Harminc évvel legendás édesapja után a hétvégén Mick Schumacher bemutatkozhat a Formula–1 világában. A családnév önmagában óriási nyomást jelenthetne a 22 éves pilóta számára, aki karrierje korai szakaszában még álnéven versenyzett, de az elmúlt években már többször bebizonyította, hogy bőven örökölt Michael Schumacher tehetségéből. Hogy a várhatóan idén a pofozógép szerepét betöltő Haasnál debütáló fiatal németnek lehet-e akár csak megközelítően olyan karrierje, mint felmenőjének, az a jövő zenéje, mi viszont most főleg a múltjával foglalkozunk. Na jó, a végén picit elgondolkodunk az elkövetkezendő éveken is...
A Haas pilótája a hétszeres világbajnok – ezzel jelenleg Lewis Hamiltonnal társrekorder – Michael Schumacher fiaként az autóversenyzés világában nőtt fel.
Mick 1999. március 22-én, a svájci Vufflens-le-Chateau-ban látta meg a napvilágot, édesapja karrierje pedig ezt követően indult be igazából, hiszen bár korábban a Benettonnal kétszer is a csúcsra ért, a Ferrarival 2000 és 2004 között egymás után ötször lett a száguldó cirkusz ura.
Apám a bálványom, egyszerűen azért, mert ő a legjobb. Ő a példaképem
– mondta Michaelről Mick Schumacher 2017-ben a német RTL-nek.
Eleve elrendeltetett? Az egyéves Mick Schumacher az édesapjával
Kilencévesen, 2008-ban lépett apja nyomdokaiba, amikor gokartozni kezdett, de az autósport világában a vezetékneve a korai éveiben túlságosan nagy terhet róhatott volna rá, ezért édesanyja lánykori vezetéknevén, Mick Betschként próbált magának hírnevet szerezni.
A 91 futamgyőzelmével a tavalyi Portugál Nagydíjig ranglistavezető Michael Schumacher 2013 végén a franciaországi méribeli síparadicsomban szenvedett balesetet, fejét csúnyán beverte, ezt követően egy közeli kórházba szállították, ahol életmentő műtéten esett át. Hónapokig mesterséges kómában tartották, és bár ebből fél évvel később felébresztették, azóta sem tudni semmit az állapotáról, azt leszámítva, hogy a Genfi-tó partján fekvő otthonában ápolják.
Próbáltunk minél tovább a legkevésbé feltűnőek lenni. Ez esélyt adott arra, hogy önmagamként fejlődjek, és megtudjam, milyen normális gyereknek lenni.
Hét évet töltött a német és a nemzetközi gokartbajnokságokban, 2014-ben a junior világbajnokságon Mick Junior néven a második helyen zárt, és bár nem saját nevén indult, sikerei miatt így is felkeltette a nemzetközi lapok figyelmét.
Kemény dió volt ellene versenyezni, határozottan az apjától örökölte ezt
– mondta róla a bajnoki címet megnyerő brit Enaam Ahmed.
A 2015-ös évet már a Formula–4-ben kezdte meg, pályafutása során először használta a Schumacher vezetéknevet. Első idényében egy győzelmet, valamint még egy dobogós helyet tudott felmutatni (összetettben a 10. helyen zárt), egy évvel később pedig a Prema Powerteamre váltva a zömében németországi versenyekből álló ADAC F4-ben és az olasz F4-es szériában is a második helyen végzett, öt-öt futamgyőzelmet aratva.
A ranglétra következő fokát sem akarta kihagyni, 2017-től kezdve a Formula–3-ban versenyzett. Ebben az évben az F1-es Belga Nagydíj előtt apja első futamgyőzelmének 25. évfordulója alkalmából az ő 1994-es, első világbajnoki címét hozó idényben használt Benetton B194-es járművét vezethette a legendás spái pályán.
Elsietni viszont nem akarta a dolgokat, ez pedig összecsengett édesapja korábbi egyik nagy riválisa, Mika Häkkinen szavaival.
„Ez nem a megfelelő idő, hogy a Formula–1-ről beszéljünk. Még mindig nagyon fiatal srác, és előbb bizonyítania kell a képességeit. Ugyanakkor ami a fontos, hogy még több győzelmet szeretne aratni, és amikor Mickkel beszélek, úgy érzem, hogy győztessé akar válni.”
Első évében még csak egy dobogós helye volt, a második éve viszont itt is óriási javulást hozott:
2018-ban nyolc futamgyőzelem és a 14 pódium az első bajnoki címét hozta el – kilépett édesapja árnyékából.
A következő évben csatlakozott a Ferrari akadémiájához, a 2019-es versenyévet már a Prema Formula–2-es csapatában kezdte meg, a második magyarországi futamon pedig meglett az első győzelme ebben a kategóriában – a sok technikai, illetve vezetői hiba miatti futamfeladás nyomán a pontversenyben a 12. pozíció lett az övé.
A második éve itt is áttörést jelentett, s bár az idény elején több hiba is becsúszott, és összességében csak két futamon intették le elsőként, kiegyensúlyozott teljesítménye és tíz dobogós helyezése újabb bajnoki címet hozott!
Nincsenek szavak, csak köszönöm nektek. Srácok, nagyszerűek vagytok, egyszerűen remekek!
– mondta a bajnoki cím biztossá válásakor a célvonalat átlépve.
Óriási kihívás volt ilyen elképesztő versenyfutásban nyerni. Minél nagyobb a harc, annál jobban fejlődsz versenyzőként. Mindent magammal viszek az F1-be
– mondta az F2-es bajnok.
Az olvasóinknál a szépségversenyben simán utolsóként záró gépcsodának nemcsak a külsejével vannak gondok, a várakozások szerint az egész mezőny leggyengébb autójával körözgethet idén a kis Schumi – ezen az egyetlen F1-es teszten látottak sem változtattak –, ráadásul érdemi előrelépési lehetőségek nélkül, hiszen az amerikai istálló bevallottan nem „pazarol időt” a 2021-es autó fejlesztésére idény közben, inkább az új F1-es szabályozásokat hozó 2022-es konstrukcióra fekszik rá.
Elnézve Mick eddigi pályafutását, talán nem is feltétlenül nagy baj, hogy a második évére várhatóan jelentősen erősebb autóval versenyezhet...
A 2014-es idénytől kezdődően már nem az előző világbajnokságban elért teljesítmény függvényében, hanem állandó rajtszámmal indulnak a versenyzők, így Mick Schumacher is olyan számot keresett, ami az egész pályafutása során az ő autóin lesz látható. Választása a 47-esre esett. Elmondása szerint a négy és hét a két kedvenc száma (de Lando Norris, illetve Kimi Räikkönen miatt ezek már foglaltak voltak), illetve ha összeadja édesanyja, testvére, édesapja és saját születési napjának számait, akkor 47-et kap végeredményként.
Az F1-ben akkor sincs minden veszve, ha az első évben valaki nem zár jó helyen az összetettben, hiszen kevesen kapják meg azt az esélyt, hogy rögvest kiemelkedő csapatnál versenyezhessenek, így lényegesen fontosabb, hogy fejlődni tudjon a versenyző. Erre tökéletesen alkalmasak azok a kis csapatok, ahol nem reális elvárás nemhogy a győzelem, de még a dobogó sem, ezáltal az eredménykényszer legkisebb volta nélkül koncentrálhat a versenyző arra, hogy minél inkább hozzászokjon az F1-es autók világához, és kellő rutinnal érkezzen abba a szakaszba, amikor már valós esélyekkel küzdhet a versenyeken.
Azzal kapcsolatban vannak fenntartásaim, hogy erre akár a második évben lesz-e esélye a Haasszal, viszont ahogyan már többször is láthattuk, ha egy tehetséges fiatal jó versenyzésével felhívja magára az anyacsapatok figyelmét, akkor hamar feljebb vihetik őt a ranglistán, gondoljunk csak Sebastian Vettel és Max Verstappen esetére a Toro Rosso–Red Bull vonalon, vagy éppen a Schumacherhez hasonlóan a Ferrari-csapatoknál kezdő Charles Leclerc (Haas, Sauber, Ferrari) példájára.
Az biztos, hogy nem lesz egyszerű felnőni édesapja örökségéhez, hiszen már egy világbajnoki cím megszerzése sem könnyű, nemhogy hétszer is a csúcsra érni. Eddig az alacsonyabb ligákban sikerült megugrania a lépcsőfokokat, és világbajnoki címet szereznie, de hogy ez az F1-ben is összejön-e, az a jövő kérdése.
Ha igen, akkor a Hill és Rosberg családok után harmadikként a Schumacherek mondhatnák el magukról, hogy az apa és a fia is felért a száguldó cirkusz csúcsára.
Addig is szavazásra buzdítjuk olvasóinkat!
Március 28., Bahreini Nagydíj, Szahír
Április 18., Emilia Romagna-i Nagydíj, Imola
Május 2., Portugál Nagydíj, Portimao
Május 9., Spanyol Nagydíj, Barcelona
Május 23., Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
Június 6., Azeri Nagydíj, Baku
Június 13., Kanadai Nagydíj, Montreal
Június 27., Francia Nagydíj, Le Castellet
Július 4., Osztrák Nagydíj, Spielberg
Július 18., Brit Nagydíj, Silverstone
Augusztus 1., MAGYAR NAGYDÍJ, HUNGARORING
Augusztus 29., Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
Szeptember 5., Holland Nagydíj, Zandvoort
Szeptember 12., Olasz Nagydíj, Monza
Szeptember 26., Orosz Nagydíj, Szocsi
Október 3., Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
Október 10., Japán Nagydíj, Szuzuka
Október 24., Egyesült Államok Nagydíja, Austin
Október 31., Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
November 7., Brazil Nagydíj, São Paulo
November 21., Ausztrál Nagydíj, Melbourne
December 5., Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda
December 12., Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi
(Borítókép: Mick Schumacher az első F2-es sikere során, a Hungaroringen. Fotó: Marco Canoniero / LightRocket / Getty Images)