Index Vakbarát Hírportál

Keresse a két másodperc különbséget!

2018. augusztus 5., vasárnap 23:10

A Magyar Nagydíj utáni kollektív teszten mutatkoztak be élesben a 2019-es F1-szezon szabálymódosításaihoz tervezett első szárnyainak prototípusai, elsőként a Williams, a Force India és a Red Bull mutatta be, milyen is lehet a kocsik eleje jövőre.

A szélesítés mellett látszólag annyi változik csak, hogy pár légterelő redővel kevesebb lesz az első szárnyakon, ez viszont komoly sebességcsökkenést, akár két másodperces lassulást is jelenthet.

Hogy pontosan milyen változások jönnek, arról remek videót készített az Autosport, de címszavakban azért listázzuk mi is őket:

Az okokról korábban írtunk már, a mostani F1-kocsikon az első szárny leszorítóereje arányaiban a legfontosabb tényező, ha itt csökken a tapadás, akkor a kocsi is lassul. Éppen ezért megy olyan nehezen helyenként az előzés, mert az első kocsi mögötti felkavart levegőben az őt üldöző tapadása, és így sebessége is csökken.

A változtatás miatt tapadás szempontjából nem lesz annyira orrnehéz az autó, sokkal kiegyenlített lesz az első és hátsó kerekek tapadása, ez viszont plusz kihívást jelent majd a mérnököknek. Az egyensúly felé tolódásban egyben az is segít majd, hogy a 2019-es szezon kezdetétől a hátsó szárnyak is megnőnek, igaz, ennek a hatása leginkább a legnagyobb leszorítóerőt igénylő pályákon jöhet ki, illetve a DRS, vagyis a nyitható hátsó szárny miatt a rövidebb célegyenessel bíró pályákon, mint Melbourne, Monaco vagy épp Szingapúr.

A kevesebb légterelőnek köszönhetően – nem meglepő módon – a levegőt is másképp terelik majd az új szárnyak, kevesebbet terelnek ki a kocsi mellé (ez a folyamat 2009-ben kezdődött), ami a hátul jövő autó előzési esélyeit növeli. A kocsik első kerekei körül létrejövő légörvényt az első szárny három eleme adja, nem azonos arányban:

Utóbbi kettő marad, csak egyszerűsített formában, de pont azok az íves elemek tűnnek el, amik az örvényképzésben a legfontosabbak, ezek miatt érkezik annyira zavaros levegő a hátul haladó autóra.

Hogy ezek a redők milyen bonyolultsági szintre jutottak el, érdemes megnézni a McLaren Hockenheimre készített verzióját.

A csökkenő tapadás miatt akár 2 másodpercet is veszíthetnek autók, a gumiszállító Pirelli számításai szerint viszont ezt a sebességet más fejlesztésekkel visszanyerik majd, vagyis az egyetlen hátrány annyi lesz, hogy nem az eddigi megszokott ütemben gyorsulnak majd az autók. (Nekik ugye a 2019-es gumikeverék fejlesztése szempontjából nem mindegy, mekkora tempóra és leszorítóerőre számítsanak, ezért is fontos, hogy pontosan lássák és ismerjék a készülő fejlesztések mutatóit.)

Az előny viszont – ha minden bejön – szemmel látható lesz, sokkal egyszerűbbé válik majd ugyanis az előzés a fent említett okok miatt. Az első szárnyak zárópaneljét is emiatt egységesítik, ahogy emiatt lesz nagyobb a hátsó szárny is, hogy arról is még tisztább levegő haladjon a hátsó autó felé.

Ezekre a módosításokra a 2021-es szabályok bevezetése előtti tanulmányok készítésekor jutott a Liberty Media, és még korántsem véglegesek, 2019 és 2020 egyfajta éles kísérlet lesz majd, hogy a lehető legjobb verziót érjék majd el velük, de ha nem hozzák a kellő eredményeket, akár törölhetik is a módosítások közül.

(Borítókép: Balra a Williams a 2018-as első szárnnyal, jobbra pedig már a leegyszerűsített 2019-es fejlesztés prototípusával - forrás: bal:  Charles Coates / Getty Images Hungary - jobb: Twitter / @WilliamsRacing)

Rovatok