünk, hogy összegezzék az idei Szigetet, ami a hivatalos adatok szerint szupernyereséges. A négyből három pultos mégis fanyalog, a tavalyi évekhez és a remélthez képest sokkal gyengébb forgalomról panaszkodnak.
Magyarországban az a jó, hogy szeretünk enni, sok hagymát fogyasztunk, jó a népviseletünk, és szépek a rövid, női ruhák. Ezenkívül zöldellnek a mezőink, rendezettek a falvak és mindenki mindenkinek a barátja. A Sziget fesztiválon a külföldiektől kérdeztük, mit tartanak a legfontosabbnak kiemelni Magyarországról. Rózsaszín utca hangja. Tovább a Velveten>>>
A Faith No More az a zenekar, ami még az év elején simán megnyert volna egy "Melyik együttes nem áll össze újra a büdös életben?"-szavazást. A zenekar 1998-as feloszlását követően Mike Patton énekest ugyanis annyira magába szippantotta az underground, vagyis az ezerféle hallgathatatlan projektje, hogy úgy tűnt, onnan egy ötventonnás daru sem képes kirángatni. Az újjáalakulás hírére sokan csalódtak is a fickóban, mert szerintük megtagadja saját magát, és képes csak a pénz miatt megint koncertezni. Félő is volt, hogy hakni lesz az egész, hiába lehetett annak nagyon örülni, hogy a kilencvenes évek egyik meghatározó rockzenekara ismét összeáll. Sebaj, mondtuk sokan, a már bejelentés előtt biztosra vett szigetes koncertjükön majd bizonyíthatnak. Bizonyítottak.
Én még június közepén láttam egy fellépésüket a Novarockon, ami már akkor földhöz vágott, pedig akkor utána simán lemosta őket a Nine Inch Nails a színpadról. Most a Szigeten azt gondoltam, hogy megint hozzák a profi előadást, elnyomják azt, amit Ausztriában, ennyi, meglepni nem tudtak. Óriásit tévedtem. Alapból jobban szóltak, mint ott, ami szinte csodának számít, sok ott el nem hangzott dalt játszottak (még a Digging the Grave is volt, ritkán veszik elő), és ami a legfontosabb, akkora show-t nyomtak minden fajta plusz vizuális segédeszköz nélkül, amilyet ritkán lát az ember. Illetve pontosítok: a show-t kizárólag csak Mike Patton nyomta, a többiek csak eljátszották a dalokat.
Húzós nap, három fontos zenekarral. A Faith No More-nak sose voltam nagy rajongója, de érdekel. A Turbonegrónak még rajongója is vagyok, ráadásul ott mindig történik valami. A Danko Jones viszont egyszerűen kötelező, annál az egyszerű oknál fogva, hogy ez egy koncert, és a Danko Jones a Sziget fennállásának egyik legkeményebben koncertorientált fellépője.
Igazából meg nem is a Danko Jones, hanem simán Danko Jones, mert ez a gitáros-énekes polgári neve.
E nagyszerű ember pedig 1996-ban alakult Torontóban, és az első évek folyamatos turnéit lemez nélkül nyomták végig, nehogy véletlenül reklámozni lehessen valamijüket - ez valamit elárul Jones elképzeléseiről. Játszottak a New Bomb Turks és a Nashville Pussy előtt, Európában a Turbonegróval, idén a Backyard Babies-szel is turnéztak, közben persze lemezeik is lettek, annak ellenére, hogy az amerikai kiadójuk kirúgta őket, amikor Jones egy tévéműsorban az ingyenes zeneletöltés mellett kampányolt. Meg hat új számot is simán felraktak a netre ingyenes letölthetőséggel, míg le nem halt a szerver. Mondom: így néz ki egy koncertzenekar.
"A fiatalok megrongálták a berendezéseket káposztásmegyeri Aquaworld bejáratánál, miután vasárnap délután nem engedték be őket az élményfürdőbe" - mondta el Kalyó László, a Budapesti Rendőr-főkapitányság sajtóreferense. Az Aquaworld szerint eddig példátlan eset történt, a fiatalok több ponton sem feleltek meg a házirendnek.
"A Tankcsapda-koncert látogatóival együtt összesen 390 ezren voltak a Szigeten, ami ötezerrel több a korábbi évek rekordjánál - mondta el a fesztivál sajtófőnöke, Vető Viktória. - A zárónapon 68 ezren voltak, így anyagilag is nyereséges a fesztivál."
"Akár 150 milliós nyereséggel is zárhat a fesztivál" - nyilatkozta Gerendai Károly a Független Hírügynökségnek.
A látogatócsúcsba a szervezők a rasszizmus elleni megakoncert nézőit nem számolták bele, ahogyan tavaly a Magyar Dal Napját sem. Itt az esetleges nyereséget a rasszizmus elleni harc támogatására ajánlották volna fel. "Sajnos anyagilag veszteséggel zárt ez a nap, de a szervezők úgy értékelték, hogy az ügy szempontjából mindenképpen megérte megszervezni ezt a koncertsorozatot" - közölte a sajtófőnök.
A Sziget zárónapján, a Nagyszínpad utolsó produkciója, a Faith No More-koncert után meg is kezdték a színpad bontását. A bontás a takarítással együtt két hetet vesz igénybe, és utána kezdődnek a kertészeti helyreállítási munkálatok.
A tavalyihoz képest ezerrel több embert, mintegy háromezer fesztiválozót látott el idén a Sziget egészségügyi szolgálata; az esetek csaknem fele bokasérülés volt.
Az orvos ezt azzal indokolta, hogy az idén még a tavalyinál is több külföldi érkezett, akik természetesnek veszik, hogy ha bajuk van, orvoshoz fordulnak. Ezt nagyon helyesen teszik, jegyezte meg.
Jó eséllyel jelentős nyereséget könyvelhet el 2009-ben a 2,65 milliárd forintos összköltségvetésű Sziget-fesztivál, így a tavalyi százmillió forintos nyereséget is túlszárnyalhatják, mondta vasárnap Gerendai Károly, a fesztivál főszervezője.
Most így hirtelen nem is tudom melyik idegesítőbb a reggaeben, a skában és a dancehallban: az hogy folyton dalba hívják Hailé Szelassziét, Etiópia egykori császárát, akit a rasztafárik megváltóként tiszteltek, pedig ezt ő nagyon nem akarta, vagy, hogy minden második szám Babylonról, az elnyomó gonosz államról, a spangli és az élethosszig tartó rasztafürt-tekergetés ádáz ellenségéről szól.
A lyoni Babylon Circus még a nevébe is beleszuszakolta ezt a jamaikai toposzt, de ez náluk már inkább túlhajtott vicc, kézzel varrt rasztaparóka, hiszen sok más zenekarral ellentétben ők nem képzelik magukat pigmenthiányos kingstoni tánczenekarnak, hanem a ska és a reggae dallamvilágot bátran keverik a hetvenes évek angol punkzenéjének elemeivel és a harmincas évek francia sanzonjaival.
Nem véletlen, hogy az év ezen időszakában a Mozaik utcai benzinkutasok is angolul kérdezik meg az embert, hogy mit kér, hiszen 2009-ben a Szigetre 40-45 ezer külföldi vett jegyet. Idén az elővételes hetijegyek 70 százalékát adták el külföldön, és a tavalyihoz képest 10 százalékkal többen jöttek más országokból. A Szigeten már évek óta több a külföldi mint a magyar. De hova valósi ez a sok, tört angolsággal vagy fura nyelven beszélő ember? Megpróbáltuk felmérni a terepet, ki honnan, és miért jött el a Szigetre.
Nagyszínpad koncertjük előtt beszélgettünk a két sikeres lemezzel bíró Editors zenekar gitárosával és dobosával a készülő új lemezükről, az elektronikus zene szépségeiről. És hogy ők most trendik-e, vagy sem.
Most staffordshire-i, londoni, vagy birminghami zenekar vagytok?
Ed: Hát így megy ez, eleve sokfelől érkezünk, de aztán a staffordshire-i egyetemen alakultunk, és bár sokak megteszik a lépést, hogy Londonban próbálnak szerencsét, nekünk valami miatt több lehetőség nyílt Birminghamben. Az, hogy honnan érkezünk, lényegtelen, amit magunkkal hozunk, az számít.
Sok előző nevetek is volt, Pride például, miért döntöttetek végülis az Editors mellett?
Chris: Ez volt az első név amit nem utáltunk mindannyian. Meg aztán ezen a néven szerződtünk kiadóhoz, úgyhogy ennek utána már kényelmetlenebb hercehurca megváltoztatni a zenekarnevet, mint amennyire számít.
Tóth Gabi maga készítette a forrónadrágját, és azt neccharisnyával egészítette ki. Ezt a szettjét nevezzük a Heti trend versenyünkbe, ahol most az a kérdés, melyik zenészcelebnek a legjobb az imidzse. OJ Sámson és Papp Szabolcs show-ja is figyelemreméltó, öltözékükről pedig döntsenek a Velveten.
A Sziget negyedik napján nem értettük, mit keres a nagyszínpadon a Subways, a Manic Street Preacherst meg pláne száműztük volna onnan. Viszont az Editors, illetve a Placebo nagyon is odaillett, még ha az előzőnek kijárt volna a sötétség, amit persze az utóbbi meg is kapott. Láttuk még a Turisast, nem kellett volna, a Klaxonst, ez semmilyen volt, illetve a Woven Hand-Muzsikás koprodukcióját, ami felemásra sikerült.
A Placebo mikor legutoljára a Szigeten járt, büszkén szólogatott be a kerület polgármesterének, aki akkor éppen a melegsátor miatt emelte fel a szavát. Viszont az együttes ma már inkább lefagy az erre vonatkozó kérdésektől. A basszusgitáros Stefan Olsdallal, illetve a friss dobossal, Steve Forresttel beszélgettünk, Brian Molko állítólag beteg volt.
Hogy van Brian?
Stefan Olsdal: Köszi a kérdést, már egyre jobban, még pihennie kell, de szerencsére semmi komoly.
Steve igaz, hogy már néhány napja itt fesztiválozol?
Stefan Olsdal: Baszki, te mit csináltál itt?! Mindenki erről beszél! Meztelenül rohangáltál, vagy mi?!
Steve Forrest: Nem, én csak alig egy órát voltam kint, megnéztem a Bloc Partyt, meg mentem egy kis kört. Tök jó volt.
Öt román férfit fogtak el a rendőrök a Sziget fesztiválon. A csoport tagjai zsebtolvajként tevékenykedtek a rendezvényen, jelentette Budapesti Rendőr-főkapitányság. A rendőröknek pénteken kora délután tűnt fel az öt férfi, estig követték őket, és este kilenc körül egy sátornál csaptak le rájuk. A ruhájukból és a sátrukból 11 mobiltelefon, 4 digitális fényképezőgép, több napszemüveg, pénztárca került elő. Mivel nem tudták megmondani, honnan vannak az értékek, őrizetbe vették őket.
Anno a 16 Horsepowert nagyon bírtam, úgyhogy amikor egykori frontembere, David Eugene Edwards új zenekart alapított, rögtön mentem megnézni a 2005-ös Szigetre. Utólag többektől hallottam, hogy béna volt a hangosítás, de én csak a katarzisra emlékszem: a gerincet végigborzongató, fájdalmas countryra (meg folkra, meg bluesra, meg rockra) és arra, hogy a baptista Edwards spirituális útkeresése – ami állandó témája dalainak – átsüt az előadáson. Libabőr és westernfilmes hangulat: egy viharkabátos idegen egyik kezében a Bibliával, másik kezében egy karabéllyal átlovagol Amerikán.
A mostani koncert azt ígérte, hogy az idegen mellé csapódik egy betyár, és egy darabig együtt ügetnek, mert a Woven Hand ezúttal a Muzsikás együttessel lépett fel. A Muzsikás évtizedek óta zseniális, ám ez a párosítás nekem kicsit merésznek tűnt. De persze nagyon érdekelt, mire jut egymással a két zenekar.
Megdőlhet a Sziget Fesztivál tavalyi 385 ezres látogatórekordja, ha 63 ezernél többen lesznek vasárnap a Hajógyári-szigeten. Szombaton a szervezők adatai szerint 69 ezren voltak kíváncsiak a rendezvény programjaira, így eddig összesen 322 ezren fordultak meg a fesztivál hivatalos négy napján és a mínusz egyedik napon a Szigeten.
A számításban a nulladik napon tartott Zene a Rasszizmus Ellen programsorozat látogatószáma azért nem szerepel, mert nyereség esetén a bevételt civil szervezetek kapták volna - mondta Marinka Csaba, a fesztivál pr-főnöke.
Enni ötszáz forint alatt lehetetlen az idei Sziget Fesztiválon, egy korsó sör a pesti átlagnak megfelelően 450, viszont a viceházmester olcsó borból is legalább 700 forint. Ha elég nyitottak vagyunk, könnyen juthatunk ingyenitalhoz fesztiválozó társainktól, de ennek ellenére abszolút érződik a felfelé pozicionálás, például klasszikus, szakadt ruhában tarháló punkokat nem is találtunk, taréjból is csak hármat láttunk a fesztivál első napjain. Tovább a Velveten>>>
A korai időpont ellenére egész szép tömeg gyűlt össze a The Subways fellépésére. Koncert után a mindig mosolygó basszusgitáros-énekes Charlotte-tal beszélgettünk a világ állásásról, régről, jelenről és jövőről tíz percben.
Hogy tetszik a fesztivál? Maradtok koncerteket nézni?
Igen, mindenképp! Ennyi előnye van annak, hogy ilyen korán játszottunk, most hátra lehet dőlni. Tegnap szabadnapunk volt, ezért korábban idejöttünk, bár a fesztiválra nem látogattunk ki, hanem Budapest belvárosát néztük meg közelebbről. Imádtam, gyönyörű a városotok, de tényleg, egészen elképesztő antik légköre van. Szeretem Közép-Európát. A fesztivállal kapcsolatban pedig mindig jó érzés van bennünk, szeretjük ezeket a rendezvényeket.
Jobban mint a klubkoncerteket?
Egész más a kettő. A klubokban az a jó, hogy kis helyen összetömörülhet nagyon sok ember, akik csak azért vannak ott, mert rád kíváncsiak, együtt énekelnek, beleremeg a hely az energiákba, ez nagyon jó atmoszféra egy olyan zenekarnak mint mi. A fesztiválokon meg szintén jó bulikat csinálni, kevésbé közvetlen, de sok új rajongót szerezhetsz egy-egy ilyen fellépéssel.
Ki tud kapásból mondani egy napot, amikor a Szigeten több angol, mint magyar lépett fel? Ezt is megéltük, amikor a hagyományosan legerősebbnek számító napra a szervezők nem kockáztatva semmit, csak angolokat kértek fel a nagyszínpadra. A Subwaysről lecsúsztam délután háromkor, pedig nekik van a híres daluk (Rock and roll queen) Guy Ritchie legutóbbi filmjében, így rögtön egy hol jobb, hol közepes Editorsszal kezdtem a bemelgítő koncertek sorát, aminek a végén együtt táncolhattam Placebo-táskás lányokkal. Inkább mellettük, de szinte ez már olyan.
Az Open Stage sátrába csak jönnek be az emberek, mindenki ledöbben, hogy ez akkor mi. Mondjuk, hogy törpe és sztriptíztáncosnők, mert ez a két fontos eleme van a Soerii&Poolek-koncerteknek, valamint a magával ragadó zene. Ezzel bármit el lehet adni.
Rémálomszerű, Donnie Darko-s nyuszifejben ugrál a színpadon Publo Palkó énekes, a szintetizátoros Kovács Geri luchadoros baszóálarcban, a Heaven Street Sevenből ismert Jappán pedig Elvis Presleyként. De még a vokalistákon is nyuszifül van, ami tök normálisnak és elfogadhatónak tűnik, amíg egy kis törpe el nem kezd ugrálni és ajándékokat osztogatni a színpadon. Ez csak a legsötétebb David Lynch-filmekben szokott előfordulni, amikben valaki a pszichedelikus trip után előbukkan a nyúl üregéből. Nem tudok betelni, énekelni kezdem, hogy csapd össze a tenyered, mikor minden paraszt integet, sőt valahogy az Elton Johnra is elkaptam a szóvirágokat, miközben delfinnel a kezemben ugráltam.
Utolsó napjához érkezett az idei Sziget: vasárnap a Nagyszínpad fellépőinek sorát két kaliforniai zenekar, a punk-rock Offspring és a több mint tíz év után újra összeállt Faith No More zárja. Délután a hard rockot játszó kanadai Danko Jones koncertje lesz.
Egy jól eltalált koncepció és egy jól rögtönző színész kellett az idei szigetes reklámarchoz. A fellépőket fikázó figurát alakító Janklovics Pétertől többen megkérdezték már, ő tényleg olyan-e, mint a reklámban. Pedig a 32 éves színész jobban nem is különbözhetne a nagypofájú reklámszereplőtől. Arról is beszélt, hogyan maradt ki a reklámból a talán legjobban sikerült jelenet.