A meteorológusok csütörtökre viharos szelet jeleztek a Balatonhoz, így hosszas szakmai egyeztetéseket követően végül 9 óráról 11 órára halasztották az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj rajtját. A versenyen a várakozások szerint mintegy 600 hajós mezőny vág neki a 155 kilométeres távnak, amelyet legkésőbb 48 óra alatt, így szombat délelőttig kell teljesíteni.
Ahhoz képest, hogy pár nappal korábban még gyenge szeles versenyre készülhettek a vitorlázók, a napok múlásával a várható időjárási előrejelzések változásával módosultak a taktikák és a beállítások is.
Sokáig nem voltak ugyan egyértelmű és egybehangzó meteorológiai előrejelzések, de a Siófoki Meteorológiai Állomás szerda reggeli előrejelzése szerint csütörtök kora reggelén erős, viharos szél várható.
A Kékszalag rendezői és a versenykoordinációs központ ezért két órával elhalasztotta a rajtot, mert a vitorlázók zömének nem probléma ugyan a 60 km/órás szél megvitorlázása, de a Balaton minden szegletéből a versenyre igyekvő hajók biztonságos kikötése, a kikötői vendéghelyek hiánya okán ilyen nagy létszámú mezőny számára nem biztosított. A halasztás után így a legtöbb hajó éjszakára maradhat a szokásos biztonságos kikötőhelyén.
Holczhauser András, a magyar szövetség főtitkára a szerda délelőtti sajtóeseményen kiemelte: bár a versenynek nincs favoritja, az mégis biztosra vehető, hogy ezúttal is a katamaránok közül kerül ki az abszolút győztes. Sőt, a friss időjárási előrejelzésekből kiindulva még a Raiffeisen Fifty-Fifty 7:13:21 órás, tavaly felállított csúcsa is megdőlhet.
A főtitkár emlékeztetett az első alkalommal saját erőforrásokból megoldott, viszont a korábbiaknál lényegesen tagoltabb élőképes közvetítésre, ennek kapcsán pedig arra, hogy a mezőnyben az élen haladók mögött is számtalan izgalmas pillanatot és párharcot tartogat a verseny, amelyet mintegy 30 hajóosztályban és értékelési csoportban írnak ki.
„A Kékszalag mindenkié, nemcsak a gyorsaságról és az abszolút győztesről, hanem emellett a sportszerűségről és az elszántságról is szól, hiszen sokan 24–36 óra vitorlázás után sem adják fel, hanem a rendelkezésre álló 48 órás limit lejártáig kint vannak a vízen és küzdenek az elemekkel, saját határaikat és teljesítőképességüket feszegetve.”
A szakértők három hajót emlegetnek, amelyek a dobogó legnagyobb várományosai: a címvédő Fifty-Fifty mellett a szezonban meggyőzően teljesített RSM, valamint a hozzá hasonlóan jól futó Prospex-Delta csapatát.
Józsa Márton, a Fifty-Fifty kormányosa azt emelte ki, hogy fejlesztések miatt megcsúszott ugyan a felkészülésük, majd próbálgatták ugyan az új árbócot, de végül mégis visszatértek a régihez. Így most leginkább a csapat rutinjában, valamint a számukra kedvezőbb, közepesre, illetve élénkebbre ígért szélben bízhatnak.
„A legénység régóta együtt dolgozik, a hajót vitorlázzuk. Ismerjük egymást és a hajót, reméljük ez most is elég lesz egy jó eredményhez. Bosszant a dolog, hogy a fejlesztésre sok pénz és energia ment el, amit most ugyan nem tudunk majd kihasználni, de visszük tovább. A tavalyi szereplés alapján idén is jók az esélyeink, a régi rendszer is elég jól működött, főként a várható szélben lehetnek ismét vérmes reményeink.”
Kalocsai Zsolt, az RSM csapatfőnöke – a hajó kétszeres Kékszalag-győztes – elmondta: a szezonban elért kiváló eredményeiktől függetlenül alázatosan készülnek a rajtra, mert a „Kékszalag egy teljesen más verseny”. Kiemelte: hisz a csapatukban, a csapat munkájában, a hajót siketült jól bevitorlázniuk a felkészülés alatt, amely során közel 500 km-t mentek, és különböző széljárásokban is edzettek.
„Nálam azért a nehézségeiktől függetlenül még mindig a Fifty-Fifty a favorit, de ígérem, hogy ott leszünk szorosan a nyomában, és élesen várjuk a lehetőséget, amivel remények szerint majd élni is tudunk. Ütőképesebbek vagyunk, mint korábban, meglátjuk, ez mire lesz elég.”
Kaiser Kristóf, a tavaly bronzérmes Prospex-Delta kormányosa kifejtette: nagyon várják a megméretést, és miután a Kékszalagon kívül már az összes többit, a Fehérszalagot és az Ezüstszalagot is begyűjtötték már, mindent elkövetnek azért, hogy sikerüljön itt is révbe érniük, teljes legyen a kollekciójuk.
„Voltunk már közel és távol ahhoz, hogy meglegyen, kíváncsian és izgatottan várjuk, idén mire jutunk. Amit viszont már biztosan tudunk: ilyen sokan és konzekvensen még nem készültek vitorlások, voltak vízen legénységek, mint idén. Leszámítva a megcsúszott Fiftyt, amelyre ez idén nem feltétlen igaz, de elmúlt években ők már bőven beletették a munkát. ”
„ Az RSM-hez hasonlóan mi is gyengébb szélre optimalizáltuk a hajót, márpedig jelen állás szerint ez egy közepes, illetve élénk szeles verseny lesz. Élénkebb, mint amit a mezőny jelentős része szeretne. A versenydrukk most éppen ezért kettős, hiszen egy nappal vagyunk a rajt előtt, másrészt viszont most kihívást jelenthet majd az is, hogy a hajót talpon tartsuk, és behozzuk a célba.”
„A Fiftynek megvan az előnye, de sokat dolgoztunk azért, hogy ezt kompenzálni tudjuk. Az erős szél számunkra nem ideális, de volt már hasonlóra példa, aztán tudtunk eredményt hozni. Tavaly estünk-keltünk a Kékszalagon, mégis harmadikok lettünk. Idén a fejlesztések a háttérbe szorultak, és inkább a hajót próbáltuk meg még jobban megismerni, bevitorlázni.”
Balatonfüred képviseletében Hári Lenke alpolgármester elmondta: ezúttal is sok látogatóra számítanak, a kedvükért az utolsó pillanatig is csinosítják, fejlesztik városukat, de ez amúgy a Kékszalagtól függetlenül is jellemző rájuk, „hiszen az soha nem állhat meg”.
„Balatonfüred emblematikus rendezvénye a Kékszalag, amely fogalommá vált, a magyar sport, azon belül a vitorlázás, valamint a Balaton és a város ünnepe. A versenynek köszönhetően nőtt a sportági háttérbázis, akár városunkban is, ami jó a magyar vitorlázásnak és a szövetségnek egyaránt, hiszen így adott a lehetőség, hogy minél több és eredményesebb élsportolót adjunk a magyar sportnak.”
A verseny támogatói közül Zolnai György, a névadó Raiffeisen Bank vezérigazgatója hangsúlyozta: egy jó üzleti kapcsolat alapja, hogy a felek közös értékeket képviseljenek és mindenben jól járjanak, így elégedettek legyenek, ami a Kékszalag esetében adott. Zakariás Fruzsina, az Audi márkaigazgatója kifejtette: pénteken egy külön sprintversenyt rendeznek, 15–17 óra között a balatonfüredi móló előtt a leggyorsabb katamaránok mérik össze a tudásukat.
Rózsai Rezső, a KPMG magyarországi vezérigazgatója az általuk életre hívott, és 500 ezer forinttal elismert fair play-díj kapcsán elmondta: egy-egy versenydöntésnél nem csak azt mérlegelik a versenyzők, hogyan tudnak abból minél jobban kikerülni, hanem arra is figyelnek, hogy másokra vigyázzanak és segítsék egymást, akár riválisként is.
„A tavalyi díjátadó egyik legemlékezetesebb, legmeghatóbb és legemberibb pillanata volt, amikor a díjazott megkapta ezt az elismerést, és az, akin segített, odaugrott hozzá a pódiumon, és megköszönte. Ez is ér annyit, mint a győztesnek járó díj.”
Fegyver Csaba, a Magyar Telekom szenior telekommunikációs szakértőjeként kiemelte: a Balaton teljes területét lefedték 5G-s hálózattal, így végig streamelni tudják a versenyt az öt motoroscsónak, valamint az azokon elhelyezett kamerák segítségével.
„Földön, vízen és levegőben elérhetővé tesszük a szolgáltatást, ami nemcsak a nézőkhöz, hanem a hajókon a versenyzőkhöz is eljuthat, illetve segítségükre lehet. Nagyszerű dolog, hogy a technika már képes erre és megérkeztünk erre a pontra, bár nekem szent meggyőződésem, hogy igazából még mindig csak kapirgáljuk ezt az egészet.”
Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója személyesen nem tudott ugyan jelen lenni a sajtótájékoztatón, de rövid üzenet formájában kifejtette, hogy hosszú évek óta együttműködő partnerei a Kékszalag vitorlásversenynek, az idei évben is egy új kreatív mintával készültek.
"Az elvékonyodó kék szalag, mint a Balaton vizének szinonimája jelenik meg a motívumban, és ennek a hullámként funkcionáló kék szalagnak a szárnyán található a klasszikus, kék Apponyi mintával dekorált vitorlás hajó, amint az élre tör. A háttérben szálló madarak sziluettje még inkább kiemeli a nagy vízfelület jelenlétét. A 24 karátos matt arannyal történő festés tovább nemesíti a trófeát."
Bank Tamás, a Játékszín igazgatója elmondta: „a Játékszín az elmúlt években többször bizonyította, hogy minden akadályt leküzdve gondoskodik a minőségi szórakoztatásról”.
A minőségi időtöltést azonban a színház falain kívül is fontosnak tartjuk. A vitorlázás, akárcsak egy színházi előadás, csapatmunka – ezúttal kipróbáljuk, mire vagyunk képesek a vízen.
A színészek csapatában ott lesz nagy visszatérőként a Balaton és a vitorlázás nagy szerelmese, Szerednyei Béla, továbbá Nagy Sándor, Barabás Kiss Zoltán, valamint a fiatal korában igazolt vitorlázó, Zenthe Ferenc.