A ferraris Charles Leclerc az élről esett ki, így a világbajnoki címvédő Max Verstappen ölébe hullott a francia futamgyőzelem. A második helyen a 300. nagydíját teljesítő Lewis Hamilton, a harmadikon mercedeses csapattársa, George Russell futott be.
Már nem sokat kell aludni, hogy hazánkban is elrajtoljon a Formula–1-es Magyar Nagydíj, de előtte Paul Ricard adott otthont a Francia Nagydíjnak. A szabadedzések némileg kettős képet mutattak, ugyanis a pénteki napon a Ferrari diktálta a tempót, az időmérő előtti első gyakorláson viszont a hétvége legjobb idejével már Max Verstappen tudott győzedelmeskedni.
A franciaországi Le Castellet-ben egész hétvégén hőség uralkodott, így egyértelmű volt, hogy az eső most nem játszik szerepet, valós, kiegyenlített versenykörülmények között, test-test elleni csatákkal dől majd el a futamgyőzelem sorsa. Az aszfaltcsík változatos aerodinamikai igényekkel rendelkezik, a nagy hőség pedig további kihívásokat jelent motor- és fékhűtés szempontjából, valamint a gumihőmérséklet-menedzsment is más ilyen körülmények között.
Az időmérőn a ferrarisok taktikája bevált, ugyanis Charles Leclerc Carlos Sainz szélárnyékát kihasználva, valamint egy tökéletes kört teljesítve három tizeddel nyerte a kvalifikációt Max Verstappen előtt. A harmadik helyen Sergio Pérez futott be. A rajtrács viszont némileg módosult, Sainz ugyanis teljes motorerőforrás-csere miatt a mezőny legvégéről kezdhette meg a francia futamot, ami taktikai hátrányt is jelentett a Ferrari számára, mivel Leclerc hátvéd nélkül maradt.
A Pirelli a C2-C3-C4-es gumikiosztást biztosította a hétvégére, az ideálisnak pedig az egy kiállást (közepes-kemény) tartotta a futam előtt. Max Verstappen az időmérő utáni nyilatkozatában kiemelte, hogy a gumikezelés kiemelt fontosságú lesz a futamon, amiben véleménye szerint ők előnyben vannak a Ferrarival szemben.
Charles Leclerc tökéletes rajtot fogott, elsőként fordult el a célegyenes végén. Hamilton és Alonso is remekül rajtolt, a brit ezután Pérezt megelőzve a harmadik helyre, a spanyol pedig az ötödikre ugrott fel. A hátsóbb régiókban Ocon hibázott, és Cunodával ért össze, de mindketten folytatni tudták a futamot.
Verstappen nem hagyta meglógni az élen autózó monacóit, folyamatosan egy másodpercen belül autózott hozzá. A negyedik körben már a DRS-zónát kihasználva konkrét előzési pozícióba is került. Hatalmas csata alakult ki a két élmenő között, Leclerc folyamatosan védte a pozícióját, nem hagyta bevetődni a címvédőt.
Verstappennel a 17. körben nem vártak tovább, kihívták kerékcserére, a holland kemény keverékekre váltott.
Carlos Sainz a mezőny végéről szépen felküzdötte magát, a spanyol kemény keverékeken rajtolt, az egy kiállás volt számára a stratégia, a 18. körben már a kilencedik helyen volt.
AZTÁN JÖTT A Dráma! Charles Leclerc az élről 18. körben, a 11-es kanyarban megforgott, és a falba csapódott. Safety car szakasz vette kezdetét.
Leclerc ordító rádióbeszélgetését visszahallgatva úgy tűnt, hogy a Ferrarinál Ausztria után ismét gázpedálprobléma léphetett fel, de később ezt maga az érintett cáfolta, és magára vállalta a felelősséget.
A teljes mezőny a bokszutcába hajtott, hogy kihasználja az ingyenkerékcsere lehetőségét. A 20. körben elengedték a mezőnyt, ismét éles volt a verseny. Verstappen, Hamilton, Pérez, Russell és Alonso volt az első öt sorrendje. Innentől minden aduász a holland kezében volt.
A 24. körben Carlos Sainznak öt másodperces időbüntetést rótt ki a versenyigazgatóság veszélyes bokszutcai kiengedés miatt, de így is reális esélye volt felérni a dobogóra.
A 42. körben pedig 17. körben már bekerült az első háromba is, mivel nagy csata végén megelőzte Pérezt – a spanyolt azonban a versenymérnöke kerékcserére hívta, mivel az abroncsok nem bírták volna végig, ezzel pedig gyakorlatilag elszálltak a dobogós esélyek.
Így a harmadik helyért újraindult a csata Pérez és Russell között. Toto Wolf csapatrádión motiválta a fiatal brit tehetséget, aki azt kifogásolta, hogy a Red Bull versenyzője szabálytalanul akadályozta meg az előzését.
Szegd le a fejed, George, el tudod kapni!
Amikor úgy tűnt, hogy innen már becsorognak a versenyzők, jött Csou Kuan-jü technikai meghibásodása, a mentési munkálatok idejére VSC-szakasz lépett érvénybe.
Az 51. körben ismét zöld jelzés volt, Pérez bealudt, Russell azonnal a gázra lépett, és könnyedén lépte át a Red Bullt, a brit így a harmadik helyre jött fel.
Max Verstappen végül a Ferrari blamája után senkitől sem zavartatva nyerte a Francia Nagydíjat, mögötte a két Mercedes bizonyította versenyképességét, Hamilton a második, Russell a harmadik helyen futott be.
Jövő héten már a Magyar Nagydíj következik, tartsanak velünk akkor is és addig is, számos extra anyaggal készülünk egyenesen a Hungaroringről.
Max Verstappen:
Nagyon jó tempónk volt a rajttól kezdve, folyamatosan nyomás alatt tartottam Charlest. Próbáltam nyugodt és higgadt maradni. Az autó nagyon gyors volt, vigyáztam az abroncsokra, a saját versenyemre koncentráltam Charles kiesése után. Meglátjuk mi lesz Budapesten, egy körön még javulhatunk.
Lewis Hamilton:
Kemény verseny volt, nem tudtam inni a futam alatt, 3 kg-ot biztos veszítettem. A megbízhatóság fontos, és ebben ismét bizonyítottunk, George is nagyszerű teljesítményt hozott. Nagyon szeretem Budapestet, nehéz lesz ott is legyőzni a Ferrarikat és a Red Bullokat, bízom benne, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően javulni tudunk.
George Russell:
Elképesztően hosszú és nehéz versenyünk volt, Pérez nehéz helyzetbe hozott minket, de sikerült legyűrnöm őt és megszerezni a harmadik helyet. Külön öröm, hogy Hamiltonnal együtt mindketten dobogóra állhattunk.
leggyorsabb kör: 1:35.781 perc (Sainz Jr., 51. kör)
pole pozíció: Charles Leclerc (monacói, Ferrari)
versenyzők:
csapatok:
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Max Verstappen. Fotó: Eric Gaillard / Reuters)