Majdnem négy hónapos téliszünet után indul újra a Forma-1, péntektől a szokásos ausztráliai idénynyitóval kezdenek a csapatok. Sok nem változott tavalyhoz képest, de ami igen, az jelentős: új gumiszabály és új időmérő kavarhatja meg az esélyeket.
Az istállók erősorrendjéről már többször értekeztünk, a tesztek közben és azok végeztével is, nagyjából sejtjük, mi várható az élen, de hogy a középmezőnyben mi lesz, azt már kevésbé lehet megjósolni.
A Mercedes kétéves uralmát a Ferrari veszélyeztetheti, érdekes megnézni azt is, mi történhet ezen a két csapaton belül. Tavaly elég egyértelmű volt a különbség Hamilton és Rosberg között, Vettel és Raikkönen között pedig még egyértelműbb.
A teszteken látottakból viszont arra lehet következtetni, hogy
Rosberg tavaly a szezon végét megnyomta, és ő nyerte az utolsó három futamot. Akkor ezt leginkább azzal magyaráztuk, és Hamilton is azt mondta, miután bebiztosította a világbajnokságot, már nem tudott annyira koncentrálni, nem is volt rákényszerítve, hogy a legjobbját adja.
Hamilton három tét nélküli versenyt futott, és Rosberg mögött mindig második lett .
A felkészülésen viszont a maximumot adta, de a legjobb köre így is fél másodperccel elmaradt Rosbergétől, ami irreálisan sok. A német felzárkózására utal az is, hogy Hamilton a gumikra panaszkodott, míg Rosbergnek minden a legnagyobb rendben ment. A világbajnok úgy érzi, az idei lágy keverékű Pirelli nem olyan jó az autón, mint tavaly.
Hamiltonnal persze vigyázni kell, így gondolja Wéber Gábor is.
Semmiképp nem látok ekkora különbséget kettejük között. Hamilton nagy játékos, simán lehet, hogy elmondja, nem tökéletes ez, nincs rendben az, a lágy gumi nem fekszik annyira. Szeret is panaszkodni, meg hadd higgye Rosberg, hogy feljött rá. Aztán jön Melbourne, és újra lecsap.
Hamilton 10-6 arányban nyerte a Mercedes győztes futamait 2015-ben, de volt 10-3 is az állás, ennél mindenképp kiegyensúlyozottabb párharcra számítunk.
Vettel és Raikkönen között 3-0 volt a győzelmek aránya. A négyszeres bajnok 278-150-re lépte le pontokban a finnt, de a teszteken viszont Raikkönen dicsérte az új Ferrarit, ami jobban fekszik neki, és ez meg is mutatkozott:
Ha egy szinten lennének, az hatalmas lépés lenne Raikkönentől, főleg, hogy minden bizonnyal utolsó F1-évére készül.
Március 20. - Ausztrália
Április 3. - Bahrein
Április 17. - Kína
Május 1. - Oroszország
Május 15. - Spanyolország
Május 29. - Monaco
Június 12. - Kanada
Június 19. - Európa GP, Baku, Azerbajdzsán
Július 3. - Ausztria
Július 10. - Nagy-Britannia
Július 24. - Magyarország
Július 31. - Németország
Augusztus 28. - Belgium
Szeptember 4. - Olaszország
Szeptember 18. - Szingapúr
Október 2. - Malajzia
Október 9. - Japán
Október 23. - USA
November 6. - Mexikó
November 13. - Brazília
November 27. - Abu-Dzabi
Befolyásolja természetesen az egymás elleni eredményeket az is, milyen lesz a Mercedes és a Ferrari párbaja. Tavaly 16-3 lett futamgyőzelmekben, ami elsöprő, a szakértők többsége most viszont úgy látja, hogy az olaszok közelítettek a Mercedeshez, és szorosabb csatára számíthatunk.
Az igazi nagy csata a középmezőnyben lesz, mint mindig. Ide több csapat több autója felérhet, amire és akire pedig különösen figyelni kell, az a Toro Rosso, és Max Verstappen kocsija. A kisebbik Red Bull-csapatról a Red Bull Racing főnöke, Chris Horner azt mondta, az év elején előttük lesz, ugyanis ők télen a Renault-motort Ferrarira cserélték.
Az idei Ferrarit nem kapják meg - egyelőre -, csak a tavaly év végit, de nem is biztos, hogy olyan nagy baj ez, ugyanis eddig a 2016-os mintha akadozna, legalábbis a teszteken párszor leállt.
A váltás rendben lement a Toro Rossónál, és Carlos Sainz Jr., illetve Verstappen, de főleg a holland már tavaly, újoncévében bizonyította, a legnagyobb tehetség a Forma-1-ben. Már tavaly is elcsípett egy negyedik helyet, kétszer is, az idén az első dobogót várják tőle. De eszünkbe juthat Vettel és a Toro Rosso másféléves együttműködése is: a második F1 évében, 2008-ban megnyerte élete első és a csapat eddigi egyetlen futamát.
Nagy kérdés a Red Bull Racing szereplése is, ami hét év után először nem nyert futamot tavaly, az mégis látszott, hogy ennek az oka a gyenge Renault-motor volt, nem pedig a kasztni, ami kiválónak tűnt. Az RBR szereplése teljes lutri, de az jó jel nekik, hogy a Renault-val végigvitatkozott 2015 után most végre a franciák is úgy fogalmaztak, újra pozitív az együttműködésük.
A szezont felülről a fejesek két új szabállyal igyekeztek izgalmasabbá tenni: változik az időmérő lebonyolítása és a gumileosztás.
A múlt héten részletesen is elemeztük a lehetséges hatásokat, azért az alapokat nem árt átismételni, hogy szombat reggel hétkor ne legyen meglepetés a lebonyolítás. A harmadolt rendszer megmarad, azon belül viszont sok minden változik.
Amíg ez a lebonyolítás kissé nehezebben követhető, de egyértelmű sikertörténetnek tűnik, addig a gumibonyolítás már nem biztos. Legalábbis amíg nem láttuk élőben, nehezebb megérteni, aztán lehet, hogy a versenyek épp ezen dőlnek majd el: ki hogyan és milyen garnitúra gumikat választott a versenyhétvégére.
Minden versenyző 13 szett gumit kap a hétvége három napjára, és nem két, hanem háromféle keverékből lehet választani. Három szettet a Pirelli jelöl ki, Melbourne-re egyet-egyet mindből, azaz egy közepeset, egy lágyat és egy szuperlágyat, a maradék tízet a pilóták válogatják össze. A három megjelöltet meg kell tartani a futamra, az időmérő utolsó harmadában csak szuperlágyat lehet használni. Az utolsó harmadba bejutottak, tehát az első nyolc, a futamot azon a gumin kell, hogy kezdjék, amin a leggyorsabb körét futották a második harmadban. A többiek változtathatnak a rajtra ahhoz képest, hogy min voltak a legjobbak az időmérőn. A futamon annyi a kitétel, hogy kétféle gumit kell használni, hogy ez most közepes és lágy, lágy és szuperlágy, vagy közepes és szuperlágy, már minden pilótának a saját döntése lesz. (Az effajta gumileírás az esőgumikra nem vonatkozik, azokból bármikor lehet használni bármennyit.)
Közepes Lágy Szuperlágy Lewis Hamilton (Mercedes) 1 6 6 Nico Rosberg (Mercedes) 2 5 6 Sebastian Vettel (Ferrari) 2 5 6 Kimi Raikkonen (Ferrari) 2 5 6 Valtteri Bottas (Williams) 1 5 7 Felipe Massa (Williams) 1 5 7 Daniel Ricciardo (Red Bull) 2 4 7 Daniil Kvyat (Red Bull) 2 4 7 Kevin Magnussen (Renault) 1 5 7 Jolyon Palmer (Renault) 1 5 7 Nico Hulkenberg (Force India) 2 5 6 Sergio Perez (Force India) 2 5 6 Max Verstappen (Toro Rosso) 2 4 7 Carlos Sainz Jr (Toro Rosso) 2 4 7 Fernando Alonso (McLaren) 1 5 7 Jenson Button (McLaren) 1 5 7 Marcus Ericsson (Sauber) 1 6 6 Felipe Nasr (Sauber) 2 5 6 Pascal Wehrlein (Manor) 4 4 5 Rio Haryanto (Manor) 4 4 5 Romain Grosjean (Haas) 1 5 7 Esteban Gutierrez (Haas) 2 4 7