Lewis Hamilton behozta Max Verstappent a vb-tabellán, így a szezonzáróra a világbajnokság nyitottabb, mint valaha. Valtteri Bottas az utolsó pillanatban lett dobogós.
A világbajnokság a véghajrában van. A pilóták ismét egy új pályán mérethetik meg magukat, méghozzá egy utcai pályán, ami szó szerint a futam hétvége előtti utolsó pillanatokban épült meg. A pálya karakterisztikája a gyakorlatban ismeretlen volt a csapatok előtt, a versenyszimulátorokban eltöltött idő kevés értékes információval tudott szolgálni. Az egyForma csapat tagja, a Red Bull korábbi mérnöke, Kling Sándor is kifejtette véleményét az új pályával kapcsolatban.
Rendkvül fontos volt, hogy a pilóták a szabadedzések minden percét kihasználják, és értékes adatokat szolgáltassanak a mérnökeik és stratégáik felé. A pénteki napot egyértelműen Lewis Hamilton uralta, mindkét szabadedzést megnyerte.
Az időmérőn azonban Max Verstappen szárnyalt, viszont a majdnem pole-t érő gyors körén az utolsó kanyarban versenyzői hibát követett el, így csak a harmadik helyről kezdhette meg a Szaúdi Nagydíjat.
A futam előtt, ami biztos volt:
Világbajnokot avatunk Dzsiddában, ha Max Verstappen első, vagy második helyen végez, és Lewis Hamilton kiesik, vagy nem szerez pontot. A hollandnak 18 egységgel többet kell ma zsebre tennie, hogy a szezon vége előtt egy futammal megszerezze első világbajnoki címét.
A Formula–1 történelmének ikonikus alakját veszítette el a héten, méghozzá a Williams korábbi csapatfőnökét, Sir Frank Williamst. A csapat kilenc konstruktőri és hét egyéni világbajnoki címmet mutathat fel, ezzel a Williams jelenleg az F1 második legsikeresebb gárdája. A csapatok ezt versenyhétvégét neki szentelték.
Bottas most megfelelő csapatjátékosnak bizonyult, a rajtnál a két Mercedes simán eljött, sőt a teljes mezőny balesetmentes rajtot vett. Verstappen azonban nem szakadt le a német gárdától, a holland hamar DRS-távolságon belülre tudott kerülni Bottashoz képest, ez a helyzet egyértelműen Hamiltonnak dolgozott.
Charles Leclerc-et a mexikói Sergio Pérez szorongatta meg a rajtnál, de a monacói vissza tudott jönni az előzés után, és körökön keresztül stabilan tartotta magát a negyedik helyen.
A Ferrari a legfőbb esélyese jelenleg a konstruktőri harmadik helynek, a Leclerc–Sainz pilótapárossal a vörösök kifejezetten „jó lóra tettek", főleg a szezon második felére erősödött meg a gárda.
Mick Schumacher a 10. körben hatalmas balesetet szenvedett. A Safety Car-szakaszszal a bokszkiállások azonnal megkezdődtek, a Mercedesek rögtön a bokszba hajtottak, Verstappen viszont kinnmaradt a pályán.
A TecPro-fal javítási munkálatai miatt a versenyt Michael Masi, az F1 versenyigazgatójának döntése értelmében megszakították, ami azt jelentette, hogy Max Verstappen szabadon kereket cserélhetett. A piros zászló megborított mindent, a holland átvette a vezetést a Szaúdi Nagydíjon.
A helyreállítási munkálatok végeztével állórajt következett, Verstappen-Hamilton első sorral.
Hamilton zseniálisan kapta el a rajtot, de Verstappen extrarövid féktávot vett és a pályán kívülre kerülve visszavette az első helyét, Ocon a második helyre jött fel. A hátsóbb régiókban hatalmas tömegbaleset történt, ennek eredményeként újabb piros zászlós szakasz következett.
Leclerc Pérezt öklelte fel hátulról, elkerülhetetlen baleset volt, ennek következtében Mazepin is a lelassuló Russellbe rongyolt. Michael Masi úgy ítélte meg, hogy Verstappen jogtalan előzést hajtott végre, így a pozíció visszaadása értelmében, az állórajt sorrendjét Ocon-Hamilton-Verstappen felállásra módosította.
Verstappen erőből rajtolta le az előtte állókat, hatalmas rajtot fogott a holland. Ocon a második helyre, Hamilton a harmadikra szorult. A brit azonnal üldözőbe vette Ocont, pár kanyar után át is vette a második helyet, és Verstappen után indult.
Cunoda Juki a 23. körben vélhetően egy túl optimista előzés következtében Sebastian Vettelbe ment bele. Ami VSC-szakaszt hozott, és Cunodának az FIA általi +5 másodperces időbüntetést. Pár kanyar után már indult is tovább a futam, az élen a helyzet és a különbségek is változatlanok maradtak. Törmelékek miatt a 30. körben újabb virtuális biztonsági autós fázis következett, majd a 36. körben pár másodperc erejéig ismét.
A 36. körben újra szabad volt a verseny, Hamilton a célegyenesben megelőzte Verstappent, majd ismét egy kétes helyzet következtében rendkívül mély féktávot vett, és a holland ismét visszajött azz első helyre, de a pályát levágva.
Max a pozícióját visszaadni „szándékozott", a lassítás következtében Hamilton a hollandba ütközött, melynek következtében az első szárnya sérült.
Az FIA aztán pályaelhagyás és előnyszerzés miatt Verstappent 5 másodperces időbüntetéssel sújtotta, de Max a pályán információ hiányában át is adta a vezető pozícióját, szinte érthetetlen, következetlen események zajlottak a pályán. Így Hamiltoné lett az első hely, Verstappen a második, Ocon pedig majdnem dobogós helyre hozta be az Alpine-t, de Bottas keresztülhúzta a számításait az utolsó kanyarban.
A 2021-es F1-es világbajnokság egy hét múlva az utolsó állomásához érkezik, a két vb-aspiráns egálban, nulla pont különbséggel érkezik Abu-Dhabiba, így a világbajnokság még csak most kezdődik...
Lewis Hamilton: „Régóta versenyzem, de ez hihetetlenül embert próbáló futam volt. Igyekeztem tisztán, ésszel versenyezni. Nagyon kemény volt, büszke vagyok mindenkire, köszönet a közönségnek. Nem értettem, Max miért taposott bele a fékbe, zavaros volt a helyzet. Várom a következő versenyt.
Max Verstappen: „Eseménydús volt, nagyon sok minden történt. Rengeteg dologgal nem értek egyet, de elfogadom. Második lettem, a végére azért elkoptak az abroncsaim. Volt az a bizonyos incidens, lelassítottam, hogy visszaadjam a pozíciót, félrehúzódtam, de belém jött Lewis."
Valtteri Bottas: „Rengeteg akadály volt ma, a kemény abroncs hiba volt, de a közepeseken már jól mentem. Az utolsó pillanatban sikerült megcsípni a harmadik helyet Ocontól. Hatalmas kihívás volt ez a pálya fizikálisan és mentálisan is."
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Lars Baron / Getty Images)