"Tudja, mi idegesít a legjobban? Hogy még mindig nem tudjuk, mi lassított le. A pilóták kipróbáltak mindent, mindenfélével kísérleteztek. De sem ők, sem a mérnökeink nem tudtak rájönni" - kesergett Niki Lauda Mercedes-főnök a Gazzetta.it-n a hétvégi Japán Nagydíjat felvezetve.
Előző hétvégén, Szingapúrban váratlan vereséget szenvedett a Mercedes a Ferraritól és a Red Bulltól, gyorsabbik autójuk időmérőn egy másodpercet kapott Vettelétől, Hamilton és Rosberg végig csak loholt a két nagy ellenfél után. A futamon aztán az angol autóhibával kiállt, Rosberg negyedik lett.
"A vereség felébresztett minket, szemmel kell tartanunk Vettelt. Veszélyes, mert azt tudja, amit kevesen, nem csak gyors, de okos is. Az is biztos, hogy a Ferrari visszatért" - dicsérte Lauda a Rosbergtől csak 8 pont hátrányban lévő ellenfelet.
Japánban vissza kell állítaniuk a rendet, különben izgalmas lehet a szezonhajrá.
"Optimista vagyok, a legjobb autónak még mindig a Mercedesnek kell lennie, vagyis a világbajnokság elméletileg nem vált nyitottabbá, sokkal előzzük a Ferrarit. Hamilton 49 ponttal vezet Vettel előtt hat futammal a vége előtt, ami szép kis előny, de nem kalandozhatunk el. Még egy rossz verseny, és a Ferrari ideér, készen áll, hogy lecsapjon Vettellel, ezzel tisztában vagyunk. Elég, ha vasárnap Japánban esik, máris megváltozhatnak a dolgok."
A Mercedes visszaesésére mindenféle összeesküvés-elméletek születtek, az egyik volt, hogy a Pirelli szigorúbb guminyomás-ellenőrzési szabályai hátráltatták a Mercit, Lauda erre annyit felelt: "Ne vicceljünk".
Pontos indokot ő sem tud, de az egész ügy vlószínűleg túl van bonyolítva. Szingapúr a leglassabb pálya az egész évben, a leglassabb kanyarokkal, az a hely, ahol a motorerő legkevésbé számít. A Mercedes pedig a motorjának köszönheti a fölényét, ami a szezon végéhez érve folyamatosan csökken. A Ferrari és a Red Bull az aerodinamikai fejlesztésekre helyezte a hangsúlyt, mivel motorja korlátozott, így próbálta befogni a Mercit, és törekvései Szingapúrban eredménnyel is jártak. Mindemellett motorerőben is jönnek fel, a Ferrari folyamatosan jól erősített, és a Renault is rendben volt ott, ahol nem kellett kihajtania magát: a Hungaroringen, egy hasonlóan lassú pályán mindkét Red Bull dobogóra került.
"Ahogy Hamilton mondta, "nem a többiek gyorsultak föl, hanem mi lassultunk le".
Ha a Mercedes Szuzukában is lemarad, akkor kezdhetnek igazán aggódni Laudáék, de sanszos, hogy Hamilton visszatér az élre. Előnye viszont várhatóan nem lesz akkora, mint eddig, Szuzuka az erő és a technika keveréke, így a Ferrarinak főleg, de a Red Bullnak is lehet esélye, ismét.