A Portugál Nagydíj első napja a Mercedesek dupla sikerével zárult. Az első szabadedzést a finn Valtteri Bottas nyerte, a második gyakorlást a hétszeres világbajnok csapattársa Lewis Hamilton vitte el. Gyorsak a Red Bullok és a Ferrarik is. Izgalmas hétvégének nézünk elébe.
Az Emilia-Romagna Nagydíjat követően a 2021-es Formula–1-es szezon harmadik futamára Portugáliában, azon belül Portimaóban kerül sor ezen a hétvégén. A luzitánoknál 1984 és 1996 között megszakítás nélkül vendégül látták a száguldó cirkusz mezőnyét, igaz, az akkori helyszín a fővárostól, Lisszabontól, mintegy 15 km-re található Estoril volt. Régóta cikkeztek róla, hogy Portugália visszacsatlakozna az F1 vérkeringésébe, a portimaói pálya végül tavaly, a koronavírus-járvány miatt törölt futamok pótlására került be a versenynaptárba, de idén is csatlakozhatott a rekordhosszú, 23 futamos naptárba.
A 2020-as verseny bővelkedett emlékezetes jelenetekben és nagy csatákban. Végül a tavalyi viadalt Lewis Hamilton nyerte a Mercedesszel, mögötte csapattársa, Valtteri Bottas futott be a második, míg a Red Bull-lal Max Verstappen a harmadik helyen. Elképzelhető, hogy ezen a hétvégén is – hasonlóan az első két versenyhez – egy Mercedes-Red Bull párharcot fogunk látni. A tavalyi versenyhez képest egy fontos változás történt a pályán, ami a DRS-zónákat érinti.
Egyrészt a célegyenesben lévő DRS aktiválási pontját 245 méterrel lejjebb helyezték, vagyis ennyivel rövidebb ideig nyithatják a hátsó szárnyakat az üldözők. Azonban a helycserék elősegítése érdekében létrehoztak egy második előzési zónát is, amit a hátsó egyenesben jelöltek ki a 4-es és 5-ös kanyar közé.
Egy fontos neuralgikus pontja lesz a hétvégéknek, méghozzá a pályahatárok betartása, ugyanis ahogy már az eddigi két futamon is történt, szigorúan fogják büntetni a pályaelhagyásokat. A tavalyi versenyen 125 köridőt vettek el a versenyzőktől az edzések során. Idén az 1-es és a 4-es kanyart nézik majd a legszigorúbban a versenybírák. Ha itt valaki négy kerékkel elhagyja a kerékvetőt is, akkor az adott köridő törlésre fog kerülni. Még jobban kell majd vigyázniuk a versenyzőknek a 15-ös kanyarban, ugyanis amennyiben ott túl szélesen kanyarodnak, akkor nem csak a meglévő gyors körüket, hanem a következő megkezdettet is törölni fogják.
Fontos bejelentést tett az elmúlt napokban az FIA. Ugyanis a csapatok és a versenyzők is megszavazták az úgynevezett sprintfutamokat.
Kísérleti jelleggel, idén három versenyhelyszínen próbálják majd ki az új formulát, melynek keretében pénteken a megszokott 60 perces szabadedzés után fogják rendezni a hagyományos időmérő edzést. Ez alapján a versenyzők egy 100 kilométeres sprintfutamon vesznek majd részt. Ennek a sorrendje szerint alakul majd ki a vasárnapi futam rajtsorrendje. A sprintfutamok első három helyezettje pontokban részesül, 3-2-1 egység elosztásban. A tervek szerint az új lebonyolítást Silverstoneban, Monzában és Brazíliában fogják alkalmazni teszt jelleggel.
Az első szabadedzésre borús időben került sor, de az eső nem fenyegette a csapatok felkészülését. A Pirelli erre a hétvégére „bekeményített”, hiszen a C1-C2-C3-as gumikat bocsájtotta a csapatok rendelkezésére. Az elmúlt két futamon a C2-C3-C4-es keverékeke voltak használatban.
Megszokott dolog, hogy a pénteki gyakorlásokon egy-egy tesztpilóta ülhet a volán mögé. Az Alfa Romeónál Antonio Giovinazzi helyett a brit Callum Ilot, a Ferrari akadémia tagja kapott lehetőséget. A zöld lámpás jelzésre Valtteri Bottas reagált a leggyorsabban, a finn kezdte meg az egyórás tréninget. A legutóbbi verseny Imolában finoman szólva sem alakult jól Bottas számára, hiszen csak a 8. helyről indulhatott, és az egész versenyen csak szenvedett, míg össze nem ütközött George Russellel.
A fiatal brit, Bottast hibáztatta a karambolért, még meg is ütötte riválisa sisakját, ám néhány napra rá Russel bocsánatot kért, amit a „nagyfőnök” Toto Wolf is jóváhagyott.
A Mercedes finnje biztosan feledtetni kívánja a legutóbbi hétvégéjét, és ennek megfelelően lendült bele a munkába. Tíz perccel az edzés megkezdése után 1.21.829-el állt az élen a kilencszeres futamgyőztes, míg mögé négy-és hat tizedes lemaradással a két Ferrari zárkózott fel.
A hétszeres világbajnok, Lewis Hamilton a rádión az autó egyensúlyára panaszkodott, és a Mercedes britje valóban csak a középmezőnyben foglalt helyet. Az első fél óra végén aztán Hamilton is megvillant, és felzárkózott az időközben ismét az élre álló csapattársa mögé igaz, a lemaradása több mint négy tized volt.
A szabadedzés legviccesebb pillanata volt, amikor Sebastian Vettel, az Aston Martin versenyzője véletlenül a mclaren garázsa előtt állt meg.
Apró bakiját a négyszeres világbajnok is jókedvűen kommentálta a rádión. Az élen tovább zajlott a harc a Mercedesek és a Red Bullok között. Az edzés vége felé a fehér oldalfalú C1-es kemény keverékeket felváltották a C3-as, piros jelölésű lágy abroncsok. Tíz perccel a tréning vége előtt Bottas 1.19.648-as körrel állt az élen, míg mögé Verstappen 25 ezredes lemaradással sorolt be a második helyre, míg mögéjük Charles Leclerc érkezett meg a harmadik helyen, ám ő már több, mint fél másodpercet kapott Bottastól.
A nem túl izgalmas első szabadedzésen végül a finn Valtteri Bottas köridejénél senki sem tudott jobbat teljesíteni, így ő nyerte az első gyakorlást az 1:19.648-as köridejével, mögötte mindössze 25 ezredre Max Verstappen futott be, míg pozitív meglepetésre a harmadik a szintén Red Bull pilóta Sergio Pérez lett, csak 1 tizedre lemaradva csapattársától.
A második szabadedzésre az időjárási viszonyok megváltoztak, a szélerőssége jelentősen megnőtt. 30 km/h hátszélet jelentettek a 3-as kanyar bejáratánál, ami nagyban megnehezítette a csapatok dolgát.
Valtteri Bottas ismét erősen kezdte az edzést, a második gyakorlást sokáig uralta. A 20. percben a holland Max Verstappen 1:20.322-es idővel vette át tőle a vezetést, de a Mercedes brit pilótája gyorsan 2 tizeddel megjavított ezt az időt.
A második szabadedzés második felében megkezdték a csapatok az időmérős szimulációk gyakorlását, így a pilóták többsége lágy keverékre váltott. Lewis Hamilton rögtön az élre állt, az Alpine kétszeres világbajnoka Fernando Alonso is bravúros kört futott, ami a 4. helyet eredményezte számára. A Ferrarik szintén gyorsultak, Carlos Sainz csapattársát is megelőzte, így a 3. helyre jött fel.
A HAAS versenyzői közül Mick Schumacher továbbra is jobb és kiegyensúlyozottabb teljesítményt mutat csapattársánál Nyikita Mazepinnél. A köridőket összevetve a német az edzés során egy másodperccel gyorsabb köridőket tudott futni.
A HAAS garázsa gyászol a hétvégén, ugyanis a hét elején elvesztették egyik csapattagukat, a mindössze 25 éves Martin Shepherdöt.
A csapat a hétvége folyamán Shepherd tiszteletére az autójuk orrán viseli korábbi technikusuk nevét, valamint egész hétvégén fekete karszalag díszeleg a csapattagok karján.
A versenyszimulációk megkezdése után a brit köridejét már nem sikerült megjavítani, így Lewis Hamilton nyerte a második gyakorlást az edzés félidejében teljesített 1:19.837-es köridejével, a második helyen Max Verstappen végzett mindössze egy tizeddel lemaradva, a harmadik háromtizedes hátránnyal Valtteri Bottas lett.
A Portugál Nagydíj hétvégi programja szombaton a 13.00-kor kezdődő harmadik szabadedzéssel, majd a 16.00-kor kezdődő időmérő edzéssel folytatódik.
Eredmények:
2. szabadedzés (élcsoport):
korábban:
1. szabadedzés (élcsoport):
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Dan Istitene - Formula 1 / Getty Images Hungary)