Index Vakbarát Hírportál

Tandíj: tények, érvek, ellenérvek

2008. február 20., szerda 13:33

A hallgatók fele eddig is súlyos tandíjakat fizetett, 2008 szeptemberétől az államilag támogatott képzésekre járóknak is hozzá kell járulniuk tanulásuk költségeihez. Igaz-e, hogy aki jól tanul, annak nem kell fizetnie? Elzárja-e a felemelkedés útját a szegények elől a tandíj, vagy a hátrányok már jóval korábban halmozódnak fel? Arról, hogy megmarad-e a most fejlesztési részhozzájárulásnak nevezett tandíjféle, a nép dönt március 9-én.

A tandíj

A 2006 októberében módosított felsőoktatási törvény alapján idén szeptembertől az államilag támogatott szakokon képzési hozzájárulást, röviden tandíjat kell fizetniük a hallgatóknak. Az intézkedés felmenő rendszerben lép életbe, csak azokra vonatkozik, akik 2007-ben voltak elsőévesek.

A díj összege a legtöbb egyetemen alapképzésben havi 10 500 forint, a mesterképzésben, illetve az egységes osztatlan képzésben (orvos, építész, jogász) 15 ezer forint (félévre 52 500, illetve 75 000 forint). Néhány egyetem ennél nagyobb összeget határozott meg (lásd lejjebb, a Tényeknél).

Népszavazási kérdés március 9-én

"Egyetért-e ön azzal, hogy az államilag támogatott felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak ne kelljen képzési hozzájárulást fizetniük?"

Az alapképzésben és az egységes osztatlan képzésben az elsőéves hallgatóknak nem kell fizetniük. A második évtől a tanulmányi eredmények alapján a diákok legjobban teljesítő 15 százaléka mentesül a hozzájárulás fizetése alól. Lehetőség van arra is az egyetemeken, hogy a legrosszabbul teljesítő 15 százalék kikerüljön az állami finanszírozású képzésből, és költségtérítéses képzésre kerüljön. Az ő államilag finanszírozott helyeikre a költségtérítéses képzésben legjobban teljesítő diákok kerülhetnek.

Nem kell tandíjat fizetnie a hátrányos helyzetű hallgatónak, a terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban vagy gyermekgondozási díjban részesülő hallgatóknak, valamint a miniszteri ösztöndíjjal rendelkező külföldieknek.

A tandíjbevétel felét az egyetemnek a kiemelkedő tanulmányi teljesítményű hallgatók támogatására kell fordítania, a fennmaradó részt az intézmény fejlesztésére.

Tények

Érvek, ellenérvek

  Aki egyetemet végez, diplomájával előnyt, jobb pozíciót, nagyobb jövedelmet érhet el. Tanulásának költségeit tehát nem állhatja csak a többi, egyetemre nem járó adófizető, neki is hozzá kell járulnia saját képzésének finanszírozásához.
  A tandíj tanulásra sarkal, annak ugyanis nem kell fizetnie, aki bekerül a legjobb 15 százalékba.
  A hátrányos helyzetűek pontkedvezménnyel juthatnak be az egyetemi felvételin az államilag támogatott szakokra. Nekik nem kell tandíjat fizetniük, és szociális támogatást is kérhetnek az egyetemtől. Felvehetnek diákhitelt is, amelyet munkába állás után tudnak visszafizetni.
  Ha valaki jól tanul, nem kell tandíjat fizetnie, sőt ösztöndíjat is kaphat. Az egyetemista vállalhat munkát is, ez Nyugat-Európában is megszokott.

  Épp azért fizetik az adókat, hogy azokból fedezni lehessen az állami képzésre járók tanulását. Az államilag támogatott szakokra bekerülő diákok átestek egy versenyvizsgán, az ő taníttatásuknak költségét épp azért kell az államnak állnia, mert taníttatásuk sokszorosan megtérülő befektetés a köz számára az általuk majd fizetett több adó, az értéktermelés és a munkanélküliség csökkenése révén.
  A költségtérítéses képzések tapasztalata azt mutatja, hogy ha a diák fizet, nem feltétlenül tanul jobban.
  A tandíj elzárhatja a felemelkedés útját a szegények elől, mert képtelenek megfizetni a tanulás és a lakhatás költségeit.
  Ha egy családnak több gyermeke is tanul egyetemen, támogatásuk elviselhetetlen teher lehet. Két gyermek taníttatása tandíjjal együtt legalább havi 140-160 ezer forint kiadás a családnak.
  Vannak olyan képzések (például az orvosi), amelyek mellett lehetetlen munkát vállalni.

Rovatok