Nem tartogatott nagy meglepetéseket a Portugál Nagydíj időmérő edzése, a Mercedesek ismét elhúztak a mezőnytől, ők indulhatnak a vasárnapi futamon az élről. Az viszont érdekes, hogy Valtteri Bottas legyőzte Lewis Hamiltont, így az angolnak várnia kell karrierje 100. pole pozíciójára.
A Portugál Nagydíj pénteki napját még a Mercedesek uralták, szombatra a harmadik gyakorlást már a Red Bull holland pilótája, Max Verstappen vitte el. Verstappen bő két tized előnnyel nyert a britek hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton előtt. Meglepetésre a másik Red Bull Sergio Pérezzel is egyre közelebb férkőzik a trióhoz, így a Mercedes–Red Bull csata tovább éleződhet ezen a hétvégén Portimaóban.
Az FIA erre a hétvégére számos bejelentéssel érkezett. A csapatok és a versenyzők egységesen megszavazták az úgynevezett sprintfutamokat, amiket az idei szezonban három versenyhelyszínen kísérleti jelleggel láthatunk majd.
Ami ezt a versenyhétvégét illeti, a DRS-zóna jelentős módosításával számolhatnak a csapatok a tavalyihoz képest. A célegyenesben lévő DRS aktiválási pontját 245 méterrel lejjebb helyezték, tehát ennyivel rövidebb ideig nyithatják első szárnyukat a pilóták. Az FIA egy második előzési zónát is kijelölt, a 4-es és az 5-ös kanyar között.
A pályaelhagyásokat a versenyigazgatóság még szigorúbban ellenőrzi, mint tavaly, sőt még a tegnapi gyakorlások után is változtatásokat eszközölt. A pénteki napot a mezőny 65 elvett körrel zárta. A pályahatárokra vonatkozóan a szombati napra az FIA további változtatásokat jelentett be.
A pénteki napon még az 1-es, a 4-es, az 5-ös és a 15-ös kanyarokat figyelte a versenyigazgatóság. Aki mind a négy kerékkel elhagyta a pálya határát jelentő kerékvetőket, az a gyors köre törlésével számolhatott, ez a szombati napra a 14-es kanyarral egészült ki.
A fent említett szakaszokon a pályaelhagyás azonnali köridőtörléssel jár, a 15-ös kanyarban a következő kör is a kukában landol.
A szombati napra az időjárási körülmények délelőttre javultak, a szél viszont felerősödött az időmérőre, így a csapatoknak ezzel a nehezítő körülménnyel is számolniuk kellett.
Érdekesség, hogy a jelenlegi pályacsúcs tavalyról Valtteri Bottas nevéhez fűződik.
A Q1 kezdetén szinte mindenki a pályára gurult. Mick Schumacher nyitotta meg a gyorskörök listáját. A McLarennel Lando Norris közepes keverékeken teljesítette első mért körét, ami az első helyet eredményezte számára. Ezt az időt Carlos Sainz lágy keverékeken négy tizeddel javította meg, 1:19.309-cel.
Valtteri Bottas autóján szenzorproblémát észleltek a harmadik gyakorlás után, ezt sikerült orvosolniuk az időmérőre.
A Mercedesszel Lewis Hamilton 1:18.726-os idővel állt az élre, de pályaelhagyás miatt az FIA törölte a gyorskörét. Bottas 1:19.205-tel vette át a vezetést. Hamilton a következő gyorskörét folyamatos hibákkal teljesítette, ami csak az ötödik helyet jelentette számára a Q1 vége előtt nem sokkal.
Sergio Pérez a 4-es kanyarban versenyzői hibát vétett, és eldobta a Red Bullt, kicsúszott a sóderágyba, de szerencsés módon vissza tudott jönni a pályára.
A Q1 vége felé a szélirány megváltozott, a célegyenesben teljes szembeszél alakult ki, ráadásul a szél erőssége is folyamatosan fokozódott.
Vettel az Aston Martinnal bravúros kört teljesített, az ötödik helyre jött fel, ez pedig a továbbjutást jelentette a számára. Lando Norris ismét az élre állt, 1:18.794-es köridőt futott, amit alig öt századdal Valtteri Bottas javított meg.
Hatalmas forgalom volt a pályán a Q1 leintése előtt, végül George Russell és Cunoda Juki utolsó köre is továbbjutást eredményezett. Meglepetésre kiesett az egyik McLaren, Daniel Ricciardo, valamint az Aston Martinnal Lance Stroll, Nicolas Latifi a Williamssel búcsúzott, illetve a két Haas is távozott.
Carlos Sainz nyitotta a Q2-es szakaszt, közepes keverékekkel teljesítette első mért idejét. A Q2 kezdetén a pálya folyamatos lassulása volt megfigyelhető. Max Verstappen az élre állt mindkét Ferrari idejét megelőzve, három tizedet adva Charles Leclerc-nek. A két Mercedes ezt az időt jelentősen túlteljesítette, több mint fél másodpercet adva a hollandnak. Kilenc perccel az etap vége előtt Hamilton és Bottas álltak az élen. Hamilton 1:17.968-as idejét közepes keverékeken autózta. Lando Norris fél másodperccel lemaradva stabilan a harmadik helyen állt a leintés előtt öt perccel.
A közepes keverékű abroncsokon a Red Bull és a Ferrari sem tudott jelentős javulást elérni, A Ferrarik számára ez a továbbjutásukat is nagyban fenyegette.
A pálya lassan javulni kezdett, Sebastian Vettel az Aston Martinnal befutott az első tízbe, egy másodperccel lemaradva Hamilton idejétől, amit a Q2 végéig meg is tudott őrizni.
A ferrarisok kezdhettek aggódni a leintés után, a megkezdett köröket a pilóták még befejezhették. Carlos Sainz ekkor csak a 10. helyen állt, de mindkét vörös pilóta javítani tudott, a lágy keverékek már továbbjutást eredményeztek számukra.
A két Mercedes idejéhez végül senki sem tudott közel kerülni, Lando Norris harmadik helye is megmaradt. A Q2-es kiesők a Williamsszel George Russell, Cunoda Juki, Fernando Alonso, valamint a két Alfa Romeo voltak.
Az utolsó etapra az első mért körök még gumimelegítős köröknek bizonyultak. Ekkor az abroncsok még nem voltak teljesen üzemmelegek.
Max Verstappen lila szektorokat autózva vette át az első helyet 1,2 másodperccel megelőzve az élen álló Esteban Occont, pályaelhagyás miatt azonban a holland körét törölték. A 4-es kanyarban vétett Verstappen, így az első két helyre a Mercedesek jöttek fel, Bottas-Hamilton sorrendben. A harmadik helyen a leintés előtt öt perccel Sergio Pérez állt.
A nagy kérdés az volt, vajon meglesz-e Lewis Hamilton 100. pole-pozíciója Portimaóban.
Az utolsó gyorskörökre mindenki lágy keverékeken gurult pályára, kivéve a két Mercedest, amely a közepesen próbálkozott első helyet érő köridőt futni.
A szél felerősödött a Q3 végére, Verstappen köridő nélkül állt a mezőnyben az utolsó egy percben.
A Red Bull hollandja a leintés előtt végül a harmadik helyet tudta kiautózni, mögötte Sebastian Vettel a szélárnyékában autózhatott.
Az utolsó mért körökben szinte senki sem javított a nagy légmozgás miatt, így Valtteri Bottasé lett a pole pozíció, Lewis Hamilton lett a második, Max Verstappen pedig egyetlen mért idejével a harmadik helyet szerezte meg.
Időmérő utáni interjúk
Max Verstappen:
„Nagyon nehéz volt vezetni az időmérőn, rengeteget szenvedtem. Az első köröm jól sikerült, de a 4-es kanyarban lecsúsztam a pályáról, így ezt elvették. Az utolsó két kör nem sikerült túl jól, a szél is felerősödött. Nem túl ideális helyzetből kezdjük a versenyt, de megpróbáljuk elkapni a Mercedeseket.”
Valtteri Bottas:
„Jó érzés, hogy pole-ban vagyok, rég volt már ilyen. Keményen dolgozunk a hétvégén, örülök, hogy ez kifizetődik. Necces volt a lágy abroncsokon vezetni, most is a közepeseken próbálkoztunk, ahogy tavaly. Viszont ez holnap mindenképp jobb opció lesz számunkra. Az rajtnál nagyon koncentrálnom kell majd!"
Lewis Hamilton:
„Valtteri nagyszerű munkát végzett. Nem számítottunk az első sorra, de örülünk neki. Soha nem lehetünk igazán elégedettek, folyamatosan fejlődnünk kell, de örülök a mostani eredménynek.”
A Portugál Nagydíj hétvégi programja vasárnap a 16.00-kor kezdődő futammal zárul.
Ezúttal is úgy tűnik, hogy Mercedes-Red Bull harcot láthatunk majd, hasonló a két csapat tempója. Bevállalom Verstappen győzelmét, Hamilton lesz a második, Bottas pedig bejön harmadiknak.
A teljes rajtsorrend:
1. sor:
Valtteri Bottas (finn, Mercedes)
Lewis Hamilton (brit, Mercedes)
2. sor:
Max Verstappen (holland, Red Bull)
Sergio Pérez (mexikói, Red Bull)
3. sor:
Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari)
Esteban Ocon (francia, Alpine)
4. sor:
Lando Norris (brit, McLaren)
Charles Leclerc (monacói, Ferrari)
5. sor:
Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri)
Sebastian Vettel (német, Aston Martin)
6. sor:
George Russell (brit, Williams)
Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo)
7. sor:
Fernando Alonso (spanyol, Alpine)
Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri)
8. sor:
Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo)
Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren)
9. sor:
Lance Stroll (kanadai, Aston Martin)
Nicholas Latifi (kanadai, Williams)
10. sor:
Mick Schumacher (német, Haas)
Nyikita Mazepin (orosz, Haas)
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Gabriel Bouys / AFP)