Tíz nap múlva rendezik a Forma-1-es Magyar Nagydíjat, a pályán azonban már gőzerővel folynak az előkészületek: felkerültek a pilóták képmásai a garázsok fölé, a boxutca betonjára elkezdték felfújni a futam főszponzorának logóját. A Hungaroring főépülete mögött igazán nagy a mozgolódás, a felállított konténerek körül 20-30 munkás dolgozott, pakolták a bútorokat, egyengették a leterített műfüvet. A koronavírus-járvány miatt idén nem a megszokott hipermodern motorhome-jaikkal érkeznek az F1-es csapatok, a versenyzők és a csapattagok ezekben a néhány négyzetméteres fémdobozokban tartózkodnak majd a hétvége alatt.
Meglepően jól fog kinézni, ha kész lesz
- mondta az épülő konténervárosról Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója a sajtó részére szervezett csütörtöki bejáráson.
Összesen 100 darab konténert állítanak fel a csapatoknak, az F1 jogtulajdonosa, a Liberty Media centire meghatározta, hogyan helyezkedjenek el, milyen legyen a berendezésük. Az Osztrák Nagydíj helyszínén ugyanilyen konténerrengeteg épült fel. A fehér-piros konténerek egyhangú látványát az dobja majd fel, hogy mindegyiket felmatricázzák az adott pilóta képmásával. Nem irigyeltük meg Lewis Hamiltonékat, miután benéztünk az egyikbe. A tervek szerint hétfőre készül el a konténerváros, a pilóták szerdán érkezhetnek meg a mogyoródi pályára. Nem ezekben fognak aludni a pilóták, a hotelt viszont nem hagyhatják el.
A másik komoly változás az elmúlt évekhez képest, hogy idén nézők nélkül, zárt kapuk mögött rendezik meg a Magyar Nagydíjat. Ez komoly csapást jelent a pályának, mivel a járvány miatt az összes bevételi forrásukat elvesztették erre az évre. Másrészt a futam megrendezésre sem lett olcsóbb, ugyanannyiba kerül majd, mint nézőkkel; a szigorú járványügyi előírások miatt annyi kerítést kell felállítaniuk a szervezőknek, mint ha 100 ezren lennének kint a pályán. Annak ellenére, hogy Magyarországon már korlátozás nélkül lehetett futballmeccsre járni, a Magyar Nagydíjra nem engedhetnek be nézőket, mivel a verseny előtt 2-3 hónappal el kellett dönteniük, hogyan milyen formában rendezik meg a futamot, és ez a megállapodás köti őket, magyarázta Gyulay.
A versenyt szigorú előírások mellett rendezik meg, a csapatok és a tévéstábok limitált létszámban lehetnek kint a helyszínen. A Hungaroringen összesen 1800-en lesznek, minden közreműködőt beleszámolva. A pálya területét különböző zónákra osztják fel, ez határozza meg többek között azt is, hogy kit hányszor tesztelnek a hétvége alatt. A pálya méretéből és elhelyezkedéséből adódóan a Hungaroringen több vörös zóna lesz, mint a Red Bull ringen, ahol emiatt könnyebb biztosítani a távolságtartási előírásokat.
A pálya személyzetének tesztelését a Semmelweis Egyetem végzi majd, a csapatok vizsgálatát pedig az FIA-val szerződésben álló cég. A pálya területére csak az léphet be, aki rendelkezik öt napnál nem régebbi negatív vírusteszttel. „Ha a helyszínen valaki mégis pozitív mintát produkálna, azt elkülönítjük, és kontaktkutatás segítségével azt is le tudjuk ellenőrizni, kivel érintkezett.”
Mindezzel együtt szerintem a pályán senki sem fog megfertőződni, mert annyira szigorúak a szabályok, hogy úgy vélem, az F1-es paddock ma Európa legbiztonságosabb helye.
Gyulay elmondta, hogy az Osztrák Nagydíj alatt 5000 koronavírus tesztet végeztek el, egyetlen pozitív esetet sem találtak.
A Stájer Nagydíj néven futó második osztrák versenyt a hétvégén tartják. A Magyar Nagydíj után két hetes pihenő következik, majd egy dupla Silverstone-i versennyel folytatódik a világbajnokság. Silverstone-ból egyből Barcelonába repül a mezőny az augusztus 16-i Spanyol Nagydíjra, majd egy újabb kéthetes pihenő után jön a Belga és az Olasz Nagydíj. Bizonytalan, hogyan alakul utána a versenynaptár, a Liberty több európai pályával tárgyal a beugrásról, Mugello, Imola, Hockenheim és a portugál Algarve jöhet szóba. Ha a helyzet úgy hozza, a Hungaroring alkalmas lenne arra, hogy október végéig újra versenyt rendezzen, mondta Gyulay. Elképzelhetőnek tartja, hogy az ázsiai és amerikai futamok helyére is európai helyszínek kerülnek be. Ahhoz, hogy érvényes legyen az idei világbajnokság, legalább 8 futamra van szükség.
Gyulay Zsolt beszélt a Magyar Nagydíj jövőjéről is. A Liberty Mediával folytatott tárgyalások során 6 milliárd forintot sikerült spórolniuk a magyar költségvetésnek, a lealkudott jogdíjjal tudják mérsékelni az idei veszteségeket. A Hungaroring szerződését 2027-ig meghosszabbították, a magyar kormány garanciát vállalt a verseny megrendezésére. Elkezdődhet a Hungaroring felújításának tervezése is, az erről szóló kormányhatározat a napokban jelenhet meg, mondta Gyulay, hozzátéve, hogy négy éve vártak erre az áttörésre. A főépület modernizációja, a boxutca és paddock kibővítése régi adóssága a magyar pályának, a FIA és a Liberty már korábban jelezte, hogy jelenlegi állapotában a pálya már nem felel meg a nemzetközi elvárásoknak.
Évek óta kínos, hogy megígérjük, hogy lesz fejlesztés
Szeptemberben kezdődhet meg a tervezési folyamat, Gyulay arra számít, hogy a mostani főépületet elbontják, és helyén egy teljesen új létesítményt húznak fel. A tervezés lezárultával dől majd el, hogy a kormány mennyi pénzt ad a felújításra.
2015-ben merült fel először, hogy időszerű lenne a Hungaroring felújítása, Seszták Miklós egykori fejlesztési miniszter akkor azt mondta, hogy a következő években 25 milliárd forintot költenek a pályára. Teltek az évek, de a beruházás csak nem indult el, pedig a kormány minden évben beígérte. Mivel a Hungaroring Sport Zrt. nagyrészt állami tulajdonban van, ezért állami szerepvállalás nélkül nem tudott volna belevágni a több milliárdos projektbe.
(Borítókép: Ficsór Zsolt / Index)