Index Vakbarát Hírportál

Alonso-ítélet: merénylet a józanész ellen

2013. november 4., hétfő 11:21

A döntés azt jelenti, ha gyorsabb vagy, de a pálya elfogyott, menj le róla, és előzz amellett.

Nem büntette Fernando Alonsót a vasárnapi, abu-dzabiban végrehajtott, pályán kívüli előzéséért a FIA. Az ítélet meghökkentő, ugyanis a felvételeket elemezve Alain Prost, Martin Brundle és Anthony Davidson, három expilóta és tévés szakkommentátor is azt mondta, a ferrarist büntetni kellene.

A futam hajrájában a spanyol a boxból hajtott vissza a versenypályára, Jean-Eric Vergne az ideális íven érkezett, és amikor Alonso már a pályán volt, épp mögé sorolhatott volna be, mert mögötte volt, egy autónyival. Alonso ennek ellenére mellégyorsított, majd, amikor a pálya elfogyott, lement arról, levágott egy gyors kanyart, és vonalon kívül megelőzte a Toro Rossót.

Prost, Brundle és Davidson szerint vissza kellett volna vennie, és besorolnia, mert "ha ott nem bukótér, hanem betonfal van, mihez kezd"? - tették fel az általános hasonlatot a szakértők. Biztosan nem hajtott volna neki.

Az ügyhöz hozzászólt egy másik 3-szoros világbajnok, Niki Lauda is: "Alonso álomvilágban él. Vergne volt előrébb, vissza kellett volna vennie. Egyszerűen vannak helyzetek, amikor ezt kell tenni, hogy a verseny ne a felügyelőknél fejeződjön be".

Ezzel szemben a Martin Donnelly volt F1-pilótával felálló, 3 tagú testület így indokolt és határozott: "A 3-as számú autó elhagyta a pályát a 3-as, 4-es kanyarban, és a felügyelők szerint nem is volt más választása, mivel a 18-as autó ráhúzott. A 18-as autó kopott gumikon kanyarodott az íven, amikor a 3-as autó kijött a depóból. A telemetriai adatokból látszik, hogy a 3-as autó sokkal gyorsabb volt, lágyabb gumin, így előnyben volt azon a szakaszon. A pilóták magyarázata egyértelmű, így a felügyelőség megállapítja, hogy egyik autó sem kerülhette el az incidenst, és senki nem szerzett előnyt abból".

Fernando Alonso Offtrack overtake Abu Dhabi G.P 2013

Ami ebből legeslegelsőre is feltűnik, hogy Alonso "nem szerzett belőle előnyt" - ez végképp ellent mond a józanésznek.

Alonso a meghallgatásuk előtt mosolyogva mondta a SkySportsnak, hogy Vergne nem hagyott neki elég helyet, és Vergne valószínűleg azt fogja mondani, hogy ő meg lement a pályáról. Ellenfele mégsem védekezett, meglepő a nyilatkozata: "Versenyincidens volt, és ha nem megy a pályán kívülre, összeütközünk. Amit tett, helyes, és örülök is neki, hogy megtette, különben baleset a vége. Nem láttam magam mellett, azt gondoltam, már előrébb van. A felügyelők a megfelelő döntést hozták".

Vagyis meg sem fordult a fejében, hogy talán azért nem látta Alonsót, mert a Ferrari mögötte haladt, és emiatt talán vissza is vehetett volna, hogy ne kelljen lefutnia a pályáról. Fontos körülmény, hogy Vergne igazából nem volt versenyben, amikor a manőver történt, Alonso 5., ő 18. lett, körhátránnyal, így valójában neki semmi nem múlt azon, hogy megelőzték. Igaz, az előzés őillanatában még 8. volt, ám várt még rá egy kerékcsere, tudta, a végén rengeteg időt fog veszíteni.

A döntés azért kínos és érthetetlen, mert arra ösztönzi a pilótákat, hogyha gyorsabbak, de nincs már helyük, nyugodtan hajtsanak le a pályáról, és fejezzék ott be az előzést, nem lesz bajuk belőle - ebből az utóbbi években rengeteg vita van.

És még egy szintén nem elhanyagolandó adat a végére: Martin Donnelly 1989-ben és 1990-ben 13 Forma-1-es versenyen indult. (Karrierjének egy majdnem tragikus baleset vetett véget, Jerezben.) Prost, Lauda és Brundle összesen 428 nagydíjon rajtolt, Davidson 24-en vett részt.

Rovatok