A Ferrari Kimi Raikkönen autóján bemutatta a fejvédő, ami alaposan összezavarta az F1-világot. A finn szerint ki lehet látni rendesen, de ez még kevés, hogy versenyen is használják. Mi szól ellene és mellette?
Jó ideje kísérletezik az FIA azzal, hogy biztonságosabbá tegye a Forma-1-es autók vezetőülését, a pilóta sisakja, pontosabban a feje ne legyen teljesen védtelen. Ez ma a Forma-1-es kocsik legkevésbé, sőt, egyáltalán nem biztonságos pontja, ami az utóbbi években többször vezetett halálos balesethez.
Az alapot a kutatásra Felipe Massa hungaroringi balesete adta, amikor 2009-ben a Rubens Barrichello kocsijáról lerepülő rúgó eltalálta a brazil sisakját. A ferraris koponyája betört, életveszélyben volt, de meggyógyult, és fél év múlva újra versenyzett.
Ugyanabban az évben már nem volt ilyen szerencséje a szintén együléses, nyitott kerekű brit Forma-2-ben szereplő Henry Surteesnek. A korábbi F1-bajnok John Surtees fiát egy lerepülő kerék találta fejen, ami azonnal megölte.
A szövetség ekkoriban fedett kokpittal kísérletezett, a vadászrepülőkéhez hasonló burát próbált ki. Hatásos lett volna, de megnehezítette volna a kijutást a kasztniból baleset esetén, ezért az ötletet, ha nem is vetették el, de egyelőre hátra sorolták.
Tavaly nyáron aztán az indycaros, volt F1-pilóta, Justin Wilson halála felgyorsította az eseményeket. A brit egy amerikai futamon találkozott az előtte haladó autók balesete után szétrepülő alkatrészdarabokkal, amik közül egy a sisakját telibe találta. Ő sem élte túl.
Az FIA azonnal bejelentette, már félévvel korábban elindította a fejlesztéseket, amikkel jól halad. Az újabb tragédia pedig felgyorsította a törekvéseket.
A szervezet több elméleti koncepció közül a Mercedes javasolta keretes konstrukciót preferálja, ami körbeveszi a versenyző fejét, és az autó elejére van rögzítve. Az oszlop a pilóta előtt gátolhatja a kilátást, és mivel fölül és oldalt is nyitott, kisebb tárgyak berepülhetnek rajta. Egy olyan rugó is, ami Massát eltalálta -, leszakadó kerék viszont nem.
A csapatok aztán szóban megegyeztek, hogy az idén mindent megtesznek a fejlesztésért, és 2017-ben bevezetik a Forma-1-ben. Az FIA titokban tesztelt, és autón egészen csütörtökig nem lehetett látni hasonló szerkezetet. Akkor a Ferrari Kimi Raikkönen kocsiján élesben mutatta be a projekt eredményét.
Raikkönen egyetlen kört tett meg a védőkerettel, a próba célja az volt, hogy kiderüljön, mennyire zavar a kilátásban. A finn szerint semennyire, "oké", ahogy ő fogalmazott, nem gátolta a panorámát a szerkezet. Sőt, azt mondta,
meglepő, mennyire jól lehet látni,
csak előre korlátozott kicsit a kilátás, de abszolút nem vészes az sem.
Az FIA képviselője korábban hangsúlyozta, azt akarják elérni, hogy mindenhol két szemmel kiláthasson a pilóta, és minimálizálják, ha az egyik szemét takarja valami. Raikkönen nem beszélt efféle gondról.
Driver view 2017. Not that bad at all pic.twitter.com/rl5faeGyOs
— Craig Scarborough (@ScarbsF1) March 3, 2016
A Ferrari közölte, saját szakállára kísérletezett, a keretet a cég fejlesztette saját autójára, és egyelőre csak azért, hogy megtudják, ki lehet-e látni tőle. Tehát nem ez a mostani a végleges konstrukció.
A pilóták közül viszont kevesen támogatják teljes mellszélességgel a kezdeményezést, a legtöbben inkább beletörődtek, hogy valamit kezdeni kell.
A leginkább Nico Rosberg állt ki a glóriaszerű keret mellett, bár neki sem igazán tetszik, legalábbis egyelőre. Ugyanezt mondta Felipe Massa, aki szerint a biztonság az első, nézzen ki bárhogy az autó. Vettel fogta meg a legjobban:
Nem szép, de életeket fog menteni.
Az ellenzők között volt Jenson Button, de ő is beletörődött, a legszkeptikusabb pedig Nico Hülkenberg és a világbajnok, Lewis Hamilton.
A Ferrari eszközének bemutatása után a Red Bull-főnök, Christian Horner elárulta, ők is fejlesztettek egy fejvédőt, amit áprilisban ki is próbálnak. Ez egy hasonló, Horner szerint a batmobilra emlékeztető, szélvédőszerű konstrukció lesz, de természetesen plexi nélkül.
Hülkenberg szerint "szörnyű", az angol szerint "ronda", nem akarják, hogy bevezessék. Hülkenberg azzal állt elő, hogy ő az F1-ben kifejezetten kedveli a kockázatot. Pár hónapja pedig azt feszegette, hogy az autóból kijutás megoldhatatlan.
Ez a sarkalatos pontja a kérdésnek, ugyanis beszálláskor el lehet időzni a keret rögzítésével, a szerelők el tudják végezni, de mi történik baleset esetén, amikor mondjuk gyorsan ki kell menekülni a kasztniból? Különösen, ha az autó felborul, akkor hogy jut ki az illető?
Ilyenkor a kocsi és az aszfalt között pont annyi hely marad, amennyin elfér a pilóta feje, teste, és külső segítség nélkül is ki tud kúszni. A keret viszont egyértelműen akadályozná a menekülésben, sőt akár lehetetlenné tenné azt, hacsak össze nem törne, ami meg ugye kizárt.
„FIA-glória, én így szoktam hívni, teljesen nem küszöbölné ki az effajta baleseteket, de mintegy 80 százalékukat igen. Ha visszagondolunk, csak Bianchi becsapódásánál lett volna minden bizonnyal tehetetlen, a kis Surteest és Justin Wilsont megmenthette volna, de még lehet, hogy Massát is. Gellert kaphatott volna az a rúgó. Nagyon fontos lenne továbbá a befúródásos eseteknél is, amikor a kocsi mélyen a gumifalban áll meg. Ilyenkor is az a legnagyobb veszély, hogy a pilóta feje találkozik a biztonsági korláttal, vagy a gumikkal. Gondoljunk csak Sainz tavalyi, szocsi bukására, vagy Heikki Kovalainen barcelonai balesetére, vagy Luciano Burti híres spái becsapódására" - értékelte a fejvédő keretet Wéber Gábor, az M4 Forma-1-es szakkommentátora.
Ha pedig mindenképpen külső segítség kell az eltávolításához, bukhat a projekt. Azt ugyanis ma sem fogja felvállalni egyetlen pilóta sem, hogy beüljön egy olyan helyre, ahonnan nem tud magától kijutni. De nem vállalja fel a futamszervező sem, akinek az a feladata, hogy kiszabadítsa a szerencsétlenül jártat.
Valóban, a segítség manapság szinte másodperceken belül megérkezik az autóhoz, de adódhat olyan helyzet, hogy rendesen nem férnek oda a kocsihoz, és míg a nyitott kokpitból simán kimászna a balesetes, a zártból egyedül nem tud kijutni.
A protektor nem okozhat tragédiát, ezt mindenképpen el kell kerülni - emiatt borzasztóan nehéz a fejlesztés.
Továbbá: a látásban Raikkönen szerint nem akadályozta a keret, de a barcelonai, ahol tesztelte, meglehetősen sík pálya. Mi van, ha emelkedőn kell menniük a kocsiknak, ahol a pilóta nem előre, hanem sokszor fölfelé néz. Ilyen szakasz van a jelenlegi pályák közül Monacóban, az osztrák Red Bull-ringen, a Hungaroringen, a belgiumi Spában - a legmeredekebb, az Eau Rouge-kanyar -, Szuzukában, Austinban és a brazíliai Sao Paulóban. Ha síkon minden prímán beválik, ezeken a helyeken, illetve a legkritikusabb pályán, a dimbes-dombos Spában is ki kell próbálni.
És ott van persze az esztétikai oldala: Az autó meglehetősen eltorzulna a kerettel. A SkySports-szakkommentátor Martin Brundle azt mondta, a keret annál is rosszabbul néz ki, mint gondolta, és az Autosport sebtiben indított szavazásán is több óra utáni állásánál a voksolók, azaz
Érvek a bukókeret ellen:
Azok között van Weber Gábor is, akiknek kifejezetten tetszik. „ Jól néz ki, jobb is, mint amire számítottam. Egy újabb dizájnfelület, ami idővel alakítható, és például a 2009-es széles első szárnyú, keskeny hátsó szárnyú kocsik megjenése sokkal ormótlanabb volt, ezen látszik, hogy meg van tervezve, és odafigyeltek a dizájnra is. Nem rontja el egy formaautó összhatását, nem érzem, hogy testidegen lenne. Szerintem kúl."
És ne becsüljük le a reklámértéket se, egy újabb felület, ahova matricát lehet ragasztani.