Index Vakbarát Hírportál

60 év után újra nem európai a dobogón

2014. február 17., hétfő 18:02

A férfi kettes bob olimpiai történelme remekül indult az amerikaiak számára, hiszen sorban két arannyal kezdtek, majd még két érmet gyűjtöttek az első négy alkalommal. Utána viszont több, mint 60 éves szünet következett, amit Steven Holcombnak és vadonatúj bobjának sikerült megtörnie.

Amikor a nagy várakozások ellenére Vancouverben is érem nélkül maradtak kettesben az amerikai bobosok, radikális változtatásokra szánták el magukat, de ehhez kellett a BMW támogatása is. A bob, főleg a kettes, szinte mindig az európai csapatokról szólt - 41 érmet, az eddig kiosztottak 76 százalékát például a német, olasz, svájci hármas nyerte meg, amerika mögöttük kullogott a negyedik helyen, mindössze 6 darabbal Szocsi előtt.

Utoljára 1952-ben nyertek érmet férfi kettesben az amerikaiak, aranyat pedig 1936 óta nem tudtak szerezni. 2010-ben, Vancouverben Steven Holcomb egy 1992-ben épített bobbal versenyzett, nem is szállhatott harcba a riválisokkal, csak a hatodik lett, pedig a tehetsége megvan, hiszen a négyest aranyig kormányozta négy éve.

Mindenkinek segítenek a profik

A német és az olasz bobosok a Ferrarival dolgoznak együtt a fejlesztéseken, a britek a McLaren segítségét kérik rendszeresen, míg a felörekvőben levő japánok a Dome versenyautó-építővel működnek együtt.

2011-ben aztán befellegzett az addigra 19 évessé váló bobnak. A BMW vállalta, hogy újat épít nekik, ám nem csupán ennyit tettek - forradalmasították a bobokat. A projekt élére Michael Scully állt, aki autóversenyzőből lett mérnök, konyított tehát eleget a sebességhez és tudta, milyen fontos az aerodinamika.

A bobot az abszolút minimális követelmények betartásával tervezte meg, pontosan 270 centi hosszúak és 170 kilósak lettek. Rövidebbek és keskenyebbek valamivel, mint a mezőny többi tagja által használtak, ezáltal aerodinamikusabbak, ugyanakkor nehezebb beszállni és kisebb is belül a hely. 1 percnyi kényelmetlenség azonban elviselhető, ha gyorsabbak lesznek tőle a pályán mindenkinél.

Az eredmény azonban felemás lett. Az előzetes jelek szerint a BMW által készített bob gyorsabban siklott, hiszen a világkupa-ranglistán Amerika volt az első helyen a férfiaknál, a nőknél pedig két egységük is az első háromba került, az olimpiát azonban az oroszok nyerték.

Scully és csapata 69 különböző tervrajzon ment keresztül, mire megalkották a végleges verziót, amely amellett, hogy kisebb, mint a szokványos bobok, egészen másképp is viselkedik, ráadásul az orra is más kialakítást kapott - a lekerekített felső rész helyett kapott egy törést adó gerincet (melyet egyébként a németek és svájciak is alkalmaznak).

Az amerikaiak korábbi bobjai tankok voltak, amelyek minden ütközést elviseltek, de nehézkes volt őket irányítani. Márpedig Holcomb remek kormányos, így Scully más oldalról közelítette meg a projektet. Ellenálló bobot készített, amely ugyanakkor remekül irányítható is. Hogy ez így legyen, a súlypontot a bob orrából a versenyzők alá tette, ezzel pedig a sebességét is jobban tartja, ami elengedhetetlen a Sanki pályán, melyen három emelkedő is van.

A BWM összesen 6 bobot készített az amerikaiknak, hármat a férfi és hármat a női kettes csapatnak, és hogy mennyire ellenállóak, arról Elena Meyers már meg is győződhetett, ő ugyanis már az egyik edzésen fejre állt a Sanki pályán. A bob kicsit ugyan megsérült, de mindent tudtak rajta javítani és csak egy edzéslehetőségről maradtak le. (A férfi négyes bobját továbbra is a NASCAR-os Geoff Bodine cége, a Bo-Dyn építi.)

De nemcsak a BWM által készített bob, hanem a benne ülő kormányos, Steven Holcomb útja sem mindennapi. A utah-i születésű Holcomb 1998-ban 18 évesen kezdett bobozni, akkor még tolóemberként, ám miután lemaradt a Salt Lake City-i olimpiáról, úgy döntött, kormányos lesz. Pár évvel később azonban egy degeneratív szemelváltozás (keratokónusz) miatt drasztikusan romlani kezdett a látása, részben emiatt pedig 2007-ben öngyilkos akart lenni. 73 altató és egy üveg whiskey azonban nem tette meg a hatását, másnap reggel felébredt, azóta pedig egészen másképp áll mindenhez.

2008-ban megműtötték a szemét (a beavatkozást róla nevezték el Holcomb C3-R-nek, a műtétet pedig az Amerikai Olimpiai Bizottság és az Amerikai Bob és Szkeleton Szövetség fizette), 2010-ben aranyérmes lett a négyes bob kormányosaként, négy évvel később pedig esélye van megvédeni a címét.

A rá szabott, aerodinamikus bob jól vizsgázott, de Holcomb hibáit ez sem tudta orvosolni. Az amerikai kormányos a második futamban rontott Szocsiban, akkor a második helyet bukták, majd kisebb sérülése miatt gyengébbre sikerült a harmadik és negyedik rajtjuk is, így majdnem lecsúsztak a bronzról is. Végül mindössze három századdal előzték csak meg az oroszok kettes egységét, 62 év után újra érmet szerezve. Steven Holcomb fékezője Steven Langton volt.

A győztes az oroszok egysége, az Alekszandr Zubkov-Alekszej Vojevoda kettős lett, amely Vancouverben ezüstöt nyert, míg a második helyre a svájci Beat Hefti-Alex Baumann páros ért be.

Rovatok