Index Vakbarát Hírportál

Csak a Ferrari esze mentheti meg az F1-időmérőt

2016. április 1., péntek 10:44

Mi kell ahhoz, hogy ne legyen ismét unalmas? Gumitaktika, ami már a kvalifikáción elkezdődik.

A 2016-ra bevezetett kieséses időmérő leszerepelt az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarik meg sem próbáltak a legvégén harcba szállni a Mercedesszel. Hiába szerette volna szinte mindenki, hogy töröljék, az F1-bizottság adott még – legalább – egy esélyt az új formátumnak. Hogy jogosan döntöttek-e, az csak szombaton 5 után derül ki, de megmutatjuk, hogyan teheti – főként – a Ferrari izgalmasabbá a kvalifikációt. Ehhez viszont előbb meg kell néznünk az ausztrál gumistratégiát.

Ausztráliában először választhattak háromféle keverék közül a versenyzők, a Mercedes és a Ferrari pilótái egyből más úton is kezdték a szezont: hat-hat szuperlágy szett mellé Lewis Hamilton hat lágy és egy közepes, míg Nico Rosberg, illetve a két ferraris, Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel öt lágy és két közepes gumit választottak.

A következő eltérés a stratégiában volt. A Mercedes a szezon előtt elképesztően sokat tesztelt közepes gumikon, tudták, hogy azok sokat bírnak versenytempó mellett, így azt használva megspórolhatnak egy kerékcserét. A Ferrari viszont a gyorsaságra ment rá, az időmérőn ezért feláldoztak egy szett lágy gumit azért, hogy maradjon egy szuperlágy a versenyre – ezért nem mentek ki még egy mért körre a legvégén a Mercedesek ellen.

Ezzel viszont nem maradt elég lágy gumijuk a versenyre, főleg úgy, hogy a rajtot elszúró Mercedesnél tökéletes időben, tökéletesen léptek. Ez a döntés nem más volt, mint amikor a 12. körben kihozták kerékcserére még a Ferrarik előtt a harmadik helyről Rosberget, és a szuperlágy után lágyat tettek fel neki. Az olaszoknak lépni kellett, kihívták Vettelt, aki megkapta az időmérőn megspórolt szuperlágyat – ez lett a vesztük.

Hat körrel később, a 18.-ban ugyanis Hamilton közepes gumikat kapott, vagyis egykiállásos taktikával számoltak. Amikor Fernando Alonso balesete miatt megszakították a futamot, kézenfekvő döntés volt a Mercedestől, hogy Rosberget is közepes gumikon küldjék vissza.

Mivel a sorrend ekkor Vettel, Rosberg, Räikkönen, Hamilton volt az élen, a Ferrari megtehette volna, hogy a finnt közepes gumikkal küldi vissza Hamilton elé, hogy feltartsa azt – bár ez mindegy lett volna Räikkönen nem sokkal későbbi kiesése miatt. Vettellel nem merték bevállalni, hogy a Mercihez hasonlóan közepes gumin mérjék össze a sebességüket.

Azzal viszont, hogy 39 körrel a leintés előtt fennhagyták a szuperlágy gumikat Vettel kocsiján, lényegében el is vesztették a versenyt, mert a gyorsan kopó gumikon kellett kihúzniuk a 35. körig, ahonnan mehetett a végéig lágy szetten a német – ezt a vége felé nagyon nem bírta már a szuperlágy, vagyis a Ferrari eltaktikázta magát.

Bahreinben nem eshetnek ugyanebbe a csapdába

A Mercedes és a Ferrari a második futamra is eltérő stratégiával készül: ugyanúgy hat szuperlágyat vittek Bahreinbe, ám a Merci hat lágy és egy közepes gumijával szemben a Ferrari négy lágyat és három közepeset visz.

Tavaly a lágy gumi volt a sláger a mezőnyben két kiállással. A leghosszabb etapot Felipe Massa bírt ilyen gumikon, 21 kört, ám mivel az élmezőnynek szuperlágy gumikon kell kezdeni a futamot, nem biztos, hogy működhet a két kiállás lágy gumikkal. Ehhez ugyanis 13-15 kört kellene megtenni szuperlágyon – a hűvösebb pályán tovább tarthatnak 21 körnél a lágyak, de nem sokkal, a verseny pedig 57 körös.

A másik lehetséges taktika lágy és közepes lehet, miután szuperlágyon kezdenek, de ennél a közepeseken kellene sokat a pályán tölteni: az eddigi tapasztalatok szerint viszont ezeken a gumikon jobb a Mercedes, mint a Ferrari, tehát az olaszok legszívesebben elkerülnék ezt. 

A Ferrari így valószínűleg megpróbálja a szuperlágy-lágy-lágy taktikát, a Mercedes pedig szuperlágy-lágy-közepes hármassal hozza majd le a versenyt, bár náluk még az is elképzelhető, hogy az Ausztrál Nagydíjhoz hasonlóan egy kiállással, egy szett közepes gumival megcsinálják a verseny második felét.

De hogy jön mindehhez az időmérő?

A Ferrari Ausztráliában azt hitte, nyerő lehet versenyen a szuperlágy. Bahreinben viszont szinte biztos, hogy nem számolnak így, egyrészt az idénynyitón felsültek ezzel a taktikával, másrészt a naplementés verseny miatt hűvösebb is lesz, ami nem kedvez ennek a keveréknek. Vagyis nem akarnak majd spórolni a szuperlággyal az időmérőn, és megtámadhatják Rosberget és Hamiltont ahelyett, hogy 4 perccel az időmérő vége előtt már az átöltözéssel foglalkoznának.

Ha valamiért mégis úgy számolnak a Ferrari-garázsban, hogy jól jönne a futamon egy plusz szett szuperlágy, akkor ugyanolyan katasztrófa jöhet szombaton, mint két hete. A Mercedesnél erre számítanak.

Rovatok