Max Verstappen nyerte a Francia Nagydíj időmérő edzését. A Mercedesek javuló tendenciát mutatnak, a második és a harmadik helyről kezdhetik meg a holland üldözését vasárnap.
A 2021-es F1-es mezőny a hetedik állomásához érkezett a Paul Ricard versenypályára Franciaországban, ahol 2018 óta rendeznek Formula–1-es nagydíjat. A pálya nem a legnépszerűbb aszfaltcsík a rajongók körében, eddig felejthető versenyek jellemezték.
Az idei verseny azonban masszívan a Mercedes-hegemónia végső megtöréséről szólhat. A pénteki második és a szombati utolsó szabadedzésen is Max Verstappen űridőt autózva tudott nyerni, ráadásul az utolsó gyakorláson majd egy másodperccel volt gyorsabb a vb-címvédő Lewis Hamiltonnál.
Két hete bakuban nullázott a két vb-aspiráns.
Max Verstappen Lance Stroll-lal egyetemben defektett kapott, amit a Pirelli utólag a csapatok felelősségeként deklarált, Lewis Hamilton az újrarajtnál egy bagatell versenyzői hiba, a brake magic gomb véletlen benyomása miatt nem tudott megfelelően fékezni, így nem szerzett pontot. A Red Bull két verseny óta vezeti az egyéni és a konstruktőri világbajnokságot. A Mercedes idei formája halvány mása korábbi önmagának.
A Pirelli tisztázta a bakui defektincidensek esetét.
A gumiszállító bejelentése szerint Bakuban valóban nem a törmelékek okozhatták a defekteket, a Pirelli a csapatokat tette felelőssé, szerintük a gumikat nem megfelelő körülmények között, nem a Pirelli által előírtak szerint, de konkrét szabályt nem sértve használták. Ettől a hétvégétől kezdve vége a trükközésnek, az FIA szigorúbban ellenőrzi a guminyomásra vonatkozó szabályok betartását. A mezőny ilyen téren is feszegeti a határokat, az alacsonyabb nyomásérték természetesen jobb tapadást eredményez, és az eddigi, kevésbé részletes mérési metódusok és előírások alapján valid módon trükközhettek ezzel.
A Paul Ricard-ra a Ferrari frissített első szárnnyal készült.
Kis módosítás ugyan, de mivel az első szárnyat érinti, ezért sok más tényezőt is befolyásolhat. Az új szárnylapocska-állító csavar feltehetően szélesebb beállítási lehetőségeket enged, ami az autó jobb beállítását jelenti verseny közben. A szárnyvéglap alja a légáramlatokat készíti elő például a padlólemeznek, amit a szabályok miatt módosítani kellett, és azóta ez az első módosítás ezen a területen.
A McLaren is újításokat hozott a Francia Nagydíjra.
A wokingiak nyitottak egy új hűtőnyílást az autók burkolatán, részben a melegebb idő miatt lehetett rá szükség, részben a különböző motorburkolatok eredményei miatt. A McLaren hátsó szárnyvéglapjának alja is megújult. Ezzel nagyban befolyásolják a diffúzoron, a kereken és a hátsó szárnyon keletkező örvényeket.
Az időmérő edzés kezdetekor a levegő hőmérséklete már meghaladta a 28 fokot, az aszfalt hőmérséklete pedig elérte a 43 fokot. A gyors körök sorát a hazai Pierre Gasly indította meg az AlphaTaurival, illetve indította volna...
Csapattársa, Cunoda Juki az egyes kanyarban hibázott, kicsúszott a pályáról, az autó megsérült, így a mentési munkálatok idejére piros zászlós szakasz következett.
Az újraindítás után szinte mindenki a pályára hajtott, nagy volt a forgalom. Charles Leclerc nyitotta a sort egy 1:33,187-es köridővel, Carlos Sainz rögtön egy másodpercet adott a monacóinak, őket nem sokkal Pierre Gasly lépte át két tizeddel. Az első gyorsköröket az élmenők közül a Red Bullok teljesítették a legjobban, Verstappen-Pérez 1-2 sorrend alakult ki az etap vége előtt nyolc perccel. Bottas és Hamilton a 3-4. helyen álltak ekkor. Lewis Hamilton a Q1 vége előtt 5 perccel egy erős kört teljesített, és behozta Mercedesét a Red Bullok közé a második helyre.
Az utolsó percekben Lance Stroll forgalomba került, ami nagyban megnehezítette a bejutását a legjobb 15-be. Strollnak egy próbálkozása maradt az Aston Martinnal, amit Mick Schumacher balesete végleg keresztülhúzott. Ismét piros zászlós szakasz következett.
Schumacher versenyzői hibát követett el, melynek következtében a bal első felfüggesztése tört el, kérdéses a váltócsere a németnél.
George Russellnek jól jött a piros zászló, a brit pilótának sikerült bejutnia a Q2-be. A Q1-et végül Max Verstappen nyerte, a kiesők pedig Nicolas Latifi, Kimi Räikkönen, Nyikita Mazepin, Lance Stroll és Cunoda Juki voltak.
A mezőny nagy része közepes keverékeken hajtott a pályára, George Russell a piros oldalfalú lágy keverékekkel próbálkozott. A Mercedesek az első gyors körök után csak a 3-4. helyre tudtak feljönni. Carlos Sainz erős időt futott a Ferrarival, a harmadik helyre jött fel, csupán 6 századra lemaradva a Red Bulloktól. Kilenc perccel az etap vége előtt Pérez-Verstappen-Sainz volt az első három sorrendje. Lewis Hamilton a második gyors körét bravúros köridővel teljesítette, átvette a vezetést Péreztől 1:30,959-es idővel.
A Q3-as bejutásért az utolsó gyors körökre szinte mindenki közepes keverékekkel próbálkozott. Daniel Ricciardo és Sergio Pérez a lágy keverékekkel indult a bejutásért.
Norrist a versenymérnöke a bokszba intette idő előtt, de a brit elég erős kört teljesített a Q3-as bejutáshoz.
Bottas villantott egyet, a közepes keverékeken 1:30,735-ös idővel vette át a vezetést. Fernando Alonso is továbbjutást érő kört teljesített. Esteban Ocon, Sebastian Vettel, Antonio Giovinazzi, George Russell és Mick Schumacher búcsúzott a Q2-től.
A Q3-as köridőkre természetesen a leglágyabb, piros oldalfalú gumikon indult meg a mezőny. Max Verstappen lila szektorokkal tűzdelve teljesítette első gyors körét. 1:30,325-ös köridővel vette át a vezetést a holland, Lewis Hamilton négy tizeddel lemaradva jött fel mögé. Pérez és Bottas állt a 3-4. helyen az első körök után. Charles Leclerc jelezte versenymérnökének, hogy nagyon szenved az autóval.
Az utolsó próbálkozásoknál Max Verstappen villant meg, tovább javította leggyorsabb körét, az 1:29,995-ös köridő a pole pozíciót is jelentette számára. Lewis Hamilton javított, de ez a második helyre volt elég, a harmadik helyet Valtteri Bottas szerezte meg. Pérez lesz az élmenők utolsó embere a rajtrácson a negyedik helyen.
Max Verstappen:
Nagyon pozitív hétvégém van, tovább javultunk, nagyon jó érzés, hogy pole-t szereztem. Nagyszerű napot zártunk, de ezt holnap be is kell fejeznünk, amit Bakuban elvesztettünk, azt most vissza kell hozni. Nagyon várom már a versenyt.
Valtteri Bottas:
Ez egy erős hétvége eddig, sokkal jobb, mint két hete. Végre megvan a tempónk, közelebb vagyunk a Red Bullhoz. Jó köridőket futottam, nem rossz a harmadik hely, de úgy érzem, a második nekifutásra jobb kört is tudtam volna teljesíteni.
Lewis Hamilton:
Nagyon nehéz hétvége ez mentálisan és fizikálisan is. Folyamatosan próbálkozunk, változtatunk, fejlesztünk. Örülök, hogy be tudtam bizonyítani, hogy hatékony és kemény munka folyik a háttérben. Nagyon szeretek harcolni, várom a holnapi csatát.
A Francia Nagydíj hétvégi programja vasárnap a 15.00-kor kezdődő futammal zárul.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője ünnepel, miután megnyerte a Forma–1-es autós gyorsasági világbajnokság Francia Nagydíjának időmérő edzését a Paul Ricard versenypályán, a dél-franciaországi Le Castellet-ben 2021. június 19-én. Fotó: MTI / AP / APAFP / Nicolas Tucat)