Index Vakbarát Hírportál

A Merci kimagyarázta, de ítélet csak pénteken - Merci-Pirelli-tesztügytárgyalás, csütörtök

2013.06.20. 17:33

Kimagyarázhatta magát az istálló, de ítéletet csak reggel hirdethet a FIA Nemzetközi Bíróság.

új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Megtárgyalta, de a döntést péntekre halasztotta a Mercedes-Pirelli-tesztügyben a FIA Nemzetközi bíróság. Inkább a szövetség, mint az istálló szorult sarokba, a Merci nem számít büntetésre, esetleg figyelmeztetésre az idei autós tesztjéért.

    Az FIA azzal érvelt, nem adott formálisan engedélyt a 2013-as autóval való gyakorlásra, a Mercedes viszont bizonyítékot hozott rá - e-maileket mutatott be -, hogy a szervezet legfőbb Forma-1-es képviselője, a futamok versenyigazgatója, Charlie Whiting és a FIA egyik jogásza ugyanúgy értelmezték a teszttilalomra vonatkozó előírást, mint ők: vagyis mint versenycsapat nem tesztelhettek volna, de mivel külső személy - a Pirelli - szervezte és pénzelte a gyakorlást, így jogukban állt. Az istálló ügyvédje, a szabályt szó szerint értelmező Richard Harris a tárgyalási nap végén azt mondta, nem vagy csak nagyon enyhe büntetésre, figyelmeztetésre számít. (Nem tette hozzá, de ezt is azért kaphatják, mert igyekeztek eltitkolni a tesztet.)

    A FIA Nemzetközi Bírósága pénteken közli az ítéletet.

  • Richard Harris Merci-ügyvéd szerint kielégítő magyarázatot adtak rá, miért teszteltek az idei autóval. Nem érdemelnek büntetést, mert megkeresték a FIA-t, ami engedélyezheti a gyakorlást, közvetve meg is kapták a lehetőséget - állítja. Nem számít tehát büntetésre, ha mégis, a figyelmeztetést tartaná elfogadhatónak, illetve azt, ha a júliusi, silverstone-i fiatalpilóta-teszten nem vehetne részt az istálló. Ítélet pénteken.

  • Az FIA öt óra előtt pár perccel közölte, hogy a tárgyalás utáni ítéletet csütörtökön már nem jelentik be, csak pénteken valamikor. Semmilyen információt nem adnak ki az ügy lehetséges kimeneteléről.

  • Ha a Mercedest felmentik, és mindenki tesztelne, a FIA megteheti, hogy változtat a szabályon, és bezárja a szemmel láthatóan létező kiskaput. Kihúzza, hogy "undertaken by", és mindenféle szezon közbeni tesztet betilt. Lehet, hogy nem lenne hülyeség, mert előfordulhat, hogy a gazdagok éjjel-nappal tesztelnének, jövő re is, a négy hivatalos, kollektív teszten kívül is. A tárgyalás elméletileg még zajlik, bár egy órája nem érkezett új információ.

  • Dominique Dumas, a gumiszállító ügyvédje szerint az FIA-nek nem is lenne joga szankcionálni a Pirellit, mert az nem tagja a szervezetnek, és nem résztvevő (csapat) a Forma-1-ben sem. A FIA polgári pert indíthatna a cég ellen, ha úgy érezné, a Pirelli megsértette a szerződésüket, ám a sportbírósága nem szankcionálhatja őket, megmutatta ezt 2009-ben Flavio Briatore esete is, ami precedens: a FIA akkor kitiltotta az F1-ből a Renault istálló akkori főnökét az ütközésbalhé miatt, ám az ítéletet utána egy polgári bíróság érvénytelennek nyilvánította, mert Briatorét nem volt joga büntetni a szövetségnek. Ráadásul most a Mercedest a teszt miatt a FIA-nál feljelentő két istálló, a Ferrari és az RBR is kinyilvánította, a Pirellivel semmi baja, csak a rivális csapattal. (Briatore az emlékezetes eset miatt felelt, amikor 2008-ban, Szingapúrban Nelsinho Piquet szándékosan ütközött falnak, hogy csapattársa, Fernando Alonso megnyerhesse a versenyt. Egy évvel az eset után leplezték le őket.)

  • Azon, hogy mihez vezet, ha a Mercedest felmentik: tesztőrülethez. Az ugyanis azt jelentené, hogy bárki, bármikor szabadon tesztelhet a Pirelli számlájára. Valójában lenne is rá idő - igény meg végképp -, mert a német és a magyar futam között is háromhetes szünet van. Utána jön a nyári vakáció, amiben mindenféle munka tilos, majd elég szoros a versenynaptár, szinte lehetetlen lenne időpontot találni gyakorolni. Szeptemberben még van két kéthetes szünet, Spában és Monzában ott lehetne maradni 1-2 napra, ám aztán a hónap végétől jönnek a tengerentúli versenyek, az utolsó két hónapban már rizikós lenne beiktatni bármilyen tesztet. Arról már korábban megállapodtak a csapatok, hogy jövőre visszahozzák a szezon közbeni kollektív teszteket, és négy futam után az adott pályán maradnak 2-2 napos gyakorlásra, kedden és szerdán.

  • Richard Harris, a Mercedes ügyvédje beszélt arról a kérdésről, hogy miért viselt Hamilton és Rosberg fekete sisakot a megszokott fényezésük helyett. Azt mondta, mivel nem voltak biztonsági őrök, és senki nem felügyelte a pálya környékét, attól tartottak, hogy szurkolók zaklatnák a versenyzőiket. De már bánják ezeket a sisakokat, mert ettől még titkosabbnak tűnt a gyakorlás, miközben pedig ők nem akartak titkolni semmit. Sajnálják, másképp csinálnák, utólag. Ross Brawn arra a kérdésre válaszolt, hogy miért nem szóltak a többi istállónak a tesztről. Egyrészt szerinte ez a Pirelli dolga lett volna, ami szervezte a tesztet, másrészt bizonyítani tudja, hogy egyik mérnöke, Andrew Shovlin rákérdezett a gyakorlás előtt a gumiszállítónál, hogy más csapatok ott lesznek-e. Természetesen az ügyvéd és Brawn is kitart amellett, hogy mivel a tesztet a Pirelli szervezte, vagyis nem egy F1-induló csapat, nem vétettek a szabályok ellen, ami a szövegezés szerint csak az istállók szervezte gyakorlásokat tiltja.

  • Az FIA-ügyvéd kérdésekkel bombázta Ross Brawnt, aki szerint a versenyigazgató véleményét - még csak nem is írásos beleegyezését - véglegesnek tekintik a Forma-1-ben. "Mindenféle sportkérdésben Charlie a referencia, különösen, ha a versenypályáról van szó. Egy futamhétvégén rengeteg dolog előkerül, ezekkel Charlie foglalkozik, mint versenyigazgató" - válaszolta. A Mercedes-csapatfőnök szerint bonyolult és lehetetlen lenne mindenben az írásos hozzájárulását kérni, ezért már a szavát is meghatározónak tekinti - az írásos forma nem is lenne praktikus a szűk időkorlátok miatt. Pár poszttal lejjebb Whiting levelezéséből idézett a Mercedes, nagy mértékbénben alapozzák arra a védelmüket, azaz a FIA versenyigazgatója szerintük bólintott a tesztkérelmükre.

  • Jó ideje nem jött ki új hír a párizsi tárgyalásról, jelenleg valószínűleg a gumiszállító ismertetheti álláspontját, ami kísértetiesen hasonlíthat a Mercedesére. Vagy kimentek ebédelni.

  • Harris még hozzátette, hogy a Ferrari mostani tesztje ugyanolyan átláthatatlan volt, amilyennek az övéket mondják, ráadásul tavaly Massával szintén teszteltek egyet titokban a Pirellinek. Megjegyezte azt is, hogy a Ferrari magának finanszírozta a teszteket, vagyis versenycsapatként gyakorolt. Még azt is tudni véli, hogy az olaszok egyensúlyteszteket is végeztek, azaz nem csak a gumikat - ezt azért hozta fel, mert a Mercinek is felrótták, más előnyt is szerzett.

  • Harris szerint, ha őket most vétkesnek találják, akkor a Ferrarit is el kellene ítélni, mert az olaszok pár héttel a Mercedes-teszt előtt szintén teszteltek a Pirellinek, csak 2011-es autójukkal. A szabályban viszont benne van, hogy az számít tesztnek, ha olyan autóval végzik, ami jelentősen hasonlít az azévi autóra, miközben a két évvel ezelőtti gép és a mostani között csak félmásodperc különbség van, vagyis a hasonlóság jelentős. Harris hangsúlyozta, a Ferrarinak akkor kellene képbe jönnie, ha őket most megbüntetik. Az FIA pár hete tisztázta az olaszokat, mert a szabályban szó szerint leírva az is benne van, hogy tavalyi vagy jövő évi autót nem lehet használni, és a 2011-es egyik kategóriába sem esik - vagyis elméletileg legális.

  • Biztosan igazolni fogja a Mercedes állításait. Jogi szövegértelmezésbe kerültünk, nagyon úgy tűnik, a Mercedes ügyesen kihasznált egy kiskaput.

  • "Any track running time not part of an Event undertaken by a competitor entered in the Championship" - áll a szabály szövege, vagyis tilos "a nagydíjakon kívül pályára menni (az autókkal) bajnokságban részt vevő versenyistálló szervezésében".

  • Richard Harris, a Mercedes ügyvédje reagált az FIA állításaira. Az istálló szerint nem vétettek F1-előírás ellen, mert nem ők szervezték, végezték, irányították és fizették a tesztet, hanem a Pirelli. A szabály szövege így hangzik: "a nagydíjakon kívül tilos a pályára menni (az autókkal) bajnokságban induló versenyistálló szervezésében". "Az istálló szervezésében" - emelte ki Harris, hangsúlyozva, hogy ez a teszt a Pirelli fennhatósága alatt zajlott, a Pirelli pedig nem versenyistálló, nem vesz részt a bajnokságban versenycsapatként, vagyis ez nem vonatkozik rá. Harris szerint minden tesztrésztvevő bizonyítani tudja, hogy a Pirelli irányított, fizetett a tesztért. Most már világos az is, miért nem a saját sisakját viselte a két pilóta, Hamilton és Rosberg - hogy végképp ne mondhassák, hogy ez egy Mercedes-teszt volt. Lényeg a lényeg: a Merci szerint ez egy Pirelli-teszt, nem pedig az ő gyakorlásuk, a cég pedig nem esik a szabály szövege alá. Harris továbbá idézett a már említett Whiting-Bernard-levélváltásból is, ami szintén ugyanerre hegyezte ki a helyzetet. Whiting: "Szerintem versenycsapat nem szervezhet ilyen tesztet, azon lehet vitatkozni, hogy a Pirelli szervezhet-e. Ha ebben a pozícióban csinálnák, lehetséges lenne?" - írta Bernardnak az FIA versenyigazgató. A válasz: "Így van, ha ebben a pozícióban vesznek részt rajta, akkor azt nem a versenyistálló szervezi".

  • Hamarosan kiderül, van-e jobb magyarázatuk a Pirelli-tesztre annál, mint hogy Whiting rábólintott, a Pirelli meg 2012-ben mindenkinek felajánlotta. Váratlan lenne, ha lenne.

  • Az már világos, hogy a Mercedes Whitingtól szedte, hogy tesztelhet, ám az is, az információi pontatlanok voltak, és ha még azok is lettek volna, az ő felhatalmazása semmiképp sem lett volna elég a 2013-as autós tesztelésre. Ha nem tud valamilyen ütőkártyát felmutatni Ross Brawn, ebből nem fog tudni győztesen kijönni. Márpedig nagyon nagy meglepetés lenne, ha fel tudna.

  • Továbbra is Howardtól, a FIA-jogásztól jönnek az információk. Charlie Whitingot május 2-án felhívta Ron Meadows Merci-csapatmenedzser, hogy lehetne-e 2013-as autóval tesztelniük, majd még aznap beszélt erről Whiting Ross Brawnnal is. Whiting azt válaszolta, hogy mehetne a dolog, ha a Pirellinek oka van a tesztre, és ő utánanéz, hogyan lehetne összehozni a tesztet. Másnap Whiting e-mailezett Sebastian Bernard FIA-ügyvéddel, hogy hogyan lehetne lehetséges a 2013-as autó használata, a jogász azt írta vissza, úgy, ha a Pirelli minden másik istállónak is felajánlaná a lehetőséget, és ezt később bizonyítani is tudná. Whiting ezután közölte ezt Brawnnal, ám Howard hangsúlyozza, ez nem az FIA és a Mercedes közötti hivatalos megállapodás volt, csak Whiting és Bernard szabályértelmezése. Az FIA azt kifogásolja, illetve állítja, hogy a többi istállót nem kérdezték meg a tesztlehetőségről, még ha a Pirelli 2012-ben fel is ajánlotta azt az összes csapatnak.

  • Howard állítja, a nemzetközi szövetség nem adott engedélyt sem a Mercedesnek, sem a Pirellinek az idei autó használatára, és hangsúlyozta, ha Charlie Whiting FIA-versenyigazgató tudott is volna róla, az sem lett volna elég. Ilyesmit csak a Motorsport Világtanács engedélyezhetne, mert annyira szembe megy a szabályokkal, hogy azoknak a megváltoztatására lenne szükség. Az előírások szerint szezon közben, idei autóval tesztelni tilos. Vagyis a Merci megsértette a szabályokat.

    Úgy tűnik, elég nagy bajban van a Mercedes.

  • Howard felszólalásában azt is elmondta, a gumiszállító megsérthette a Forma-1-es Sportkódexet azzal, hogy a többi csapatnak nem ajánlotta fel a tesztlehetőséget, illetve nem adta meg azoknak a lehetőséget, hogy megfigyelőt küldjenek a gyakorlásra - mivel nem is értesítette azokat az eseményről, így azok nem is tudhattak róla. Arról is beszélt, hogy az FIA-képviselő kapott valamiféle jelzést arról, hogy 2013-as autóval tesztelhet valaki a Pirellinek, de konkrétan a Mercedes-Pirelli-gyakorlásról nem értesítették előre. Az biztos, hogy a Pirelli a FIA-val kötött szerződését nem szegte meg, így gumiszállítói státusza nincs veszélyben.

  • Az utóbbi hetekben mindenki azt hangoztatta, nem számít, hogy a Merci profitált-e a háromnapos, titkos tesztből, csak az, hogy megszegte-e a tesztkorlátozást. Ennek ellenére az FIA-t képviselő ügyvéd, Mark Howard szinte azonnal azzal nyitott, hogy nem lehet kizárni, hogy a 3 nap alatt ne merült volna fel olyan hiba, amit ki kell javítani az autón, illetve, hogy azt ki is javították - vagyis előnyhöz jutott a csapat. Sőt, már az is probléma, illetve előny, ha az derült ki, hogy minden rendben működik az autón, és nem kell hozzányúlni.

  • Edwin Glasgow vezeti a tárgyalást, aki többek között az angol futball Premier League bírótestületének is tagja. A PL híresen nem konzekvens szervezet, reméljük, az itteni döntés megfontoltabb lesz a futballhatározataiknál. Glasgow alatt három bíró dolgozik még ma: a monacói ügyvéd, Laurent Anselmi, az amerikai jogász, Chris Harris, aki a Grand-Am-sorozat alapító tagja is, illetve a svájci Patrick Raedersdorf, valamint a brit Motorsport Tanács elnöke, Tony Scott-Andrews.

  • A szövetség emberét, Charlie Whitingot hallgatják meg elsőként, majd a Mercedest, végül a Pirellit. Utána mindenkinek lehetősége lesz reagálni az elhangzottakra. Nagy vita várható.

  • Az Autosport szerint az RBR-főnök csak hallgat és szemlélődik, istállójának főmérnökével, Paul Monaghannel együtt.

  • A vétkesnek tartott, a tesztkorlátozás megszegésével gyanúsított istállót a csapatfőnök képviseli, aki azt mondta, saját döntése volt a teszt, és vállalja a felelősséget a történtekért. Vele van Andrew Shovlin versenymérnök és a csapatmenedzser Ron Meadows. A szintén beidézett Pirellitől Paul Hembery motorsportigazgató van ott, és sok ügyvéd, az összes féllel. Az FIA-tól Charlie Withing a megbízott. A Ferrari, a McLaren és a Williams jogi megfigyelőt küldött.

  • Az egy hónapja kezdődött balhéban sok minden kiderült, de még bőven van mit megtudnunk. Ami eddig volt, itt olvashatja el részletesebben.

  • Még nem tudjuk, hogy csak megfigyel a Mercedes-Pirelli-tesztügy tárgyalásán a Red Bull-csapatfőnök, esetleg felszólal, illetve tanúként hallgatják meg. Az ügy az ő, illetve a Ferrari feljelentésével indult, amikor Monacóban megtudták, hogy a Merci titokban tesztelt a Pirellinek három napot, 1000 kilométert Barcelonában.

Rovatok