A szoros időmérőn a finn mögött csapattársa, Lewis Hamilton végzett, míg a harmadik helyről Max Verstappen indulhat.
Nincs megállás, dübörög tovább a 2021-es Formula–1-es évad. Egy héttel a Holland Nagydíj után a mezőny most Monzában versenyez ezen a hétvégén Olaszországban, a sebesség templomaként emlegetett aszfaltcsíkon. A napokban több fontos bejelentés is megszületett. Valtteri Bottas a következő évtől az Alfa Romeót fogja erősíteni, míg a helyére George Russell érkezik a Mercedesbe a Williamstől, illetve az ott megüresedett ülést Alexander Albon kapja meg. Emellett fontos megjegyezni, hogy Kimi Räikkönen Monzában sem állhatott rajthoz pozitív koronavírustesztje miatt. A finnt ezen a hétvégén is Robert Kubica helyettesíti az Alfa Romeóban. Visszatérve a hétvége helyszínének elemzéséhez: az F1 egyik, ha nem a leggyorsabb versenypályáján folyik majd a küzdelem a következő napokban, és ezúttal talán a Mercedes lesz némi előnyben.
Mérnökünk, dr. Kling Sándor szerint ez a pálya valóban a maximális végsebesség eléréséről szól.
Monza tényleg a sebesség szinonimája az F1-ben. Elképesztő tempót érnek el ezen a pályán a versenyzők. Kanyar alig van, és szinte mindet nagy sebességgel veszik be Hamiltonék. A mérnököknek ezúttal egyszerű a dolguk, hiszen a cél a maximális végsebesség elérése, érdemes megfigyelni a hátsó szárnyprofilokat, összevetve mondjuk a Hungaroringen használtakkal. Kíváncsian várom, hogy a motorok közötti különbségek mennyire lesznek kiütközők, hiszen ha valahol, itt bizony tényleg az erő számít. Ebben a tekintetben talán a Mercedes oldalán lesz némi előny a Red Bullhoz képest, habár a Honda is sokat fejlődött.
Az F1 egyszer már kipróbálta az úgynevezett sprintkvalifikációs lebonyolítást, és most Olaszországban láthatjuk ennek a második felvonását. Ennek megfelelően pénteken egy szabadedzést és egy időmérő edzést rendeztek. Az előbbin Lewis Hamilton 1.20.926-os kört futott, és nagy előnnyel, 452 ezreddel előzte meg Max Verstappent az élen.
A pénteken rendezett időmérő végeredménye alapján kerül majd megrendezésre a szombati, nagyjából száz kilométeres sprintfutam, amelyet nyugodtan lehet sprintkvalifikációnak hívni, ugyanis ennek az eredménye szerint állnak majd a versenyzők a rajtrácsra vasárnap a „rendes” versenyen. Jegyezzük meg, hogy szombaton lesz még egy második szabadedzés a sprintfutam előtt.
Rögtön az edzés elején tiszteletét tette a két Ferrari a pályán a hazai közönség nagy örömére, habár azzal a Tifosik is tisztában vannak, hogy nem a vörösök a hétvége esélyesei. Nem úgy a Mercedes és Lewis Hamilton, aki azok után, hogy behúzta a szabadedzést, 1.20.543-mal a Q1-et is az élen kezdte, mögé pedig csapattársa, az év végén a Mercedestől búcsúzó Valtteri Bottas jött be bő két tizeddel lemaradva.
A két Red Bull nem találta a ritmust, igaz, Verstappent csúnyán feltartották az első körében. Végül aztán a holland bejött a két Mercedes mögé, de közel fél másodperc volt a lemaradása Hamiltonhoz képest. A Q1 során több alkalommal is tumultus alakult ki a pályán, ütközés szerencsére nem történt, de így is sok esetben rontották el a versenyzők egymás gyors körét. Nyikita Mazepin például többször is feltartotta a versenyzőtársakat. Az időmérő első szakaszában végül Latifi, Cunoda, Schumacher, Kubica és Mazepin esett ki. Érdekes jelent volt, amikor Russell-lel közölték rádión, hogy a 16. hellyel kiesett, ám közben a versenyirányítás elvette az éppen a brit előtt végző Cunoda Juki körét, így Russell mégiscsak bejutott a Q2-be.
A második szakaszban a két Red Bull elkezdett összejátszani a szélárnyék segítségével. Verstappen előtt Sergio Pérez igyekezett biztosítani a szélárnyékot, ennek megfelelően a holland 1.20.710-zel az élre állt, ám rögtön jött a két Mercedes. Bottas és Hamilton már 1.20 alatt ment át a célvonalon, Hamilton 1.19.936-tal vette át a vezetést. Ráadásul a Red Bullok elé bejött a két McLaren Norris–Ricciardo sorrendben, illetve a tavalyi Olasz Nagydíj győztese, Pierre Gasly is. Közben jött az információ, hogy Bottas autójába bekerült az idei negyedik erőforrás, ezért a finn tíz rajthelyes büntetést kapott a vasárnapi versenyre.
Közben a bokszban kisebb káosz alakult ki. Az Aston Martin egyik szerelőjét ütötte el majdnem a kifelé induló trió, Vettel, Verstappen és Hamilton. Elképesztő jelenet volt, szerencsére nem sérült meg sem ember, sem autó.
A Q2 végén záporoztak a köridők, és végül Vettel, Stroll, Alonso, Ocon és Russell esett ki. Nagyot ment Antonio Giovinazzi az Alfa Romeóban. A jövő évi üléséért harcoló olasz jó formában van, hiszen Hollandiában is Q3-as szereplő volt. Mellette még Lando Norris volt elemében, aki mindössze 123 ezredre volt a két Mercedestől, miközben Pérez éppen hogy bejutott a Q3-ba a Red Bull-lal. Nincs jó formában a mexikói...
A nagy kérdés az volt, hogy az időmérő edzés utolsó felvonásában a Mercedest meg tudja-e bárki szorongatni. Stílusosan a címvédő alakulat és rögtön a bajnoki kihívó, a Red Bull két autója gördült ki a pályára. Az első lövések után Hamilton 1.19.949-es körére Verstappen 17 ezreddel lemaradva érkezett, de Norris is nagyon közel volt a McLarennel. Nem lehetett előre odaadni a pole-t Hamiltonnak. Végül az utolsó szó Bottasé volt, és 1.19.555-tel megnyerte az időmérőt Hamilton előtt, Verstappen végül harmadik lett.
A hétvége programja szombaton a második szabadedzéssel folytatódik 15.40-től, majd este 17.45-től jöhet a sprintkvalifikáció.
(Borítókép: Valtteri Bottas Monzában. Fotó: Clive Mason / Getty Images Hungary)