Nem volt nagy mozgás idén a pilótapiacon, hét neves istálló már három hónappal a szezon vége előtt megtalálta jövő évi pilótáit, a héten a McLaren is véglegesítette Buttont. Csakhogy egy ügyes versenyző meglepő húzása miatt újraindulhatnak a találgatások. Mihez kezd a Lotus?
Kedden a jövőre a Forma-1-ben először induló Haas F1 Team bejelentette, hogy Romain Grosjeant leigazolta a Lotustól a következő szezonra, és ezzel a Forma-1-ben váratlanul felszabadult egy hely, ami jelenleg lutri, viszont hosszabb távon biztosan nyerő lesz.
Pastor Maldonadót már korábban véglegesítette a Lotus a következő szezonra is, Romain Grosjean nem akart maradni. A Lotus-főnök Gerard Lopez már pár hete nyilvánosan beletörődött, hogy Grosjean nem náluk folytatja, Alain Prost, a Renault tanácsadója és szakértője szintén sajnálkozott miatta.
Grosjean elméletileg a Lotus bizonytalan helyzete miatt nem maradt, de ez valószínűleg csak ürügy. A Lotust ugyanis megveszi a Renault, csak míg a franciák nem szakítanak a Red Bull-lal, nem lesz bejelentés. Néhány hét még az ügy, mert a Lotus tartozásait is rendezni kell. A Red Bull–Renault-kapcsolatnak vége, de nem egyszerű felszámolni azt úgy, hogy mindenki a lehető legkevésbé rosszul jöjjön ki a dologból.
A Lotus a Renault gyári istállójává válik, hosszabb távon, sőt, még rövidebben is jobb abban szerepelni, mint egy abszolút újonc, ráadásul amerikai F1-csapatnál. Az amerikaiak 60 év alatt nem tudták beverekedni magukat az F1-be, meglepő lenne, ha éppen most sikerülne. Akkor miért vált Grosjean?
Pénz. Ez az, amiből Grosjean, bár már 2009-ben is indult a F1-ben, még nem sokat látott. A Lotustól idén állítólag 4 millió eurót kapott, de meglepne, ha a negyedénél többet kézhez kapott volna ebből. Fűnek-fának tartoznak, a Hungaroringen a Pirelli nem akart nekik gumit adni, Spában lefoglalták két napra az autóikat, Japánban a 30 ezer eurós pályahasználati díjat nem tudták befizetni, Grosjean szerzett pizzát a Renault-tól, hogy a szerelők enni tudjanak, Ecclestone meg beengedte őket a vip-be, mert négy napig nem ehettek, csak azt.
És ugye nem lehet mindenki Kimi Raikkönen, aki 2013-ban az utolsó két futamra ott is hagyta a Lotust, mert vagy 8 millióval lógtak neki. A finn megtehette, Grosjean nem, és most már ő is keresni akar a Forma-1-en, ami valahol érthető. Haas nagyra értékeli a franciát, ennek megfelelően meg is fizeti, ráadásul nem 1-2 évre írhatott alá, hanem minimum háromra, bár ezt nem közölték.
A csapattársa várhatóan Esteban Gutierrez lesz, aki idén a Ferrarinál tartalék, és az olaszok a motorszállítói szerződésük keretében benyomnák őt az amerikaiakhoz. Jó versenyző, klasszis nem lesz soha, de van már két év rutinja, egy újonc istállóba ésszerű választás.
Kérdés viszont még, hogy ki lesz Maldonado társa a Renault-nál. Amint fentebb ecseteltük, ez nem tűnik rossz lehetőségnek még akkor sem, ha a Renault a Red Bull-lal szenvedett idén. Bármennyire is szidta a Red Bull a partnerét, a Hungaroringen mindkét kocsija dobogós volt, míg két hete Daniel Ricciardo pár másodperc lemaradással lett második Szingapúrban. A Lotus-kasztni sem reménytelen, Grosjean egy hónapja harmadik lett vele Spában, igaz, ez inkább a jelenlegi Mercedes-motornak köszönhető eredmény.
A pilótapiacon szétnézve nincs nagy név, akit a Renault megszerezhetne, ám valószínűleg ők sem akarják minden pénzüket egy versenyzőre elkölteni. Maldonadót is azért tartják meg főleg, mert úgy 40 millió eurót hoz személyes venezuelai szponzorával, be fogják érni mellé egy közepesebb névvel, a lényeg, hogy gazdag legyen, mint Maldonado. Állítólag Sergio Perezt szemelték ki, de a mexikói pár napja elkötelezte magát a Force Indiához, ott látja biztosabb helyen a mexikói dollárjait és a tehetségét.
Akkor mégis, kit akarnak? Eljutottunk oda, hogy nincs favorit, vagy egy fiatal tehetség, akár egy öreg róka, akit be lehetne ültetni. Lehet válogatni a GP2-ből, vagy bárhonnan, esetleg el lehet gondolkozni olyan kivitézlett profi visszahívásán, mint Mark Webber. Persze neki lenne egy gázsija, amit a Renault nem engedhet meg, ezért odaültet majd valakit, aki szponzorokat hoz a csapathoz, azaz fizet az ülésért. Pénteken a következő nevek szivárogtak ki a leendő istállótól: Kevin Magnussen, Jean-Eric Vergne, Stoffel Vandoorne, Jolyon Palmer.
Gyorsértékelés:
Mindenképpen érdemes lesz viszont kivárnia a Renault-nak, mert a Red Bull és a Toro Rosso motorválsága még érdekes dolgokhoz vezethet, például utcára tehet két olyan tehetséget, mint Max Verstappen és Carlos Sainz Jr. A Red Bull-főnök Chris Horner ugyanis elkezdte pedzegetni, hogy mivel már a Ferrari sem akar nekik rendes motort adni jövőre, csak tavalyit, a Red Bull-tulaj Dietrich Mateschitz nem akar két F1-csapatot finanszírozni.
Ez még csak pletyka, simán alakulhat úgy, hogy a fiatal párosnak nem jut kocsi a Red Bullnál, és akkor ők nem hogy megszerezhetőek, de a RB-nak is kötelessége, hogy helyet találjon nekik: az F1 két legnagyobb tehetségéről beszélünk, őket nem szabad hagyni elsikkadni. Verstappenért valószínűleg azonnal felsorakoznának a nagycsapatok is, de Sainz is remek dolgokra lehetne képes egy olyan középcsapatnál, amilyen várhatóan a Renault lesz jövőre.