Index Vakbarát Hírportál

Balatonfőkajáron megnyitotta kapuit az új versenypálya, az F1 nem cél

2023. május 16., kedd 19:10

A nemzetközi sportsajtó fokozott érdeklődése mellett mutatkozott be Magyarország új, 200 millió eurós beruházásból megvalósított multifunkcionális, autó- és motorsportra egyaránt alkalmas versenypályája, a Balaton Park Circuit. A szerdai eseményen a Formula–1-es és egyéb technikai sportos futamokat kiemelt figyelemmel követő sportújságírók mellett díszvendégként egy korábbi Formula–1-es versenyző, Giancarlo Fisichella is részt vett.

Az olasz sportember közel másfél évtizedet töltött el a világ legrangosabb autóversenyében, 231 futamot tudhat magáénak, ezúttal viszont a balatonfőkajári kanyarokkal ismerkedett, valamint előtte és utána hazánk egyik kiemelt turisztikai területével, benne éttermekkel, panorámákkal és borokkal barátkozott. Az eseményen Fisichella – a Ferrari jelenlegi nagykövete – röviden versenyzői szemmel is értékelte a pályát, miután egy Ferrari FF-fel tesztelte.

„Már az első köröknél lenyűgözött a jól megtervezett pálya karaktere. Minden megtalálható benne, amivel egy jó pályának rendelkeznie kell: vannak izgalmas, nagy sebességű kanyarok, technikás hajtűkanyarok és szuper lassítók. Az első kanyar és a hátsó egyenes vége kitűnő lehetőségeket biztosítanak előzésre. Élmény benne a vezetés, és minden bizonnyal élmény lesz majd benne a versenyzés is.”

Fisichella szerint a hátsó egyenesben versenyautóval 250-260 kilométer/órás sebességet is el lehet érni, de Formula–1-es masinával akár 300 kilométer/óra sem lenne elképzelhetetlen.

A pálya az M7-es autópálya mellett fekszik, Budapesttől 87 kilométerre, Ausztriától 150 kilométerre, Szlovákiától 120 kilométerre, Horvátországtól 150 kilométerre és Olaszországtól 480 kilométerre.

A pálya 16 kanyarból áll, és 4,115 km hosszú

Az óramutató járásával ellentétes irányú, 4,115 kilométer hosszú pálya hat jobb és tíz bal kanyarral rendelkezik, szélessége 12-15 méter közötti. 48 garázs és három különálló, de összeköthető paddock található egymás mellett, valamint csúcsmodern létesítmények a rajongók, a média és a VIP-vendégek számára.

A pálya 10 000 állandó ülőhellyel rendelkezik, de ideiglenes lelátók felállításával 120 000 ülőhelyre bővíthető a nézők számára biztosított terület. Építésének végső fázisában jár egy 4 csillagos luxushotel 145 szobával és a pályára néző panorámával, amely a következő szezonban már várja a vendégeket.

A projekt második fázisában egy autómúzeum és más attrakciók is épülnek majd a látogatók számára. A pálya az FIA Grade 1 specifikációinak megfelelően épült, kezdetben azonban Grade 2 specifikációt kérvényeztek az üzemeltetők.

Az építkezés fő szakasza négy évvel ezelőtt kezdődött, a biztonságra, az innovációra és a környezetre különös figyelmet fordítottunk. Ennek eredményeként mostanra készen állunk a nemzetközi motorsportrendezvények megrendezésére. A pálya a legszigorúbb nemzetközi követelményeknek megfelelően épült, a Nemzetközi Automobil Szövetség és a Nemzetközi Motorsport Szövetség előírásai alapján mondta Gianpaolo Matteucci, a Balaton Park Circuit vezetőségi tagja.

A versenypályát tervező Gulácsi Ferenc betegség miatt nem lehetett jelen az eseményen, de üzenetében kiemelte: a létesítmény tervezése és kivitelezése egyaránt csapatmunka eredménye, a pályát három szempontot  biztonság, kihívás a versenyzők számára, valamint fenntarthatóság  figyelembe véve tervezte.

Dancsó Adrienn, a Balaton Park Circuit motorsport részlegének operációs vezetője azt hangsúlyozta, hogy a technikai sportok világában már most elég komoly érdeklődés mutatkozik az új pálya iránt.

Várjuk a sorozatok képviselőit, promótereit, akik majd itt a helyszínen megtapasztalhatják, a saját szemükkel láthatják ezt az új sportlétesítményt, az itt kínálkozó lehetőségeket, valamint azok kapcsolatát, különös tekintettel a szálláshelyekre. Mert a megfelelő versenypálya egy kiindulási alap, de amellett még rengeteg másra is szükség van ahhoz, hogy végül működjön, jól működjön egy ilyen dolog. Főként kiemelt események esetén kell sok minden apróságnak összeállnia egy egészbe. Reményeink szerint mindezt csomagban tudjuk majd nyújtani számukra, így 2024-re több sorozat választ minket partnernek, helyszínnek.

A Formula–1 nem cél

A Balaton Park Circuit gyorsasági motoros versenyekre is kompatibilis, bár kisebb módosításokra ott is szükség lenne. Dancsó Adrienn hangsúlyozta: nem céljuk, hogy a Formula–1-es mezőnyt is vendégül lássák, Magyarországon a mogyoródi pályán a Hungaroring közmegelégedésre a Magyar Nagydíj otthona.

Az operációs vezető szerint azonban a pálya vonalvezetése kifejezetten úgy lett kialakítva, hogy gyakorlatilag bármilyen eseményt fogadni tudjanak.

Nyilván nem tud mindenre a legjobb, százszázalékos lenni, de olyan pályát terveztünk, ami mindenre legalább nyolcvanöt-kilencven százalékban lefedi az igényeket. És amennyiben szükséges, akkor megtesszük a kívánt lépéseket az átalakításra.

Forró Zsolt, Balatonfőkajár polgármestere elmondta: a Székesfehérvár és Veszprém mint megyei jogú városok között elterülő kelet-balatoni térség minden szempontból fel van készülve nagyobb léptékű események fogadására.

Szállodák épültek és épülnek, ez a pálya a Balaton mellett pedig pluszban óriási vonzerőt ad a térségnek. A világ egyik, de szerintem a legszebb pályája lett a miénk, olyan beruházás, ami vonzza a turistákat, és feltesz minket az autó-motor sport nemzetközi térképére is!

Kiemelte: a helyiek álláslehetőséghez, a szállásadók és a vendéglátóipari egységek vendéghez, így bevételhez jutnak, a térség települései pedig komoly adóbevételre számíthatnak, amit „örömmel fizetnek majd meg” az érintettek, hiszen lesz nekik miből.

Balatonfőkajár lakói nagy türelemmel várták ezt a pillanatot, hogy elkészüljön a pálya, amelyen majd versenyeket lehet már rendezni. Egészen biztos vagyok abban, hogy élni fognak az így kínált lehetőséggel.

Csak profikkal…

A pálya már az M7-es autópályáról is remekül látszik, a szántóföldek közé ékelődve pazar látványt mutat annak ellenére, hogy gyakorlatilag teljesen sík az egész, nincs komoly szintkülönbség. 

Viszont elég széles az aszfalt, 12-15 méter széles a pálya, a hosszú egyenesek utáni lassú kanyarok pedig remek előzési lehetőséget kínálnak, és saját magunk is elmondhatjuk, hogy rendkívül élvezetes rajta körözni.

Az eseményen volt lehetőségünk különböző Porschékkal kipróbálni az új pályát. Bár vezetni is izgalmas lett volna, inkább egy tapasztaltabb pilótára vágytam – nem utolsósorban azért is, mert a Porsche 911 GT3 Touring karcolja a 100 millió forintos értéket.

Jól helyezkedtem a paddockban, mert szinte egyből be is tudtam ülni ennek az autónak az anyósülésére, majd kiderült, hogy a HVG autós- és techújságírója, László Ferenc mellett sikerült helyet foglalnom, akinek a kezeiben azért van néhány kilométer, legyen szó különböző versenypályákról vagy Porschékról vagy éppen mindkettőről. Mivel felvezető autó mögött köröztünk, nagy csapatásra nem volt lehetőségünk, sajnos mindig akadt valaki, aki miatt lassabban kellett mennünk.

Azonban, ha éppen el lehetett ereszteni a ménest (lóból pedig volt bőven), akkor nagyon élvezeteset lehetett autózni. Annak ellenére is, hogy ömlött az eső, láthattuk, hogy a vízelvezetést remekül megoldották a pályán, gyakorlatilag sehol sem állt a víz. Az aszfalt minősége kifogástalan volt, a vonalvezetés pedig izgalmas. A nyújtott kanyarok még esőben is remek szórakozást kínáltak, hát még szárazon milyen lehet egy éles versenyautóval...

Széles mosollyal szálltak ki a volán mögül tapasztalt autóversenyzők is, mint Wéber Gábor vagy Nagy Dániel.

 

Wéber Gábor: Nagyon érdekes pálya, ilyen még nem volt itthon

Azért ezek ismerkedős körök voltak így lassan, ami érthető is, hiszen pályabemutató volt. Nekem Magny-Courshoz hasonlít valamiért, a sík pálya és a szélesség miatt is, a hosszú, nyújtott kanyarok is nagyon tetszettek. Nagyon kevés tisztán egyenes rész van, szinten mindenhol valamerre nyúlik a pálya. Vannak klasszikus sikánok, laposak a kerékvetők, amik miatt jól is lehet támadni a sikánokat. Nagyon érdekes pálya, ilyen még nem volt itthon. Ez inkább egy F1-es pályához hasonlít, a szélessége is megvan, hosszra is megüti, esőben pedig kifejezetten trükkös volt rajta vezetni, de szárazon is érdekes lehet a hosszú, nyújtott kanyarok miatt. Gyors sikánok, középgyors kanyarok, nehéz ezeket a pályákat tényleg gyorsan vezetni. Azért szárazon is mennék rajta szívesen úgy is, hogy tényleg nyomhatom neki.

Nagy Dániel: Többet kaptam, mint amire számítottam

Nagyon tetszett, hogy nagyon széles mindenhol a pálya, jól versenyezhető. Nagyon szeretem a technikás pályákat, és a Hungaroring is az, de ez egy teljesen más kanyarokkal rendelkező pálya. Körülbelül ennyiben is hasonlíthatók össze, mindkettő technikás, de teljesen más stílusban. Jó látni, hogy Magyarországon van egy pálya, ami ennyire jól ki van dolgozva, ez egy új projekt, és megmondom őszintén, létesítményszinten is többet kaptam, mint amire számítottam.

A pályát elsőként a Porsche veszi használatba, a Porsche on Track egy kéthetes program lesz a márka 75. évfordulója alkalmából. A következő, egynapos esemény június 10-én a Festival of Dreams lesz.

(Borítókép: A balatonfőkajári Balaton Park Circuit. Fotó: Rácz Tamás)

Rovatok