A Ferrari-örömünnep elmaradt, Max Verstappen lett a Kanadai Nagydíj győztese, a második helyen Carlos Sainz futott be, Lewis Hamilton pedig a dobogó legalsó fokára állhatott fel.
Montréal 2019 után ismét visszatért az F1-es körforgásba, a Circuit Gilles Villeneuve igazi esszenciája a versenynaptárnak. Számtalan drámai pillanat és meghatározó esemény kötődik ehhez a pályához. Ez az aszfaltcsík a versenynaptárban a motorgyilkos jelzőt is birtokolja, ugyanis ezen a pályán három intenzív fékezési és kigyorsítási szakasz van. Féktávon az energia-visszanyerő rendszer van nagy terhelésnek kitéve, hiszen intenzíven kell a megtermelt elektromos áramot visszatáplálni, míg kigyorsításon a teljes erőforrás maximumra van járatva – a belső égésű motor és az elektromos motorok is. Így azok az autók mindenképp nagy előnyre tesznek szert, amelyeknek jók a gyorsítási tulajdonságaik.
A szombati időmérő rendkívül trükkös körülmények között telt, kezdetben intenzív esőben, majd kissé felszáradó pályán kellett akklimatizálódniuk a pilótáknak, és a megfelelő gumistratégia megválasztásával a leggyorsabb kört teljesíteniük. Ez Max Verstappennek sikerült a legjobban, ő szerezte meg a pole-t, de Fernando Alonso volt a nap embere. A spanyol világbajnok a második helyre kvalifikálta magát az Alpine-nal. Mick Schumacher is élete időmérőjét futotta, a fiatal német a hatodik helyről várhatta a piros lámpák kialvását.
Alonso kissé groteszk humorral tudatta, hogy az ő célja bizony Maxot megelőzve, elsőként elfordulni az 1-es kanyarban.
Charles Leclerc a bakui nullázás után ismét hátrányból indult, a monacói erőforráscsere miatt a rajtrács végéről kezdhette meg a Kanadai Nagydíjat.
Montréalban kevés versenyt láttunk Safety Car, illetve VSC-szakasz nélkül, így egy esetleges biztonsági autós fázissal és egy jól élesített kerékcserével hatalmasat nyerhettek a pilóták. Ezzel természetesen a stratégák is előre számoltak.
A szombati kvalifikációt ugyan elmosta az eső, azonban a futam idejére nem jósoltak égi áldást, így egyértelmű volt, hogy a száraz pályás stratégiák kerülnek majd előtérbe, ilyen körülmények között pedig Max Verstapennél volt az előny.
Verstappen zseniálisan kapta el a rajtot, Alonsónak rögtön Sainz ellen kellett védekeznie. A mezőny sima rajtot fogott, pár kör elteltével a holland már 2,5 másodperc előnyre tett szert.
A negyedik körben Sainz a DRS-ét kihasználva simán átlépte Alonsót. Lewis Hamilton is hamar DRS-távolságon belülre került a negyedik helyen autózó spanyolhoz, de pár kör elteltével Alonso tempót talált, és leszakadt Hamiltontól.
SERGIO PÉREZ AUTÓJA A NYOLCADIK KÖRBEN MEGADTA MAGÁT. AZ ÉV ELEJÉHEZ HASONLÓAN ISMÉT MEGBÍZHATÓSÁGI PROBLÉMA MERÜLT FEL A RED BULLNÁL. A MENTÉSI MUNKÁLATOK IDeJÉRE VSC-SZAKASZ LÉPETT ÉRVÉNYBE.
Verstappen és Hamilton élt csupán a lehetőséggel, és teljesítette a kötelező kerékcseréjét, ezzel a 10. körben már Sainz vette át a vezetést. A másik Ferrarival Charles Leclerc a 18. körben már a 11. pozíciót birtokolta. A monacói hatalmasat küzdött a középmezőny sűrűjében.
Mick Schumacher alatt a 20. körben a Haas meghibásodott, így ismét virtuális biztonsági autós szakasz következett. Ezt a lehetőséget már a teljes mezőny kihasználta, szinte mindenki élt az ingyenkerékcsere lehetőségével. Alonso viszont nem tudott időben a bokszba hajtani, így a csapat maradásra intette. Ezzel visszaállt az eredeti sorrend, Verstappen vezette ismét a futamot, Sainz a második, Hamilton pedig már a harmadik helyen állt.
A verseny félidejében Max Verstappen magabiztos, nyolc másodperces előnnyel vezette a versenyt, de idő előtti tapadási problémákra panaszkodott versenymérnökének. Ezekkel a kemény keverékekkel a hollandnak végig kellett volna mennie, de erre szinte esélytelen volt a 35. körben. Carlos Sainznak így minden esélye megvolt, hogy megszerezze első futamgyőzelmét Montréalban. Sainz folyamatosan futotta a leggyorsabb köröket.
Charles Leclerc a 43. körben jött a bokszba, ám a Ferrari elrontotta a kerékcseréjét, csak a 12. helyre jött vissza a monacói. Verstappen gumijai nem bírták tovább, a holland teljesen új, kemény keverékekre váltott a verseny 44. körében, így a vezető pozícióját elvesztette, a pályán kellett megküzdenie a futamgyőzelemért.
Kérdéses volt Sainz győzelme, a spanyol ugyan nyolc másodperccel vezette a versenyt Verstappen előtt, de gumikopási szempontból kockázatos volt.
A jokerkártyát a 49. körben kidobták Sainz számára, Cunoda Juki versenyzői hibát vétett, és falban végezte a 2-es kanyarban, a biztonsági autó a pályára hajtott.
Carlos Sainz friss kemény keverékekre váltott, Verstappen mögé sorolt vissza, de gumielőnye révén hatalmas véghajrára volt kilátás. Az 55. körben már ismét szabad volt a verseny. Verstappen jól indított, de Sainz folyamatosan tapadt rá, a DRS-ét a spanyol azonban csak az 58. körben használhatta. Carlos Sainz folyamatosan egy másodpercen belül autózott, nyomás alatt tartva a holland címvédőt.
Szoros harc volt, az előzés azonban elmaradt, így a Ferrari örömünnepe is, Max Verstappen lett a Kanadai Nagydíj győztese, a második helyen Carlos Sainz futott be, Lewis Hamilton pedig a dobogó legalsó fokára állhatott fel.
Max Verstappen:
Nem segített az utolsó biztonsági autós fázis nekünk, nagyon gyors volt ma a Ferrari. Nagyon izgalmas volt a vége, mindent beleadtam, Carlos is fantasztikus volt."
Carlos Sainz:
Padlógázzal mentem végig, semmi sem maradt bennem, mindent beleadtam, de nem volt meg az a kis plusz tempó az előzéshez. A versenytempónkkal azonban nincs probléma, jól időzítettük a kiállásokat, fej-fej mellett voltunk Verstapennel. Ezek pozitívumok, legközelebb újra megpróbáljuk."
Lewis Hamilton:
Nagyon jó ez a harmadik hely. Elérzékenyültem, folyamatosan küzdünk a csapattal, iszonyat büszke vagyok most rájuk. Remélem hamarosan harcban leszünk a győzelemért. Sokat jelent nekem ez a dobogó."
Két hét múlva ismét visszatér az F1 mezőnye Európába, a helyszín pedig a kultikus Silverstone lesz.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Clive Rose / Getty Images)