Esteban Ocon élete első futamgyőzelmét a 36. Magyar Nagydíjon, a Hungaroringen aratta. A kaotikus futamkezdet után Sebastian Vettel lett a második, Lewis Hamilton végül a harmadik helyre küzdötte fel magát.
A Formula–1-es 36. Magyar Nagydíj-hétvége több szempontból is mérföldkő az F1 és a Hungaroring történelmében.
Szombaton hivatalosan is bejelentették, hogy 2037-ig biztosan rendezhet Formula–1-es futamot A Hungaroring.
Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója megállapodott Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel, és az eredetileg 2032-ig szóló megállapodást plusz öt évvel meghosszabbították. Az elkövetkezendő években számos infrastrukturális fejlesztés lesz a mogyoródi pálya területén. A létesítmény bejárati része, a lelátók és a főépület is megújul majd.
A szabadedzések az előző futamokhoz képest kissé meglepő Mercedes-dominanciát mutattak, ami a szombati időmérőre sem változott sokat. Lewis Hamilton szerezte meg a pole-pozíciót, egy igen furcsa Q3-as incidens következtében. A silverstoni balhé után a brit ismételten vitatott manővert mutatott be a felvezető körén:
a hétszeres világbajnok a bokszból kihajtva, mondhatni, feltűnően lassan ért fel a felvezető körére, ezzel jócskán feltartva a mögötte jövő red bullokat és ellehetetlenítve számukra a megfelelő gumihőmérséklet elérését.
Max Verstappen tizedekre volt attól, hogy lecsússzon az utolsó mért köréről, Sergio Pérez ennek következtében el sem tudta kezdeni gyors körét. Christian Horner a fejét fogta az ominózus eset láttán, de nem történt óvás a versenyigazgatóság felé.
Az Index természetesen a helyszínről követte és tudósította az eseményeket, a hétvége során számos exkluzív tartalommal jelentkeztünk. A pályán Max Verstappent és Charles Leclerc-t is megszólaltattuk, Johhny Herbert, a háromszoros futamgyőztes exversenyző és televíziós személyiség is készségesen válaszolt kérdéseinkre. Az Alpine gálaestjén is részt vettünk, ahol Fernando Alonso bőbeszédűen nyilatkozott nekünk a visszatéréséről, a jövő évi konstrukciókról és a szabályváltozásokról. Az időmérőt követően pedig a legtöbb pilótát sikerült elcsípnünk, megszólalt az Indexnek Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Lando Norris, Kimi Räikkönen és sokan mások.
Időjárás tekintetében meglehetősen extrém körülmények várták a pilótákat a hétvége során.
Pénteken és szombaton a rekkenő hőség és az extrém, majd 65 fokos aszfalthőmérséklet hatalmas kihívás elé állította a csapatokat. Ezek a körülmények vasárnapra egy kiadós délelőtti zivatarral párosultak, ami az F3-as futamot érintette, de az előrejelzések szerint a délutáni F1-es futam vége felé sem volt kizárt, hogy leszakad az ég a Hungaroring felett.
Az eső idő előtt, már a futam kezdetére megérkezett, így a 36. Magyar Nagydíj nedves körülmények között kezdődhetett el. A köztes esőgumik (intermediate) mindenkinél előkerültek, borult a papírforma és a jól kidolgozott stratégiák. A két Mercedes indulhatott az első sorból Hamilton-Bottas sorrendben, mögöttük a két Red Bull Verstappennel az élen várhatta a piros lámpák kialvását.
A rajtnál hatalmas kieséshullámot indított el Valtteri Bottas megcsúszása, a finn az első kanyar féktávját mérte el, ami Lando Norris felöklelése után Pérez, Leclerc, Stroll és a finn saját kiesését eredményezte. Max Verstappen autója is sérült, de ő legalább folytathatta a futamot.
A tömegbaleset után a törmelékek eltávolításának idejére a második körben megszakították a futamot, Verstappen autóján a szerelők elkezdtek dolgozni.
A piros zászlós szakasz alatt a nap sugarai is előbújtak, az aszfalt elkezdett száradni, de az esőfelhők továbbra is gyülekeztek a pálya körül. A mezőny jó része a rajtrácsra menet azonnal a bokszutcába hajtott slick gumikért. Lewis Hamilton állt fel egyedül a rajtrácsra, így az F1 történelmének első egyedüli résztvevős rajtját láthattuk a 2021-es Magyar Nagydíjon.
A Mercedes Hatalmas stratégiai hibát követett el, bokszkiállása után ugyanis Lewis Hamilton az utolsó helyre esett vissza. Esteban Ocon vette át a vezetést a verseny ötödik körében, Sebastian Vettel a második és Nicolas Latifi a harmadik helyen állt ekkor.
A Magyar Nagydíj ismét nem várt, izgalmas fordulatokat hozott. Max Verstappen a sérült autójával, valamint Lewis Hamilton a csontutolsó helyről indulhatott pontokat vadászni a maradék 63 körben.
Sebastian Vettel jó tempót tudott autózni, tudta tartani a lépést a vezető Esteban Oconnal. Eközben Lewis Hamilton próbált pozíciót fogni Pierre Gaslyval szemben, de a brit próbálkozásai nem voltak túl sikeresek, a tét ekkor még a 12. hely megszerzése volt.
Az Alfa Romeo háza táján sem mentek simán a dolgok, Kimi Räikkönent a versenyigazgatóság 10 másodperces időbüntetéssel sújtotta szabálytalan bokszutcai kiengedés miatt. A finn a bokszban letöltötte ezt az időt a 17. körben, és az utolsó helyre jött vissza.
Lewis Hamiltonnál a Mercedes „elévágási stratégiát” alkalmazott a 22. körben Max Verstappennel szemben: a csapat a bokszba hívta a brit világbajnokot kerékcserére.
A bokszból visszatérve Hamilton meg tudta előzni a holland pilótát, a brit versenyző ezt követően folyamatosan a leggyorsabb köröket produkálta.
A vezető kettős folyamatosan szakadt le a mezőnyről. Vettel bravúros tempót autózva már Ocont kezdte levadászni. A német világbajnok DRS-távolságon belülre ért az Alpine francia pilótájához képest, de a verseny feléig nem tudta megelőzni riválisát. Lewis Hamilton közben nem tétlenkedett, űridőket autózva már Cunoda Jukit előzte meg az ötödik helyért.
Sebastian Vettelt a 37. körben kihozta az Aston Martin kerékcserére, amire az Alpine azonnal reagált. Esteban Ocon visszajött a német világbajnok elé, de Vettel szinte ráesett az üzemmeleg gumikon a franciára, ám előzni végül nem sikerült neki.
A vezető helyen lévő Fernando Alonsót a 40. körben az Alpine kerékcserére hívta, mivel a gumijai már kritikusak voltak. A spanyol ezután a negyedik helyre jött vissza, és folyamatosan autózta a leggyorsabb köröket.
Az 52. körben Toto Wolff rádióüzenete így szólt Hamiltonhoz:
Meg tudod nyerni a futamot!
– ösztönözte a csapatfőnök a brit világbajnokát.
Hamilton gyorsan motivációt nyert, és Alonso megelőzésével próbálkozott.
A spanyol az első kísérletet visszaverte, tökéletesen védekezett a tempóelőnyben lévő brittel szemben. Alonso mesteri munkát végzett, Hamilton körökön keresztül nem tudott mit kezdeni tapasztalt egykori csapattársával. A brit hiába panaszkodott Alonsóra, a spanyol még a sportszerűség határain belül mozogva tartotta maga mögött a címvédőt.
A 64. körben aztán végül a spanyol lecsúszott az ideális ívről, Hamilton pedig ezt kihasználva átvette a negyedik helyet.
Carlos Sainz megelőzése mondhatni simán ment a britnek, így a betonbiztos harmadik helyre jött fel Lewis Hamilton, a futam eleji utolsó helyéhez képest remek teljesítményt nyújtva az egész versenyen.
Az élen is ment a harc, Sebastian Vettel folyamatosan 1-1,5 másodpercen belül volt Esteban Oconhoz képest. A francia tökéletesen menedzselte a tempót az első helyen, és megtartotta harmadik körtől birtokolt vezető pozícióját. Esteban Ocon élete első futamgyőzelmét aratta a 36. Magyar Nagydíjon a Hungaroringen. A kaotikus futamkezdet után Sebastian Vettel lett a második, Lewis Hamilton végül a harmadik helyre küzdötte fel magát.
Esteban Ocon:
Micsoda pillanat! Annyira jó érzés, ez az első F1-es futam győzelmem. Voltak nehéz pillanataink ebben a szezonban, de ez fantasztikus, gratulálok Fernandónak nélküle ez nem jöhetett volna össze, ez egy igazi csapatmunka volt. Sebastian óriási nyomás alá helyezett, de jól tudtam kezelni. Nagyon erős párost alkotunk Fernandoval, azon vagyunk, hogy felzárkózzunk az élmezőnyhöz, nagyon jó vele együtt dolgozni."
Sebastian Vettel:
Kicsit csalódott vagyok, úgy éreztem a verseny túlnyomó részében gyorsabb voltam, de Esteban egy kicsit sem hibázott, és megszerezte az első futamgyőzelmét, megérdemelte. Keményen nyomtam, próbáltam hibára kényszeríteni, de nem hibázott tökéletesen védekezett."
Lewis Hamilton:
Először is gratulálok a csapatomnak, és Estebannak, ő egy nagyszerű csillaga az F1-nek, Seb-nek is gratulálok. Kemény volt a verseny, szépen megnehezítettük magunknak... Mindent beleadtam, és ez a harmadik hely lett a vége. Visszavettük a vezetést a tabellán, ennek nagyon örülök most.
Egy kis kitekintés: a hétvége során volt szerencsém személyesen is beszélni Esteban Oconnal és Fernando Alonsóval. Mindkét pilóta kiemelte, hogy az Alpine futamról futamra javuló tendenciát mutat, és a Hungaroringen is a dupla pontszerzést tűzték ki célul. Arra viszont még a legszebb álmaikban sem mertek gondolni a pilóták , hogy gyakorlatilag mindketten esélyesek lesznek a győzelemre, és a dobogós helyezésekre. A Hungaroring ezt is megoldotta nekik... Az Alpine pedig kapott az alkalmon, és a futamon az idei szezon legerősebb versenyzőpárosát láthattuk. Esteban Ocon bravúros teljesítményt mutatott, nem hibázott és élete első futamgyőzelmét jogosan aratta le. Fernando Alonso mai teljesítménye remek példázata, annak, hogy a spanyol még mindig a mezőny egyik legkiemelkedőbb pilótája.
Most az F1 is megpihen, három hét szünet következik, majd a Belga Nagydíjjal folytatjuk, Spa-Francorchamps-ban száguld tovább az F1 mezőnye.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Lars Baron / Getty Images)