Index Vakbarát Hírportál

Leclerc beragadt gázpedállal nyert a Red Bull Ringen

2022. július 10., vasárnap 16:36

Elképesztő végjátékot hozott a Formula–1-es Osztrák Nagydíj, amelyet a monacói Charles Leclerc beragadt gázpedállal nyert meg. A Ferrari pilótája háromszor is megelőzte a pályán a címvédő Max Verstappent, aki a végén nagyon megközelítette riválisát, a dobogó harmadik fokára Lewis Hamilton állhatott fel. Carlos Sainz autója kigyulladt, ez akadályozta meg a kettős Ferrari-sikert, Sergio Pérez futamának pedig George Russell vetett véget.

Az Osztrák Nagydíj sprintfutama után Max Verstappen már 44 pontos előnnyel számolhatott ferraris kihívójával, Charles Leclerc-rel szemben. 

A Mercedesek a pénteki időmérős roncsderbi után összekapták magukat a szombati sprintre, ennek megfelelően a főfutamon már Russell az előkelő negyedik, Hamilton pedig a nyolcadik helyről kezdhette meg a pontvadászatot.

Mit tud a Red Bull Ring, milyen karakterisztikával rendelkezik, kinek fekszik igazán?

A Red Bull Ring egy nagyon motorerő-igényes pálya. Hosszú egyenesekkel és éles kanyarokkal tűzdelt, emellett óriási szintkülönbségekkel rendelkezik. A pálya vonalvezetését tekintve egyértelműen nem egy Monaco-karakterisztika, több előzési pontja van, az egyik legtöbb előzési lehetőséget rejtő versenypálya a szezon során. Ezt pedig meg is kaptuk a futamon!

A Pirelli, az F1 hivatalos gumiszállítója erre a hétvégére a leglágyabb oldalról választott, és a C5-C4-C3-as keverékeket bocsátotta a csapatok rendelkezésére. Előzetesen úgy számoltak, hogy egy kerékcserével lehet teljesíteni a távot, de később kiderült, ez kincstári optimizmus volt.

Verstappen kifogástalan rajtot fogott, Sainz és Russell keményen csatázott a harmadik pozícióért, Pérez is gyorsan megérkezett ebbe a duóba, ami végül a mexikói kicsúszásával végződött. Sergio Pérez autója meg is sérült a George Russell-es kontakt során, így a bokszutcai látogatása után a mezőny végéről kellett felzárkóznia.

Mick Schumacher és Lewis Hamilton a parádés sprintfutamos csatározás után ismét megtalálta egymást, a fiatal német az ötödik körben sikeresen abszolválta a hétszeres világbajnok megelőzését, Mick a hetedik helyre jött fel.

A ferrarisok most nem szakadtak le, Leclerc már a nyolcadik körben DRS-távolságon belülre került Verstappennel szemben.

Verstappen jelezte versenymérnökének:

Nem bírom már sokáig! (utalva a gumijai állapotára)

– miközben Leclerc folyamatosan előzési pozíciókban volt.

A 12. körben egy kemény manőverrel Leclerc a 4-es kanyarban bevetődött, és megelőzte a hollandot, ezzel a monacói átvette a vezetést. Verstappen a következő körben kerékcserére jött, a kemény keverékekkel a verseny végéig tervezett menni a címvédő.

Lewis Hamilton közben visszazárkózott a Haasokra, és viszonylag gyorsan, sima előzéssel vette át tőlük a pozíciójukat. A hétszeres világbajnok a 20. körben már a negyedik helyen autózott.

Hatalmas csata alakult ki a középmezőnyben. Alonso folyamatosan esett vissza, Schumacher a spanyol világbajnokot előzte, magabiztos, sikeres manővert hajtott végre a német. Lando Norris ellen is hozta ezt a formát Mick, ami szintén sikeres előzésnek bizonyult, a német ekkor már a nyolcadik pozícióban volt.

Charles Leclerc egészen a 27. körig kivárt a kerékcserével, 12 körrel később jött, mint Verstappen. A monacói a pályán, erőből vette vissza a vezető pozíciót. A holland címvédő kétkiállásos stratégiára váltott a Red Bull pocsék gumikezelése miatt.

Sebastian Vettel a 41. körben Pierre Gaslyval ért össze. Az AlphaTauri a négyes kanyarban látványosan túlcsúszott a belső íven, és eltalálta Vettelt, aki a kavicságyba került, de sikerült onnan visszajönnie. Gasly ezért a manőverért ugyanúgy 5 másodperces büntetést kapott a versenyigazgatóságtól, mint Russell a futam elején. 

Az 50. körben Charles Leclerc ismét kerékcserén járt, a ferrarisok, követve Verstappen példáját, kétkiállásos stratégiára tértek át. Leclerc-nek ismét a pályán kellett megoldania az előzést, amit harmadjára is sikeresen teljesített.

Az 57. körben a Ferrarinál újabb műszaki meghibásodás történt, Sainz motorja elfüstölt, a spanyol lángok közepette ugrott ki az autójából. VSC-szakasz lépett érvénybe.

Leclerc is technikai problémát jelentett versenymérnökének, a monacói gázpedál-rendellenességre panaszkodott, amit végül mérnöke is igazolt. Leclerc folyamatosan tapasztalta a gázpedál beragadását, ami fékezés közben sem állt vissza, gyakorlatilag a motor folyamatosan gázon pörgött. Természetesen Verstappennek is jelentették a monacói technikai hibáját, aki lesben állt, 2,5 másodpercre követte a Ferrari pilótáját, de előzni már nem tudott.

Charles Leclerc beragadt gázpedállal nyerte meg az Osztrák Nagydíjat, Max Verstappen másodikként, Lewis Hamilton harmadikként futott be.

Osztrák Nagydíj, Spielberg (71 kör, 306,452 km, a pontszerzők):

leggyorsabb kör: 1:07.275 perc (Verstappen)

pole pozíció: Verstappen

A vb-pontversenyek állása 11 futam után (még 11 van hátra):

versenyzők:

csapatok:

Futam utáni interjúk

Charles Leclerc:

Megvolt a tempónk, jókat csatáztunk Maxszal. A vége viszont borzasztó volt, beragadt a gázpedálom, de végül sikerült behozni az autót első helyen. Nagyon nehéz versenyeken vagyunk túl, így még édesebb ez a győzelem.

Max Verstappen:

Nagyon gyorsan koptak az abroncsok, nehéz napunk volt. De végül második lettem, nem tudtam visszatámadni sajnos Leclerc-rel szemben. Nem adjuk fel, folytatjuk a csatát tovább.

Lewis Hamilton:

Nem számítottam erre az eredményre, nagyon hálás vagyok, jó nap ez a csapat számára. Tovább, előre! Hálás vagyok a csapatnak, a fejlesztések, úgy tűnik, beváltak.

Nincs megállás, jövő héten a Francia Nagydíjjal folytatódik az F1 idei szezonja.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Charles Leclerc. Fotó: Jure Makovec / AFP)

Rovatok