A tavaly tett próbálkozások után hivatalosan is kötelékébe fogadja az olimpia az e-sportot, egy külön eseményt tartanak majd a digitális versenyjátékosoknak.
Bár a világon minden tekintet a pénteken induló olimpiára szegeződik, közben egyöntetű támogatással fogadta el a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) a különálló e-sport-olimpia létrehozását. A játékokat az előzetes információk alapján Szaúd-Arábiában rendezik majd, ez pedig az ország olimpiai bizottságának a keddi gyűlésen való részvételével teljesen biztossá vált.
A Thomas Bach, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnöke által vezetett ülésen hangzott el a kérdés, miszerint létrejöjjön-e a felterjesztés alapján az Olimpiai E-sport Játékok nevű, tradicionális e-sportokat felvonultató rendezvény.
A kérdésre az egész terem „igennel” szavazott, „nem” és „tartózkodás” sem volt.
2023-ban az olimpiai bizottság már tett próbálkozást arra, hogy az e-sporton keresztül szólítsa meg a fiatalokat, azonban a Fortnite-ot, a Tennis Clash nevű teniszjátékot és a Just Dance-t felvonultató esemény nem érte el a kívánt hatást. Az olimpiát követők számára idegen volt videójátékokat nézni, míg az e-sport.rajongók hiányolták a tényleges versenyjátékokat, mint a League of Legends vagy a Counter-Strike.
Ezen igyekszik változtatni az Esports World Cup (EWC) házigazdája, Szaúd-Arábia és a Nemzetközi Olimpiai Bizottság. Rod Breslau e-sport-tudósító értesülései alapján a 2025-ben megrendezésre kerülő versenysorozatban olyan címeket kísérhetünk majd figyelemmel, mint a legnagyobb követőbázissal rendelkező League of Legends, az egykor FIFA-ként ismert EA Sports FC, a Rocket League, a Street Fighter, a Tekken, az iRacing, az NBA2k.
Ezzel szemben nem lesznek láthatók a versenyszerű videojátékozás másik alappillérét képző lövöldözős játékok, mint a Counter-Strike és a Call of Duty, ami váltott ki némi elégedetlenséget az e-sport-kedvelők részéről.
Az egyik legnagyobb e-sport-klub, a Gen.G elnökvezérigazgatója, Arnold Hur szerint bár egy átlagos e-sport-rajongónak nem túl nagy dolog a NOB döntése, a nemzetközi és nemzeti, valamint az edukációs oldalon hatalmas előrelépés a versenyszerű videojátékok minden szintjének.
A 2013. szeptember 10-én megválasztott Thomas Bach elmondása alapján egy új korszak indult az NOB és az olimpia történetében:
A bizottság gyűlésének megerősítésével és az Olimpiai E-sport Játékok létrejöttével lépést tartunk a digitális világ ütemével. Az e-sport közössége az olimpia E-sport Tanácsával (Esports Commission) együttműködve jött hozzánk a javaslattal, és lelkiismeretesen kivették részüket a felterjesztésben. A játékok további biztosítékot adnak afelől, hogy az olimpia a jövőben is népszerű marad a fiatalok körében.
Bár sok kritika érte a szaúdiak 60 millió dollár összdíjazású e-sport-versenyét, a jelenleg is futó Esports World Cup hatalmas siker a nézettségi adatok tükrében. Az EsportsCharts számai alapján az idei év egyik legnagyobb Counter-Strike-versenyét, a PGL Major Copenhagen döntőjét 1,8 millióan követték egyszerre, míg az EWC döntőjét több mint harmadannyian, 756 ezren – ami egyáltalán nem rossz, tekintve, hogy egy új kezdeményezésről beszélünk.
Az első e-sport-olimpia időpontját később közli a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, az viszont biztos, hogy jövőre tervezik megrendezni.