2013-ban már eltávolították a közfelháborodást okozó szobrot, de most – fél évvel a világbajnokság kezdete előtt – újból kiállítják az algériai „művész” alkotását, amely Zinédine Zidane emlékezetes fejesét ábrázolja. No nem azt, amellyel gólt szerzett az 1998-as világbajnokság döntőjében a brazilok ellen, hanem amellyel Marco Materazzit öklelte mellbe nyolc évvel később, a berlini Olimpiai Stadionban.
Kevés olyan emblematikus – és visszataszító – jelenete van a futballhistóriának, mint Zinédine Zidane mellfejese a 2006-os németországi világbajnokság döntőjében, amelynek Marco Materazzi, az olaszok védője volt a szenvedő alanya. A franciák sztárja – aki egyébként büntetőből vezetést szerzett hazája válogatottjának – a hitelt érdemlően a mai napig nem tisztázott incidensben állítólag azért fejelte le a hosszabbításban Materazzit – az olaszok egyenlítő góljának szerzőjét –, mert az olasz játékos sértő megjegyzést tett Zizou valamelyik nőrokonára.
Akármiért is történt a fejes, Horacio Elizondo játékvezető kiállította a franciák csapatkapitányát, és végül az 1–1-re végződő mérkőzés csattanójaként a tizenegyespárbajban az olaszok 5–3-ra felülmúlták ellenfelüket.
Mármost, egy francia–algériai szobrász, bizonyos Adel Abdessemed 2013-ban a hírhedt fejest műalkotásban örökítette meg, amelyet kiállítottak a dohai tengerparti sétányon. Csakhogy akkora volt a közfelháborodás, amiért egy erőszakos cselekménynek így állítanak emléket, hogy néhány nappal később eltávolították.
Ez kilenc éve volt, most azonban úgy tűnik, ismét kiállítják az egyszer már betiltott szobrot. Ha nem is a tengerparti sétányon, mindenki szeme láttára, hanem a most épülő katari sportmúzeumban.
Létezik a társadalmaknak egyfajta evolúciója. Mindenhez idő kell. Meglehet, kilenc éve bírálták a szobrot, de mára megérett az idő arra, hogy újból kiállítsuk. Az eredeti helyszín, a tengerparti sétány nem volt megfelelő, de egy múzeumban helye van még egy ilyen alkotásnak is
– mondta a szoborállításról Sheika al-Mayassa al-Thani, a dohai múzeum igazgatója, mellesleg a katari emír húga.
Annak idején a tiltakozás nem is elsősorban azért tört ki, mert a szobor egy elítélendő, erőszakos cselekményt idealizál. Hanem sokkal inkább azért, mert a muszlimok szerint emberek szoboralakban történő ábrázolása tilos, ugyanis lehetőséget ad a bálványimádásra.
Maga a szobrász meglehetősen nyakatekert módon érvelt a szobor kiállítása mellett.
A fejes megörökítésével az volt a célom, hogy párbeszédet kezdeményezzek a sportolókra zúduló óriási stresszről, hiszen Zinédine Zidane cselekedetének megértésekor figyelembe kell vennünk azt a hatalmas nyomást, amely egy világbajnoki döntőben a játékosokra hárul. Zidane amúgy Katar nagy barátja, és az algériai származású sportember példakép az arab világban.
Khm… Példakép? Ha az is, de semmiképp sem Materazzi lefejelése okán.
(Borítókép: Bertrand Rindoff Petroff / Getty Images)