Index Vakbarát Hírportál

Nissany, az első magyarországi Forma-1-turista

2004. július 19., hétfő 11:15

A Budapesten élő izraeli üzletember, Chanoch Nissany Silverstone-ban tesztelhette a Jordant. A 41 éves gyorsasági magyar bajnok elsőre nem volt túl gyors, aztán belejött, de felejthető köridőket ért el. Ettől azonban nem rettent vissza, már nagyon várja a következő megmérettetést, ahol ígéri: még gyorsabb lesz, és talán újabb álma teljesülhet.

Felhős, szeles, helyenként napos idő fogad bennünket Silverstone-ban, ennél optimálisabbat nem is lehetne elképzelni egy Forma-1-es tesztvezetésre. Mivel autónk volánjánál a Baumgartnert is menedzselő Frank Tamás ül, gyorsan megkapjuk az akkreditációkat, és minden különösebb nehézség nélkül eljutunk a Jordan garázsáig. (Frank előtt egyébként is kevés nehézség akad, hiszen a Forma-1 mindenható urával, Bernie Ecclestone-nal napi kapcsolatban van.)

Négy éve lett autóversenyző

Tekintse meg képeinket!
Egy kis folyosón kísérnek a boxba, egyszersmind az autók és a pilóták közelébe, akik közül az egyik ismert, a másik viszont életében először ül F-1-es autóban. Az olasz Pantano nem is izgatott, annál inkább annak tűnik Chanoch Nissany, a tíz éve Magyarországon élő izraeli üzletember. Nissany Heidfeld autóját kapta meg erre az egy napra, hogy 41 évesen kipróbálhassa magát a Forma-1-ben. Ráadásként a sportág bölcsőjében, az első Forma-1-es Nagydíj helyszínén.

Chanoch négy éve, meglehetősen későn lett autóversenyző - Izraelben a futball és a kosárlabda a tradicionális sportág, az autóversenyzést hírből is alig ismerik - Szász László és Cserkuti József hathatós segítségével. Azóta a Formula kategóriában lett magyar bajnok, tavaly a spanyol World Series Light-sorozatban indult, amit Nissan-világbajnokságként szokás aposztrofálni, és amelyikben Alonso is debütált néhány éve. Idén pedig a Forma-3000-es Coloni csapat egyik tesztpilótája lett.

Baumgartner gyorsabb volt nála

Ennyivel azonban nem érte be, és Frank segítségével megkörnyékezte Eddie Jordant, mondván, nem ülhetne-e be egyik sárga autójába - természetesen anyagi ellenszolgáltatás mellett. Ennek összegét nem volt ildomos szóba hozni, de gyanítható: százezer dolláros tétel volt, hogy teljesüljön Nissany nagy álma.

A rendszeresen pénzszűkében lévő csapatfőnök igent mondott, így délután két óra táján Nissany kigördülhetett a boxból, megkapta az utca végén a zöld jelzést, a gázra lépett, és egy igen felejthető köridőt ment elsőre. Huszadszorra azonban már jobbat, egyre fejlődött, ideje egy perc harminchat másodperc és kilenc tized volt. (Viszonyításként: Baumgartner több mint tíz másodperccel volt gyorsabb egy éve.) Másnapra talán még jobban lefaraghatta volna a köridőt, de mivel a motor megadta magát, be kell érnie egy újabb lehetőséggel, néhány hét múlva.

A fiát félti, önmagát nem

A kor nem akadály?
Chanoch Nissany végső soron nem is kezdte későn a pályáját, mert a belga Arthur Legat 53 és fél éves korában állhatott először rajthoz az '52-es Belga Nagydíjon. A 21. helyről rajtolva a 13. helyen futott be. Rá egy évre ugyancsak próbálkozott, de pontot akkor sem szerzett. Alig marad el tőle korban az 52 éves és 9 hónapos Adolf Brudes, aki szintén '52-ben versenyzett, de a Német Nagydíjon. Ő azonban nem ért célba, a futam ötödik körében kiesett.

Nissanynál idősebb versenyző utoljára a '73-as Brazil Nagydíjon ült a volán mögött, a brazil Luis Bueno a futam napján 43 éves 9 hónapos és 29 napos volt.
Nem versenykörülmények között Nigel Mansell pár napja ment London utcáin, és Niki Lauda is rendszeresen kapható egy kis száguldozásra.

Nissany azonban nem volt elégedetlen, ami az ő szempontjait tekintve maximálisan érthető. Némi pénznek köszönhetően, 41 évesen az autóversenyzői pályája csúcsára emelkedett, hiszen csak kevesen büszkélkedhetnek azzal, hogy Forma-1-es autót vezethettek, és csak keveseknek adatik meg, hogy jordanes overált, kesztyűt, és cipőt kaphatnak. Izraelből elsőként neki lesz ilyen, Magyarországról másodikként.

A teszt után aztán érdeklődésünkre elmondta, nem volt benne félelem, noha pontosan tudta, minden más lesz, mint eddigi autóiban. Szervó nélkül volt kénytelen vezetni, hozzá kellett ugyanakkor szoknia az automata váltóhoz. Ennek ellenére bátran repesztett háromszázzal, amennyivel még soha. "A kilencéves fiamat, amikor Kecskeméten gokartozni látom, sokkal jobban féltem, mint magamat, akkor a torkomban dobog a szívem. Most nem ez történt, mert bíztam önmagamban. Kétszer már volt komoly balesetem, de most mindvégig úgy éreztem, nem lehet baj" - értékelt.

A hihetetlen lassulás

Nissany persze, ahogy az eredményei is mutatják, nem egyszerű, utcáról beszabadult sofőr - az utcákon amúgy nagyon lassan és megfontoltan vezet -, mert tökéletes kondícióval rendelkezik, korábban kungfuzott, tíz kilométert megerőltetés nélkül képes minden nap lefutni, az étkezésében is követi az előírásokat.

Megélhetési gondok nélkül
A teszt végén bekukkantottunk a McLaren garázsába, és mintha egy másik bolygón lettünk volna. Mindenkinek megvolt a feladata, amit precízen végrehajtott, a két versenyző - Kimi Räikkönen és David Coulthard - mellett legalább tízen aprólékosan elemzik a köridőket. Ott egy tényleges tesztet lehetett felfedezni, nyoma sem volt az érdektelenségnek a szerelők részéről és a megélhetési problémáknak.
"Nagyon komoly tapasztalatokkal gazdagodtam, mert egy nagyon komoly autóban ülhettem. Itt egy kis gázadás után az ülésbe fúródtam, míg egy nagyobb fékezésnél hihetetlen volt a lassulás, mintha magam mögött hagytam volna a testemet" - érzékeltette a pilóta, aki azt szereti, ha ezt a foglalkozást illesztik a neve mellé, nem pedig az üzletembert.

Már várja a következő megmérettetést

Nissany nem titkolta, nagyon jó tanulás volt számára ez a néhány kör, és már alig várja a következő tesztet. Hisz benne, hogy képességei alapján bemutatkozhat a Forma-1-ben, mint ahogy abban is bízik, hogy a Hungaroringen, az ő kedvenc pályáján a Forma-3000-ben is száguldozhat augusztusban. Mondjuk Niki Lauda fiával együtt, egy csapatban.

Rovatok