Index Vakbarát Hírportál

Mi ez a titkolózás Alonso balesete körül?

2015. február 28., szombat 09:26 | aznap frissítve

A 2015-ös versenyév még el sem kezdődött, de máris a Forma1-gyel van tele a világsajtó, miután a világbajnok Fernando Alonso balesetet szenvedett egy hete. Kórház, lábadozás, FIA-vizsgálat és az önmagának is ellentmondó McLaren titkolózása megadta az alapot a találgatásoknak. Mi történt Barcelonában?

Vasárnap kevéssel dél előtt a barcelonai teszten a pálya 3-as kanyarjához riasztották a mentőket, Fernando Alonso autója az aszfalt melletti, belső betonfalnál állt meg. A pilóta nem tudott kiszállni az autóból, amiről csak az első szárny hiányzott.

A versenyzőt szakszerűen kivették, a földre fektették, hordágyra tették, elsősegélyben részesítették, és a pálya egészségügyi központjába vitték, ahol megállapították, hogy további vizsgálatok szükségesek. Olyan sürgősnek bizonyult a helyzet, hogy Alonsót mentőhelikopterrel, a lehető leggyorsabb eszközzel szállították a katalóniai központi kórházba.

Délután háromkor a McLaren közleményt adott ki, amiben megerősítették, hogy az autó az oldalával kapta el a falat, illetve, hogy Alonsónak nincs komoly baja, elővigyázatosságból küldték tovább, ahogy az szokás az efféle eseteknél. Negyed öt körül Alonso CT- és MRI-vizsgálaton esett át, ami negatív lett, tehát nincs sérülése. Alonsót azért a biztonság kedvéért éjszakára megfigyelés alatt tartották a kórházban, ahogy az lenni szokott.

A baleset azonban számos kérdést felvetett, ugyanis:

A fényképész állítja, Alonso feje már az ütközés előtt oldalra volt dőlve, és kis ideig úgy is maradt, amikor a kocsi megállt. A Bild egyenesen azt feltételezte, hogy Alonsót áramütés érte, és bár erre semmi bizonyíték nincs, a lehetőség megvan:

a Honda-motorrendszerben csütörtök óta probléma volt az energiavisszanyerővel, és többször félbe kellett miatta szakítani a körözést.

Egy szeleppel volt gond, amit szombaton egy újra cseréltek, de hamar tönkrement az is Jenson Button mögött. Ezután Alonso autójába másnap újra a régi szelepet tették.

Button gépében 20 kör után ment tönkre a szelep, egy nappal később Alonso a 21. körében ütközött a falnak. Kedden a McLaren elárulta, átveszi a Hondától a szelep gyártását, magának csinálja meg azt angliai műhelyében.

Fernando Alonso balesete utáni percek

A McLaren hétfő délután fél ötkor közleményt adott ki, amiben a konspirációs elméletekre is reagált. Megerősítette, hogy Alonsót nem engedik haza a kórházból, bár egyre jobban van, lábadozik, a családtagjaival és az ismerőseivel kommunikál. Csak azért kell benntartani, hogy a helikopteres szállítással járó szedálás utóhatásait kipihenje.

Az autón az első vizsgálatok semmilyen problémát nem találtak, az áramütéses elmélettől pedig elhatárolta magát a McLaren-Honda. A balesetet szerintük az okozta, hogy – valószínűleg egy hirtelen széllökés miatt – Alonso lefutott a külső íven lefektetett műfűre, amin a kocsi megcsúszott, és irányíthatatlanná vált.

A kétszeres bajnok fékezett, visszakapcsolt, ami kizárja, hogy elvesztette volna az eszméletét, de nem tudta elkerülni a kontaktot a belső fallal, ami mellett még 15 másodpercet ment, mielőtt megállt volna. A gép felfüggesztései és a szárnya sérültek a karambolban, a gépet tüzetesen át kellett vizsgálni, ezért nem küldték ki Jenson Buttont, bár fél nap hátra volt a tesztből.

Nagyon furcsa ebből a visszaváltogatás, amit Martin Brundle expilóta és Sky-kommentátor szokatlannak nevezett Twitteren, míg Ivan Capelli, volt versenyzőtársa azt írta, "valami fura történhetett".

A visszaváltást a McLaren mondta, az erőteljes fékezés pedig teljesen biztos, mert egy olasz újság kollégái este kimentek a pályára, és ezt a képet készítették:

Állítják, ezt a féknyomot Alonso kocsija hagyta a pályán, a nyom afelé halad, ahol a McLaren elérte a falat, így kár lenne kételkedni benne. Ebből kiderül, hogy nem is a kanyar kijáratánál csúszott le, hanem bent, a kanyar közepén, ami egészen meglepő.

Ha a gép ki is tör, innen kifelé mennek az autók, de persze lehetséges, hogy a McLaren annyira keresztbe állt, hogy Alonso aztán befelé húzott, egyenesen a falnak. Többször is átgondolva azért ez a befelé csúszás nagyon sántít, mert az autó fara csak kifelé mehet, el, vagyis balra, ezt ellenkormányozva egyenesbe áll vissza a gép, ami ekkor a külső fal felé mutat, vagyis balra kellene elhagynia az aszfaltot. Alonso mégis befelé ment, nem rohant viszont kvázi frontálisan a falnak, hanem annyit sikerült korrigálnia, hogy párhuzamba hozza a kocsit vele, legalábbis a nyomok ezt mutatják. A nagy becsapódásból így koccanás lett, egy nagyobb, és vélhetően több kisebb, amíg a kocsi a falra tapadva haladt.

Olyan az egész, mintha Alonso kanyarodott volna tovább, miközben az aszfalt már kezd kiegyenesedni, mintha nem figyelt volna oda. Pontosan ez látszik az alábbi ábrán, amit spanyol újságírók készítettek:

A jerezi teszen a Toro Rosso-versenyző Danyiil Kvjattal, az elmúlt években Pastor Maldonadóval történt meg, hogy a kormányon babrált, azért ment le az útról, és csúszott ki.

Mindemellett a Marca-fotós is ellentmond a McLaren elméletének, állítja, Alonso egyáltalán nem csúszott meg semmin, nem ment a pálya külső ívén lefektetett műfűre, hanem az autó simán kitört jobbra.

A világsajtót bejárta, hogy Alonso agyrázkódást kapott, mivel az MRI és a CT-vizsgálatok erre utalnak, sőt, Gary Hartstein, az F1 volt orvosa azt twittelte, "ahol CT-vizsgálat van, ott agyrázkódás is van, főleg, ha eszméletvesztés is volt előtte". Ezt a mondatot Ron Dennis McLaren-főnök csütörtöki interjúja hozta ki belőle, miszerint "Alonso nem kapott agyrázkódást, viszont elveszítette az eszméletét" a balesetben. Ez ugye totálisan ellent mond az eddigieknek, annak, amit a McLaren állított, hogy Alonso egyáltalán nem ájult el.

Alonsót közben szerda délben kiengedték, saját lábán távozott a kórházból, nem látszott rajta semmi különös, jókedélyű volt, integetett a fotósoknak.

A FIA-t persze ez nem hatotta meg, és miután a McLaren közölte, hogy Alonsót nem veti be az eheti, utolsó teszten, szövetségi vizsgálatot indított az ügyben, és már a zárt láncú kamerarendszer felvételét is megszerezte az esetről. Érdekes, hogy ezt a McLaren nem adta ki. Eddig nem kötelezhették rá a csapatot, mert a teszteket nem a FIA felügyeli, hanem az istállók maguknak szervezik, úgymond, ami ott történik, az az ő belügyük. A McLaren meg is tartotta magának.

A szervezetnek is feltűnhetett a háromnapos gyógyulási idő, ami még több lesz a lábadozással együtt, mivel már az sem biztos, hogy Alonso ott lehet az első versenyen, két hét múlva, Ausztráliában. Pénteken ez a lehetőség csökkenni látszott, amikor Alonso videoüzenetben állt a nyilvánosság elé, jó színben van.

Egy hét telt el a balhés kicsúszás óta, de ahelyett, hogy egyre kevesebb lenne a kérdés, egyre több merül fel, azaz, hogy:

Azt ugyanis már Ron Dennis sem tagadta, hogy nem volt kiemelkedően erős a becsapódás, az autóra ható G-erőhatás fele hathatott csak ráadásul a pilótára, ami nem hivatalos helyről, hanem a Motorsport.com-tól származó információk szerint 15G volt: ennek fele érhette Alonsót. Ez egy erős F1-kanyar duplája, sehogy nem rázkódhatna az ember agya, főleg nem egy F1-autóban, ahol a sofőr feje három oldalról teljesen védve van.

Dennis azt mondja viszont, hogy ez megtörténhet, akit pénteken megtámogatott a Lotus-pilóta Romain Grosjean. Ha az autó párhuzamosan a fallal csapódik be, semmi nem nyeli ez az energiát, így a versenyző feje olyan hirtelen rándul oldalra, hogy elképzelhető az agyrázkódás - amit persze Alonso a McLaren szerint nem kapott - vagy egyéb más sérülés.

Hartstein azonnal visszaszólt erre is, határozottan állítja, hogy a pilóták feje úgy van körbevéve, hogy az effajta fejsérülés esélye minimális, fogja egyrészt a sisakot a HANS nevű nyakvédő, másrészt az a szivacsszerűség, speciális anyagból készült keret, amit mindig felhajtanak a pilóták kiszálláskor. Ez beér egészen a sisak mögé, és nem véletlenül van minden versenyzőnek személyre szabottan a méreteihez igazítva.

Végül fel kell vetnünk azt a legegyszerűbb eshetőséget is, hogy Alonso mindössze elővigyázatosabb az átlagnál, ezért töltött egy fél hetet kórházban. 2013-ban, az Abu-Dzabi GP-n egy ugratásnál megütötte a hátát, és azonnal tüzetesen kivizsgáltatták, míg Kimi Raikkönen korábban egy még nagyobb becsapódás után csak a kötelező rutinellenőrzésre ment el. Akkor Alosno 25G-t kaphatott. Most hetet.

És ha ezek után még tovább akarunk kutakodni és elméleteket gyártani, nézegethetjük ezen a videón a McLaren-Honda oldalán azt a fekete foltot, de képről képre be kell ismernünk, hogy az tényleg a fedélzeti kamera árnyéka.

Alonso-fotók a balesetről, a fekete lyuk a felette lévő kamera árnyéka

Nagy sebességű kamerákat akar a FIA a balesetelemzésekhez

Néhány nappal Alonso bukása előtt állapodtak meg a csapatok a Nemzetközi Autós Szövetséggel (FIA), hogy 2016-tól minden autót minden versenyen és minden teszten, ahol egynél több csapat van jelen, speciális belső kamerákkal szerelnek fel, amik nagyban megkönnyítik majd a balesetek elemzéseit. Emellett a pilóták sisakjába szerelt mérőeszközöket is be akarnak vezetni a következő szezontól kezdve, értesült az Autosport.

Rovatok