A világbajnoki címvédő Max Verstappen óriási csatában nyerte meg a Szaúdi Nagydíjat, fél másodperccel megelőzve a Ferrarival versenyző Charles Leclerc-t. A harmadik helyen utóbbi csapattársa, Carlos Sainz végzett, maga mögött tartva az élről induló, de a biztonsági autós szakasz miatt visszacsúszó Sergio Pérezt.
A Formula–1 2022-re hatalmas változásokon ment keresztül. A szezon második állomásához érve az erőviszonyok teljesen átrendeződtek, a Mercedes visszaesett, a Ferrari motoros csapatok teljesítményelőnye jellemző. A Scuderia Ferrari több mint tíz év gyengélkedés után ismét dominálja a mezőnyt.
A 2021-es világbajnok pilóta csapata, a Red Bull megbízhatósági problémákkal küszködik. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke sem mert túl bizakodó lenni a verseny előtt, hogy az egy héttel ezelőtti bahreini szezonnyitón felmerült üzemanyagpumpa-meghibásodás most nem fogja felütni a fejét. Ugyan a probléma okát feltárták és kijavították, de biztosat csak a kockás zászló leintése után tudhattunk meg.
A dzsiddai hétvége szabadedzésein abszolút előnyben volt Charles Leclerc, ugyanis mindhárom gyakorlást megnyerte. Az időmérőn viszont meglepetés-pole született. A Red Bull mexikói pilótája első rajtelsőségét szerezte meg a szombati nap során. A kvalifikáció azonban bővelkedett drámákban; Lewis Hamilton már a Q1-ben búcsúzott, és végül csak a 15. helyről kezdhette meg a vasárnapi futamot, Mick Schumacher pedig hatalmas balesetet szenvedett a 10-es kanyarban, a kerékvető megdobta az autót, és a fiatal német tehetség 272 kilométer/órás sebességgel a Tecpro-falnak csapódott. Schumachert épségben kiszedték a szinte felismerhetetlenségig összetört Haasból, viszont a Szaúdi Nagydíjat a német legenda fia nem teljesíthette.
Erre a hétvégére több csapat is újítással érkezett. A legtöbb csapat alacsonyabb leszorítóerejű és ezáltal kisebb légellenállású hátsó szárnnyal érkezett. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen a szaúdi pálya átlagsebessége az egyik legmagasabb a teljes versenynaptárban.
A hátsó szárny mellett a Mercedes az első szárnyból is más fajtát hozott, amiről még azt is elárulták, hogy 2%-kal hátrébb fogja helyezni az aerodinamikai egyensúlyt.
A Mercedes, Alpine és Williams csapatok az oldaldoboz nyílásain, a Red Bull és az Alfa Romeo a fékhűtésen, az Alfa Romeo a hátsó lengőkarokon, a Williams padlólemeztartókon, a Red Bull a beam wing (szárny a diffúzor és a hátsó szárny között) elemeken változtatott.
Cunoda Juki alatt már a kivezető körén megadta magát a Honda motor, így a japán pilóta számára a szaúdi futam el sem kezdődhetett.
A Pirelli, az F1 hivatalos gumiszállítója az egykiállásos stratégiát tartotta ideálisnak a versenyre. A biztonsági autós szakasz valószínűsége azonban igen magas volt a pálya karakterisztikájából adódóan, így többen stratégiai előnyre tehettek szert egy jól időzített kerékcserével.
Sergio Pérez jó ütemben kapta el a rajtot, elsőként fordulhatott el. A két Ferrari kevésbé jól startolt, így Verstappennek sikerült a harmadik helyre feljönnie Sainz megelőzésével. Hamilton indulása sem volt ideális, a brit pilóta csak a 14. helyre tudott feljönni az első méterek után.
George Russell a negyedik körben fel tudott zárkózni Oconra, és sima előzéssel vette át az ötödik helyet tőle, mögötte a két Alpine egymással is kemény csatát vívott, Alonso nem kímélte Ocont. Féktávon majdnem felöklelte csapattársát az ötödik körben. A spanyol tempóelőnyben volt, de nem történt csapatutasítás, a hetedik körben pedig az előzést sikeresen abszolválta.
Az Alonso-Ocon-Bottas-Magnussen vonat a 10. körben összekapcsolódott, akikhez nem sokkal később Gasly is csatlakozott. Ocon nem tartotta tiszteletben a csapatérdekeket, és folyamatosan támadta Alonsót. Eközben Pérez az élen zavartalanul autózott. A második helyen Leclerc két másodperccel lemaradásban volt, a harmadik helyen Verstappen szintén két másodpercre követte Leclerc-t.
A 14. körben Lance Stroll kezdte meg a kerékcserék sorát, Lewis Hamilton pedig Pierre Gaslyt vadászta le, így a brit már a 10. pontszerző helyen autózott.
A 16. körben Pérezt kihozta a Red Bull, a Ferrari ennek ellentétét lépte volna meg, de Nicholas Latifi a falnak csapódott a 27-es kanyarban, így VSC-szakasz következett.
Ezzel Leclerc lett a VSC-szakasz nyertese, átvette a vezetést az élen.
A 20. körben a verseny folytatódhatott. Leclerc jókor indított, a célegyenes végén Verstappen nem tudott elég közel kerülni egy előzési próbálkozáshoz. A másik Ferrarival Sainz visszakerült a harmadik helyre, amit Pérez jogtalanul vett át tőle a bokszkiállás után. A Red Bull utasítására a mexikói visszaengedte maga elé a spanyol pilótát.
Szokatlan jelenetet láthattunk a 24. körben: a Haas Kevin Magnussennel simán megelőzte a gyári Mercedessel Lewis Hamiltont. A Ferrari motoros csapatok előnye elvitathatatlan 2022-ben.
A 25. körben viszont Hamilton sikeresen visszaelőzte őt, így a fix hatodik helyen autózott a hétszeres világbajnok.
Az élen eközben a bahreini versenykép rajzolódott ki Leclerc és Verstappen között. A holland pilóta kezdett felzárkózni a monacóira, így az első helyért a verseny hajrájában ismét kiélezetté vált a küzdelem.
Alonso és Magnussen között is kiéleződött a csata, a 35. körben Alonso megelőzte a Haast, a következő körben azonban Magnussan visszaelőzte a spanyolt. Ekkor az Alpine motor hirtelen megadta magát, így Alonso versenye véget ért. Riccardo alatt is megállt a McLaren a 37. körben, és Bottas versenye is befejeződött, a finn a bokszba kényszerült hajtani az Alfa Romeóval.
Ismételt VSC-szakasz vette kezdetét, és a bokszbejárat is pirosra váltott.
A 41. körben ismét szabad volt a verseny, Lewis Hamiltont egyből a bokszba hívta a Mercedes. Magnussen jól időzítette korábban a kerékcseréjét, így sikerült a Mercedes elé visszajönnie.
Hatalmas csata alakult ki Leclerc és Verstappen között az élen. A holland egy másodpercen belül autózott, és folyamatos előzési pozíciókat tudott kidolgozni a Ferrarival szemben. A DRS-t kihasználva ismét zseniális oda-vissza előzéseket láthattunk a két élmenő között.
Végül Max Verstappen a 47. körben történt előzését győzelemre tudta váltani, így most Charles Leclerc maradt alul. A harmadik helyen Carlos Sainz futott be, Pérez lett a negyedik.
Max Verstappen:
Nagyon kemény verseny volt, mi hosszú távra terveztünk. Nagyobb volt a tempónk, gyorsabbak voltunk az egyenesekben, persze nem volt könnyű, de végül sikerült megelőznöm Leclerc-t. Örülök, hogy végre elkezdődött számunkra is a szezon.
Charles Leclerc:
Nagyon élveztem ezt a versenyzést, keményen, de sportszerűen vívtunk. Csalódott vagyok persze, nyerni akartam ma. Mi a kanyarokban voltunk gyorsabbak, a Red Bull viszont az egyenesekre volt beállítva. Nagyon jó versenyzés volt, nagyszerű csatát vívtunk. Tiszteljük egymást Verstappennel.
Carlos Sainz:
Péreznek nagyon rosszul jött ki a VSC, de a szabályok szerint végül az az én pozícióm lett. Gyors volt a Red Bull, de ezen a versenyen jobban éreztem az autót, elégedett vagyok a mai teljesítményemmel.
Két hét múlva az Ausztrál Nagydíj következik, Melbourne-ben folytatódik az F1 2022-es szezonja.
Formula–1, SZAÚDI NAGYDÍJ
leggyorsabb kör: 1:31.634 perc, Leclerc (48. kör)
A vb-pontversenyek állása 2 futam után (még 21 van hátra):
versenyzők
istállók
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Max Verstappen óriási csatában nyert. Fotó: Clive Mason / Getty Images)