Nem túlzás azt állítani, hogy a glória megmentette Lewis Hamilton életét a vasárnapi Formula–1-es Olasz Nagydíjon. A hétszeres brit világbajnok nyakába mászott Max Verstappen a második kanyarban. Évekkel ezelőtt súlyos következményei lehettek volna egy hasonló balesetnek.
Szerencsétlen eset volt, ha nincs ott a glória, nagyobb baj is történhetett volna, hiszen Verstappen kereke a pilótafülkében landolt volna. Bár az F1-es autók könnyűek, de látva a felvételeket, Hamilton nagyon súlyos nyaksérülést is szenvedhetett volna, legrosszabb esetben pedig meg is halhatott volna
– fogalmazott az Indexnek Kling Sándor, a Red Bull korábbi tervezőmérnöke.
A verseny után Hamilton is úgy nyilatkozott, hogy a HALO mentette meg az életét.
Egyáltalán nem túlzás Hamilton kijelentése. Nem egy csúnya baleset volt, nem nagy sebességgel ütközött a két autó, ugyanakkor ez is jól mutatja, hogy egy ártalmatlannak tűnő szituáció is okozhat bajt.
Állandó szakértőnk hozzátette, a FIA folyamatosan tesztel, az egész túlélőcellát és az orrkúpot is nagy erőkkel terhelik meg, így ellenőrzik, hogy biztonságos-e az autó.
A glória brutális erőket is kibír, 120 kilónewtonnal is terhelik, ez nagyjából egy 12 tonnás kamion tömegének felel meg.
A glóriát titániumból készítik, ez egy nagyon könnyű, ám annál erősebb anyag. Egy F1-es autó esetében több tízezer fontba kerül. Nagyjából kilenc kilogrammot nyom, ehhez azonban még hozzá tartozik a váz tömegnövekedése, hiszen ezt a 12 tonnát fel kell vennie valaminek.
Kling Sándor elmondta, bár sokan azt hihetik, a versenyzőket nem zavarja a glória, hiszen maximum a függőleges oszlop lehetne zavaró, de a pilóták szinte soha nem néznek középre.
Amikor a biztonsági övet bevezették, azt is sokan ellenezték, majd rájöttek, hogy valóban jó és hasznos megoldás. Így van ez a glóriával is. Persze a show része egy-egy karambol, de sérülést senki nem szeretne
– mondta.
A Mercedes-istálló osztrák csapatfőnöke szerint Verstappen részéről nyilvánvalóan szándékos szabálytalanság történt.
A fociban az ilyen jellegű megmozdulást taktikai szabálytalanságnak szoktuk nevezni
– nyilatkozta Toto Wolff az eset után, de még Verstappen megbüntetése előtt. Hozzátette: nagyon reméli, hogy most és a jövőben is szankcionálják az ilyen eseteket, mert ha nagy sebességnél történik hasonló ütközés, abból tragédia lehet.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke viszont úgy véli, versenybaleset történt.
A vb a szeptember 26-i Orosz Nagydíjjal folytatódik Szocsiban.
(Borítókép: Getty Images / Getty Images Hungary)