Hosszú tervezés után az idén végre megjelent a piacon az első, külön nőknek gyártott futballcipő. Igaz, az ügy elindításához kellett néhány Guinness-rekord is.
Ahogyan az Ida Sports hivatalos oldalán olvasható, minden egy hegy tetején folytatott beszélgetéssel kezdődött.
2017-ben Laura Youngson Guinness-rekordot állított fel azzal, hogy a Kilimandzsáró tetején női futballmeccset rendezett. Ekkora magasságban ugyanis még sohasem játszottak mérkőzést. A találkozó után a világ különböző tájairól érkező hölgyek elmondták Youngsonnak, hogy női labdarúgócipők híján kisebb férfi- vagy gyermeklábbeliket hordanak minden mérkőzésen.
A nők mindennap láthatatlan hegyeket másznak meg. Mi egy látható hegyre másztunk, hogy rávilágítsunk a sportban tapasztalható igazságtalanságokra. A labdarúgás rajongójaként nevetséges volt hallani, hogy a nők mennyire csekély fizetést kapnak, ráadásul férfiaknak való ifjúsági cipőket viselnek a mérkőzések alatt. Magánemberként azon gondolkoztam, miként tudnék segíteni nekik
– nyilatkozta néhány héttel ezelőtt Youngson a Women’s Agenda oldalának.
Az ausztrál sportdiplomata ezután heves keresésbe kezdett.
Elmondása szerint a legnagyobb sportszergyártó cégek pusztán lekicsinyítik és rózsaszínre festik a férfistoplisokat.
Nem sokkal később ő és társa, Ben Sandhu megalapította az Ida Sports nevű céget. A páros gyógytornászokkal, podiatristákkal (láborvosokkal) és cipészekkel fogott össze, hogy együtt létrehozzák az első női futballcipőket.
Van néhány alapkülönbség a férfi- és a női lábak között. Általánosságban elmondható, hogy a nőknek keskenyebb a sarkuk, a lábujjak hossza és szélessége is eltérő, valamint különbözik a lábfej íve és hajlítási pontja. Mindezeket figyelembe vettük a cipők elkészítésénél. Ha valaki belép egy sportboltba, vagy online nézelődik, csak férfi- és gyerekfocicipőket láthat. Olyan nőkről is hallottunk, akik erős fájdalmat éreztek, amikor ezeket kellett hordaniuk.
Laura Youngson kezdetben a saját konyhájában főzte ki az első prototípusokat. Ezeket 2018-ban Jordániába vitték, ahol újabb Guinness-rekordokat döntöttek. A Holt-tenger mellett, a világ legalacsonyabban fekvő pontján játszottak egy öt félidőből álló mérkőzést, ötvenhárom különböző nemzetiséggel.
Az első női focisurranókat ekkor érte először komolyabb terhelés.
A játékosok roppant elégedettek voltak, így közel két évvel később, 2020 februárjában piacra dobták a már kész termékeket.
Ki indít útjára egy sportmárkát közvetlenül az előtt, hogy egy világjárvány leállítaná az összes sportot? Őrültséget tettünk. Megkérdeztük a nőket, hogy mit akarnak. Egy női labdarúgó azt mondta, kicsit sem volt kényelmetlen a cipő, úgy érezte, mintha felhőkön sétált volna – figyelemre méltó a gyártó sikere, tekintve, hogy a The Guardian információi szerint az Ausztráliában elindított kisvállalkozások harmada már az első évben megbukik.
Néhány nagyobb márka elkezdte vizsgálni a nőspecifikus lábbeliket. Az Under Armour női kosárlabdacipőket, míg az Asics krikettcipőket gyárt. 2019-ben a női labdarúgó-világbajnokságra a Nike és az Adidas is testre szabott szettekkel kedveskedett.
A célunk mindig is az lesz, hogy minden sportágba eljuttassunk női lábbeliket. Ha jönne egy tehetősebb befektető, aki együtt akarna működni velünk, boldogok lennénk, mivel akkor megkapnánk minden olyan dolgot, amiben jelenleg hiányt szenvedünk.
(Borítókép: akciókép egy női futballmérkőzésről. Fotó: Bob Levey/AFP)