Index Vakbarát Hírportál

Csak óvatosan azzal az 1000 lóerővel

2015. február 15., vasárnap 21:30 | aznap frissítve

Az F1-nek meg kell újulnia, ebben minden csapat és motorgyártó egyetért, az út pedig az, hogy szupererős kocsikkal tegyék vonzóbbá a sorozatot. Cél az 1000 lóerő az eddigi 800 helyett, eddig minden csapat támogatta is ezt a tervet. A Renault viszont most beszólt, lehet, hogy nem ez a helyes út. Komolyan gondolják vagy blöffölnek? Ha átmegy a terv, ki nyer, és ki veszít vele?

"Személy szerint imádnám, de kéne valaki, aki kifizeti. Ahogy hallom,a kiscsapatok így sem képesek már kifizetni a motor árát, és akkor adjunk hozzá még 200 lóerőt, ugye?" - mondta Cyril Abiteboul Renault-főnök az Autosportnak a mostanában slágertéma 1000 lóerős Forma-1-ről.

Az F1 minden résztvevője egyetért benne, kellenének a szupererős autók, és a csapatok technikai igazgatói meg is kapták a feladatot, jövő szerdáig találják ki, hogyan lehetne ezt 2017-ig összehozni, és azt is mondják meg, mennyibe kerülne. Ha az ár reális, a fejlesztést március 1-ig megszavazzák, két év múlva jönnek az 1000 LE-s kocsik.

Csakhogy Abiteboul szerint ez így túl egyszerű, mert ésszerű anyagi keretekről ebben az esetben nem lehet beszélni.

"Nincs könnyű és olcsó megoldás a jelenlegi szabályok mellett. Drasztikus módosítások kellenek, főleg az üzemanyagellátásban. Át kell méretezni pár belső egységet a belső égésű motorban, ha ezt megtesszük, nagyobb akkumulátor kell és az E-rendszerek áttervezését sem lehet megúszni. Vagyis át kell alakítani az egész motoregységet. Azaz csak óvatosan ezzel az egésszel."

A Renault tehát már el is kezdett akadékoskodni, de próbáljunk meg kicsit a színfalak mögé nézni.

A Mercedes tavaly, a turbóéra első szezonjában tarolt a Forma-1-ben, 19-ből 16 futamot megnyert, Lewis Hamilton és a csapat is világbajnok lett. Idén, az első tesztek után mindenki azt mondja, még szinte maga a Mercedes is, hogy megint hasonlóra kell számítani. A Renault és topcsapata, a Red Bull már előre sajnálkozik, hogy ismét nem tudják majd be fogni a Mercedest, mert ha megszakadnak is 30 lóerővel gyengébbek lesznek annál.

A Red Bull Racing célja pedig egyértelműen az, hogy mielőbb visszakerüljön az élre a tavalyi második helye után. Neki ehhez erősebb motorra van szüksége, de ha maradnak a mostani szabályok, könnyen lehet, hogy a Mercedest még vagy három évig nem tudják befogni. Vagyis az Red Bull nem várhat, és a Ferrari sem, egy cipőben járnak.

A Mercedes hátra dőlve figyeli az eseményeket

A Merci turbótechnológiája a legfejlettebb, évek óta dolgoztak rajta, közelít a tökéleteshez, még a megbízhatóságán kell dolgozniuk, de egy év után ilyen szintre érni, egészen nagyszerű. Niki Lauda, a Merci egyik főnöke azt mondta, a Forma-1-nek szüksége van az 1000 lóerőre, ők támogatnák a fejlesztéseket. Egyrészt nekik nem gond a pénz, másrészt tudják, hogy olyan alapról indulnak, amiről nem lehet bukni: hasonlót motort kell csinálniuk, csak nagyobb léptékűt.

Egyetlen megoldás lehet a hátrány mihamarabbi ledolgozására, ha elérik, hogy új motort kelljen tervezni, olyat, amiről Abiteboul beszélt, és amit ha ők is jól megcsinálnak, harcba szállhatnak a Mercedesszel.

Abiteboul most a Renault embereként nyilatkozott, a franciáktól motort vesz a Red Bull, mint kiemelt partner, és motort vesz a Toro Rosso, a Red Bull fiókcsapata is, mint általános partner. Azaz a Renault anyagilag rendben lesz akkor is, ha tegyük fel, még három éven át második lesz a Forma-1-ben. A Red Bull - és a Ferrari meg a Honda is - csak akkor nem buknak sokat, ha nyernek. Ha ehhez az kell, hogy fizessen, az Red Bull és a Ferrari szinte biztosan gond nélkül meg fogja ezt tenni, és ezt nagyon jól tudja Abiteboul meg a Renault is. Fenti szavai így inkább üzenetnek foghatóak fel a Red Bull felé, hogy akkor ezt nektek kellene fizetni, mintsem aggodalom, hogy az őj motor kifejlesztését a Renault márnem tudja finanszírozni. Abiteboul ráadásul azzal is tisztában van, hogy a Red Bullnak a rivális, saját csapatot is indító Mercedes és Ferrari nem fog motort eladni - hogy aztán a saját autóit az ellenfél az ő motorjával győzze le -, így a Renault marad az egyetlen választás.

Miért nem vesz a Red Bull majd Honda motort?

Nagyjából azért, mert lutri. A japánok egy év késéssel szálltak be a turbóérába, még csak most próbálgatja a McLaren az új motorjukat. A tavaly évvigi első tesztjük katasztrofális volt, az idei első csak pocsék: hét másodperccel és 30 km/órával voltak lassabbak a tesztgyőztes Ferrarinál, illetve a sebességben leggyorsabb Mercedeseknél. Idő kell ennek a motornak, és szinte biztosan idő kellene a továbbfejlesztett, 1000 lóerős változatának is. Hiába lenne az új konstrukció, a platform, amiről indulnak, ugyanaz: a Mercedesnek, a Renault-nak és a Ferrarinák már megvan egy biztos alapja, arra építve módosításokat kell végrehajtaniuk, miközben a Hondának még ezt az alapot is be kell járatnia. Ez legalább egy év, majd az 1000 lóerős motornál még kitudja, mennyi.

A témát továbbpörgetve a Hondához jutunk, ami csak idén kapcsolódik be a turbós Forma-1-be. Tegyük fel, az 1000 lóerős módosítás átmegy, és tényleg annyiba fog kerülni, mint amit Abiteboul mond - a japánok harakirit követnek el. A Honda nem elég nagy cég ahhoz, hogy mindössze két év után legyártson újra egy turbómotort, pontosabban ahhoz, hogy ezt anyagilag is elbírja. Mert a Mercedes már nyert vele - idén is favorit -, a befektetés visszajött, a Ferrari az F1 leggazdagabb csapata, ha kicsit húzzák is a szájukat, de a változtatással esélyt kapnak nyerni. A Renault-t megtárgyaltuk, a Honda viszont ott fog állni két nyeretlen idény után, hogy akkor csináljon egy újabb turbót, amivel szintén nem 100 százalék a győzelme. Ebbe ők kvázi belerokkannának.

Március 1-ig egyszerű többséggel dönthetnek a csapatok a szabályváltoztatásokról, így a Honda könnyedén leszavazható. Utána már biztonságban vannak, mert az év végéig ugyan még módosíthatóak a 2017-es előírások, de már csak egyhangú döntéssel, ha mindenki egyetért, és bólint.

Jövő szerdán találkozik újra az F1 stratégiai csoportja, ahol az istállók képviselői voksolnak az 1000 lóerőről.

Rovatok