Egynapos versenyhétvégékkel, csúcstechnikával, ex-F1-esekkel, sztárnevekkel startol az elektromos Forma-1.
Szombaton indul az első futammal az FIA legújabb, és az elmúlt éveket, évtizedeket nézve legeredetibb sorozata, a Forma-E, melyben elektromos hajtású formaautók versenyeznek majd 10 hétvégén át.
A sorozattal kapcsolatos információkat júniusban már körüljártuk, azóta viszont – amellett, hogy letudtak két sikeres versenyszimulációt is – több kisebb változás, illetve pontosítás történt.
Az egyik legfontosabb ilyen változás, hogy kiszállt az elektromos meghajtású versenyautók terén meglehetősen nagy tapasztalattal bíró Drayson Racing, a helyüket pedig a korábbi F1-pilóta, Jarno Trulli csapata vette át. A 40 éves olasz nemcsak csapatfőnök, de versenyző is lesz a Trulli GP-ben, a spanyol Oriol Serviával együtt pedig a mezőny legidősebb tagjai.
A pilótaleosztás még az augusztusi teszt során sem volt végleges, ám mostanra minden csapat megállapodott a versenyzőivel, igaz, így is várhatók változások az idény során, mert a Forma-E versenynaptára ütközhet egyéb sorozatokéval, ahol a pilóták szerepelnek. Ezért már Pekingben is lesz két beugró versenyző az Amlin Agurinál és az Andretti Autosportnál.
De nézzük meg közelebbről a 10 csapatot.
Amlin Aguri: Az F1-ben már korábban megfordult Szuzuki Aguri csapata, rögtön az első, ahol cserepilóta lesz a kínai futamon, mivel Antonio Felix da Costa DTM BMW-s elfoglaltsága miatt nem tud rajthoz állni. Eredetileg Fabio Leimer váltotta volna, de végül az F1-veterán, egyben Forma-E tesztpilóta Szato Takuma indulhat majd a brit Katherine Legge mellett, aki szintén nem biztos, hogy mind a 10 futamot tudja majd vállalni a DeltaWing-versenyek mellett.
Andretti Formula E: Mario és Michael Andretti vezeti a csapatot, ami minden információt az apa-fiú páros IndyCar csapatán keresztül elemez majd ki, hogy a többiek elé kerülhessen. A központ Angliában van, de francia párossal vágnak neki a szezonnak, illetve vágnának, mert bár Franck Montagny ott lesz Pekingben, Charles Pic helyén az amerikai Matthew Brabham indul. Sokan honfitársát, Scott Speedet várták az ülésbe a tesztek után.
Audi Sport ABT: Hans-Jürgen Abt áll az Audi DTM-sikerei mögött, amit a Forma-E-ben is megismételne. Az egyik autót a fia, Dianel Abt kapta meg, a másikat a Forma-E-ben a kezdetek óta tesztpilótaként jelenlevő Lucas di Grassi, aki nem mellesleg 2012 óta Audival versenyez a Megbízhatósági világbajnokságban (WEC).
China Racing: Kínai pénzből, kínai pilótával, de spanyol csapatfőnökkel indulnak a szezonban. A korábbi F1-pilóta Adrian Campos a GP2 és a túraautó-vb mellé vállalta be a Forma-E-csapat irányítását. A két autóban Nelson Piquet Jr. és Ho Ping Tun ül majd, de a tartalékpilóta Antonio Garcia is lehetőséghez juthat később.
Dragon Racing: A Dragont Roger Penske alapította még 2006-ban, de a neve a korábban az F1-ben, illetve jelenleg az IndyCarban induló Team Penske csapatról lehet ismerős. A két kocsiba rutinos pilótákat ültettek, Jerome D'Ambrosio a Forma-1-ben, Oriol Serviá pedig az IndyCarban edződött. A spanyolnak részesedése is van az istállóban, de eredetileg nem ő, hanem Mike Conway vezetett volna, csakhogy nem sokkal a szezon rajtja előtt összerúgta a port a csapattal.
E.DAMS-Renault: Alain Prost a francia istálló egyik tulajdonosa (a másik Jean-Paul Driot), gyorsan be is került a fia, Nicolas az egyik autóba. A másikat a Red Bull-lal az F1-et is megjáró Sebastian Buemi kapta. A DAMS pilótái vezetik jelenleg a GP2 és a Reanult 3.5 vb-jét is, így a Forma-E-ben is nagy lesz az elvárás velük szemben. A kocsit gyártó Renault-val és a gumiszállító Michelinnel is közeli kapcsolatban vannak, egyik sem fog ártani a versenyek alatt.
Mahindra Racing: Komoly indiai támogatással és meglehetősen tapasztalt pilótákkal indulnak – Bruno Senna és Karun Chandok is versenyzett korábban a HRT-nél az F1-ben, ráadásul a tesztek alatt is nagyon gyorsak voltak. Bár Dilbagh Gill a csapafőnök, a vezetést arra a Carlin Motorsportra bízták, amely talán a legnagyobb F1-en kívüli istálló – többek között Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen és Jean-Eric Vergne is megfordult náluk karrierjük során.
Trulli GP: Szinte az utolsó pillanatban szállt be Jarno Trulli a Drayson helyére. Az egyik kocsit ő, a másikat honfitársa, Katherine Legge mellett a mezőny másik női pilótája, Michela Cerruti vezeti. Trulli hiába 40 éves már, 2012-ben még tesztelt a Caterhamnek az előszezonban, de kérdés, hogy mi van még benne. Cerruti nyert már futamot az Auto GP-ben, de most keményebb konkurenciával kell szembenéznie.
Venturi: Leonardi DiCaprio csapata, de a színész vélhetően nem sokat tesz majd szombatonként a sikerért. Az F1-veterán Nick Heidfeld, valamint Stephane Sarrazin viszont annál többet, főleg úgy, hogy az F3-ban nagyon sikeres francia Signature istálló viszi majd a mindennapi teendőket. Heidfeldnek pedig mindig is különösen jól ment az utcai pályákon.
Virgin Racing: A milliárdos Sir Richard Branson pénzeli őket, a jelek szerint tehát nem ment el a kedve az autóversenyektől azután, hogy az F1-ben megbukott (az ő csapatából lett a mostani Marussia). A teamet telepakolták korábbi F1-es szakemberekkel, a kocsikba pedig Jaime Alguersuarit és az F1-ről sokáig álmodó Sam Birdöt tették, aki Heidfeldhez hasonlóai utcai specialista.
Az már eddig is ismert volt, hogy az autó mind a 10 csapat esetében ugyanolyan lesz: a Spark-Renault SRT 01E jelzésű kocsi, aminek tervezésében az olasz Dallara is részt vett. A McLaren által szállított motor pontosan megegyezik azzal, amit a P1 hibridverziójába építenek – 270 lóerős és 0-ról 100-ra 3 másodperc alatt gyorsítja a kocsikat alapesetben, csakhogy a versenyre visszavették a maximális teljesítményüket, így csak 202,5 lóerősek lesznek. Az időmérőn mind a 270-et használhatják.
A végsebesség így valamivel 240 km/h alatt lesz, ám ez a városi pályákon, az épületek között cikázva bőven elegendő. Az akkumulátorok kapacitása egyelőre nem túl nagy, ugyanis nem bírják végig a nagyjából 45-50 perces versenyeket. Ezért kötelező kerékcsere helyett autócsere lesz a Forma-E-ben, szigorú szabályokkal kontrollálva. A pilótáknak le kell kapcsolniuk minden elektromos rendszert az autóban, mielőtt kiszállnának belőle, majd villámgyorsan át kell ülniük a másikba. Minderre pedig mindösszesen 60 másodpercük lesz a garázsban. Ha nem sikerül ennyi idő alatt a csere, büntetést kapnak.
Az erő mellett a másik fontos kérdés – idén, az új F1-motorok miatt legalábbis mindenképpen – a motorhang. A Renault-Spark erőforrásai teljes gáznál nagyjából 80 decibel hangosak lesznek, ami 10-zel több, mint egy 110-zel haladó benzinmotoros autó hangereje, de még így is kevesebb, mint az idén sokat kritizált F1-es V6-osok - érdekes lesz a szurkolók véleménye a hangról. A szűk városi környezetben még így is meggyőző lehet a látvány.
Bár az autók ugyanolyanok, természetesen bizonyos beállításokban eltérhetnek majd. A hasmagasság, a bukókeret magassága és a légbeömlők is állíthatók, míg a fékekben használt alkatrészek is egyénileg cserélhetők a pilóták preferenciái alapján.
Gumiból viszont csak egy fajta van: a Michelin 18 colos felnire tervezett abroncsai erőben és szárazon is egyaránt bírják majd a strapát, olyannyira, hogy minden pilóta mindössze 5 szett gumit kap majd egy versenynapra.
A felninél érdemes megállni kicsit, sokkal klasszabbak, mint az F1-ben használt 13 colos kerekek. Ebben már meg is előzik a Forma-1-et, ott idén tesztelték ezeket először, bevezetni vélhetően 2016-ban fogják.
Az is kiderült, hogy a FanBoost elnevezésű program keretében a közösségi médián keresztül érkezett szavazatok alapján futamonként 3-3 pilóta öt másodpercre aktiválhat egy előzés funkciót, ami nagyjából 40 lóerővel növeli meg a kocsi teljesítményét - ezt mindkét kocsiban bekapcsolhatják. Vagyis akinek sok rajongója lesz a neten, előnybe kerül: ebben végképp az F1 előtt vannak, azonnal próbálják bevonni a közönséget a versenyzésbe, hogy máris közelebb érezzék magukat a sorozathoz.
A szezon előtti tesztek során Sebastien Buemi volt a leggyorsabb, de Lucas di Grassi, Sam Bird és Jerome D'Ambrosio is jó tempót autózott. A későn beszálló, ezért meglehetősen keveset tesztelő Nelson Piquet Jr. és Charles Pic ideje sem volt rossz.
A sorozat történetében első futamnak helyszínt adó pekingi pálya az olimpiáról már ismert Madárfészek Stadion körül lesz, 20 kisebb-nagyobb kanyarral. Van közte pár derékszögű, de akadnak sikánok is, a hossza pedig 3,44 km, és az óra járásával ellentétes irányban haladnak rajta.
A boxutca is külön kihívást jelent majd, mert van benne egy nagy U-kanyar, nem egyenes, mint az megszokott. Ezt azért alakították így ki, hogy a szurkolók még közelebb lehessenek az eseményekhez, jelen esetben a kerékcserét kiváltó autócseréhez.