A holland szerezte meg a pole-t a Stájer Nagydíj időmérőjén. Vasárnap közvetlenül mellőle Lewis Hamilton rajtol majd, Lando Norris pedig az előkelő harmadik helyről várhatja a piros lámpák kialvását.
Az F1-es mezőny következő állomása a Red Bull Ring. A Red Bull és az utánpótlás-nevelő testvércsapata az AlphaTauri is mondhatni hazai pályán versenyez ezen a hétvégén (hozzáteszem a Red Bull Ring dupláz, ugyanis a következő futam is ezen a pályán kerül megrendezésre az Osztrák Nagydíj keretein belül).
A hétvégi Stájer Nagydíj pénteki napját Max Verstappen nem aprózta el, a holland mindkét szabadedzésen az élen végzett, a szombat délelőtti harmadik gyakorlás már a Mercedes győzelmét hozta, Lewis Hamilton tudott az élen befutni. Az AlphaTauri és a McLaren is erősnek mutatkozik, valamint a Ferrari is előrelépett a franciaországi teljesítményéhez képest. A versenytempó idén viszont kardinális gyengesége az olasz csapatnak.
Az időjárás tekintetében különösen izgalmas versenyre számíthatunk. Az előrejelzések csekély valószínűséggel, de szombatra is kilátásba helyezték a csapadék érkezését.
A csapatoknak a futamra szinte biztosan számolniuk kell az esős körülményekkel és 20 km/h-S szélerősséggel, a meteorológusok vasárnapra nagy mennyiségű esőt, és vihart jósolnak.
A Pirelli a Stájer Nagydíjra a C2-C3-C4-es keverékeket hozta el, érdekesség, hogy az ezt követő osztrák nagydíjra a C3-C4-C5 lesz biztosítva, vagyis egy fokkal lágyabb kiosztás. Az esős verseny természetesen borítja az előre felvázolt gumistratégiákat, de ezen a versenyen is fontos tényező lehet a stratégák által jól összeállított és ütemezett gumiválasztás.
A pályaelhagyásokat az FIA ezen a hétvégén is árgus szemekkel monitorozza.
Pénteken Lewis Hamilton leggyorsabb köre is egyenesen a kukában landolt. A pálya karakterisztikájából adódóan különös tekintettel az utolsó két kanyar jelenthet több tized nyereséget vagy éppen veszteséget a pilóták számára. A kiszélesített kanyarok, a pályahatárként kijelölt szakaszok elhagyása pedig a gyors körök törlését eredményezik. A versenyzőknek ilyen tekintetben a 9-es és a 10-es kanyarra kell figyelniük.
Ami biztos:
Valtteri Bottasnak három rajthelyes büntetéssel kell számolnia a pénteki napon elkövetett bokszutcai incidense miatt.
A finn a kerékcseréje után a bokszutcában megpördült, az FIA ezt a manővert szabálytalanak és kiemelten veszélyesnek ítélte meg, amiért Bottast három hellyel hátrébb sorolja majd vasárnap rajtrácson. A finn az incidensért két büntető pontot is bezsebelhetett.
A pilóták 55 fokos aszfalt hőmérséklettel és 25 fokos levegő hőmérséklettel számolhattak az Q1 kezdetekor. Gumiválasztás szempontjából nem elhanyagolhatók az időjárási körülmények, az 55 fokos aszfalt extrém megterhelést jelent a Pirelliknek. A gyors körök futását Nicolas Latifi indította, őt a Haasok követték. Az első mért kör 1:05.963-as idő volt. A pilóták folyamatosan záporoztatták a gyors köröket.
A 11. percben Lando Norris vette át a vezetést, akit pár másodperccel később Max Verstappen gyorsult le. A holland ekkor 1:04.489-es idővel állt az élen. A Mercedesek óriási forgalomba kerültek a felvezető körökön, ennek ellenére Bottas a második helyre jött fel, Hamilton pedig a negyedikre.
Az aszfalt hőmérséklete a 56 fokosra emelkedett. Ez az idei szezonban mért legmagasabb érték.
Kimi Räikkönen négy perccel a Q1 vége előtt négyes kanyar kijáratánál kicsúszott a pályáról, a sóderágy irányába. A finn szerencsésen vissza tudta hozni az Alfa Romeót a pályára.
Az utolsó gyors körökre mindenki a pályára hajtott. A feltartások veszélye is fennállt. Hatalmas forgalom alakult ki a Red Bull Ringen. Esteban Ocon mögött teljesen feltorlódott a mezőny.
Az utolsó körös kavarodások meglepetésként Esteban Ocon kiesését eredményezték, csapattársa Fernando Alonso viszont továbbjutott, a további kiesők között Nicolas Latifi, Kimi Räikkönen, Mick Schumacher és Nyikita Mazepin szerepelt.
Rendkívül szoros a mezőny, az első 10 pilóta négy tizeden belül végzett.
Valtteri Bottas hajtott ki először a pályára a második etapra, a finn közepes keverékeken kezdte meg az első gyorskörét. 1:04.7-tel kezdett, ami biztosan nem jelentett továbbjutást számára, erre versenyémérnöke is figyelmeztette. George Russell mindössze két tized lemaradással a második helyre jött fel. A 10. percben Max Verstappen állt az élre 1:04.540-es köridővel. Pérez a második pozícióba hozta fel a Red Bullt, aki már a lágy keverékeken próbálkozott.
Pierre Gasly egy erős időt autózva átvette a vezetést a Q2 hetedik percében.
Az AlphaTauri jogosan reménykedhet a hétvégi teljesítménye láttán. Értékes pontokhoz juthat a csapat Cunoda és Gasly által.
Lewis Hamiltonnak jönnie kellett a hatodik pozíció nem volt egy jövedelmező biztosítás a Q3-as bejutáshoz, a britnek egy pozíciót sikerült előrelépnie másfél perccel a Q2 vége előtt.
A Ferrarik kieső helyen álltak az utolsó percben!
Leclercnek sikerült befutnia az első 10-be, Fernando Alonso egy remek időt autózva felugrott a hetedik helyre. Norris átvette a vezetést, majd pár másodperccel később Pérez javította meg az első hely idejét. Így a Q2-t a Red Bull mexikói pilótája nyerte.
George Russellnek, Carlos Sainznak, Daniel Ricciardónak, Sebastian Vettelnek és Antonio Giovinazzinak is véget ért az időmérő.
A Q3 nagy kérdése az volt, hogy vajon a Mercedes tud fogást találni a futamról futamra remeklő Red Bull párosán?
Lewis Hamilton nem is várt sokáig, a zöld lámpa kigyulladása után ő is a pályára hajtott, megfutni a mezőny leggyorsabb körét. A brit 1:04.205-ös köridővel nyitotta a Q3-at.
A nyolcadik percben mezőny többi része is csordogált ki a pályára. Bottas és Stroll ekkor még kivárt gyorsköre teljesítésével. A mezőny a Francia Nagydíj időmérőjével ellentétben most a leglágyabb keverékeken futotta a Q3-as köröket. A Pirelli egy héttel ezelőtt rendesen elszámolta magát, a pálya a piros oldalfalú gumik elővételét nem szorgalmazta.
Max Verstappen 1:03.841-es időtt megfutva állt az élre az utolsó etap felidejénél. Norris a harmadik helyre jött fel, közvetlenül Lewis Hamilton mögé. Lewis Hamilton nem adta fel, folyamatosan futotta a gyorsköröket, a Mercedesszel azonban nem tudott előrébb jönni a második helynél.
AZ UTOLSÓ GYORSKÖRÖKRE HATALMAS FORGALOM ALAKULT KI A PÁLYÁN. ELŐZNI KELLETT A PILÓTÁKNAK, HOGY FELÉRJENEK AZ UTOLSÓ PRÓBÁLKOZÁSOKRA.
Max Verstappen győzelmét hozta az időmérő, egyedüliként a holland ment be 1:04 alá, Bottas a második helyen végzet, míg csapattársa a harmadik lett. De a finn büntetése miatt Lewis Hamilton a második helyről fog indulni, Lando Norris pedig az előkelő harmadik helyről.
Verstappen:
Nagy volt a forgalom a Q3 végén, nem volt könnyű átverekedni magam rajta, de az első mért köröm nagyon jól sikerült, örülök, hogy a pole-ból indulhatok a hazai versenyünkön. A kanyarok kifejezetten nehezek, rövid a pálya, de taktikás. Biztos vagyok benne, hogy holnap nagyon szoros versenyünk lesz.
Bottas:
Kár a büntetésért, az ötödik helyről rajtolok majd, jobb lett volna a második hely mivel jól sikerült az időmérőm. Jól éreztem magam az autóban, kihoztam belőle a maximumot, az utolsó próbálkozáson viszont több tizedet veszítettem a forgalom miatt. Közepeseken jobb lesz az indulás számomra, hosszú verseny lesz, bármi megtörténhet.
Hamilton:
Gratulálok Maxnak, nagyon gyors volt egész hétvégén. Részemről pedig nem ez volt a legjobb időmérő amit valaha teljesítettem, de Valtteri büntetése miatt az első sorból rajtolhatok. Próbálom majd megtámadni Maxot, viszont tempóelőnyben vannak hozzánk képest, ez nem kérdés. Érdekes lesz, hogy hogyan tudjuk menedzselni a versenyt. Én mindent bele adok, talán esik majd az az eső...
A Stájer Nagydíj hétvégi programja vasárnap a 15.00-tól kezdődő futammal zárul.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Mark Thompson/Getty Images)