Három éve tart a Forma-1-ben Rosberg és Hamilton harca, a vb-t kétszer az angol nyerte, de idén eljött a német ideje.
Szenzációsan nyitotta a szezont Nico Rosberg, zsinórban megnyerte az első négy versenyt, és 43 pontos előnyt szerzett mercedeses csapattársával, Lewis Hamiltonnal szemben. És aki négyből néggyel nyitott, az eddig mindig meg is nyerte a bajnokságot. Most mégsem kezdett lelkendezni senki, sem körülötte, sem a sajtóban.
Hamilton ugyanis az elmúlt két évben simán megverte Rosberget. Tavaly már három futammal a vége előtt bebiztosította a címet, két éve az utolsó futamon, de csak mert az duplán számított, és kétszer annyi pontot lehetett szerezni, mint a többi futamon.
Egyértelmű volt, hogy Hamilton előbb-utóbb elkezd nyerni, és akkor jócskán megváltozik a vb-állás. Így is történt, a következő nyolc versenyből Rosberg csak egyet húzott be, Hamilton viszont hatot. A -43 pontot +19-re fordította a nyári szünetig. Így érkeztek a Belga GP-re, ahol visszafordult a kocka.
Hamilton ugyanis az első futamokon folyamatosan motorproblémáktól szenvedett, már a nyár közepére elhasználta utolsó, ötödik engedélyezett motorját, és Belgiumban többszörös motorcserével készült fel az év hátralévő részére, ami utolsó soros indulást eredményezett.
Rosberg könnyedén hozta a bekalkulált győzelmet, de Monzában Hamilton megszerezte a pole-t, és úgy tűnt, visszaáll a trend. Aztán rettenetesen elszúrta a rajtot, és Rosberg megint simán nyert, először az Olasz GP-n.
Következett Szingapúr, egy újabb Hamilton-pálya, ám itt Rosberg egész hétvégén gyorsabb volt, miközben az angol csak szenvedett, és harmadik lett. Rosberg korábban még Szingapúrban sem nyert soha, újabb akadályt küzdött le, és 8 ponttal visszavette a vezetést a pontversenyben.
Most már egyre több jel utal arra, hogy a német valóban képes lesz legyőzni Hamiltont, és világbajnok lehet.
A statisztika mindenképp mellette szól:
Az idén megdöntötte Sterling Moss rekordját, aki 16 GP-t nyert, de vébét soha. A szakértők közül a korábbi négyszeres bajnok, Alain Prost mondta ki először, hogy szerinte Rosberg lesz a világbajnok, míg az ellenfelek közül Daniel Ricciardo nyilatkozta, hogy ő most már Rosbergre szavaz.
A nyári szünet előtt úgy gondoltam, Lewis feljött, mostantól utolérhetetlen, de Nico visszavágott, úgyhogy borítom a papírformát, és azt mondom, Rosberg!
Két kérdés merül fel: hogyan tudta Rosberg visszafordítani a vébét, mikor már úgy tűnt, kicsúszik a kezéből, illetve miért gondolják a hozzáértők, hogy az övé lesz a cím? Különösen, hogy hat futam még van, vagyis a 8 pont egyáltalán nem tűnik jelentősnek, hiszen 150-et lehet még szerezni.
Mivel egyikből következik a másik, vagyis a visszafordítás eredménye az esélyessége, kezdjük azzal, hogy mi történhetett.
Az okot nem a pályán, vagy a kocsikban vagy a gumikban kell keresni, inkább Rosberg fejében. Mióta csapattársak, azaz 2013-tól, Rosberg mindig Hamiltonhoz mérte magát, görcsösen próbálta megverni. Az egyik télen még a légzéstechnikáján is dolgozott, hogy jobb legyen a kocsiban, egyszerűen minden területen próbálta visszahozzni azt a nagyon kevés tizedet, vagy századot, ami Hamilton javára mindig megvan kettejük között.
Aztán nyáron Hamilton olyan hétversenyes sorozatot produkált, amiben esélyt sem adott Rosbergnek, kvázi megsemmisítette. Mínusz negyvenből olyan könnyedén csinált plusz húszat a maga javára, hogy csapattársa valószínűleg elengedte, hogy ő jobb versenyző lehet Hamiltonnál.
Jobb nem lehet, de attól még nyerhet, ha kijön neki a lépés. Ledobott hát magáról minden nyomást, megsemmisített minden elvárást magával szemben, és úgy jött vissza az egyhónapos nyári vakációról, hogy odateszi a maximumát, aztán meglátja, a többivel nem törődik. Azóta az esélytelenek nyugalmával megy, és az eredmény háromból három győzelem a pihenő óta, és újra első hely a vébén.
A hozzáállása pedig olyan helyzetbe hozta, hogy
Rosberg rendben van motorokból, mindenből van neki legalább egy megkezdetlen alkatrésze, két elemből - elektronikai központi egység és energiacella - még kettő is, ennyivel el kell jutnia a célig büntetés nélkül.
Hamilton a Belgiumban kapott három motoregységgel szintén rendben van. Azaz pariban vannak, csakhogy: a Mercedes idén még fejleszthet a motorján, maradt még hat felhasználható zsetonja különböző frissítésekre, ám ezeket Hamilton már csak újabb motor beszerelése, azaz újabb büntetés árán kaphatja meg, miközben Rosbergnek simán berakhatják.
Szeptember elején Toto Wolff Mercedes-csapatfőnök azt mondta, nem tudja, lesz-e még motorfejlesztésük idén, de azért furcsa lenne, ha ennyi fejlesztési lehetőséget bent hagyna a gyár. Rosberg sanszosan erősebb motort kaphat az utolsó pár futamra, ami a vb-harc legkiélezettebb szakaszában akkora előny lehet, amit Hamilton nem fog tudni kompenzálni. Mert annyival nem gyorsabb Rosbergnél.
Bárhogy végződik, izgalmas lesz, és kezd beigazolódni Wolff jóslata, amit még valamikor júliusban mondott:
Kiélezett lesz, biztos, hogy a világbajnokság az utolsó futamon fog eldőlni.