Index Vakbarát Hírportál

Extrém szoros időmérő után Lewis Hamilton a pole-ban!

2021. április 17., szombat 16:06 | aznap frissítve

A Mercedes brit címvédője megszerezte pályafutása 99. első rajthelyét, míg mögötte szorosan ott van a két Red Bull, hiszen Sergio Pérez csak 35 ezreddel maradt el a brittől, míg csapattársa, Max Verstappen 87 ezredes hátrányban végzett a harmadik helyen. Az időmérő vesztese a pénteki napot uraló Valtteri Bottas, aki a másik Mercedesszel csak a 8. lett.

Izgalmas időmérőre volt kilátás a Formula–1-es Emilia-Romagna Nagydíjon, miután a szombat délelőtt rendezett harmadik szabadedzésen Max Verstappen ugyan nagy előnnyel, több mint négy tizeddel végzett az élen 1.14.958-as körével, a holland mögött viszont a hétvége eddigi meglepetésembere, Lando Norris érkezett a McLarennel, míg a harmadik pozícióban Lewis Hamilton zárt a Mercedesszel, a címvédő csapattársa, a pénteki tréningeket megnyerő Valtteri Bottas csak a nyolcadik lett.

Az egész hétvége során szigorúan büntetik a pályaelhagyásokat, aminek következtében több versenyzőnek elvették egy-egy időeredményét. Ez extra izgalmakat ígért az időmérőre is. Nem csoda, hogy Lewis Hamilton a pénteki napon egy gumimelegítő paplanba bugyolálta magát, ugyanis az Emilia-Romagna Nagydíjnak otthont adó imolai versenypálya területén meglehetősen hűvös volt az idő pénteken, ez az időmérő napjára is megmaradt.

Q1

Az időmérő edzést szokás szerint a „kicsik” nyitották meg, vagyis a két HAAS hajtott a pályára Mick Schumacherrel és a pénteken hibát hibára halmozó Nyikita Mazepinnel. Előbbi nevéhez fűződött az első mért kör, a korábbi hétszeres világbajnok, Michael Schumacher fia 1.16.806-tal állította fel az alapidőt, míg csapattársa egy másodperces lemaradással követte a németet. Az amerikai csapat duója után szépen lassan benépesült a pálya, legalább a versenyzőkkel, hiszen nézők továbbra sem lehetnek az európai helyszíneken. Ezalól a Spanyol Nagydíj sem lesz kivétel, ahol éppen a szombati napon erősítették meg a hírt, hogy zárt kapus lesz az idei futam.

Visszatérve az időmérőre, a Q1 gyorsan megszakításra került, miután az AlphaTauri újonca, Cunoda Juki csúnyán összetörte autóját a 15-ös kanyarból kijövet.

A japán versenyző autójának hátulja a kanyarból történő kigyorsítás és hirtelen irányváltás után úszott el, és állt bele a falba, csúnyán lebontva a kocsi hátsó részét. Valószínűleg az alacsony tapadás és aszfalt hőmérsékelt miatt a Cunoda által a kanyarba átvitt sebesség túl sok volt még az autónak.

A zöld zászló után a versenyzők ellepték a pályát, hiszen csak kilenc percük maradt a továbbjutást érő körök megfutására. A legjobban Valtteri Bottas nyitott a Mercedesszel, aki 1.14.926-tal állt az élre, míg mögötte Hamilton, Norris és Verstappen volt a sorrend, ami a Q1 leintéséig nem is változott. Ami a mezőny hátsó részét illeti, a továbbjutásért a Williams, a HAAS és az Alfa Romeo versenyzői harcoltak, igaz, Cunoda kiesésével nagyobb esélyük nyílt egy-egy bravúros Q2-es szereplésre. Végül ez a két Williamsnek sikerült, Nicholas Latifi a 12., George Russell pedig a 14. helyen jutott tovább. Búcsúzott a két HAAS és a két Alfa Romeo, valamint a Q1 elején autót törő Cunoda.

Q2

Az időmérő középső szakaszában jöhetett a szokásos taktikázás a gumikkal. A Pirelli a bahreini idénynyitóhoz hasonlóan a C2-C3-C4-es gumikeveréket hozta el Imolába. A két Mercedes és Verstappen a Red Bull-lal a sárga oldalfalú C3-as, vagyis közepes abroncsokon kísérelt meg bejutni a Q3-ba, ami taktikai előnyt adhat a vasárnapi futamra, hiszen a közepes keverékkel hosszabb első szakaszt tudnak menni a versenyen.

Roppant szorosan alakult a sorrend, hiszen Hamilton az élen 1.14.817-et futott, míg Verstappen ettől mindössze 67 ezreddel maradt el. A harmadik helyen Bottas bő két tizeddel maradt el csapattársától.

A hétvége eddigi meglepetésembere, Lando Norris ismét megvillant a McLarennel, és 1.14.718-as körével – igaz, lágy keverékkel – az élre állt 99 századdal verve Hamiltont. 

Érdekes, hogy Russell a Williamsszel közepes gumikkal a 10. helyen állt az első gyors körök után. Jól álltak az Aston Martinok is Sebastian Vettellel és Lance Stroll-lal, de még az utolsó gyors körök hátravoltak. Óriási tűzijátékra került sor az utolsó percekben. Pérez az élre állt a C4-es gumikon a Red Bull-lal, míg Charles Leclerc a 3. helyre ugrott előre, akinek a csapattársa, Carlos Sainz nagy meglepetésre a 11. helyen búcsúzott a Q2-ben. A spanyol mellett Russell, Vettel Latifi és Fernando Alonso számára ért véget az időmérő. A kétszeres spanyol világbajnok a 2017-es maláj futam után kapott ki aktuális csapattársától kvalifikáción, miután Esteban Ocon bejutott a Q3-ba.

Q3

Pérez, Norris, Leclerc, Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Ricciardo, Ocon és Stroll jutott be az időmérő utolsó szakaszába. Időközben a levegő hőmérséklete 14 fokig, a pályáé pedig 30 fokig melegedett, vagyis egyre ideálisabbá váltak a körülmények. Az első lövés Norrisé volt, aki 1.14.875-ös kört ment, ám néhány másodperc múlva Hamilton állt az élre 1.14.411-gyel, míg mögötte Verstappen és Pérez következett. Az első hármat két és fél tized választotta el egymástól, míg Bottas csak a 6. helyen állt az utolsó köröket megelőzően. Három perccel az időmérő vége előtt a két Mercedes hajtott először a pályára. Bottas sokat hibázott, nem sikerült javítania, nem úgy, mint Norrisnak, aki lila, vagyis abszolút legjobb első szektorral nyitott. A McLaren versenyzője hiába lilult tovább a középső szektorban, és jött fel Hamilton mögé, pályaelhagyás miatt törölték az idejét. Hamilton 1.14.411-es körénél senki sem tudott jobbat elérni, de a Red Bullok roppant közel kerültek a brithez. 

Pérez mindössze 35 ezreddel maradt el a címvédőtől, míg Verstappen lett a harmadik 87 ezredre Hamiltontól, aki ezzel megszerezte pályafutása 99. pole-pozícióját.

A Red Bullok mögött Charles Leclerc végzett a 4. helyen a Ferrarival, mögötte Gasly, Ricciardo, Norris, Bottas, Ocon és Stroll lett a sorrend.

Ezt mondta a legjobb három az időmérő után:

Hamilton: „Nagyszerű volt ez a nap, nem számítottam rá, hogy mind a két Red Bullt meg tudjuk előzni. Sokkal jobban viselkedett az autónk, mint a legutóbbi futamon. Szeretem a kihívásokat, márpedig a holnapi futam biztosan nagyon nehéz lesz. Remek a Red Bull versenytempója, izgalmas futamunk lesz vasárnap.”

Pérez: „A pénteki hibám után a csapat remek munkát végzett az autóval. Így kell tovább folytatnunk a munkát, és akkor bármi megtörténhet. Érdekes futamot várok vasárnap.”

Verstappen: „Nem sikerült jól a Q3, a hármas kanyarban lecsúsztam az ideális ívről. Meg kell néznünk, mi volt a gond. De nem rossz a harmadik rajthely, különböző gumin indulunk Pérezzel, érdekes futamunk lehet.”

Az Emilia-Romagna Nagydíj vasárnap, magyar idő szerint 15.00 órakor kezdődik.

Hamilton, vagy Verstappen?

Ahogy azt megszokhatták, ezúttal is igyekszünk megtippelni a vasárnapi futam dobogósait. Most az egyForma hölgy tagját, a sportújságíró Csordás Bettit kértük fel, hogy tegye meg a tippjét.

„Azt gondolom, hogy ismét egy Verstappen–Hamilton-csatát láthatunk majd az élen. Nagyon jól alakult a brit pénteki napja, míg Verstappen sok időt vesztett a második szabadedzésen történt technikai hibája miatt. A versenytempó is nagyon hasonlóan alakult kettejük között. Izgalmas futamot várok. Úgy érzem, hogy Hamilton a tapasztalata révén behúzza majd a győzelmet, a holland lesz a második, míg a dobogó harmadik fokára Lando Norrist várom.”

EMILIA-ROMAGNA NAGYDÍJ
IDŐMÉRŐ

1. sor:

Lewis Hamilton (brit, Mercedes)

Sergio Pérez (mexikói, Red Bull)

2. sor:

Max Verstappen (holland, Red Bull)

Charles Leclerc (monacói, Ferrari)

3. sor:

Pierre Gasly (francia, AlphaTauri)

Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren)

4. sor:

Lando Norris (brit, McLaren)

Valtteri Bottas (finn, Mercedes)

5. sor:

Esteban Ocon (francia, Alpine)

Lance Stroll (kanadai, Aston Martin)

6. sor:

Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari)

George Russell (brit, Williams)

7. sor:

Sebastian Vettel (német, Aston Martin)

Nicholas Latifi (kanadai, Williams)

8. sor:

Fernando Alonso (spanyol, Alpine)

Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo)

9. sor:

Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo)

Mick Schumacher (német, Haas)

10. sor:

Nyikita Mazepin (orosz, Haas)

Cunoda Juki (japán, AlphaTauri)

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Lewis Hamilton az Emilia-Romagna Nagydíj időmérő edzésén 2020. április 17-én. Fotó:  Mario Renzi / Formula 1 / Getty Images)

Rovatok