Révfülöp előtt elvált egymástól az éllovas trió. A Prospex-Delta és a Process Solutions észak felé fordult, és alig haladt, az RSM a tó közepe fel navigált, és picit gyorsabb tempóban átvette a vezetést. Mindeközben a címvédő MLS Raiffeisen Fifty-fifty tízcsomós sebességel száguld feléjük, és már csak 4000 méter a hátránya – számolt be a fejleményekről este 8 órához közeledve a Kékszalag blogján.
Életkép a siófoki bójáról. A mezőny majdnem háromnegyede Almádi és Kenese közelében ragadt, az élen továbbra is a Prospex-Delta, a Process Solutions és az RSM hajózik, a többiek tőlük már kilométerekre le vannak maradva.
A Prospex-Delta, tehát Kaiser Kristóf és csapata a nyomkövetés tanúsága szerint a déli part közelében már szerencsésen elkerülte a balatonföldvári kikötőépítés miatt levert cölöpsort, és egyelőre biztosan vezet – számolt be a fejleményekről a Kékszalag blogja.
Az éllovas nagyon gyenge szélben, gyakorlatilag egy helyben állva vár a kedvező, dél felől várható szélre. Nincsenek jobb helyzetben az üldözők sem: pillanatnyilag második a Process Solutions Litkey Farkasékkal, harmadik az RSM Vándor Róberttel és csapatával. Ők egymás közelében vitorláznak, mintegy másfél kilométerrel lemaradva a vezető katamarántól.
Egy ló feltűnése mindig érdeklődést generál, nincs ez másként a Tagore sétányon sem, ahol a kitelepült helyi rendőröket két ló is elkísérte, az érdeklődő gyerekek legnagyobb örömére. Azért a lovakat nem volt mód kipróbálni. Jó, a rendőrmotorral sem lehetett menni egy kört, pedig igény lett volna rá.
Egyelőre nem tagja a közvetlen élmezőnynek a Kékszalag címvédője és időrekordere, a Fifty-Fifty. A kétárbócos katamarán a Kenese–Siófok közötti táv első harmadánál tartott még nemrég, pozíciója a 9., szorosan az előtte álló Triniteammel. Mindkét egység totál széltelenségben állt, csak időnként tudtak haladni.
Miközben a mezőny sűrűje még mindig a kenesei bója felé közelít. A Prospex-Delta motorosa jelentette, miután a katamarán első helyen hagyta el Siófokot, hogy kb. 3 óra alatt értek el a siófoki bójához. Tavaly ilyenkor már Keszthelyről fordult vissza a mezőny. A versenyzők a szélvadászatban a tihanyi cső után számítanak egy kis frissülésre.
Az első helyen most a Prospex-Delta áll, második a Process Solutions, harmadik pedig az RSM. Helyszíni beszámolók szerint olyan hajók is egészen biztosan lesznek, amelyek az éjszakai órákig Keszthelyt sem fogják elérni, de estére jóval erősebb szelet várnak a Balatonon.
Üstökösként robbant be a balatoni nagy katamaránozás forgatagába Virág Flóra, de a mai Kékszalagon mégsem hazánk legeredményesebb női kormányosa viszi már a Team Kaálit.
Az ok: gyermekáldás van kilátásban, ráadásul elsőre mindjárt ikrek érkezése várható.
A Kékszalagon a Team Kaáli kormányosa így Sallai Gábor, a csapat korábbi taktikusa lett – már múlt hét végén is ő volt kormánynál a Fehér Szalagon, amelyen harmadikként ért célba az egység –, míg a keszthelyi születésű vitorlázó helyét a hajóban egy nagyon fiatal versenyző, Ormai Koppány vette át. A 17 éves Ormai Koppány nem ismeretlenül került a hajóba, hiszen egyrészt a Fehér Szalagon már bizonyította rátermettségét, míg nevelőedzője Virág Flóra, Sallai Gábor, valamint a Racing Django taktikusa, Lovas Zsolt.
Virág Flóra ikreire való tekintettel a Team Kaáli hajójának orrán, ikreket reptető gólyás matricával vesz részt a Kékszalagon. És hogy hol van a verseny alatt csapat kormányosa? Természetesen a vízen!
Nem a versenyhajóban vagyok, hanem a kísérő két motoros egyikében, innen szurkolok a többieknek. Most leginkább azért, hogy legyen szelünk, mert nehézkesen haladunk, de nemcsak mi, hanem a mezőnyben mindenki
– mondta az Indexnek Virág Flóra, akinek kormányzása mellett a Team Kaáli 2022-ben második helyen végzett.
A Raiffeisen Bank a Kékszalag névadó főszponzoraként gondolt a füredi sétányon korzózó érdeklődőkre is, akiknek ingyenes fagyival kedveskedik. Amíg a készlet tart…
A csütörtöki hőfokot és a verseny tempóját látva nagy valószínűséggel már a győzteseknek sem marad.
Pillanatnyilag Process Solutions, RSM és Prospex Delta a sorrend, mindhárom modifikált AC45-ös katamarán, a szélcsendben pillanatnyilag a Prospex talált – Kaiser Kristóffal a kormánynál – a többiektől valamennyire északabbra kedvezőbb szelet, és kis sebességi fölénnyel támadja az előtte állókat – számol be a legfrissebb eredményekről tudósításában a Kékszalag blogja.
Hozzáteszik, a friss mért adatok szerint szép északnyugati szél fúj Keszthelyen és Szigligeten, 26-29 km/h lökésekkel tarkítva. Kérdés, mire odaér a mezőny eleje, mi marad belőle.
Emiatt pedig lényegében áll a mezőny. A rajt után több mint két órával a vezető helyen álló két katamarán – az RSM és a Process Solutions – idegtépő, szélcsendes zónába került. A legénység tagjai néha felállnak, hogy szelet nézzenek, félig betekert orrvitorlákkal próbálnak egyensúlyt találni a hajtóerő és a légellenállás között.
Áll az élmezőny, és mindenki némi frissülésre vár.
A Kékszalag mezőnyének döntő többségét kitevő egytestű túrahajók – ahogy már rajtnál is látszott – az északi partnál próbálkoznak haladni a gyenge szélben. A nyomkövetőn is látható masszív tömeget képeznek a hajók Csopak és Almádi között a part alatt – írja a Kékszalag tudósításában.
A hőmérséklet egyre magasabb, már stabilan 30 Celsius-fok körüli értéket mutat a hőmérő higanyszála, ami a legénységek számára is embert próbáló feladat a tavon. Ezt továbbá azt sem könnyíti, hogy rendkívül lassú a tempó, lassan 2 és fél órája volt a rajt, de az élmezőny még mindig nem jár Siófoknál.
Az élen vitorlázó katamaránok nagyon gyenge délkeleti, keleti szélben próbálnak haladni, de lényegesen vesztettek tempójukból. Jelenleg Balatonkenese és Siófok között haladnak pár csomós szélben.
Eközben a Prospex-Delta utolérte az éllovasokat, a csapat helyzetjelentése szerint Siófok felé nagyjából egyharmad távon óriási a csata a három AC-45 katamarán között (RSM, Process Solutions, Prospex).
Az egytestű hajók nagy része ebben az időben éri el Balatonalmádi vonalát. A Raffica és a Principessa libera Balatonkenesénél verseng egymással.
Az egy évvel korábbi tempótól lényegesen elmaradnak a vezető hajók. A múlt évben a – mint később kiderült, győztes – Fifty-Fifty kerülte elsőként a kenesei pályajelet. A kétárbócos katamaránnak akkor alig több mint 36 perc kellett a Füred–Kenese szakasz megtételéhez, szemben a mostani több mint egyórás idővel – írja tudósításában a Kékszalag blogja.
Jelenleg még mindig az RSM az éllovas, őt követi a Process Solutions, a harmadik a Prospex, negyedik pedig a címvédő Fifty-Fifty.
A rajt helyszínén, Balatonfüreden programokkal várják az érdeklődőket, így amíg zajlik a verseny, különböző programokkal is lehet tölteni az időt Balatonfüreden. A hőség ellenére több százan már kilátogattak a partra, a rajt pillanatában nagyjából 850 néző volt a helyszínen, az érdeklődőknek pedig azt ajánlják, hogy nagyjából délután 2 órakor már jöjjenek ki a füredi mólóra, ha biztosan szeretnék látni a befutót.
A Prospex-Delta Sailing Team a kenesei bójánál harmadikként fordult, és sokkal élesebben vette azt, mint az előtte haladók, így nagyjából 100-150 métert faragott le hátrányából.
Egyébként hozzávetőleges – azaz nem hivatalos – számítások szerint a vezető katamarán, az RSM egy óra és tíz perc alatt tette meg az első szakaszt, azaz a rajt és a kenesei pályajel közötti távot.
A kenesei bójánál. Az első katamaránok elérték a kenesei pályajelet, az első helyen az RSM vette a bóját, szorosan követte őt a Process Solutions, majd a Prospex Delta fordult a harmadik pozícióban.
Az abszolútban első helyeken vitorlázó katamaránok nagyjából egyforma sebességgel ugyanabban a szélben vitorláznak.
A vezető ötös mindegyike csökkentette a vitorlafelületet, kisebb orrvitorlára váltottak a nagyjából 10 csomó környékére frissülő észak–északnyugati szélben – olvasható a Kékszalag blog tudósításában.
A rekord viszont, egyre inkább úgy tűnik, nem fog megdőlni idén, de nyugodt versenyre van kilátás.
A balatonkenesei pályajelnél:
Balatonalmádi magasságában halad az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty, megelőzte a Nanushkát és a Team Kaálit, és közeledik az élmezőnyhöz. Az élen még mindig a Process Solutions és az RSM.
Az egytestűek mezőnyében a két nagy Libera csatázik majd elsőségéért. Almádi felé tartva a Raffica Király Zsolttal és csapatával egy kicsit távolabb halad az északi parttól, 16.8 km/h sebességgel a nyomkövetés szerint. Picit mögöttük, de felettük, közelebb a parthoz jobb tempóval közelít a Principessa Oroszlán Péterrel és legénységével. Mint az ismert, tavaly a Raffica nagyot borult a kenesei bójánál. Idén vajon lesz borulás?
Még mindig a Process Solutions és az RSM vezeti a versenyt, de felzárkózott a harmadik helyre a Prospex Delta Sailing Team is – erről számolt be a csapat kísérő motorosa.
A negyedik helyen még mindig a Team Kaáli, a címvédő Fifty-fifty egyelőre nem tudja megközelíteni az éllovasokat.
Az időjárásban nem történt jelentős változás, nagyjából 7-8 csomós szélben haladnak a versenyzők, és ha minden a tervek szerint alakul, akkor nagyjából fél óra múlva elérhetik a kenesei bóját. A Process Solutions és az RSM körülbelül négy kilométerre van a kenesei bójától.
A hagyományos hajók mezőnyében a NAU 370-es Revolution, a 75-ös cirkáló Lillafüred és a 70-es cirkáló Pannónia felváltva állnak a vezető pozícióban. A három hajó nagyon szorosan halad, hol ez, hol az vezeti az egytestűek mezőnyét.
Nem kellett sokat várni az első taktikai küzdelemre az élmezőnyben, a szél leállt, és keleties irányt vett, nem lehetett egy takkal venni a kenesei bóját. Az élen haladó két katamarán, a Process Solutions és az RSM vitorlát cserélt, és szinte fordulócsatát vívtak, egymás közvetlen közelében.
200 méteren belül 3-4 szélváltozás volt
– írta Facebook-oldalán az RSM. Itt most rengeteg múlik a manőverek begyakorlottságán és a kormányosok széltaktikai elképzelésein – olvasható a Kékszalag blogján.
Amennyiben a tavalyi versenyhez hasonló időjárási körülmények lesznek, akár az sem elképzelhetetlen, hogy újabb rekord születik a Kékszalagon – számoltak be a helyszínről.
Az első kilométereket követően a Process Solutions és RSM vezetik a mezőnyt, de már zárkózik hozzájuk a Prospex-Delta és a Team Kaáli is. A címvédő Fifty-fifty és a Nanushka szintén az élmezőnyben, egy kisebb hátrányban.
A rajt időpontjában egyébként 5-7 csomós északias szél fújt, és a hagyományos hajók jelentős része is a rajtvonal északi vonala felé haladt.
Reggel 9 órakor elrajtolt az 56. Kékszalag, Európa legnagyobb tókerülő versenye. A rajttal nem volt probléma, nem történt baleset. A katamaránok közül a Fifty-Fifty csípte el jó időben a rajtot, de a kicsit északabbra induló RSM és a Litkey Farkas által kormányzott Process Solutions kedvezőbb pozícióba került.
Percekkel a rajt előtt már helyezkedik a mezőny, a gyorsjárású katamaránok a parthoz közel helyezkednek és keresik a rajtpozíciót. Kezdés 9 órakor.
A jelenlegi időjárási körülmények alapján a verseny legnagyobb részén közel optimális szélviszonyok várhatók, így a leggyorsabb hajók, a katamaránok majd várhatóan néhány órán belül célba érhetnek. Az égbolt tiszta, napsütéses az időjárás. A rajt pillanatában 30-35 km/h-s északnyugati szél várható, de a verseny későbbi szakaszában gyengül majd a szél.
A helyszínen közepes erősségű szélre számítanak a verseny jelentős idejére.
Szerda késő estére megérkeztek a részletes adatok, mindent nevezést leadtak a Kékszalagra, így már pontosan tudjuk, hány hajóval és versenyzővel rajtolhat a tókerülő verseny.
Ezen kívül még összesen hat rendezvényhajó (Jókai és Talizmán II és III.) rajtol a versennyel egy időben, amelyek közül egyik az úgynevezett médiahajó a sajtó munkatársaival.
Minden adott ahhoz, hogy remek, versenyzéshez ideális időben rajtoljon el reggel 9 órakor az 56. Kékszalag, a szervezők előrejelzései szerint pedig ennek köszönhetően az utóbbi évek leglátványosabb rajtját láthatjuk majd Balatonfüreden. De mi mindent kell még tudni a versenyről rajt előtt? Beharangozónkat itt találja.
Minden bizonnyal idén is egy száguldó katamarán lesz a végső győztes, így leginkább az alábbi hajókra kell majd a figyelni a verseny alatt.
Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel indul csütörtökön a Kékszalag, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye.
Csúcstechnikával felszerelt, száguldó katamaránok, a múlt század első felét megidéző, klasszikus cirkálók és a Balatonra jellemző sportos és családi vitorlások százai lepik majd el a tó felszínét reggel 9-től, a rajt pillanatától. A verseny egészen július 20-án, szombat reggel 9-ig tart, amikor lejár a 48 órás limitidő.
A verseny rekordját 10 óra 40 perces idővel 1955-től 57 évig a Nemere II. tartotta, az az 1944-ben épült, 75-ös cirkáló, amely a mai napig ott van a mezőnyben. 2023-ban az egytestű hajók rekordja is megdőlt: a Principessa Libera, Oroszlán Péter kormányzásával 8 óra 59 perc alatt tette meg a versenytávot.
A Kékszalag legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki 13-szor is nyerni tudott.
Mint azt a hajózás, versenyzés szerelmesei jól tudják, a tavalyi, 55. Kékszalag történelmi verseny volt, mivel hatalmas időrekord született, a Fifty-fifty katamarán 5 óra 5 perc alatt teljesítette a távot. A korábbi rekord egyébként 7 óra 13 perc volt, így arra minden bizonnyal idén nem lesz esély, hogy a tavalyi őrületes eredménynél rövidebb idő alatt teljesítse bármelyik csapat a távot. De mi történt pontosan tavaly a verseny alatt? Elevenítse fel alább.
Hamarosan elrajtol az 56. Kékszalag Balatonfüredről, amely Európa leghosszabb tókerülő versenye.
A hivatalos rajt reggel 9 órakor lesz,
a pontos kezdést pedig ezúttal semmi sem akadályozza meg, az idő versenyzéshez ideális. Tartsanak egész nap percről percre frissülő közvetítésünkkel, és nem maradnak le a legfontosabb eseményekről.