- Sport
- Alapvonal
- olimpia
- mob
- magyar olimpiai bizottság
- tf
- testnevelési egyetem
- olimpiai értékek iskolai program
Több mint 200 iskola több ezer diákja csatlakozik a MOB és a TF közös programjához
További Alapvonal cikkek
- Új találmányával mentené meg a magyar labdarúgást ifj. Albert Flórián
- Nagy érdeklődésre számot tartó programot indított a Magyar Olimpiai Bizottság
- A műholdas nyomkövetés mentette meg az életét a vitorlásverseny egyik résztvevőjének a Balatonon
- Andrásfi Tibor, Gémesi Csanád, Siklósi Gergely és Ekler Luca az olimpia értékeit népszerűsítették
- Szabadidős sportolók foglalták el a Nemzeti Atlétikai Központot
A párizsi olimpia közeledtével a MOB a TF-fel együttműködve olyan továbbképzési programot alkotott meg, amely segítségével a diákok megismerkedhetnek az olimpizmus nevelési elveivel, az olimpiai értékekkel – számolt be a programról a MOB honlapján. Az Olimpiai Értékek Iskolai Program továbbképzése felkészíti a pedagógusokat különböző olimpiai nevelési projektek megvalósítására. A programot a NOB Olympic Solidarity platformján keresztül a MOB teljes mellszélességgel támogatja.
A hazai olimpiai bizottság azt várja ettől a programtól, hogy a képzésben részt vevő pedagógusokon keresztül diákok ezrei ismerjék meg az olimpiai értékeket, a kiválóságot, a tiszteletet, a barátságot, hogy aztán egyazon értékrendet követve, az olimpiai mozgalom aktív támogatóivá válhassanak.
A térítésmentes, egynapos (10 órás) tréning célja, hogy a részt vevő – bármely szakos – pedagógusok és a szakképzésben részt vevők változatos és modern oktatási módszerek segítségével nyerjenek betekintést az olimpiai nevelés témáiba. Emellett felkészülnek arra, hogy az OVEP-program oktatási módszereit a gyakorlatban is alkalmazni tudják saját iskolájukban.
A lebonyolítás vezető trénere dr. Csányi Tamás, a TF Testnevelés-elméleti és Oktatásmódszertani Tanszékének vezetője, a projekt menedzsere Szijj Lilla, a Magyar Olimpiai Akadémia tanácsának tagja.
Kiválóság, tisztelet, barátság – három olyan alapvető emberi érték, amelyet a Nemzetközi Olimpiai Bizottság többek között az Olimpiai Értékek Iskolai Programjában is a zászlajára tűzött azzal a céllal, hogy minél szélesebb körben ismertesse meg a fiatalokkal.
A helyszínt is biztosító Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem oktatási rektorhelyettese köszöntőjében hangsúlyozta, nagy megtiszteltetés, hogy a Magyar Olimpiai Bizottság megkereste a Testnevelési Egyetemet a projekt megvalósítása céljából.
Jó néhány platformon működünk együtt, és azt gondolom, minél több a platform, annál eredményesebb lehet a két szervezet közötti együttműködés, a közös jövőkép
– mondta dr. Cserny Ákos.
„Emlékszem, középiskolás voltam a szöuli olimpia idején, óriási élményt jelentett a diáktársaimmal végigszurkolni a magyarok szereplését. Azt szeretném, hogy önök is közvetítsék azokat az olimpiai értékeket, amelyeket a MOB és a TF magáénak érez: az olimpizmust, a tiszta sport értékét, a sport szeretetét. Kívánom, hogy ezt az értékrendet, élményt önök vigyék tovább a diákoknak. Ennek az eredményességét úgy tudjuk majd mérni, ha látjuk, minél több gyermek, diák, hallgató érdeklődik az olimpia iránt, és kerül közel a sporthoz.”
A Magyar Olimpiai Bizottság nevében dr. Bartha Csaba operatív igazgató – egyben a TF Edzéselméleti és Módszertani Kutató Központjának igazgatója – köszöntötte a résztvevőket.
„Nem volt kérdés számunkra, hogy a Testnevelési Egyetemmel együttműködve valósítsuk meg az olimpiai nevelési projektünket. A program népszerűségét mutatja, hogy két nap alatt betelt a lehetséges jelentkezési létszám. Sokat dolgoztunk rajta, remek anyag született a kiadvány és a módszertan tekintetében egyaránt. Már 2014-ben, a nanjingi ifjúsági olimpia idején is megtapasztaltuk, milyen jelentőséggel bírnak a közösségi programok a Nemzetközi Olimpiai Bizottság számára. Az ifjúsági olimpiák, a felnőttolimpiák, a multisportesemények, amelyeken a coubertini eszme szerint a sporteredmények mellett a részvétel is fontos. A NOB rengeteget tesz azért, hogy megszólítsa a fiatalokat, az olimpiai mozgalom, az olimpiai eszme megismertetése, elfogadtatása céljából. Éppen ezért jelennek meg a programban olyan sportágak, mint a falmászás, a gördeszka, a breaktánc vagy a BMX freestyle. Nyitnunk kell a fiatalok felé, ennek lehet egyik eszköze az Olimpiai Értékek Iskolai Program, amelyen keresztül több ezer gyermekhez juthat el az ismeretanyag. Itt jegyezném meg, hogy az említett sportágakban júniusban a budapesti Ludovika Campuson rendezik meg az olimpiai kvalifikációs sorozat egyik állomását, amelynek keretében az OVEP is bemutatkozik.”
Szijj Lilla a görögországi Olympiában, a Nemzetközi Olimpiai Akadémia égisze alatt ismerkedett meg az olimpiai nevelés és értékek oktatásba való átültetésének lehetőségével.
Megtapasztaltam, hogy az olimpiai értékrend mennyire csodálatos, mennyire közös a nyelv a világ fiataljai körében. Biztos vagyok benne, hogy a kidolgozott módszertan teljes mértékben összhangban van az OVEP-pel.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság 2008-ban hozta létre Olimpiai Nevelés Programját azzal a céllal, hogy az olimpia eszmeiségét átadja a fiatal nemzedéknek. Ezt a stratégiát vitte tovább Jacques Rogge azzal, hogy megálmodta az ifjúsági olimpiai játékokat, hogy ezt az eszmeiséget át is élhessék a fiatal sportolók, és az olimpiai eszme „követeiként” térhessenek vissza hazájukba.
Azóta a NOB edukációs bizottságot hozott létre, hogy tagországait segítse a helyi nevelési projektek megvalósításában. Az általuk kidolgozott és folyamatosan fejlesztett kiadvány az OVEP-tananyagcsomag, amely a szakmai alapja a különböző nevelési projekteknek. Ezek lehetnek különböző fesztiválok, országos olimpiai napok, iskolai projektek, tantervi megvalósítások, felsőfokú képzések, tréningek, workshopok stb.
Az olimpiai filozófia alapja a test, szellem és a lélek harmóniája. Az OVEP módszertana is erre épül, hogy mozgáson és tevékenységen keresztül még a nehezebben megfogható olimpiai értékrendszer is elsajátítható.
A gyakorlatorientált tréningen olyan feladatok szerepelnek, mint például képzelt interjú Coubertinnel, csalással kapcsolatos esetek megvitatása, kabalafigurák által közvetített üzenetek és a béke kérdésköre.
Az Olimpiai Értékek Iskolai Programmal kapcsolatos bővebb információk a MOB honlapján elérhetők.