A Kanadai Nagydíj időmérő edzését Max Verstappen nyerte, Fernando Alonso az esőben brillírozott és a második helyre jött be, míg a harmadik pozícióból Carlos Sainz indulhat a vasárnapi futamon.
Hosszú kihagyás után ismét Montrealban száguld az F1 mezőnye. A Ferrari bakui haláltusája tovább folytatódik, ugyanis Kanadában is hátrányból indulnak a vörösök. Charles Leclerc új MGU-K-t, MGU-H-t, V6-os egységet és központi elektronikát kapott, így a vasárnapi futamon biztosan a rajtrács legvégéről indul majd.
Montreal a versenynaptárban a motorgyilkos jelzőt is birtokolja, ugyanis ezen a pályán három intenzív fékezési és kigyorsítási szakasz van: olyan hajtűkanyarok és sikánok, ahol az autók kb. 60 km/h-ra lassítanak. Féktávon az energia-visszanyerő rendszer van nagy terhelésnek kitéve, hiszen intenzíven kell a megtermelt elektromos áramot visszatáplálni, míg kigyorsításon a teljes erőforrás – a belső égésű motor és az elektromos motorok is – maximumra van járatva. Így azok az autók mindenképp nagy előnyre tesznek szert, amelyeknek jók a gyorsítási tulajdonságaik.
A pénteki napot száraz körülmények között Max Verstappen uralta, a holland címvédő mindkét szabadedzést behúzta. A harmadik szabadedzés már esős körülmények között került megrendezésre. Hatalmas mennyiségű csapadék halmozódott fel a pályán, ám meglepő módon nagyobb káosz nélkül zajlott le az utolsó gyakorlás. A pilóták csak az utolsó percekben tudtak köztes esőgumikkal próbálkozni, az edzés nagyobb részét extrém esőgumikon futották. Az utolsó gyakorláson végül Fernando Alonso volt a legbátrabb a gázadás terén, ezzel meg is nyerte a harmadik szabadedzést. Az Alpine a szabadedzéseken futott teljesítménye alapján komoly pontszerző pozíciókban bizakodhat.
A harmadik szabadedzés mintájára szinte biztos volt, hogy esős időmérő vár a mezőnyre. A kvalifikáció kezdete előtt kérdéses volt, hogy az intermediate gumik egyáltalán előkerülhetnek-e.
Az első etap kezdetén a teljes mezőny extrém esőgumikon hajtott a pályára. Mindenki hatalmas esőfüggönyt húzott maga után, a pilóták pocsék látási viszonyok mellett kezdhették a gyors körök futását. Folyamatosan jött a csapadék utánpótlása is, ráadásul az eső intenzitása változatlan volt. Mindenki az elején szeretett volna egy biztos továbbjutást jelentő kört futni, az SC, valamint a sárga zászlós szakaszok előfordulása szinte 100%-ra volt tehető.
George Russell került az élre az első próbálkozások után. Szinte mindenki csúszkált a pályán, többen a bukóterekből vezették ki az autójukat. Az aszfalt minősége folyamatosan javult, záporoztak a jobbnál jobb körök. Fernando Alonso ismét a gázra lépett és az élre állt, majd a spanyol világbajnok idejét Carlos Sainz javította meg. Az utolsó percben hatalmas forgalom alakult ki a pályán. Verstappen nyerte végül a Q1-et.
A kiesők sorrendben: Pierre Gasly, Sebastian Vettel, Lance Stroll, Nicholas Latifi és Cunoda Juki lettek. A két Aston Martin búcsúzása mindenképp meglepetés a szabadedzéseken mutatott teljesítményük után.
Az eső elállni látszott. Többen intermediate gumikon kezdték meg az első Q2-es próbálkozásaikat. Alonso köztes esőgumikon 1:30.910-es idővel ismét az élre állt.
Alexander Albon a 6-os kanyarban, majd Sergio Pérez a 3-as kanyarban orral ütközött a tech-pro falnak. Pérez nem tudott visszatolatni a pályára, az időmérőt megszakították.
Pérez menetelése ezzel a Q2-ben véget ért. Az újraindítás után egyértelmű volt, hogy a pálya állapota sokat javult a mentési munkálatok ideje alatt, több felszáradó ívet jelentett Hamilton csapatrádión. Russell ismét remekelt. A brit pilóta a második helyre jött fel. Schumacher az előkelő harmadik helyet csípte meg. A folyamatosan felszáradó aszfalton végül Verstappen nyerte a Q2-t Alonso előtt.
Valtteri Bottas, Alexander Albon, Sergio Pérez, Lando Norris (köridő nélkül) és Charles Leclerc (köridő nélkül) a kiesők névsora.
Meglepetés pole-szerzőre is volt esély, de Verstappen volt a legnagyobb várományosa a rajtelsőségnek.
Russell és Hamilton az élre ugrott az első gyors körök után, majd jött a holland címvédő 1,3 másodpercet adva a fiatal britnek, így ismét Verstappen vezette a Q3-at. Mick Schumacher egy igazán bevállalós kört teljesítve a második helyre ugrott fel. Sainz javított, második helyre jött fel, Alonso harmadik lett.
Az utolsó próbálkozásokra George Russell slick gumikra váltott. Hatalmas kockázatvállalás volt ez a fiatal brittől.
Russell az első kanyart sem tudta bevenni, a falnak csapódott, amit a hátsó szárnya bánt leginkább.
Az utolsó lövésekre Sainz és Verstappen is lila szektorokat teljesített, végül a holland tudott javítani, ezzel kaparintotta meg a kanadai a pole-pozíciót. Fernando Alonso a nap embere, ugyanis a spanyol világbajnok a második helyre kvalifikálta magát. Sainz lett a harmadik.
Két opció van: ha ismét nedves körülmények lesznek, szinte bárki nyerhet, de reális esélye Verstapennek és Alonsónak van, a hétvége legjobb esőmenői ők. Száraz körülmények között egyértelműen a Red Bull lesz előnyben. Leclerc rajtbüntetése Verstappennek hatalmas joker, a holland tovább növelheti az előnyét összetettben.
Max Verstappen:
Nehezek voltak a körülmények, de jók voltunk, minden helyzetben jól döntöttünk. Várom a holnapi versenyt is, trükkösek lesznek a körülmények.
Fernando Alonso:
Hihetetlen hétvége ez eddig, a szabadedzéseken is versenyképesek voltunk, szerencsére jöttek a nedves körülmények ismét, elképesztően jól ment az autó. Holnap meglátjuk, mi lesz, de az első kanyarban megtámadom Maxot, az biztos.
Carlos Sainz:
Jól éreztem magamat a nedves körülmények között, az utolsó körömön sajnos hibáztam, megcsúsztam, ez fél másodpercembe került, de így is jó pozícióban kezdhetjük meg a futamot.
A Kanadai Nagydíj hétvégi programja vasárnap 20.00-kor kezdődő futammal zárul.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Getty Images)