2017-től újra gyári csapata lesz a Forma-1-ben a 2012 óta csak motorgyártóként jelenlevő Renault-nak, miután a franciák többségi tulajdonjogot szereznek pont abban a Lotusban, aminek eladták a csapatukat. Az izgalom viszont csak most jön, a Red Bull és a Toro Rosso ugyanis már most új motorgyártó után nézhet, de az ügynek biztosan nem lesz gyors és egyszerű lezárása.
Hosszú csatározásnak lett vége azzal, hogy a Renault végül lépett, megvásárolva az anyagi gondokkal küzdő Lotust, önálló F1-csapatot indít. Ezzel lassan, de biztosan elindultunk abba az irányba, hogy
A Renault várhatóan csak hétfőn jelenti be hivatalosan, hogy többségi tulajdont szerez a Lotusban, de az Autosport már most tudni véli az egyezség részleteit. A szaklap szerint az autógyár összesen 65 millió fontot fizet a Genii-cégcsoportnak a részvények 65 százalékáért – előre 7,5 millió fontot adnak, majd 10 éven át, egyenlő részletekben törlesztik a többit.
Ezt valószínűleg azért húzzák el ennyire, mert a Lotusnak nagyon komoly tartozásai vannak. Tavaly januárban 114 millió font körüli hátralékot emlegettek a lapok, amely ha csökkent is, szinte biztos, hogy nagyságrendileg megmaradt az idénre is. Erre utalhat az is, hogy a Magyar Nagydíjon a tartozásuk miatt csak az első szabadedzés előtt 50 perccel kapták meg a Pirellitől a gumikat, míg a múlt hétvégi Belga Nagydíjról el sem engedték a csapat kamionjait, amiért nem fizettek ki 750 ezer eurót a korábbi tartalékpilótájuknak, Charles Picnek.
A részvényekből fennmaradó 35 százalékból 25 marad a mostani tulajdonos Gerard Lopeznél, míg 10-et a Renualt nagykövete, egyben a gyár Forma–E-csapatának főnöke, és az F1-csapat várható csapatfőnöke, Alain Prost kap meg. Ez hasonló modellt követne, mint a Mercedes, amelynél a motorsport-igazgató Toto Wolff, illetve az elnök Niki Lauda kaptak részesedést a csapatban.
A Renault alaposan körbejárta az összes lehetőséget az elmúlt hónapokban, olyannyira, hogy a Belga Nagydíj előtt és alatt arról lehetett hallani, hogy a Force Indiával is tárgyaltak az esetleges felvásárlásról, de nekik sokkal rosszabb a technikai hátterük, mint a Lotusnak, így végül az eredeti terv mellett maradtak a franciák.
A Lotusnak ugyanis Enstone-ban egy mindent kielégítő központja van: alig két éve adták át az új numerikus áramlástani modellezőrendszerüket (CFD) és a szimulátorukat, de a szélcsatornájuk is csak három éves, ezek pedig nagyon jól jönnek majd a Renault-nak, amely jól ismeri az enstone-i bázist, hiszen ők is itt dolgoztak korábban.
A Renault a Red Bull-lal együttműködve négy éven át uralta a Forma-1-et, Sebastian Vettel és a csapat is verhetetlen volt, a hibrid turbómotorok bevezetésével viszont nagyon visszaesett a francia motorral szerelt csapatok teljesítménye. De nemcsak a teljesítménnyel, a megbízhatósággal is gondok voltak. Sőt, az idén eddig csak a Honda használt fel több belső égésű motort, mint a renault-sok.
A Renault-n belüli egyeztetéseknek három fő szereplője volt: a vezérigazgató Carlos Ghosn, az F1-részleg igazgatója, Cyril Abiteboul, illetve a márka nagykövete, a Forma-E-ben eddig csapatfőnök Alain Prost. A Renault visszatérésével pedig a négyszeres világbajnok lett az egyik nagy esélyese annak, hogy megkapja az F1-csapat főnöki pozícióját a 10 százalékos részesedésen felül.
A Red Bull tavaly három futamgyőzelmet és további kilenc dobogós helyezést tudott szerezni, az idén viszont csak két dobogós helyezésük van, vagyis nemhogy fejlődtek volna, még a Ferrarihoz képest is lemaradtak.
Ausztriában a Red Bull-főnök Dietrich Mateschitz ki is kelt magából sokadszor, de érezhető volt, hogy a korábban inkább csak fenyegetésnek szánt mondatok mögött már komoly elégedetlenség lapult, ami a most beteljesedett lépésekhez vezetett.
Azzal viszont, hogy ez megtörtént, még egyáltalán nincs vége annak a harcnak, ami a motorgyártó és a korábbi világbajnok csapat között kezdődött, merthogy
A Renault részéről az F1-részleg igazgatója, Cyril Abiteboul július végén többször is hangsúlyozta, hogy ők tiszteletben tartják az osztrákokkal kötött szerződést, úgyhogy nem veszik vissza tőlük a motort.
Erre két nyomós okuk is van: egyrészt ez a tisztességes lépés, másrészt pedig nem kevés pénzt kapnak a motorért cserébe, márpedig ha 2017-re teljesen saját csapatot akarnak, akkor a működésre és a fejlesztésre minden forrást be kell vonniuk.
Éppen ezért a Renault tárgyalást kezdett arról is, hogy eladja a World Series by Renault néven futó Formula Renault 3,5 Series-t a társszervező RPM-nek, amivel mintegy 50 millió eurót spórolnának. Ez nem elhanyagolható, ha figyelembe vesszük, hogy a Lotusszal együtt nagyjából 80 millió eurós tartozást is örökölnek.
További pénzt jelentene, ha a visszatérésük után az F1 történelmi csapatként kezelné azt a Renault-t, ami 1977 óta csak öt szezont hagyott ki. Ha ugyanis bekerülnek a prémiumcsapatok közé, a pénzosztásnál sokkal nagyobb részt kaphatnának, mint egy frissen belépő új istálló.
Pénzügyi gondban mindenesetre semmiképp nem lesznek, a Renault elnöksége ugyanis az elnök-vezérigazgató Carlos Ghosn vezetésével annyi pénzt különít el az F1-részlegre, amennyiből a Red Bull és a Mercedes is dolgozik.
Mercedes – Mercedes
Ferrari – Ferrari
Williams – Mercedes
Red Bull – Mercedes
Force India – Mercedes
Toro Rosso – Ferrari/Honda
(Lotus) Renault – Renault
Sauber – Renault
McLaren – Honda
Manor – Ferrari
Haas – Ferrari
A jelen helyzetben a Renault számára három lehetséges forgatókönyv létezhet:
A dolgot tovább nehezíti, hogy a Red Bull két fontos szponzora, az Infiniti és a Total szorosan együttműködik a Renault-val, ők tehát biztosan nem látnák szívesen a Mercedes érkezését. De azon is sok múlhat, hogy az október 11-i Orosz Nagydíjra ígért frissítésektől mennyivel lesz erősebb a Renault: ha nem sokkal, a Red Bullt aligha lehetne rávenni még egy év szenvedésre.
Ha távoznának, csak akkor kezdhetnének tárgyalásba és konkrét egyeztetésbe a Mercedesszel, ha az előző szerződésük már nem él, ami viszonylag kevés időt hagyna a 2016-os felkészülésre.
Eközben persze a Mercedes is meggondolhatja magát, de erre az esetre ott maradna a Ferrari jóval kevésbé kedvező ajánlata menekülésnek. A Merci ugyanis 100 százalékos motort ígér nekik, a Ferrari viszont a gyári csapatnak tartaná meg a legjobb motort, a Red Bullnak (ahogy most a Saubernek, és a jövőre beszálló Haasnak is) pedig csak egy gyengébb erőforrást adnának át.
És akkor még ott van a Toro Rosso kérdése is, ami a Red Bull-kötődés miatt szintúgy elveszítheti a Renault-motorokat. Az egyik elmélet szerint ők a Hondánál kilincselnének, igaz, a Hondát hivatalosan senki nem kereste még meg, a másik szerint viszont náluk landolnának a visszafogott Ferrari-motorok.
Csakhogy ebben az esetben valakitől el kellene venni egy erőforrást a Ferrarinak, mert egy gyártó csak négy csapatnak adhat, és ők maguk, illetve a felmerülő Toro Rosso mellett a 2016-ban belépő Haasnak is szállítanának. Ebben az egyenletben a Sauber maradna kívül, amely a Renault-val vagy a Hondával mehetne tovább, amelyek közül az előbbi tűnik valószínűnek azok után, hogy a Magyar Nagydíj előtt Abiteboul a sauberes Monisha Kaltenbornnal tárgyalt.
Egyelőre tehát meglehetősen kevés biztosat lehet tudni arról, melyik csapat milyen motorral folytatja a jövőben, az viszont garantálható, hogy a Lotus felvásárlása miatt nagyon mozgalmas hónapok következhetnek a Forma-1-ben.
Ez a bizonytalanság a két mostani pilótára is kiterjed, illetve inkább csak az egyikükre. A Renault ugyanis mindenképp megtartaná a francia Romain Grosjeant, a venezuelai Pastor Maldonado helye viszont egyáltalán nem garantált. Maldonado már a Lotusnál is leginkább csak az őt támogató PDVSA pénze miatt kapott ülést, és ezt a támogatási rendszert szeretné a Renault-nál is megtartani, hogy tovább versenyezhessen.