Lewis Hamilton negyedikként ért be a vasárnapi Mexikói GP-n, ezzel az eredménnyel lett ötödször világbajnok. Idén megdöntötte a hétszeres világbajnok Schumacher pole- és öt szezon alatt szerzett győzelmeinek rekordját, a német legendán kívül lassan már senkihez sem lehet hasonlítani. De hol is tart a ferrarishoz képest, illetve van-e akkora hatása az F1-re?
A Mercedes továbbra is verhetetlen a turbó érában: 2014 óta öt egyéni (Hamilton négyszer, Nico Rosberg egyszer) és vélhetően öt konstruktőri világbajnoki címet szerez a csapat. Ehhez hasonló dominancia még a Forma-1-ben is ritka, ilyen fölényre egyedül a Ferrari volt képes 2000 és 2004 között. A Ferrari és Michael Schumacher.
A világbajnoki címek alapján nem kérdés, hogy a két pilóta helye a legnagyobbak között van. De mennyire volt meghatározó Schumacher, és mennyire az Hamilton?
Ha az ötéves periódust nézzük (2000-04 és 2014-18), akkor Hamilton nincs messze Schumachertől:
TÖBBSZÖR INDULT A POLE-BÓL, DE KEVESEBB VERSENYEN LETT ELSŐ.
Hamilton még némileg javíthat a győzelmi mutatóján, de ha be is húzza a hátralévő két futamot 2018-ban, akkor is legalább négy százalékkal el lesz maradva Schumachertől. Ráadásul Schumacher legerősebb éve is jóval erősebb, mint Hamilton legerősebb éve.
Ha nem is olyan drasztikusan, de a legjobb évében Schumacher gyorsabb tudott lenni az időmérőkön, mint Hamilton a legjobbjában, bár ez szinte mindegy is, mert nézzük csak meg a legdominánsabb időmérőmenők mérlegét. Nigel Mansell (14 pole/16 futam, 88%), Ayrton Senna (13/16, 81% – kétszer), Alain Prost (13/16, 81%), Sebastian Vettel (15/19, 79%), Mika Häkkinen (11/16, 69%) is képes volt jobbra a modern, legalább 15 futamos forma-1-ben.
A győzelmek tekintetében Schumacher 2004-es szezonja ugyanakkor már a valaha volt legjobb: 18 futamból 13-at nyert meg, vagyis a futamok 72,2 százalékát (Alberto Ascari ugyan jobb a 75 százalékos mérlegével, de ő csak nyolc versenyen indult 1952-ben). Hamilton 2014-ben 19-ből 11-en győzött, ami az eddigi legjobbja (idén 9-nél jár két GP-vel a vége előtt) ami csak 57,8-os teljesítmény.
Hamilton sok tekintetben nem csak megközelítette, de meg is előzte a hétszeres német világbajnokot. Ugyanakkor nehéz szavakkal leírni, milyen elképesztő teljesítményt tett le a Mercedes az asztalra.
A német márka gyári csapatként 1955 után tért vissza a királykategóriába, ráadásul az akkori mezőny talán két legjobb pilótamérnökével, Michael Schumacherrel és Nico Rosberggel. A két német fektette le annak az autónak az alapjait, ami 2014 óta verhetetlen a Forma-1-ben, igaz, a sikerek mögött inkább a Merci szuper turbómotorja áll:
Az utóbbi két idényben ugyan romlott az arány a Ferrari fellángolása miatt, de így is már öt éve a Mercedesé a mezőny legjobb autója.
az elmúlt öt szezon 98 futamából 71-en Mercedest intettek le elsőként, ami brutális, 72,45 százalékos győzelmi mutató.
Ráadásul még hátravan két futam az idei a szezonból, a Mercedes az egyik favorit, vagyis ez az arány minimálisan javulhat is. Még a Schumacher-féle Ferrari sem volt ennyire domináns.
A Schumacher-korszak legerősebb két éve 2002 és 2004 volt. Csak ekkor sikerült a Ferrarinak 80 százalék fölött nyernie a futamokat, de ez is elmarad a Mercedestől.
Az olasz csapat öt év alatt 85 versenyből 57-et nyert meg, vagyis schumacherék 67,1 százalékos hatékonysággal dolgoztak.
Természetesen a Ferrari teljesítménye is félelmetes, de ez csak megerősíti, mennyire erős is a Mercedes. Ráadásul ez csak a jéghegy csúcsa:
A Mercedes a turbókorszak első három évében az első rajthelyek 94,7-94,7-95,2 százalékát szerezte meg, vagyis hogy 59 időmérőből csak háromszor nem a Mercedes valamelyik pilótája volt a leggyorsabb.
Ez a valaha volt három legerősebb kvalifikációs teljesítmény a Forma-1 történetében.
Az utóbbi két szezonban ezen is rontott a Ferrari, ám Hamiltonék még így is elvitték a pole-ok több mint 83 százalékát az elmúlt öt évben.
Ahogy a fenti grafikonon is látszik, a Ferrari messze nem volt ilyen domináns sem a futamokon, sem az időmérőkön, tehát nyugodtan kijelenthetjük:
soha nem volt még a Mercedeséhez fogható dominancia a Forma-1-ben.
Lehetetlen a két pilóta teljesítményét úgy összehasonlítani, hogy magabiztosan kijelenthessük, egyik vagy másik volt a jobb karrierje csúcsán. Nem szabad elfelejteni például azt, hogy Schumacher csapattársa a kimondottan második számúnak minősített Rubens Barrichello volt.
A brazilnak már a tehetsége alapján se lett volna semmi esélye megverni Schumachert, de még ha el is kapta volna a fonalat, a Ferrari akkor sem engedte volna, hogy a németet támadja. Hamilton ezzel szemben három éven át fej-fej mellett ment csapattársával, Nico Rosberggel a vb-címért, sőt: 2016-ban a német le is győzte a pontversenyben. Rosberg 20 győzelmet szerzett három év alatt, míg Barichello kilencet öt szezon során. Tegyük fel, hogy Hamilton mellett a brazil ült volna a Mercedesben,
akkor a brit kikiáltott első számú pilótaként (de egy sokkal dominánsább autóban) a 49 helyett 59 futamgyőzelmet és 68 pole-t szerezhetett volna, ami még schumacher teljesítményénél is jobb.
(Az infogramokat Kocsis Krisztina készítette, az adatokat a Forma-1 hivatalos honlapjáról gyűjtöttük.)
(Borítókép: Lewis Hamilton ünnepli győzelmét a parc fermeben a Japán Nagydíj után 2018. október 7-én, Szuzukában. Fotó: Clive Rose / Getty Images Hungary)