Index Vakbarát Hírportál

A 10 legjobb vagy legismertebb F1-sisak

2015. február 21., szombat 11:32

A Forma-1-ben mindenki mindig olyan színű és mintázatú sisakban versenyzett, amilyenben akart. Mostanáig. Március 15-e után a szezon végéig már nem lehet változtatni. Összeszedtünk 10 felejthetetlen dizájnt az elmúlt évekből.

1. Ayrton Senna sárga sisakját mindenki ismeri, és a brazil szupersztárral azonosítja. Jól is nézett ki, de nagyon, se előtte, se azóta hasonló sem volt, míg 2011-12-ben unokaöccse, Bruno Senna elő nem vette, és viselte két éven át.

És épp itt jön ki az új sisakszabályozás butasága: Ayrton a sisak nélkül is legenda lenne, Brunóra meg, hiába viselte a sárga bukót, már most alig emlékszünk.

2. A Hillek dizájnja rém egyszerű volt, Graham a London Rowing Club (Londoni Evezős Klub) színeit és motívumát viselte három világbajnokságánál, majd a fia a kilencvenes években végig, és újra világbajnok lett benne.

3. Nigel Mansell a nyolcvanas-kilencvenes években Magyarországon még talán Sennánál is népszerűbb volt, így a brit lobogós sisakjára is mindenki emlékszik. Hazájában abszolút kedvenc, aztán a bukó bejárta Amerikát is, amikor 1993-ban Mansell a CART-ban is bajnok lett.

4. Mario Andretti az ezüst, tetején piros nyilas bukóban F1-világbajnok lett, Amerikában négyszer nyert Indycar-bajnokságot, majd fia, Michael Andretti ugyanezt hordta a Forma-1-ben és Indy-bajnokságainál is.

5. Alain Prost F1-karrierje első napjától az utolsóig, vagyis 1979-től 1993 végéig ugyanolyan sisakot hordott. Nem ez volt a legszembetűnőbb, az is biztos, hogy a Senna–Prost-csata minden idők legnagyobb F1-rivalizálása volt, emiatt is jegyeztük meg a franciáét is.

6. Gerhard Berger az F1 egyik legkedveltebb figurája, híres és népszerű lett úgy is, hogy sosem volt világbajnok. Sötétkék alapszínen a sisak oldalán hazája, Ausztria lobogója, aminek színei visszaköszönnek a tragikus sorsú - egy nappal Senna előtt halt meg - Roland Ratzenberger sisakján is.

7. Jean Alesi csak egy versenyt nyert az F1-ben, ám Bergerhez hasonlóan közkedvelt figura volt. Bukósisakja egyszerűen jól nézett ki, de a fényezése nem a saját ötlete, hanem bálványáé, Elio De Angelisé, aki a nyolcvanas években viselte.

De Angelis többszörös GP-győztes, tesztelésen halt meg 1986-ban, sisakja kétgenerációs lett Alesinek köszönhetően.

8. James Hunt bukósisakja elég egyszerű volt, tiszta fekete, benne három csík, piros-kék-sárga és óriási betűkkel ráírva gazdájának a neve, csak hogy mindenki tudja, ki ül a kocsiban. Menő volt, mint a viselője, és még Raikkönen is ment benne egy futamot 2012-ben.

9. Jenson Button a monogramját tette a sisakjára 2000-es F1-bemutatkozásakor, és hordja a mai napig is, különböző színekben. Az ötlet stílusos, de apjának halála kellett hozzá, hogy kijöjjön belőle a maximum.

John Button 2014 januárjában halt meg szívrohamban, és mivel ott volt fia minden versenyén, és a futam napján rendre a szerencsehozó pink ingjében, így Jenson rózsaszínre festett bukóban futotta végig 2014-et. Nem hiányozhatott róla Törpapa sem, ez volt az öreg Button beceneve.

10. Nelson Piquet nem volt épp szerethető figura, de három világbajnoksága miatt megkérdőjelezhetetlenül az F1 egyik legjobb versenyzője. A sisakja mindenképp telitalálat, a piros cseppek két oldalt és a tetején igen jól festettek.

2008-ban a fia, Nelsinho is hasonlóban ment, bár ő annyira sem volt kedvelt, mint az apja, sisakjuk emlékezetes marad örökre.

Amik épp csak kimaradtak és lelkiismeret-furdalást is okoznak: Lauda tisztanarancsa, Gilles Villeneuve V-motívumos, szintén narancs bukója, Riccardo Patrese sok kék csíkosa, Michael Schumacher eredeti, német lobogós dizájnja és Michele Alboreto kék-sárgája.

Rovatok