2017-ben az időmérő alatt ömlött az eső Monzában, ezért órákig tartott – illetve állt – a kvalifikáció, idén viszont már a pénteki első szabadedzésre odaért a csapadék. A nagy eső ellenére viszonylag gyorsan többen is kimentek esőgumiban a pályára, leginkább azért, mert az előrejelzés szerint szombaton és vasárnap sem várható eső, tehát nem fog hiányozni az esőgumi.
A szabadedzés rettenetesen indult Daniel Ricciardo számára – a Spában kiesett ausztrál Red Bull-pilóta teljesen új motort kapott az Olasz Nagydíjra, ezek után már az első körén azt jelentette, hogy műszaki gondja van, és eléggé lelassulva gurult vissza a csapat garázsához.
Ricciardo a Renault C típusú, legújabb fejlesztésű motorját kapta meg, amiről a franciák azt mondták, hogy erősebb, de még nem került tökéletesen megbízható állapotba, amit Ricciardo példája egyből igazolt is.
Az első fél óra végére kezdtek el gyűlni a mért körök, a két Renault mellé csatlakozott a két Ferrari is, előbbiek átmeneti esőgumin, a Ferrarik viszont még esőgumin. Még a vizesebb körülmények között Max Verstappennek volt egy viszonylag nagyobb megcsúszása, de ezt leszámítva mindenki elég jól a pályán tudta tartani a gépet.
A folyamatosan száradó pályán aztán mindenkinél előkerültek az átmeneti gumik, amiken egyre jobb időket ment mindenki. Az edzés felénél a két Mercedes állt az élen Valtteri Bottas, Lewis Hamilton sorrendben, de sokáig ők sem maradtak az élen.
Nem mindenki ugrott neki ugyanakkora aktivitással a vizes pályának, Sebastian Vettel például csak 4 kört ment a Ferrarival, nagyjából az edzés felétől már a garázs mögött sétálgatott, és vissza se ült a Ferrariba. Ezzel szemben csapattársa, Kimi Räikkönen a mezőnyben legtöbb 28 kört teljesített.
Az edzés végére sokat száradt a pálya, de annyit azért nem, hogy a slick gumik előkerüljenek. A legvégén a két Force India tette oda magát, a spái esős időmérőn okozott meglepetés után most is villantak az esőben, Serio Pérez nyerte az edzést, Esteban Ocon pedig harmadik lett, kettejük között pedig Räikkönen lett a második.