Az izraeli származású, magyar állampolgár Chanoch Nissany nem csak magát, de a Minardit és az egész Forma-1-et leégette a Hungaroringen. A negyvenkét éves sofőr múlt pénteken, a Magyar Nagydíj szabadedzésén mutatkozott be hivatalos tréningen, és tizenhárom másodperccel maradt el az élmezőnytől. Ideje a GP2-es rajtlista 19. helyére lett volna jó.
Milliókat fizetett, hogy kiröhögtesse magát
A magyar útlevéllel is rendelkező, magát félig honfitársunknak valló üzletember több millió dollárt fizetett a Minardinak, hogy egész évben tesztelhessen, ám bemutatkozó produkciójával a mezőny szerint is hülyét csinált magából.
Már önmagában is megmosolyogtató, hogy negyvenkét évesen - pont a születésnapján - mutatkozott be a félig hazai közönségének, de az, hogy több mint tizenhárom másodperccel volt lassabb, mint a nap legjobb idejét teljesítő toyotás Ricardo Zonta - röhej. Leggyorsabb csapattársától, Robert Doornbostól héttel maradt el.
Másfél hónapig egyedül ment a pályán
Az ingatlancsászár szinte végig egyedül körözött, mert az igazi versenyzők nem mertek a közelébe menni, de háromnegyed óra alatt mindössze nyolc kört sikerült megtennie, majd kicsúszott.
"Szenvedett, hogy megtanulja a Hungaroringet" - írta róla később a leghíresebb autós weboldal, az Autosport-Atlas. Szemmel láthatóan ez volt a helyzet, furcsábbnál furcsább íveket ment, annak ellenére, hogy négy éve kezdődött karrierjének legnagyobb részét a magyar pályán töltötte.
Néhány éve például másfél hónapra kibérelte magának az egészet, hogy csak ő körözhessen rajta, ám pénteken bebizonyosodott, ez pénzpocsékolás volt. A Hungaroring Rt. vezetői persze ujjonghattak, hiszen a legnagyobb magyar versenypályát évente összesen legfeljebb negyven napra bérelik ki, különböző versenyekre és tesztelésekre.
A GP2-ben is csak tizenkilencedik lett volna
A crash.net szakoldal statisztikája mutatja leginkább, mennyire szánalmas volt Nissany teljesítménye: 1 perc 34 másodperc 319 ezredmásodperces ideje a GP2-es mezőny rajtrácsának 19. helyére lett volna elegendő. Az oldal meg is jegyezte, kár, hogy az F1-es Minardi Cosworth nem indulhatott el a háromszáz lőerővel gyengébb kocsik között.
A legérdekesebb kérdést is föltette a crash.net: hogyan kaphatott egyáltalán F1-es jogosítványt, azaz szuperlicencet Nissany? Főleg azok után, hogy az istálló mugellói tesztelésén összeütközött Christijan Albersszel, a csapat első számú versenyzőjével. "Kimentem a pályára, majd egyszer csak nekem jött" - nyilatkozta akkor a holland tehetség.
"Veszélyes volt a többiekre"
"Ha valaki olyan lassú, mint Nissany, nem szabad Forma-1-es kocsiba ülnie. Nagyon veszélyes volt, főleg a többiekre" - mondta Heidfeld, és a Forma-1-turista szerencsére nem is jött ki a második tréningre.
A sportinglife.com szerint csapatfőnöke, Paul Stoddart nem engedte, de az ausztrál milliárdos szavai azonban nem ezt tükrözik: "Gratulálok Chanochnak az F1-es bemutatkozásához. Elégedett voltam vele, de egy hidraulikai probléma megrövidítette a napját. Lesz még lehetősége, és folytathatja a Minardinál megkezdett tesztprogramját egész éven át."
Nem szállt ki az autóból
A Minardi hivatalos honlapján jelent meg a fenti nyilatkozat, ám ha Stoddart valóban komolyan gondolta, akkor jobb lenne, ha ő is távol tartaná magát a Forma-1-től. Valószínű persze, hogy a dollármilliókért még butaságokat is hajlandó beszélni.
A külföldi lapok ráadásul még nem is említik Nissany legnevetségesebb produkcióját: miután a kavicságyba csúszott, és ottragadt, nem volt hajlandó kiszállni az autóból, így azt vele együtt vitték a szalagkorlát mögé, egy darun himbálózva.
Ez nem csak kínos, de szabálytalan is, ám az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) meg sem büntette. Szereplése elég nagy szégyen már így is, de nem csak a Minardinak, hanem az egész Forma-1-nek egyaránt.