Index Vakbarát Hírportál

Leplezzék le a bűvös Ferrari-replika titkát!

2018. március 31., szombat 17:52

Az idei Haas-kocsi egy Ferrari-replika

- mondta még szombaton a mclarenes Fernando Alonso, amikor a még csak a harmadik F1-szezonját teljesítő Haas-istálló megszerezte a harmadik sort – 5-6. hely – az idei nyitófutamra, Melbourne-ben. Ekkor még nem tudhatta, a versenyen ezen is túltesznek:

a két gép a 4-5. helyen, egy Mercedes és a két Ferrari mögött, a Red Bullok és McLarenek előtt ment.

Ugyan lecsapott rájuk az emberi hiba és két elbaltázott kerékcsere miatt két körön belül kiestek, a sebességük félelmetes volt. Ami szemet szúrt a Force India és a McLaren csapatfőnökének is.

Fogalmam sincs, hogy csinálják, ez varázslat. Ilyet még senki nem látott az F1-ben. Nem értem, hogy gyárthat valaki két év F1 után ilyen kocsit. Ez valami mágia? Ha igen, akarom a varázspálcát!

- hüledezett Ottmar Szafnauer a Force Indiától.

Az, hogy a Haas-kocsi mennyiben hasonlít a Ferrarira, azért lényeges, mert a Forma-1-ben minden csapatnak magának kell gyártania a kasztnit. Olyan nincs, hogy veszek egy másik istállótól, átfestem, és ráírom a nevem. Emiatt nevezik egyébként a csapatok világbajnokságát konstruktőrök világbajnokságának.

A szabály lényege, hogy a kocsiszekrényt az adott istállónak kell megterveznie és legyártania, a saját embereivel.

Tilos az adatcsere is, nem lehet adni, és nem lehet elfogadni sem másik istálló terveit, nem lehet szakembereket kölcsönözni, bedolgozni egymásnak.

A Ferrari és a Haas között pedig nyílt a viszony: amikor az amerikaiak 2016-ban beszálltak az F1-be, együttműködést kötöttek az olaszokkal, hogy jó pár alkatrészt megkapnak tőlük, és kasztniépítőjük, a Dallara használhatja a szélcsatornájukat. Idén pedig többek között a váltójuk és az első felfüggesztések is a Ferraritól vannak.

Egyik pilótájuk, Romain Grosjean szerint éppen ebből fakad a hasonlóság. Az első felfüggesztések eleve annyira meghatározzák az aerodinamikai mutatókat az autó körül, hogy nem csoda, ha a kocsijuk hasonlít a Ferrarira.

Ugyanazokból az adatokból ugyanazokra a következtetésekre jutottak az ő mérnökeik is, így hasonló kasztnit építettek.

Ez szemmel látható, nézzék csak meg, mennyire hasonlít a Ferrari és a Haas-Ferrari orrkúpja-eleje:

De hiába hasonlít ennyire a két kocsi, állításaik szerint a Forma-1 szabályai szerint illegális alkatrész nincs a Haasban. Csak olyan, amit odaadhat nekik a Ferrari.

A McLarent vezető Zak Brown viszont szkeptikus ezzel kapcsolatban:

Valami olyasmi történik, amit komolyan meg kell vizsgálni. Semmiféle bizonyítékom nincs. Tudjuk, hogy közeli kapcsolatban állnak a Ferrarival, meg kell bizonyosodnunk, hogy nem túl közeliben. Lehet valamiféle befolyásuk, a kocsi néhány része nagyon hasonlít a tavalyi autóra. Ezt kell megnézniük a mérnököknek és az FIA-nek közelebbről.

A Force Indiától Ottmar Szafnauer is arról beszélt, hogy a következő F1-csapatmítingen felhozza a témát, tisztázzák, meddig terjedhet két csapat együttműködése.

Szafnauer, illetve Brown már csak azért is szeretne tisztán látni az ügyben, mert a Ferrari tavaly a mezőny második legjobb gépe volt. Ha valóban arra hajaz az idei Haas, az is főnyereménynek tűnik.

Az összes aerodinamikai felületnek a sajátodnak kell lennie. Ezt csak vizsgálattal lehet megállapítani. A (hétvégék előtti) gépátvételnél csak annyi derül ki, szabályos-e a kocsi. De saját vagy valaki más ötlete? Ez a kérdés. A választ nem tudom. Lehet, hogy a sajátjuk. De hogy tudhatnak ilyet történelem, a megfelelő anyagok és emberek nélkül?

- vetette fel Brown.

Történelmük tényleg nincs, Gene Haas amerikai iparmágnás csapata tavaly és tavaly előtt indult a Forma-1-ben, két éven át átlagos új csapatnak tűntek. De hiába voltak a legkevésbé tapasztaltak, nem lettek utolsók: mindkét évükben a nyolcadik helyen végeztek a világbajnokságon, előbb 11 majd 10 csapat között.

Pilótájuk, Romain Grosjean két éve az első négy futamukból háromszor pontot szerzett, 6., 5. és 8. lett. "Az amerikai álmot éljük" - kommentálta akkor.

Tavaly mintha megtorpantak volna, Grosjean legjobb helye a 6. volt, idén viszont úgy tűnik, kilőttek. Már a teszteken érezhető volt, hogy valami készül, általában csak a három topcsapat, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull tudta megverni őket. De akkor még kevesen akarták elhinni, hogy ez élesben is így lesz. Aztán jött Ausztrália és a már említett első versenyhétvége.

Günter Steiner, a Haas csapatfőnöke reagált a gyanakvásra, de nem esett kétségbe, amikor az ellenfelek piszkálódásáról kérdezte az Autosport.com.

A csapatunk büszke lehet arra, amit elért. Semmi olyat nem teszünk, amit ne szabadna tennünk"

Rovatok