Charles Leclerc szélárnyékjátékkal nyerte a az időmérőt a Paul Ricard-i versenypályán, Max Verstappen a második, Sergio Pérez a harmadik helyen végzett.
Kevesebb mint egy hét múlva elrajtol a Magyar Nagydíj versenyhétvégéje, de előtte a Paul Ricard-i versenypályán csatázik az F1 mezőnye. Franciaország a motorsport történetében fontos helyet foglal el számos szempontból, többek között Le Mans-ban rendezték az első Grand Prix-t. Az elnevezés jelentése nagydíj, mert akkoriban nagyjából 32 kilogramm aranyat lehetett venni a győzelemért járó pénzdíjból. A magyarok számára is egy jeles eseményről beszélhetünk, hiszen az első nagydíjat Szisz Ferenc nyerte egy Renault volánja mögött.
A Paul Ricard-on mindenféle pályaelem megtalálható:
Karakterisztikáját tekintve a pálya számos lassú, közepes és gyors kanyarral rendelkezik, azonban az aszfaltcsík két oldalán a hosszú egyeneseket sikánok lassítják. A változatos pályaelemeknek köszönhetően az autók beállítása itt is kihívások elé állítja a mérnököket. A változatos aerodinamikai igények mellett a nagy hőség további kihívásokat jelent motor- és fékhűtés szempontjából, valamint a gumihőmérséklet-menedzsment is más ilyen körülmények között. Ilyenkor a csapatok kénytelenek pluszhűtőnyílásokat elhelyezni a motorburkolaton, ami a légáramlatok és légellenállás szempontjából előnytelen. Kockázatot persze nem érdemes vállalni, mert egy lángoló autóval nem igazán lehet célba érni.
A franciaországi Le Castellet-ben tavaly ugyan Max Verstappen tudott győzedelmeskedni, a szabadedzések alapján viszont, pénteken legalábbis valamelyest Ferrari-uralom rajzolódott ki. A pénteki, első napot egyértelműen a vörös gárda vitte el, az első szabadedzést Charles Leclerc nyerte, a másodikat már a Brit Nagydíj győztese, Carlos Sainz húzta be. A szombati, utolsó gyakorláson a címvédő Max Verstappen volt a leggyorsabb, ráadásul a holland a hétvége legjobb idejét futotta meg, ám a Ferrarik, úgy tudni, az időmérő előtt versenyszimulációt teljesítettek.
Carlos Sainz nem úszta meg szimpla vezérlőelektronika-cserével, és egy 10 rajthelyes büntetéssel készül a Francia Nagydíjra. Az utolsó gyakorlás előtt már biztossá vált, hogy a spanyol futamgyőztes teljes motorerőforrás-csere miatt a mezőny végéről rajtol majd.
A kvalifikáción hatalmas hőség uralkodott. A levegő hőmérséklete az időmérő kezdetére 31 fok fölé kúszott, az aszfalt hőmérséklete pedig elérte az 56 fokot. Az első mért kört hazai pályán a jelentősen átépített Alpha Taurival Pierre Gasly kezdte meg. A francia pilóta lágy keverékeken 1:33.696-os idővel nyitotta a gyors körök sorát. Charles Leclerc ezt az időt majd két másodperccel múlta felül, a monacói 1:31.727-tel állt az élre.
A Mercedesek annak ellenére, hogy bizakodtak a hétvégi jó eredményben, az első mért körök után másfél másodperccel maradtak alul az élmenőkkel, Leclerc-rel és Verstappennel szemben. Alonso ismét hozta a tőle megszokott briliáns teljesítményt, a spanyol világbajnok az ötödik helyre jött fel az Alpine-nal.
Sainznak nem kellett túlerőltetnie a dolgot a biztos hátrasorolás miatt, de a spanyol ennek ellenére a harmadik leggyorsabb kört teljesítette. Leclerc űridejét végül senki sem múlta felül, a monacói nyerte a Q1-et.
A kiesők között végül meglepetésre Gasly, Stroll, Csou, Schumacher és Latifi szerepeltek.
Változatlan körülmények között, továbbra is rekkenő hőségben folytatódott az időmérő edzés. Lewis Hamilton használt gumikon 1:33.329-cel nyitotta a gyors körök sorát, Russell három tized lemaradásban Hamilton mögé sorolt be.
Az első mérvadó kört Leclerc teljesítette, majd Pérez 1:32.120-szal vette át a vezetést, ezt a holland címvédő nem sokkal később meg is javította. Sainz minden mindegy alapon a gázra lépett, és bravúros, hibátlan köridőt teljesítve 1:31.081-gyel állt az élre, amivel a Q2-t is megnyerte.
Az utolsó gyors körökön Cunoda és Alonso is befért a Q3-ba, a spanyol ráadásul a hatodik helyen jutott tovább, Magnussen ismét a legjobb tízbe kvalifikálta magát a Haasszal.
A Q2 vesztesei Ricciardo, Ocon, Bottas, Vettel és Albon voltak.
A Q3 kezdetén a teljes mezőny a pályára gurult, Pérez mögött egy nagyobb vonatozás vette kezdetét a felvezető körön, elkezdődhetett a szélárnyékjáték.
Sainz egyértelműen Leclerc-nek kedvezett, bevárta csapattársát, hogy a monacói megfelelő szélárnyékban tudja teljesíteni az első gyors körét. Leclerc az élre állt, Verstappen csupán nyolc ezreddel maradt el tőle, a holland a második helyre jött fel.
Az utolsó próbálkozásokra ismét Sainz–Leclerc-szélárnyékjáték vette kezdetét, most jóval hatékonyabban játszott össze a Ferrari kettőse. A monacói tovább javult az élen, 1:30.872-vel meg is nyerte az időmérőt. Verstappen három tizeddel mögötte a második helyre, Pérez a harmadik helyre kvalifikálta magát.
Charles Leclerc:
Most végre sikerült egy tökéletes kört összeraknom, Carlos nélkül szorosabb lett volna, köszönöm neki a segítséget. A Q1 után meglepődtem, hogy milyen gyorsak vagyunk ismét. Meglátjuk, holnap hogy alakul, jó autónk van, az biztos.
Max Verstappen:
Hát a harmadik szabadedzés nem az időmérő..., nem volt tökéletes most a tapadásunk, viszont holnap a versenytempónkban bízunk. A versenyeken általában nagyon gyorsak vagyunk, bízom magunkban.
Sergio Pérez:
Nem igazán alakult jól eddig a hétvégém, de ez a harmadik hely kifejezetten jó. El akarjuk kapni holnap azokat a piros autókat, ez a célunk.
Egyforma Tipp:
A Ferrari és a Red Bull közelebb van egymáshoz, mint eddig bármikor. Sainz azonban a mezőny végéről rajtol majd, ami Leclerc és a Ferrari számára is veszteség. A Mercedesek nem hozták a várva várt teljesítményt, meglátjuk, versenytempóban mire lesznek képesek. Rekkenő hőségben, eső hiányában, egyenlő feltételek mellett mi Verstappen-győzelmet jósolunk.
A Francia Nagydíj programja vasárnap 15.00-kor a futammal zárul.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Getty Images)